AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:54 #1 Skrevet fredag kl 17:54 Jeg er 2. års sykepleierstudent som i løpet av sykepleierstudie har fått øynene åpnet for medisinstudiet. Før jeg begynte å studere sykepleie hadde jeg aldri tenkt tanken på å gå medisin, og tok derfor ikke realfag på vgs, og var heller ikke så streng med meg selv på karakterer som jeg kunne ha vært. Jeg gikk ut med snitt på ca. 5,2/52. Er nå bitter over at jeg ikke hadde funnet ut av interessen min for å gå medisinstudiet tidligere. Jeg er helt sikker på at jeg har kunne oppnådd høyt nok snitt til å komme inn på førstegangskvoten om jeg hadde gått inn for det. På utdanning.no sin karakterkalkulator ser det ut som man kan få 4 poeng for bachelorutdanning. Om jeg har skulle tatt opp relevante realfag og fått 50/50 med 5ere og 6ere har jeg fortsatt kun ca. 57-58 konkurransepoeng. Dette er ikke i nærheten av godt nok til å komme inn på ordinær kvote. Er det bare å legge fra seg tanken? Er det noen som har erfaring? Tips? Anonymkode: 27b07...6c0
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:16 #2 Skrevet fredag kl 18:16 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det bare å legge fra seg tanken? Det er opp til deg å vurdere om det er verdt det å tilbringe tusenvis av kroner og en del tid på å forbedre VGS-karakterer for et langt studium som fører til flere runder med konkurranse før man egentlig blir lege. Anonymkode: 8f51d...f67 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:05 #3 Skrevet fredag kl 21:05 Opptaksreglene er i ferd med å bli endret, så du bør sjekke hvordan det slår ut for deg, og når de trer i kraft. Uansett hjelper ikke bitterhet, du tok noen valg da som du dessverre ikke kan endre nå. Jeg må også si - som gift med en langtidssykemeldt sykehuslege pga utbrenthet - at jeg slett ikke er sikker på om legeyrket er noe å trakte etter. Anonymkode: 494c9...feb 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:06 #4 Skrevet fredag kl 21:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Opptaksreglene er i ferd med å bli endret, så du bør sjekke hvordan det slår ut for deg, og når de trer i kraft. Uansett hjelper ikke bitterhet, du tok noen valg da som du dessverre ikke kan endre nå. Jeg må også si - som gift med en langtidssykemeldt sykehuslege pga utbrenthet - at jeg slett ikke er sikker på om legeyrket er noe å trakte etter. Anonymkode: 494c9...feb Det ble en usedvanlig klønete setning 🤣 jeg er altså gift med en sykehuslege som er langtidssykemeldt pga utbrenthet. Anonymkode: 494c9...feb 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:28 #5 Skrevet fredag kl 23:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Opptaksreglene er i ferd med å bli endret, så du bør sjekke hvordan det slår ut for deg, og når de trer i kraft. Uansett hjelper ikke bitterhet, du tok noen valg da som du dessverre ikke kan endre nå. Jeg må også si - som gift med en langtidssykemeldt sykehuslege pga utbrenthet - at jeg slett ikke er sikker på om legeyrket er noe å trakte etter. Anonymkode: 494c9...feb Istemmer dette. Med mindre du allerede nå har funnet en retning innen medisin brenner ekstremt sterkt for, bør tenke deg godt om før du bytter fra sykepleie til medisin. Det er tøffe dager, både på studiet og senere i jobb. Du vil få langt enklere og mindre travle dager som sykepleier, lønna vil heller ikke være veldig forskjellig. (Og ja, jeg har prøvd begge deler…) Anonymkode: 96ec8...b74 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:59 #6 Skrevet lørdag kl 07:59 5,2 er et bra snitt. Gjør ferdig sykepleien. Ta realfag ved siden av. Sra utenlands for studiet. Så er du i boks. 👍 Anonymkode: d779a...f38 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:08 #7 Skrevet lørdag kl 08:08 Kjenner mange som har tatt medisin etter sykepleien. Det praktiske for de er jo at de kan jobbe som sykepleiere under studiet og tjene greit, samt at de har god erfaring med mange ulike pasientgrupper som flere av medstudentene ikke har. Ville gjort ferdig sykepleien, så kan du ta opp fag og søke medisin. Er du ung kan du reise utenlands for å studere også. Ikke gi opp drømmen din bare fordi en iver har en utbrent partner, folk blir utbrent av alt mulig dag. Anonymkode: f1ac8...788 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:08 #8 Skrevet lørdag kl 08:08 Du må være veldig motivert og dedikert. Da hadde jeg valgt å slutte på bachelor og heller fokusert på å ta opp fagbrev vgs, samt realfagene du mangler. Vær obs på at du havner i annen søkergruppen når du forbedrer karakterer så det blir enda høyere enn primærvitnemål. Å bruke penger på en bachelor er i hvert fall helt bortkastet Anonymkode: 8203b...291
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:24 #9 Skrevet lørdag kl 08:24 Hvis du bare har et år igjen på sykepleierstudiet hadde jeg nok fullført det først. Hvor gammel er du? Det er langt frem hvis du må begynne å forbedre karakterer, men mye kan finansieres med sykepleierutdanningen Anonymkode: f9861...0f8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:44 #10 Skrevet lørdag kl 08:44 Du må jo isåfall ta opp nesten samtlige fag du ikke har 6 i. Gikk med samme tanken selv når jeg gikk sykepleiestudiet. Fant ut etter mye frem og tilbake at det ikke var verdt det. Økonomisk gir det 0 mening å bruke 1-2 år på og ta opp fag (man må jo som sagt ha 6 i alt for tiden). Så har man 6 år med tapt inntekt mens man studerer. Om du er villig til å flytte utenlands kommer du jo unna med det snittet du har i dag, må ta noen realfag + en opptaktsprøve, men intrykket mitt er at de fleste som leser litt klarer disse ganske greit. Men det er dyrt, du har isåfall 6 beinharde år med studier foran deg, før du må igjennom LIS1 proppen som også kan være en stopper for videre karriere. Med sykepleien har du en bunnsolid grunnutdanning du kan bygge videre på med master om du brenner for videre studier. Anbefaler deg å prøve å se verdien i den utdanningen du tar nå. Er du flink nok (som jeg antar du er siden du vurderer medisin) kan du få til mye med en bachelor i sykepleie. Anonymkode: 0b7f3...9d2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:47 #11 Skrevet lørdag kl 08:47 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du må være veldig motivert og dedikert. Da hadde jeg valgt å slutte på bachelor og heller fokusert på å ta opp fagbrev vgs, samt realfagene du mangler. Vær obs på at du havner i annen søkergruppen når du forbedrer karakterer så det blir enda høyere enn primærvitnemål. Å bruke penger på en bachelor er i hvert fall helt bortkastet Anonymkode: 8203b...291 Nå koster ikke en bachelor i sykepleie noenting her til lands, så den kan jo ts fullføre uansett. Ikke er det snakk om at TS skal ta opp noe fagbrev vgs heller, men ta opp igjen noen eksamner for og forbedre karakterer. Fagbrev får man om man går yrkesfag, for å ta sykepleien / medisin må man ha studiekompetanse. Anonymkode: 0b7f3...9d2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:50 #12 Skrevet lørdag kl 08:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå koster ikke en bachelor i sykepleie noenting her til lands, så den kan jo ts fullføre uansett. Ikke er det snakk om at TS skal ta opp noe fagbrev vgs heller, men ta opp igjen noen eksamner for og forbedre karakterer. Fagbrev får man om man går yrkesfag, for å ta sykepleien / medisin må man ha studiekompetanse. Anonymkode: 0b7f3...9d2 Tror det som står som fagbrev i innlegget du siterer er autokorrektur for ‘fag fra’ Anonymkode: f9861...0f8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:19 #13 Skrevet lørdag kl 09:19 Hvis du virkelig vil bli lege ts så klarer du det. Dra til utlandet om så er. Jeg har selv en lang utdannelse i musikk og flere av de jeg studerte med har tatt medisin etterpå. Typ startet rundt 25/26/27/28 år gamle. Men det er klart skal du bruke seks år på noe så må du virkelig ville det. Tror og at sykepleiere er en ettertraktet gruppe og du vil jo jobbe med mye av det samme der og kan spesialisere deg og til og med ta master og PhD. Anonymkode: a76d7...324
Majer Skrevet lørdag kl 12:33 #14 Skrevet lørdag kl 12:33 Du får bare to tilleggspoeng 60stp eller mer, og det er i endring. Ville studert medisin hvis det er en spesialisering som frister deg mye, og du ikke kan gjøre noe av det samme som sykepleier. Jeg kjenner sykepleiere som gikk over til økonomi, juss og helseinformatikk. Disse har omtrent legelønn, men mye bedre arbeidsdager, og slipper å flytte på seg. En LiS må ofte bo i store deler av landet jo mindre man spesialiserer seg i psykiatri. Under spesialiseringen er det mye stress og høye skuldre. Det kan feks være to av seks som vil få fast ansettelse etterpå. De resterende må lete etter jobber i det private eller andre deler av landet. Under spesialiseringen jobber man altfor mye fordi man vil unngå å gjøre feil. Overlegene som gir deg jobb bryr seg sjeldent om du tar inn åtte pasienter og to av de egentlig ikke hadde trengt å være der, men de bryr seg mye om du tar inn en for lite.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:27 #15 Skrevet lørdag kl 19:27 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjenner mange som har tatt medisin etter sykepleien. Det praktiske for de er jo at de kan jobbe som sykepleiere under studiet og tjene greit, samt at de har god erfaring med mange ulike pasientgrupper som flere av medstudentene ikke har. Ville gjort ferdig sykepleien, så kan du ta opp fag og søke medisin. Er du ung kan du reise utenlands for å studere også. Ikke gi opp drømmen din bare fordi en iver har en utbrent partner, folk blir utbrent av alt mulig dag. Anonymkode: f1ac8...788 45-50 timers arbeidsuker (PLUSS vakansvakter), vakter på 19 timer med løping hele natta, vikariat på vikariat så man kan ikke si nei til vakter eller gud forby bli gravid (for da får man ikke forlenget vikariatet), elendig ledelse, ingen fridager i turnus, jobber 12 dager i strekk hver gang man har helgevakt, helt urealistisk arbeidsbyrde, vesentlig mer ansvar enn sykepleier flest har… jeg kunne fortsatt. Det er ikke mange sykepleiere som har like hardt råkjør på jobb og like mange arbeidstimer hver uke som det gjennomsnittslegen på sykehus opplever. Det er ikke «folk blir utbrent av alt mulig i dag». Man bør tenke seg nøye om før man går fra sykepleier til lege. Anonymkode: 494c9...feb 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:31 #16 Skrevet lørdag kl 21:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 45-50 timers arbeidsuker (PLUSS vakansvakter), vakter på 19 timer med løping hele natta, vikariat på vikariat så man kan ikke si nei til vakter eller gud forby bli gravid (for da får man ikke forlenget vikariatet), elendig ledelse, ingen fridager i turnus, jobber 12 dager i strekk hver gang man har helgevakt, helt urealistisk arbeidsbyrde, vesentlig mer ansvar enn sykepleier flest har… jeg kunne fortsatt. Det er ikke mange sykepleiere som har like hardt råkjør på jobb og like mange arbeidstimer hver uke som det gjennomsnittslegen på sykehus opplever. Det er ikke «folk blir utbrent av alt mulig i dag». Man bør tenke seg nøye om før man går fra sykepleier til lege. Anonymkode: 494c9...feb For ikke å glemme de spisse albuene man må ha for å komme seg opp og frem blant leger. I min avdeling tjener spesialsykepleier m litt ansiennitet bare 50 000 mindre enn lislegene, og tilleggene er også mye bedre for sykepleierne Anonymkode: f9861...0f8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:05 #17 Skrevet lørdag kl 23:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): For ikke å glemme de spisse albuene man må ha for å komme seg opp og frem blant leger. I min avdeling tjener spesialsykepleier m litt ansiennitet bare 50 000 mindre enn lislegene, og tilleggene er også mye bedre for sykepleierne Anonymkode: f9861...0f8 Absolutt. Sykepleiere har også i noen tilfeller mulighet til å få lønn under utdanning = de har studielån for tre år i stedet for seks, tapt inntekt i tre år i stedet for seks, og mer pensjonsopptjening. Da begynner det regnskapet å se ganske så dårlig ut… Det skal bli interessent å se om dette resulterer i dårligere søkning til medisinstudiet etter hvert, og dermed lavere poengsummer for å komme inn. Det har allerede skjedd med flere utdanninger, for eksempel journalisthøgskolen (var for 25 år siden vanskeligere å komme inn der enn på medisin) og veterinærhøyskolen. Anonymkode: 494c9...feb
AnonymBruker Skrevet søndag kl 00:52 #18 Skrevet søndag kl 00:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt. Sykepleiere har også i noen tilfeller mulighet til å få lønn under utdanning = de har studielån for tre år i stedet for seks, tapt inntekt i tre år i stedet for seks, og mer pensjonsopptjening. Da begynner det regnskapet å se ganske så dårlig ut… Det skal bli interessent å se om dette resulterer i dårligere søkning til medisinstudiet etter hvert, og dermed lavere poengsummer for å komme inn. Det har allerede skjedd med flere utdanninger, for eksempel journalisthøgskolen (var for 25 år siden vanskeligere å komme inn der enn på medisin) og veterinærhøyskolen. Anonymkode: 494c9...feb Hva mener du med at sykepleiere får lønn under utdanning? Det stemmer jo ikke Anonymkode: f39dd...9e0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 01:30 #19 Skrevet søndag kl 01:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt. Sykepleiere har også i noen tilfeller mulighet til å få lønn under utdanning = de har studielån for tre år i stedet for seks, tapt inntekt i tre år i stedet for seks, og mer pensjonsopptjening. Da begynner det regnskapet å se ganske så dårlig ut… Det skal bli interessent å se om dette resulterer i dårligere søkning til medisinstudiet etter hvert, og dermed lavere poengsummer for å komme inn. Det har allerede skjedd med flere utdanninger, for eksempel journalisthøgskolen (var for 25 år siden vanskeligere å komme inn der enn på medisin) og veterinærhøyskolen. Anonymkode: 494c9...feb Hva snakker du om. Man får nøyaktig 0 kr i lønn under sykepleierstudiet Anonymkode: 8203b...291
AnonymBruker Skrevet søndag kl 01:32 #20 Skrevet søndag kl 01:32 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tror det som står som fagbrev i innlegget du siterer er autokorrektur for ‘fag fra’ Anonymkode: f9861...0f8 Riktig, var autokorrekt Anonymkode: 8203b...291
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå