Gå til innhold

Uvanlig navn

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest med sært navn
Skrevet
Det slo meg at det da finnes massevis av navn som ikke havner i den ene eller annen ende av skalaen.

Akkurat det jeg mener! Tror det er kjedelig å enten ha navn som enten "alle" heter eller som ingen har hørt om.

Gjest gjesta
Skrevet
Syns ikke det var så stygt, bare litt uvant, men det høres ABSOLUTT ut som et jentenavn. Hegre... hvis jeg tenker på fuglen hegre så assosierer jeg det med noe feminint mens Ørn feks, eller Falk er maskulint og dermed guttenavn...

Helt enig med deg, tenkte først at det var et jentenavn jeg.. Synes også hegre-fuglen er noe feminint, i tillegg til at det ligner litt på jentenavnet Hege.

Skrevet
Jeg har en onkel som heter Bjug. Ingen over, ingen ved siden.

Ikke akkurat vakkert nei!!

Hegre - nei!!

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Jeg kjenner faktisk tre stk. som heter Hegre. En som heter bare det, og to som har det i kombinasjon med andre navn.

Ingen av de er i slekt, og de er fra to ulike landsdeler.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt enig med deg, tenkte først at det var et jentenavn jeg.. Synes også hegre-fuglen er noe feminint, i tillegg til at det ligner litt på jentenavnet Hege.

Synes ikke hegrer ser særlig feminine ut. Men kanskje litt "gammelmodige" og ugrasisøse, særlig når de skriker (urk).

Dessuten er det mange som uttaler Hegre som heire (hæire), og da høres det ikke ut som Hege.

Ikke mye verre enn Ørn og Falk. Dessuten er det litt komisk om man har en tjukk, dum liten gutt som heter Falk, all den tid man gjerne ser for seg en skarping med falkeblikk og detektivegenskaper... (Samme med Siv, det navnet kler ikke alle).

Gjest lillelou
Skrevet

Min grandonkel het Hermod Analius. :sjenert: Kors på halsen,og så videre,det er HELT sant. Stakkars fyr-mellomnavnet var heldigvis ikke så ofte i bruk. :sjarmor:

Sjekka opp navnet i et navneleksikon for noen år siden,og da stod det: "opphav noe uklart...forekommer i nordnorge noen få ganger etter 1900."

Da tenkte jeg "min grandonkel og hvilke andre stakkarer?"....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes navnet Hegre var litt fint, kanskje i samme bås som Bendik, Carl og Georg eller noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Hegre var ikke noe spesielt pent, nei. Tipper han må stave navnet sitt hver bidige gang.....

Hva med Sture? Får assosiasjoner til en person med konstant dårlig humør...

Størk er jo heller ikke så veldig.....

Vet forresten om en som heter Hauk, ikke vanlig det heller. Han er svært høy og tynn, han hadde passet bedre som Hegre! :ler:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Dessuten er det mange som uttaler Hegre som heire (hæire), og da høres det ikke ut som Hege.

"Hægre" uttaler de det der jeg kommer fra, og da høres det definitivt ut som ett guttenavn.

Gjest Gjest
Skrevet

Som noen sier over her; vil man ikke at 3 i klassen med samme navn, går det da fint ann å velge vanlige navn likevel.

Lars, Morten og Per er gode eksempler.

Skrevet
Min grandonkel het Hermod Analius:sjenert:  Kors på halsen,og så videre,det er HELT sant. Stakkars fyr-mellomnavnet var heldigvis ikke så ofte i bruk. :sjarmor:

Sjekka opp navnet i et navneleksikon for noen år siden,og da stod det: "opphav noe uklart...forekommer i nordnorge noen få ganger etter 1900."

Da tenkte jeg "min grandonkel og hvilke andre stakkarer?"....

:hoho:

Mormora mi het Margny Carnotte.

Da søskenbarnet mitt fikk si første jente så måtte hun søke om å få kalle henne opp etter mormor, så hun heter også Carnotte til mellomnavn. (det var før de nye reglene i forhold til navn kom).

Syns det er litt fint jeg... :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Innen en viss grense ja. Endel foreldre tenker tydeligvis ikke på at barnet skal vokse opp med navnet de gir dem.

Paula Yates (1959-2000), Television presenter

Sitter in 2 portraits

Peroxide blonde television presenter and compiler of books including Rock Stars in their Underpants (1980) and Blondes (1983).Co-presenter on The Tube (1982-87) and The Big Breakfast (from 1992). Had three children with Bob Geldof; Fifi Trixibelle, Peaches Honeyblossom and Little Pixie. Their marriage ended in 1996 when she began a relationship with Australian rock star Michael Hutchence. The child from this union, Heavenly Hiraani Tiger Lily now lives with stepfather Bob Geldof and her three half-sisters after the death of both of her parents.

Men så har vel Bob Geldof hatt noe annet enn sukker i teen også. Tipper de navnene ble til i en kraftig og fargerik hallis.

Jeg har en onkel som heter Bjug. Ingen over, ingen ved siden.

Bjug, slutt å ljug? Huff. Det er nok en vanesak. Umiddelbart var det ikke kjempefint i mine ører, men det er utrolig hva man venner seg til etter en stund.

Det finnes en viss mellomting mellom Rullgardina og Per også. Selv har jeg tenkt en del på navn til mine fremtidige barn, og de er ikke så vanlige. Men de er heller ikke skjemmende eller navn som er så frika at barna blir mobba av dem.

Personlig synes jeg folk mangler fantasi når de kaller ungene sine for Per, Ola og Kari og alle de der. Og Emilie og Markus også - alle heter jo det nå for tida.

Selv har jeg et spesielt og sjelden navn, og det har ikke vært noe stort problem for meg. Det gjør faktisk at jeg føler meg litt spesiell.. :sjenert:

Smaken er som baken. Folk får velge som de vil, så får jeg mene hva jeg vil.

Endret av Hope
Skrevet

Min tippoldefar het Stasius, kommer nok ikke til å bruke det navnet om jeg skulle få en sønn noen gang.

Gjest Gjest_Pludre_*
Skrevet

Kanskje bedre å bruke det latinske navnet på Hegre da ....

Ardea cinerea :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

Personlig synes jeg folk mangler fantasi når de kaller ungene sine for Per, Ola og Kari og alle de der. Og Emilie og Markus også - alle heter jo det nå for tida.

For meg har ikke barns navn noe som helst med fantasi å gjøre. Jeg er ikke opptatt av å bli oppfattet som kreativ og fantasifull.

Gjest Gjest
Skrevet

Artig tråd dette! Min morfar het Gunvald Marinius...

:)

Skrevet

Morsomt tråd! En av mine venninner hadde en bestemor som het Anala Josefa. En venninne fra Zimbabwe fortalte meg at i hennes hjemland finnes det en del rare navn. F.eks. var det en som hadde kalt sønnen sin for Tetracyclin, de ante ikke hva det var, men hadde hørt det og syntes det var fint. En annen hadde blitt kalt Roadside, fordi han kom så raskt at de ikke rakk sykehuset men istedet måtte parkere langs veien.

Forøvrig vet jeg om en som heter Gorm Ambrosius, og en som heter Kurt Geir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...