Gå til innhold

Uvanlig navn

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Forleden traff jeg på noen kjentfolk som hadde fått baby og da de sa navnet hans var jeg sikker på at jeg hørte helt feil. Han het altså Hegre.... :sjenert:

Jeg har aldri hørt det navnet før ikke ikke ikke synes jeg at det er noe spesielt fint heller. :sjenert:

Har noen av dere andre hørt det guttenavnet før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt det navnet nei, er ikke hegre en fugl?? :klø:

Gjest Sukkerert
Skrevet

Jeg synes ikke det var så veldig sært og spesielt. Ikke noe spesielt med klangen i navnet.

Minner om Helge.

Det tar bare litt tid å venne seg til navn en ikke har hørt før.

Skrevet

Nå, det var et spesielt navn. Men ikke det verste jeg har hørt, da. Minner litt om Helge, ja...

Bakover i min familie er navnet Chrispinius mye brukt. Vet ikke om jeg synes det er så veldig fint heller... Og Karolius.

Navn er ikke enkelt - men det skal tross alt følge barnet hele livet, og det er kanskje lurt å velge et som passer litt inn, jeg vet ikke jeg...

Gjest Donna
Skrevet

Her hvor jeg bor er Hegre et etternavn.

Skrevet

Hegre er jo en mazdaforhandler i Sandnes!!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har ikke hørt det før, men synes det hørstes fint ut. Og at det er en fugl har da lite med saken å gjøre, Bjørn og Stein feks er da helt vanlige navn som også er ord.

Gjest Sukkerert
Skrevet
Jeg tenker at om foreldrene har så lyst på et navn som er så innmari spesielt og innovativt, så får de heller ta det selv fremfor å presse det på et lite barn ;)

Veldig mange navn har nok blitt sett på som spesielle en gang. Hva som er vanlig og uvanlig går i bølger. Noen velger et spesielt navn til barnet ,og ofte følger flere på og velger det samme navnet.

Jeg synes det er fint at noen tenker nytt.

Gjest Gjest
Skrevet
Veldig mange navn har nok blitt sett på som spesielle en gang. Hva som er vanlig og uvanlig går i bølger. Noen velger et spesielt navn til barnet ,og ofte følger flere på og velger det samme navnet.

Enig, syns det er fryktelig kjedelig å bare velge navn som er populære.

Jeg husker selv så kjipt det var når jeg var liten, og vi var 4 stk som lekte mye sammen og het det samme,.Foreldrene mine hadde dårlig fantasi..

Gjest Ester
Skrevet

Synes det høres ut som et jentenavn, jeg. Pent var det uansett ikke og det ligger ikke godt i munnen.

Gjest Gjest
Skrevet

Innen en viss grense ja. Endel foreldre tenker tydeligvis ikke på at barnet skal vokse opp med navnet de gir dem.

Paula Yates (1959-2000), Television presenter

Sitter in 2 portraits

Peroxide blonde television presenter and compiler of books including Rock Stars in their Underpants (1980) and Blondes (1983).Co-presenter on The Tube (1982-87) and The Big Breakfast (from 1992). Had three children with Bob Geldof; Fifi Trixibelle, Peaches Honeyblossom and Little Pixie. Their marriage ended in 1996 when she began a relationship with Australian rock star Michael Hutchence. The child from this union, Heavenly Hiraani Tiger Lily now lives with stepfather Bob Geldof and her three half-sisters after the death of both of her parents.

Skrevet

Tror jeg leste et sted at en av de jentene har byttet navn til Helen eller Jill, eller noe annet helt vanlig :)

Gjest Sukkerert
Skrevet
Innen en viss grense ja. Endel foreldre tenker tydeligvis ikke på at barnet skal vokse opp med navnet de gir dem.

Jepp, innenfor en viss grense.

En bør ikke velge et navn som kan være til belastning for barnet, men det ser jeg ingen grunn til at navnet Hegre skulle være.

Det kan også være til belastning å ha et ekstremt vanlig navn. Kan føre til forveksling eller at andre legger til kallenavn for å skille de forskjellige Anne'ne eller Katrine'ne.

Det er på grunn av folk som tørr å velge navn som er mindre vanlige at nye navn innføres.

Skrevet

Et meget sjeldent navn er det i alle fall:

Du søkte på mannsnavnet: Hegre

Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har Hegre som første fornavn.

Skrevet

Syns ikke det var så stygt, bare litt uvant, men det høres ABSOLUTT ut som et jentenavn. Hegre... hvis jeg tenker på fuglen hegre så assosierer jeg det med noe feminint mens Ørn feks, eller Falk er maskulint og dermed guttenavn...

Gjest Frigg
Skrevet (endret)
Hegre.... :sjenert:

Eh, javel, nei, hegre-flokkene kommer tidlig i år.

(1 vits, under 1 minutt)

Vel, han kom jo med storken. :ler:(Forklaring på hvorfor Frigg ler)

(2 vitser, fremdeles under 1 minutt)

Nei, nå skal jeg slutte å tulle. Og det synes jeg i grunnen foreldrene hans også kunne gjøre.

Ok, nå er det nok.

Prøver å svar ordentlig, det var et svært uvanlig navn i allefall.

Men så er jo kanskje ikke storker så vanlig i Norge heller.

Seriøst, nå skal jeg slutte.

Kunne ikke finne at det noen sinne har vært et vanlig guttenavn. Eller jentenavn.

Men for de som synes navnestatistikker er usannsynlig morsomt, her er en link for deg. Statistisk sentralbyrås navnestatistikk:

Navnestatistikk fra ssb

Endret av Frigg
Skrevet

Jag tycker nog inte att det var ett konstigt namn. Ovanligt ja. Fint? Kanske.

Vår son har också ett ganska ovanligt namn. I Sverige är det väldigt ovanligt. Fint tycker vi och många med oss. Det är bara "konstigt" i riktigt namnkonservativas ögon men det är ett normalt namn.

Jag tycker det var viktigt att han inte blev en av tre eller fyra i klassen med samma namn men vi var kanske inte ute efter ett SÅ ovanligt namn när vi hittade det.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har en onkel som heter Bjug. Ingen over, ingen ved siden.

Gjest Gjest
Skrevet
Enig, syns det er fryktelig kjedelig å bare velge navn som er populære.

Jeg husker selv så kjipt det var når jeg var liten, og vi var 4 stk som lekte mye sammen og het det samme,.Foreldrene mine hadde dårlig fantasi..

Mens jeg og søstera mi hata navna våre, fordi ingen skjønte hva vi het. Måtte alltid stave det for nye mennesker. ("Ja, det er fornavnet vårt. Ja, på ordentlig...") Alt med måte, mener jeg. Det er ikke særlig morsomt å ha veldig uvanlige navn heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...