Gå til innhold

Lesing i slutten av 1. klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn som snart er ferdig med første klasse. Hva slags nivå er de på? Lærere: Hva forventes de å kunne etter første året?

Anonymkode: 94fed...dc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo individuelt. Her på KG er det bare evnerike barn som har lest romaner fra de var tre år…

Snakk med kontaktlærer hvis du er bekymret for barnet ditt! Dere skal ha hatt utviklingssamtale? 

Anonymkode: bdc1d...274

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min leser enkle setninger. Han er ikke av de beste leserne foreløpig. Men nå har vi meldt ham på sommerles. Han blir veldig motivert av det, leser hundemannen sammen nå, jeg leser mest, han leser noen setninger. Har som mål å gjøre dette hver dag gjennom hele sommerferien, og tenker at det vil sette fart på lesingen. Dere er NØDT til å følge opp hjemme, lærerne har ikke sjangs til å lese så mye med hvert enkelt barn som det trengs. 

Anonymkode: 65d95...189

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min leser enkle setninger. Han er ikke av de beste leserne foreløpig. Men nå har vi meldt ham på sommerles. Han blir veldig motivert av det, leser hundemannen sammen nå, jeg leser mest, han leser noen setninger. Har som mål å gjøre dette hver dag gjennom hele sommerferien, og tenker at det vil sette fart på lesingen. Dere er NØDT til å følge opp hjemme, lærerne har ikke sjangs til å lese så mye med hvert enkelt barn som det trengs. 

Jeg forstår det. Er med på sommerles vi også. Bare lurer på hva som er vanlig nivå. Ikke fått noen beskjed om bekymring for lesing fra lærer. Vi er tospråklige, så er litt ekstra oppmerksom på ting knyttet til språk 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er jo individuelt. Her på KG er det bare evnerike barn som har lest romaner fra de var tre år…

Snakk med kontaktlærer hvis du er bekymret for barnet ditt! Dere skal ha hatt utviklingssamtale? 

Anonymkode: bdc1d...274

Jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra lærer med bekymring. Vi er tospråklige, så derfor jeg tenker litt ekstra i forhold til språk. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kan lese setninger og tekster, men ikke med flyt og sjelden frivillig. Det tar tid og er slitsomt å lese, hun liker det ikke og er ikke motivert for å lese bøker selv eller sammen med meg. Hun liker at jeg leser for henne, men om jeg prøver å oppfordre til å lese så mye som et enstavelsesord som ikke er lekse, klapper hun sammen boka og går. Læreren sier at hun er innenfor det som er forventet, og at variasjonen er stor. 

Anonymkode: 0ec43...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skremme, men hvis barnet ikke leser tåelig bra iløpet av andre klasse, så be om vurdering for dysleksi eller krev intensiv opplæring over en periode, dvs minst tre økter i uken over seks uker. Hvis dette ikke hjelper, så krev at barnet får tatt logos test (dysleksitest). 

Min har dysleksi, ble diagnostisert før jul i fjerde klasse. Dette betyr at han har gått 3,5 år på skolen og følt seg som en idiot. Alle kan sikkert levende forestille seg hva det gjør med selvtilliten og selvfølelsen. Det er dysleksi i familien og likevel ble vi ikke tatt på alvor selv om vi gjentatte ganger tok det opp. Den såkalte intensive opplæringen han fikk var en vits (en gang i måneden). Siste halvår har han fått tre økter per uke og det har takk og lov hjulpet. Men jeg mener at dette burde han fått allerede i andre klasse, ikke siste halvår av fjerde klasse. 

Beklager litt rotete skrevet, men jeg blir så rasende når jeg tenker på dette. 

Anonymkode: 24446...5d6

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det brukes bøker med ulike nivå på alle skoler. Men her får vi med små bøker hjem med nivå 1-10. Min førsteklassing er på nivå 3. Han leser setninger greit, men bruker ofte litt tid på hver setning. Ikke alle bokstavene/lydene som er like enkle. Samtidig kan han mestre å lese ulike tilfeldige, ganske lange ord han finner på esker, kartonger osv.

Anonymkode: 235d9...588

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke for å skremme, men hvis barnet ikke leser tåelig bra iløpet av andre klasse, så be om vurdering for dysleksi eller krev intensiv opplæring over en periode, dvs minst tre økter i uken over seks uker. Hvis dette ikke hjelper, så krev at barnet får tatt logos test (dysleksitest). 

Min har dysleksi, ble diagnostisert før jul i fjerde klasse. Dette betyr at han har gått 3,5 år på skolen og følt seg som en idiot. Alle kan sikkert levende forestille seg hva det gjør med selvtilliten og selvfølelsen. Det er dysleksi i familien og likevel ble vi ikke tatt på alvor selv om vi gjentatte ganger tok det opp. Den såkalte intensive opplæringen han fikk var en vits (en gang i måneden). Siste halvår har han fått tre økter per uke og det har takk og lov hjulpet. Men jeg mener at dette burde han fått allerede i andre klasse, ikke siste halvår av fjerde klasse. 

Beklager litt rotete skrevet, men jeg blir så rasende når jeg tenker på dette. 

Hva er forventet nivå? Vi har vært på biblioteket for å låne bøker til sommerles og fikk med oss forskjellige bøker med ulikt nivå. Noen av bøkene er med store bokstaver og en setning per side, mens andre er kun tekst. Det er jo kjempestor forskjell. Savner på en måte litt informasjon om hva som er forventningene.

Tusen takk for at du deler din erfaring 🙏☺️

AnonymBruker
Skrevet

De har vel tatt en nasjonal kartlegging av barnet, det gjør alle skoler i vår kommune i hvert fall. Spør læreren 😊

AnonymBruker
Skrevet

Min var knapt i stand til å stave seg gjennom en setning i starten av mai, og leste ikke noe annet enn melkekartongen frivillig. Nå har han blitt helt hekta pga sommerles, og kom hjem fra skolen og gikk rett på rommet for å lese igår. Han leser sånne små, enkle bøker som vi leser for lillebror på 3.5, men han leser selv og er veldig stolt av seg selv ❤️

Anonymkode: 9d9b2...adb

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår leser greit, kan lese enkle historier. Har ikke så god flyt, det er litt stakkato, men klarer å lese de fleste ord.

Leser «solteksten» i leseboken.

Anonymkode: 94516...896

AnonymBruker
Skrevet

De fleste lærer å lese i 1.klasse, altså å avkode og trekke sammen. Om ikke ville jeg øvd målrettet på det (sammen med skolen).

Nivået er ulikt, og jeg ville hørt med lærer hva de tenker om ditt barn.
Når det gjelder lesestoff - velg utifra ditt barns interesser. Det nytter ikke å velge noe som barnet ikke vil se på. Om det er Donald, Tassen eller Leseløvebøker er irrelevant, poenget er å få mengdetrening, gitt at lesekoden er knekt. Les sammen, les annenhver setning, snakk om teksten osv. Viktigst av alt, gjør lesing til noe gøy, en hyggelig kosestund som barnet ser fram til!

Anonymkode: 49ce4...418

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som har barn som snart er ferdig med første klasse. Hva slags nivå er de på? Lærere: Hva forventes de å kunne etter første året?

Eldste leste leksene godt, og enkle bøker.. (Født 01 januar) 

Yngste er født 27 desember, og leste helt enkle setninger…  

Begge var innenfor normalen visst, eldste var jo faktisk ett år ‘’eldre’’ når han gikk ut av 1.klasse enn yngste.. 

Mellomste født i juli hadde NULL interesse for lesing… Så jeg var ganske fortvilet ganske lenge.. Nå er da mellomste straks 9, og er den eneste av de som faktisk liker lese😅

Anonymkode: 64616...31d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min leser bøker selv nå, men han må ha en del bilder for å holde interessen oppe. Han leser Hundemannen-bøkene, Gutta i trehuset, og ble veldig hekta på en tegneserieroman som heter "Spøkelsesvenn". Gjett hvor skuffet vi ble da vi oppdaget at det bare har kommet to bøker 😅

Vår opplevelse med ham er at lesing måtte være lystbetont. Så vi sluttet å lese leksene i leseboka, og leste små, enkle bøker i stedet (de korte lesebøkene med Kokosbananas er fine å begynne med og nokså enkle!). Jeg tror han ble mer motivert av en sammenhengende fortelling med en form for spenningskurve, heller en de korte, løsrevne tekstene i leseboka. 

Men dette vil jo være forskjellig fra barn til barn, prøv litt ulike ting! Det viktigste med lesing er mengdetrening, men å prøve å gjøre det uten press og krangling. Og jeg vil tro at det å være tospråklig kan ha påvirkning på lesing i begynnelsen. Det er en stor ressurs å være tospråklig senere i livet, men det kan gjøre at enkelte språklæringsprosesser går saktere enn hos enspråklige barn.

Anonymkode: 1020d...80c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker lærer hadde gitt beskjed om det var grunn til bekymring. Jeg har et barn som (i tro kg-stil er svært evnerik🙈 Men han er faktisk det på ordentlig også da) Han lærte seg å lese på egenhånd når han var fire-fem år, og las flytende før førsteklasse, og gikk over til å lese bare engelske bøker fra førsteklasse. Neste har kraftig dysleksi, men det ble ikke oppdaget før senere. Han husker veldig godt, så han husket bøkene utenat etter læreren hadde lest leksene en gang for de. ( Men det ble oppdaget etterhvert, og han las på nivå med en førsteklassing på ungdomsskolen. Siste er helt normal. Husker ikke lesehastighet, men han kunne alle bokstaver og kunne lydere ut ordene, men las ikke kjempefort. 

Anonymkode: 24aad...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Her også bruker skolen småbøker fra «bokbussen»(sånn eske som skal forestille en buss med små, korte bøker). Min førsteklassing er på nivå 4-5 i disse bøkene. Leser såklart saktere enn eldre barn og voksne; men leser lange og mer komplekse ord uten hjelp. Han er 3. barnet mitt og er den flinkeste av dem i 1. klasse. Ene barnet mitt slet fremdels med på trekke ordene sammen skikkelig da. Men nå leser han også godt og liker å lese selv, 2 år etterpå. 

Anonymkode: 04d18...e07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gutten min leser bøker selv nå, men han må ha en del bilder for å holde interessen oppe. Han leser Hundemannen-bøkene, Gutta i trehuset, og ble veldig hekta på en tegneserieroman som heter "Spøkelsesvenn". Gjett hvor skuffet vi ble da vi oppdaget at det bare har kommet to bøker 😅

Vår opplevelse med ham er at lesing måtte være lystbetont. Så vi sluttet å lese leksene i leseboka, og leste små, enkle bøker i stedet (de korte lesebøkene med Kokosbananas er fine å begynne med og nokså enkle!). Jeg tror han ble mer motivert av en sammenhengende fortelling med en form for spenningskurve, heller en de korte, løsrevne tekstene i leseboka. 

Men dette vil jo være forskjellig fra barn til barn, prøv litt ulike ting! Det viktigste med lesing er mengdetrening, men å prøve å gjøre det uten press og krangling. Og jeg vil tro at det å være tospråklig kan ha påvirkning på lesing i begynnelsen. Det er en stor ressurs å være tospråklig senere i livet, men det kan gjøre at enkelte språklæringsprosesser går saktere enn hos enspråklige barn.

Anonymkode: 1020d...80c

Høres ut som om dette funket for ditt barn. Regner med du snakket med læreren om dette?

Jeg er lærer selv og vi bruker leselekse til mere enn bare leseleksa. Dumt hvis barnet ditt ikke kjenner til innholdet i leseleksa fordi dere «sluttet å lese leksene i leseboka»? Ofte har leseboka oppgaver tilknyttet leseleksa. 

Anonymkode: 0fbd1...6dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er forventet nivå? Vi har vært på biblioteket for å låne bøker til sommerles og fikk med oss forskjellige bøker med ulikt nivå. Noen av bøkene er med store bokstaver og en setning per side, mens andre er kun tekst. Det er jo kjempestor forskjell. Savner på en måte litt informasjon om hva som er forventningene.

Tusen takk for at du deler din erfaring 🙏☺️

Jeg kan ikke svare hva som er forventet nivå. Men eldste leste ganske bra iløpet av andre klasse, mens yngste (som har dysleksi) gjorde ikke det. Dere vil merke om barnet har progresjon. De som ikke har lærevansker klarer relativt lett å lære å lese. PS! Jeg er ingen fagperson, men ut fra min erfaring er det sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at hvis de bare knekker lesekoden så vil det løsne og bli mere flytende hvis de øver seg på skilter ute, melkekartonger og annet de møter daglig og når de da får en bok som interesserer så løsner det helt. Mine tvillinger hadde ulike interesser, en likte bøker om kroppen mens den andre likte historie.

Anonymkode: 77fbd...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...