Gå til innhold

Søsken med veldig forskjellige navn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg personlig syns søsken bør ha navn som passer sammen, noe i samme gate. Ei jeg vet at har tre barn, Oliver, Othilie og Astrid. De er alle barn i barneskole/barnehagealder. Navna i seg selv er fine, men de tre passer ikke sammen. Jeg tror i dette tilfellet, at folk reagerer negativt når mor forteller hva sine barn heter. Man kan selvfølgelig velge å overse hva hvermannsen mener om ens navnevalg. 

Tilbake til saken, så syns jeg ikke Heine i seg selv er et stygt navn. Ikke noe jeg ville valgt selv, men det klinger så klart best om søsken har navn i samme sjanger. Lucas og Heine, Liam og Heine klinger ikke bra i mine ører. Noe som Birk og Heine, Odin og Heine hadde passet mye bedre. 

Anonymkode: ac69e...8c4

Hø, den komboen løfter jeg ikke et halvt øyebryn av en gang. Olav og maxemilian hadde jeg liksom skjønt…

Anonymkode: 18a02...124

• Liker 3
Skrevet

Heine er et vanlig navn for meg ihvertfall, bor i Akershus.

Anonymkode: b9ed1...f71

Skrevet

Heine er da et helt normalt navn. I følge ssb.no er det 1256 menn som har heine som fornavn. 

Det er mer rart med foreldre som må ha like navn på søsken eller at de må starte på de samme første bokstavene. 

Jeg og min bror har to, ulike, skikkelig norske trauste, navn som du gjerne finner i f.eks bygdebøker. Og dét er jeg veldig takknemlig for at mine foreldre valgte.

Anonymkode: 5d4d5...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg  var på åpen skole her om dagen med sønnen min, for og se skolen, møte lærer og klassekameratene.  Kom i snakk med en av fedrene der som også var med sønnen som skulle gå i samme klasse som min.  Men fra annen barnehage.  Han hadde to barn og yngste ble skoleklar neste høst, så ganske tett da.  Men det jeg syns var så merkelig var navnene til barna, eldstes navn har jeg aldri hørt for, yngstes navn er kjempe vanlig og på top 5 antar jeg over guttenavn.  De var fra lengre nord i landet så kanskje navnet er vanligere der. Er Heine et vanlig guttenavn i Nord-Norge? 

Anonymkode: 68a91...2cf

Heine er ikke mye brukt i Nord-Norge, men et helt normalt navn som er mer brukt andre steder i landet.

Hilsen nordlending

Anonymkode: c5e5d...598

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da jeg ventet min 1, tenkte jeg at han skulle hete Aron. 

Jeg har vokst opp med Elvis Presley,og det er hans mellomnavn. ❤ 

Men så fikk jeg ei jente i stedet. Hun er multihandikappet. Tenkte først på Iris eller Esther ,men det ble Nora . Som betyr lys / budbringer. Da hun er en krigerprinsesse. 

Så ble jeg gravid med nr 2. Og det ble en gutt. Jeg kunne jo ikke kalle ham Aron ,- da det er Nora bakvendt 😅 Det hadde blitt litt vel sært.

Men han fikk navnet Arin . Et gammelt norrønt navn, som betyr ild / arnested. Så på en måte riktig 🙂 

Så ett barn har et vanlig navn og det andre et uvanlig. Men likevel ,begge er unike ❤

Anonymkode: 08fac...e6e

Jeg kjenner to familier som har både Nora og Aron- men likte Arin da. Stilig🙂

Anonymkode: 4f11d...9a4

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg personlig syns søsken bør ha navn som passer sammen, noe i samme gate. Ei jeg vet at har tre barn, Oliver, Othilie og Astrid. De er alle barn i barneskole/barnehagealder. Navna i seg selv er fine, men de tre passer ikke sammen. Jeg tror i dette tilfellet, at folk reagerer negativt når mor forteller hva sine barn heter. 

Ble nysgjerrig- hvilket av de tre navna er det du mener ikke passer sammen? 

Navn kan jo passe på ulike måter, som lik forlyd, like mange stavelser, likt opphav, lignende betydning ol. 

Othilie har gotisk opphav, Oliver fransk (eller satt sammen av navna Ole+Iver), Astrid norrøn. Alle har ulik forlyd- Å-O-A.

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Hvilket navn burde man reagere på som upassende i denne trioen, mener du? Jeg er oppriktig ute av stand til å se poenget ditt her...

Det forsto ikke jeg heller, tre gamle navn som har blitt populære igjen. Ikke ser jeg problemet om man velger et nytt og et gammelt, et populært og et mindre populært osv heller. 

Anonymkode: 72cc7...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg personlig syns søsken bør ha navn som passer sammen, noe i samme gate. Ei jeg vet at har tre barn, Oliver, Othilie og Astrid. De er alle barn i barneskole/barnehagealder. Navna i seg selv er fine, men de tre passer ikke sammen. Jeg tror i dette tilfellet, at folk reagerer negativt når mor forteller hva sine barn heter. Man kan selvfølgelig velge å overse hva hvermannsen mener om ens navnevalg. 

Tilbake til saken, så syns jeg ikke Heine i seg selv er et stygt navn. Ikke noe jeg ville valgt selv, men det klinger så klart best om søsken har navn i samme sjanger. Lucas og Heine, Liam og Heine klinger ikke bra i mine ører. Noe som Birk og Heine, Odin og Heine hadde passet mye bedre. 

Hææ.. jeg er forvirra.. Hvorfor mener du de navnene ikke passer sammen?

Anonymkode: be301...fea

• Liker 4
Skrevet

Det er vel ikke så mange som heter Heine, men det er heller ikke så uvanlig. Aldri tenkt over hvorvidt søsken har tilnærmet like populære navn. Sjekket meg og søsteren min sine navn nå, og der det var rundt 5000 som heter det samme som henne, var det nærmere 14.000 som heter det samme som meg. Ikke starter vi på lik bokstav eller noe sånt heller, som mange er opptatt av. Søsken er jo ulike, så at de har ulike navn er ikke noe merkelig.

Anonymkode: ba0af...166

Skrevet

Jeg synes det er rart hvis søskennavn er veldig forskjellige (men nesten verre hvis de er veldig like), men det har ikke så mye med sjelden/vanlig å gjøre. Heine er dessuten såpass "nøytralt", synes jeg, at det funker helt greit sammen med de fleste navna på topplista. 

Når det gjelder forskjellige søskennavn, synes jeg det er rarere hvis de har totalt forskjellig opphav, lyd og lengde, enn hvis de har forskjellige popularitetsnivå. To søsken som heter Kari og Maximillian ville jeg også ha syntes var litt kræsj. Men ikke Heine og William, f.eks.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Het de Maren, Martin, Marte, Mats, Mona, Milly, Mina og Morten? :D

"To hus tett i tett" :) Gode barndomsminner :)

Anonymkode: 701b0...dff

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ble nysgjerrig- hvilket av de tre navna er det du mener ikke passer sammen? 

Navn kan jo passe på ulike måter, som lik forlyd, like mange stavelser, likt opphav, lignende betydning ol. 

Othilie har gotisk opphav, Oliver fransk (eller satt sammen av navna Ole+Iver), Astrid norrøn. Alle har ulik forlyd- Å-O-A.

Hæh? Hvilket av navnene mener du uttales med Å som forlyd??

Anonymkode: 0c8b7...547

• Nyttig 1
Skrevet
jegerrinne skrev (På 6.6.2025 den 11.34):

Er da et gammelt norsk navn

Er det ikke tysk?

Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Er det ikke tysk?

Vet bare flere i Norge har, og at flere eldre og hadde det. Ser bare i slekts treet hos meg er det nå 3 stk bakover i tid so. Har det

Annonse
Skrevet
jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Vet bare flere i Norge har, og at flere eldre og hadde det. Ser bare i slekts treet hos meg er det nå 3 stk bakover i tid so. Har det

Bare lurte på det for det høres tysk ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes mer det er rart når navnene har helt forskjellig stil, og det er ikke det samme som at et navn er sjeldent og det andre vanlig. Cassandra-Estelle og Ragnhild går liksom ikke så godt sammen. 

Anonymkode: b4bc8...d94

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hø, den komboen løfter jeg ikke et halvt øyebryn av en gang. Olav og maxemilian hadde jeg liksom skjønt…

Anonymkode: 18a02...124

Ikke noe å løfte øyenbrynene av. Hvorfor skulle noe slikt være rart?

Anonymkode: 6724b...f3f

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Bare lurte på det for det høres tysk ut

Kommer nok opprinnelig fra Tyskland, men brukt i Norge fra 1600 tallet.

Dette fant jeg når jeg søkte på navnet siden 

Heine" er en kortform av det tyske navnet "Heinrich", som betyr "hersker over hjemmet". Det har vært brukt i Norge siden 1600-tallet, og har økt i popularitet siden 1960-tallet, spesielt etter 2000. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hæh? Hvilket av navnene mener du uttales med Å som forlyd??

Anonymkode: 0c8b7...547

Noen uttaler Oliver med åpen O (Ò, som i Norge), og noen dialekter uttaler åpen O likt som Å.

Andre dialekter sier Oliver med lukket O, og/eller skiller mellom åpen O og Å.

Anonymkode: 6724b...f3f

Skrevet

Heine er ikkje veldig sært, nei;)

Søsken må ikkje ha like namn, men eg syns det er litt rart om det er to søsken som har veldig ulike namn, f.eks lengde/opphav. Storebror Per og lillesøster Michelle-Beatrice... Nei takk😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...