Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva snakker du om. Man får nøyaktig 0 kr i lønn under sykepleierstudiet

Anonymkode: 8203b...291

Hun snakker om at man kan få lønn under master. En meget god ordning!

Anonymkode: 267dc...bb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun snakker om at man kan få lønn under master. En meget god ordning!

Men det er jo ikke under sykepleierstudie på 3 år som hun skriver om.

Anonymkode: f39dd...9e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med at sykepleiere får lønn under utdanning? Det stemmer jo ikke

Det er ikke uvanlig at man kan få avtaler om 90% lønn under studiet mot at man jobber noen helt få vakter + har bindingstid etterpå når man tar enkelte videreutdanninger, som intensiv eller jordmor. Det er mange tråder om dette, det er bare å lese. Det betyr selvsagt ikke at ALLE spesialsykepleiere har hatt dette godet. Men det er sannelig ikke mange andre i det offentlige som har lignende goder. 

Anonymkode: 494c9...feb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det skrev jeg heller ikke noe om. Jeg skrev at de i tilfelle har tre år med studielån og tapt arbeidsinntekt og tapt pensjonssparing  (sykepleiestudiet) vs seks år (medisin). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 19.54):

Jeg er 2. års sykepleierstudent som i løpet av sykepleierstudie har fått øynene åpnet for medisinstudiet.

Før jeg begynte å studere sykepleie hadde jeg aldri tenkt tanken på å gå medisin, og tok derfor ikke realfag på vgs, og var heller ikke så streng med meg selv på karakterer som jeg kunne ha vært. Jeg gikk ut med snitt på ca. 5,2/52. Er nå bitter over at jeg ikke hadde funnet ut av interessen min for å gå medisinstudiet tidligere. Jeg er helt sikker på at jeg har kunne oppnådd høyt nok snitt til å komme inn på førstegangskvoten om jeg hadde gått inn for det.

På utdanning.no sin karakterkalkulator ser det ut som man kan få 4 poeng for bachelorutdanning. Om jeg har skulle tatt opp relevante realfag og fått 50/50 med 5ere og 6ere har jeg fortsatt kun ca. 57-58 konkurransepoeng. Dette er ikke i nærheten av godt nok til å komme inn på ordinær kvote.

Er det bare å legge fra seg tanken? Er det noen som har erfaring? Tips?

Anonymkode: 27b07...6c0

Utlandet. Høres ut som om du er mer enn smart nok til å bli lege. 
Men du burde virkelig ikke gjøre det, fordi det ikke er verdt investeringen. 
Hopp av helsetoget. Sikt deg inn på noe annet mer framtidsrettet i privat sektor, evt bli håndverker, det er fortsatt vanskelig å erstatte med AI. Jeg er seriøs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som du har glemt å regne med alderspoeng?

Anonymkode: e400a...433

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 7.38):

Hun skriver at de har tre års studielån, så det har ikke stått noe om lønn under sykepleierstudiet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 2.52):

Hva mener du med at sykepleiere får lønn under utdanning? Det stemmer jo ikke

Noen desperate kommuner gir stipend til spl.studenter som binder seg for helgestilling og jobb x antall uker på sommeren. Fra 2. året får de gjerne lønn som helsefagarbeider. Det er snakk om gode vilkår.

Anonymkode: f72b9...40b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2025 den 8.03):

Det er ikke uvanlig at man kan få avtaler om 90% lønn under studiet mot at man jobber noen helt få vakter + har bindingstid etterpå når man tar enkelte videreutdanninger, som intensiv eller jordmor. Det er mange tråder om dette, det er bare å lese. Det betyr selvsagt ikke at ALLE spesialsykepleiere har hatt dette godet. Men det er sannelig ikke mange andre i det offentlige som har lignende goder. 

Ja, men det er allikevel ikke under ordinær sykepleierutdanning. Det er under videreutdanning eller master.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange som har studert medisin i Tsjekkia og Polen. Dra til utlandet, ts!

Anonymkode: f50a1...109

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullfør sykepleien først. Så tar du det derfra...

Anonymkode: 73702...2ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter som studerer medisin, hun er ferdig med 3.året nå. Hun gikk ut av VGS med 6 i alle fag + maks av xtra poeng i bl.a realfag. 

Hun gikk rett ut fra VGS og rett på medisin, det er tøft studie, men er du dedikert og villig til å jobbe mye så er det ikke så mye vanskeligere enn andre studier når du først er i gang.

Men det er mye lesing og hardt arbeid, og hun jobber ved siden av studiene, så det er fullt opp

Men alderspoeng ++ forsvinner vel fra 2027 eller noe. Så du å ta opp fag skal du kunne komme inn og da mest sannsynlig i utlandet. 

Anonymkode: 33456...d97

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en datter som studerer medisin, hun er ferdig med 3.året nå. Hun gikk ut av VGS med 6 i alle fag + maks av xtra poeng i bl.a realfag. 

Hun gikk rett ut fra VGS og rett på medisin, det er tøft studie, men er du dedikert og villig til å jobbe mye så er det ikke så mye vanskeligere enn andre studier når du først er i gang.

Men det er mye lesing og hardt arbeid, og hun jobber ved siden av studiene, så det er fullt opp

Men alderspoeng ++ forsvinner vel fra 2027 eller noe. Så du å ta opp fag skal du kunne komme inn og da mest sannsynlig i utlandet. 

Hva har det å si at datteren din studerer det? Absolutt ingen bryr seg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 1.28):

Istemmer dette. Med mindre du allerede nå har funnet en retning innen medisin brenner ekstremt sterkt for, bør tenke deg godt om før du bytter fra sykepleie til medisin. Det er tøffe dager, både på studiet og senere i jobb. Du vil få langt enklere og mindre travle dager som sykepleier, lønna vil heller ikke være veldig forskjellig. (Og ja, jeg har prøvd begge deler…)

Anonymkode: 96ec8...b74

Oj, er du både lege og sykepleier? Jobber du som lege eller sykepleier i dag?

Anonymkode: f4b38...0f9

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (3 timer siden):

Hva har det å si at datteren din studerer det? Absolutt ingen bryr seg

Det var for til ts at det er krevende studie og hun kommer ikke inn med mindre hun skårer 6 i stort sett alle fag, Plutt at inntaks reglene endrer seg. 

Og du brøy deg nok til å kommentere.  🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det var for til ts at det er krevende studie og hun kommer ikke inn med mindre hun skårer 6 i stort sett alle fag, Plutt at inntaks reglene endrer seg. 

Og du brøy deg nok til å kommentere.  🙄

Jeg bryr meg nok til å kommentere fordi det konsekvent er en eller flere som må nevne at ungen deres studerer medisin i enhver tråd som omhandler det. 

At medisin er krevende og krever høyt snitt er omtrent like mye informerende som å si at det snør i alta om vinteren. Har du noen andre selvfølgeligheter å bidra med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...