Gå til innhold

Lesing i slutten av 1. klasse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår liker å lese, så det er sånn sett enkelt. Men det må være bøker han selv syns er morsomme. Vi lånte en del leseløve-bøker om bæsj og promp det første halvåret, som var midt i blinken for interessen hans😅 Og da løsnet også lesingen. Tenker å gjøre det samme med skolestarteren til høsten. 

Anonymkode: ec85d...14a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er en trespråklig familie.

Den eldste bruker boka Salto til lesing og der er det tre nivåer av tekster til samme leksa. Å lese på et av de tre nivåene er helt normalt.

Nivå en - tematiske uttrykk, 3-4 setninger bestående av 3-4 ord.

Nivå to - en enkel tekst på 6-7 setninger, dagligdags ordforråd.

Nivå tre - en side med tekst som inneholder et variert ordforråd.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for alle tilbakemeldinger! Jeg skal høre med læreren. Velger selvsagt bøker etter barnets nivå og interesser. Bare litt vanskelig å vite hva som er kravene ettersom vi ikke bodde i Norge da eldste gikk i første klasse og det var fulle / lange dager der vi bodde da. Eldste leste Harry Potter etter første klasse, men som nevnt var dette i et annet land med mer fokus på lesing og barnet var også skikkelig glad i å lese. Yngste hater det som pesten. Begge barna snakker flytende norsk og morsmål. Barnet kan lese sånne enkle bøker, men er ikke i nærheten av nivået til eldste søsken. Langt langt unna 

Anonymkode: 94fed...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Det begynner å bli noen år siden, men da mitt barn fullførte 1. klasse var læreren litt bekymra pga omtrent null faglig framgang (som jeg ikke fikk høre noe om før det siste møtet før sommeren...).

Jeg startet med lystbetont daglig trening av bokstaver, stavelser og småord i løpet av sommeren, siden vi skulle flytte og jeg ikke ville at oppstarten på ny skole skulle bli for tøff. Når høsten kom fant jeg ut at barnet mitt nå lå et hakkk foran de andre, for på den skolen fulgte de et annet opplegg. Det utjevnet seg fort da, og barnet mitt var på nivå med de fleste i klassen etter det. 

Anonymkode: 40b9c...a44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...