Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobbe i barnehage eller sfo? Har fått to jobbtilbud som må svares på ila neste uke. Begge er tre dager i uken. 60% i barnehage (tre fulle dager), og 25% (tre "halve" dager). Jeg skal i tillegg være masterstudent i kreativ pedagogikk fra høsten av. Er strukturert, pliktoppfyllende og liker godt å jobbe med barn. 

Hva ville du valgt, og hvorfor? 

Vil gjerne høre erfaringer fra begge deler. 

Anonymkode: 7adaf...c73

Skrevet

Liten eller stor avdeling i barnehagen?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (9 minutter siden):

Liten eller stor avdeling i barnehagen?

Avdelinga er for 1-3 år, ca.15 stk. 

Skrevet

Jeg er selv barnehagelærer, men har litt erfaring på barneskole/SFO også. SFO opplevdes for meg som en mer variert hverdag enn barnehage, selv om begge jobbene byr på nye erfaringer hver eneste dag. Jeg ville nok valgt SFO.

AnonymBruker
Skrevet

Forstod jeg riktig at sfo bare var 25 % jobb? I såfall ville jeg valgt barnehage som er 60 %. Mtp inntekt. 

Anonymkode: 22db9...819

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor stor kapasitet du tror du har. 25% mellom ca kl 12/13 og 17 gir MYE tid til overs. 60% tre faste dager med "fulle" dager gir mer lønn, men også mindre fritid og tid til studier. Hadde jeg hatt kapasitet ville jeg valgt barnehagen rett og slett pga mer inntekt. Men jeg har jobbet både som ped.leder (alle aldersgrupper) og som avdelingsleder SFO, og jeg må si at jeg foretrekker større barn pr nå. Imidlertid hadde jeg ikke villet ha kun 25% inntekt, selv om det kanskje er mulighet for å jobbe mer der ved behov.

Anonymkode: 15e42...a3c

AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (6 timer siden):

Jeg er selv barnehagelærer, men har litt erfaring på barneskole/SFO også. S

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men jeg har jobbet både som ped.leder (alle aldersgrupper) og som avdelingsleder SFO, o

Anonymkode: 15e42...a3c

Ts. Dere som har erfaring og jobbet med begge. Hva er den største forskjellen? Hva er likhetene? Hva er utfordringene? Kan dere si noe mer om erfaringene sfo kontra bhg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet først som assistent på barneskole, så ble det SFO i tillegg. Trodde jeg var godt forberedt og visste hva jeg gikk til da jeg tok vikariat i barnehage, men OMG det var knapt likheter å spore!

Veldig forskjell fra bhg til bhg, og sfo til sfo. Min første SFO hadde barn som lekte fint, inne som ute, veldig lite problemer eller vokseninnblanding. Veldig elevstyrt. Neste SFO hadde mange 1-1 elever på SFO, det var perioder da jeg var alene med hele gjengen da den andre voksne "måtte på møte" eller annet pedagogisk arbeid og det var mild sagt kaotisk. Her var det barn som ikke kunne leke selvstendig eller sammen og det var slitsomt både psykisk og fysisk.

Barnehagen skilte seg ut for barna er avhengig av deg på en helt annen måte igjen. Støynivået er intens, det er mye utetid uansett vær og du merker nok at du tappes for energi og virkelig gjør deg fortjent til matpause din. En del småkrangling, sutring og mange tårer i løpet av dagen, men også kos og trøst og lek.

Felles for alle stedene er at du bli utrolig glad i ungene, de knytter seg til deg og de blir ofte "litt dine". Herlig følelse og de gode øyeblikk er virkelig fantastiske. 

Anonymkode: 0b0b3...078

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobbe i barnehage eller sfo? Har fått to jobbtilbud som må svares på ila neste uke. Begge er tre dager i uken. 60% i barnehage (tre fulle dager), og 25% (tre "halve" dager). Jeg skal i tillegg være masterstudent i kreativ pedagogikk fra høsten av. Er strukturert, pliktoppfyllende og liker godt å jobbe med barn. 

Hva ville du valgt, og hvorfor? 

Vil gjerne høre erfaringer fra begge deler. 

Det er jo ganske stor forskjell på 25% stilling og 60% stilling! Barnehagestillingen vil kreve mye mer av deg, siden det er en mye større stilling (3 fulle arbeidsdager kontra litt over 1 full dag til sammen), men den vil også være bedre betalt. Gjennom bhg-praksisen får du bedre betalt og mer erfaring, men de 3 dagene vil du ikke ha noe ekstra overskudd til studier, noe som ikke vil være noe problem med de korte SFO-dagene. Så du får veie de to opp mot hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt SFO, for å ha overskudd til studier. Selv om stillingen på SFO bare er 25%, vil jeg tro det ikke er et problem å få flere timer innimellom (både på sfo og som vikar elevassistent) på samme skole. I barnehagestillingen er du bundet til de tre fulle dagene og vil mest sannsynlig ikke ha overskudd til studier. Du kjenner deg selv best, hva du har kapasitet til. Jeg har jobbet selv som lærervikar, elevassistent og på sfo mens jeg studerte nylig - og det er absolutt ikke alle uker det passer å jobbe flere fulle dager, men heller fint å ha noe fleksibilitet over det.

Anonymkode: fc92d...810

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på skolen. Jeg har jobbet på skoler med utstrakt vold langt ned i SFO alder. Barnehage er sånn sett mer forutsigbart. 

Anonymkode: 4dafc...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...