AnonymBruker Skrevet 7. juni #41 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 10.30): Syden er et godt innarbeidet begrep: Syden – Wikipedia Anonymkode: 23a7b...7b4 Høh, jeg har aldri før hørt at noen tar med Dubai eller Thailand innenfor «syden»-praplyen. Jeg har hørt noen dra med Tyrkia og Kreta men ikke helt hvorsomhelst varmt slik Wikipedia mener der. Anonymkode: cb929...e33 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #42 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 16.19): Altså det er veldig mye i mellom badetøy og penbukse. Aldri vært på noen ferie der shorts og t-skjorte ikke har vært ok. Da snakker vi all-inclusive, 4-5 stjernes hotell. Samme som vi skal nå. Kunne aldri falt meg inn å spise i badetøy, men vanlige sommerklær må være ok. Verken mann eller barn eier linbukser her i gården, de går kun i shorts om det er varmt. Jeans/joggebukser ellers. Er ganske bortkasta å kjøpe klær som bare blir brukt i en uke. Uansett, sendte mail til hotellet og fikk bekreftet at shorts og t-skjorte var ok. Ts Anonymkode: aadf9...26f Jeg er helt enig med deg og har sett at de på noen hoteller sier at man må gå i fancy klær og langbukser til menn. Jeg unngår de hotellene. Liker å ha det avslappet. Og jeg ønsker at mannen også skal få ha det avslappet. Jeg som dame slipper jo lettere unna med mine klær. Jeg går jo uansett med kjole eller kjørt til middag. Men på en restaurant så jeg at kvinnene måtte gå skikkelig oppstaset. Husker ikke hvordan de ordla seg. Men jeg kler meg ikke opp som om jeg skal i bryllup når jeg bare skal spise med mannen/familien. Og så står det gjerne lukket sko. Liker å slippe sko på sydenferie. Reiser jo ikke til syden for å kle på meg. Forstår ikke de som har svart at selvfølgelig kan du kle på deg bukse til middag. Hvorfor det. På ferie liker jeg å gå anderledes enn hjemme. Og hvorfor være så fin på det. Synes det er teit. Anonymkode: 01fce...2f6
AnonymBruker Skrevet 7. juni #43 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 16.39): Jeg synes du kverulerer noe voldsomt. Anonymkode: f880f...7ed Hun kverulerer ikke i det hele tatt. Å sende en mail å spørre er ikke å kverulere. Det kalles å spørre. Anonymkode: 01fce...2f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #44 Skrevet 7. juni det er ingen som tvinger dere til og spise på hotellet nå har jeg bare spist på restaurant en gang hvor det var dress kode og det var ca50\50 på dem som brydde seg om det og dem som ikke gadd og bry seg om det Anonymkode: b267c...fe1 1 1
Djungelvrål Skrevet 7. juni #45 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 10.38): Du kan da ikke for alvor tro at du skal spise middag i en ordentlig restaurant på et ordentlig hotell, i shorts? Det finns strandbarer, det finns fortauskafeer, det finns streetfood og fastfoodsjapper der man godt kan gå i shorts. men her presisiseres det altså at de har en spisesal der det ikke er greit. Fint med en advarsel om det, vel, det virker jo som du trengte det? Du trenger et par luftige, tynne langbukser uansett, går vel ikke i jeans hele sommeren hjemme heller til en hver anledning? Anonymkode: dccc2...834 Shorts er tillat på restauranter i sydlige strøk, også finere steder. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #46 Skrevet 7. juni Var nettop i «syden», nærmere bestemt Mallorca. Hotellet vi bodde på hadde samme kleskode. Men det handlet egentlig bare om at man ikke fikk gå til middag i badeklær. Mennene i følget mitt spiste middag i shorts uten problemer, som de fleste andre i restauranten. Så vel knapt et par langbukser på hele turen 😅 Anonymkode: 6a928...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #47 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 1.39): På hotellet vi skal bo på står det "pent antrekk (langbukser)" som kleskode for restauranten. De kan vel ikke for alvor mene at menn skal måtte dra på seg jeans for å spise frokost/middag der nede i varmen?? Anonymkode: aadf9...26f Mange sydenland er totalt lei av nordmenn som tror de kan spise uten å kle på seg. Det handler om respekt og verdighet for dem som har sin arbeidsplass på hotellenes spiserom. Ville du gått i shorts og bar overkropp i spisesalen på Oslo Plaza for å spise frokost? Du er gjest, og du oppfører deg, eller lar være å besøke dette og de fleste andre hotellene eller finner et hotell de du spiser i egen leilighet. Anonymkode: f13b6...050 17 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #48 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mange sydenland er totalt lei av nordmenn som tror de kan spise uten å kle på seg. Det handler om respekt og verdighet for dem som har sin arbeidsplass på hotellenes spiserom. Ville du gått i shorts og bar overkropp i spisesalen på Oslo Plaza for å spise frokost? Du er gjest, og du oppfører deg, eller lar være å besøke dette og de fleste andre hotellene eller finner et hotell de du spiser i egen leilighet. Anonymkode: f13b6...050 Men hvem sier noe om bar overkropp? Selvfølgelig ikke! Pen shorts og fin t-skjorte er bra nok. Det er ikke Oslo Plaza. Anonymkode: aadf9...26f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #49 Skrevet 7. juni Syns egentlig dette er litt interessant å diskutere. Feks så elsker ungene mine sommertøy med kule fingerer på som de liker. Selvsagt. Og det er jo dette for vi for det meste kjøper inn. Men så er det liksom ikke bra nok da å dra på restaurant med spiderman t-skjorte. Så i realiteten skal man altså pakke med dobbelt så mye klær for på ha et eget restaurant-antrekk til hver dag? For barn i barnehagen de søler og må bytte klær. Anonymkode: aadf9...26f
AnonymBruker Skrevet 7. juni #50 Skrevet 7. juni Jeg foretrekker hotell med kleskode i restaurant/frokostsal. Mister matlysten av trailertrash i singlet, shorts og flip-flops. Anonymkode: 8f517...45d 16 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #51 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 1.39): På hotellet vi skal bo på står det "pent antrekk (langbukser)" som kleskode for restauranten. De kan vel ikke for alvor mene at menn skal måtte dra på seg jeans for å spise frokost/middag der nede i varmen?? Anonymkode: aadf9...26f Joda, det kan de! Men jeans regnes ikke som «pent antrekk (langbukser)» på fine restauranter - da menes heller typ chinos. Jeg har vært på restauranter hvor folk (både menn og kvinner) med jeans stoppes i døren, så det er ikke alltid innafor. Anonymkode: a6034...746 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #52 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2025 den 16.19): Altså det er veldig mye i mellom badetøy og penbukse. Aldri vært på noen ferie der shorts og t-skjorte ikke har vært ok. Da snakker vi all-inclusive, 4-5 stjernes hotell. Samme som vi skal nå. Kunne aldri falt meg inn å spise i badetøy, men vanlige sommerklær må være ok. Verken mann eller barn eier linbukser her i gården, de går kun i shorts om det er varmt. Jeans/joggebukser ellers. Er ganske bortkasta å kjøpe klær som bare blir brukt i en uke. Uansett, sendte mail til hotellet og fikk bekreftet at shorts og t-skjorte var ok. Ts Anonymkode: aadf9...26f Det er da helt vanlig å kle seg pent til kvelden. Når vi er ute på restaurant på kvelden kler mannen seg alltid i langbukse (lin) og mokkasiner, og jeg i kjole og pene sandaler. Nordmenn som kommer i vanlige t-skjorter og shorts med snøring er det direkte flaut å se (velg nå i alle fall en pen piquekskjorte og en beige bomullshorts). Anonymkode: 33455...775 6 2
test1e Skrevet 8. juni #53 Skrevet 8. juni Nå har jeg ikke vært i Dubai(Kona nekter å dra til steder der kvinner ikke har samme rettigheter som menn) men aldri vært borti at om man feks. kommer i piquekskjorte og pen shorts på kvelden blir nektet i restauranten ? 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni #54 Skrevet 8. juni Djungelvrål skrev (16 timer siden): Shorts er tillat på restauranter i sydlige strøk, også finere steder. Det kommer jo helt an på hotellet. Der vi har reist er det ikke tillat. Det er et femstjerners hotell for voksne. Anonymkode: ce20e...ef3 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #55 Skrevet 8. juni Selvsagt kan de det, som noen andre har påpekt, kjøp noen linbukser. Sikkert et hotell som er drittlei blodharry turister, som dukker opp i frokostsalen i baris og badeshorts.. Er helt flaut hvor mye turister tar seg til rette, og gjør ting de aldri ville gjort hjemme.. Anonymkode: 1744d...394 14 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #56 Skrevet 8. juni Djungelvrål skrev (16 timer siden): Shorts er tillat på restauranter i sydlige strøk, også finere steder. Nei, ikke på finere restauranter, og ikke på kvelden på mange femstjerners hotell. Det virker som om mange her snakker om "sydenland", og ikke sydlige strøk generelt. Anonymkode: 33455...775 2 6
Stor pike Skrevet 8. juni #57 Skrevet 8. juni (endret) Selv på en strandrestaurant for lunch synes jeg det er kvalmt med turister i baris. Jeg vil også andres "nakne" kropp i maten min. Selv guttungen på fire år, klarer å slenge en sarong over skuldrene. Endret 8. juni av Stor pike 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #58 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Syns egentlig dette er litt interessant å diskutere. Feks så elsker ungene mine sommertøy med kule fingerer på som de liker. Selvsagt. Og det er jo dette for vi for det meste kjøper inn. Men så er det liksom ikke bra nok da å dra på restaurant med spiderman t-skjorte. Så i realiteten skal man altså pakke med dobbelt så mye klær for på ha et eget restaurant-antrekk til hver dag? For barn i barnehagen de søler og må bytte klær. Anonymkode: aadf9...26f Er dette virkelig en problemstilling? Det er jo bare å velge et spisested uten kleskode? Anonymkode: e8d7c...c54 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #59 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er dette virkelig en problemstilling? Det er jo bare å velge et spisested uten kleskode? Anonymkode: e8d7c...c54 Litt seint etter at vi har booket og betalt kanskje? Jeg skrev at jeg ikke så det før i ettertid. Anonymkode: aadf9...26f
AnonymBruker Skrevet 8. juni #60 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvsagt kan de det, som noen andre har påpekt, kjøp noen linbukser. Sikkert et hotell som er drittlei blodharry turister, som dukker opp i frokostsalen i baris og badeshorts.. Er helt flaut hvor mye turister tar seg til rette, og gjør ting de aldri ville gjort hjemme.. Anonymkode: 1744d...394 Jeg har ALDRI opplevd noen som har dukket opp i frokostsalen i baris. Aldri. Sikkert nettopp fordi vi velger 4-5 stjerns hotell da kanskje. Og jeg har samtidig aldri opplevd at noen har blitt nekta inngang for shorts og t-skjorte. Mange meninger her som ikke stemmer overens med mine erfaringer. Anonymkode: aadf9...26f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå