Gå til innhold

Store problemer men avslag fra DPS

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

DPS er et grusomt opplegg. De rusher gjennom for å sette diagnose men sjelden tid til å faktisk hjelpe. Dra til fastlegen og spør om en liste med privat psykologer som har bedriftsavtale. Jeg fikk en liste på 20 stk og sendte melding til alle (noen har venteliste), men fikk time uka etter. Koster det samme som dps ville kostet hver time, null tidsramme som dps har

Anonymkode: eaa02...acb

Det er slutt på at en selv kan kontakte avtalespesialister. Alle henvisninger går til DPS - de fordeler pasienter også til avtalespesialister. Skal man unngå DPS i dag må man gå «helprivat».

Anonymkode: 689be...40d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Min erfaring er at de noen ganger avslår på ren automatikk. Men fastlegen din har et ansvar i hvordan henvisningen formuleres og at alvoret kommer tydelig frem. Du har en fastlege som jeg stiller meg skeptisk til; både fordi h*n automatisk henviser deg til det private markedet når du har så alvorlige problemer, og at det påstås at det ikke nytter å klage inn vedtak om avslag fra DPS. 

For det nytter!!! Min fastlege klagde inn vedtak og jeg kom så inn til DPS bare et par uker senere. 

Jeg mistenker at fastlegen din har skrevet en ræva henvisning hvor situasjonen din ikke kommer godt nok frem. Be om å få lese henvisningen. 

Anonymkode: 56807...bfd

Jeg mistenker at henvisningen var dårlig skrevet. Men han skulle se på dette. Er spent på hva han svarer. Det står i avslaget at studenter fra universitetet kan mulig ta seg av dette. Men har de innsikt i langvarig ocd på samme måte som spesialister.  Jeg har mistet litt troen på at spesialister kan hjelpe nå. Kanskje jeg bør forsøke hardere selv med å ta å bare slutte å ha ocd. Men er det en enkel sak etter 28 år med denne typen ocd ? 

Anonymkode: cdbc6...544

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kan du ikke bruke årets feriepenger på noen timer hos psykolog (privat) ?

Anonymkode: fe8fb...44e

Det gjør jeg ikke. Jeg har nok av utgifter som må betales nå. Jeg har rett og slett ikke muligheten til det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg mistenker at henvisningen var dårlig skrevet. Men han skulle se på dette. Er spent på hva han svarer. Det står i avslaget at studenter fra universitetet kan mulig ta seg av dette. Men har de innsikt i langvarig ocd på samme måte som spesialister.  Jeg har mistet litt troen på at spesialister kan hjelpe nå. Kanskje jeg bør forsøke hardere selv med å ta å bare slutte å ha ocd. Men er det en enkel sak etter 28 år med denne typen ocd ? 

Det er ikke slik at du nødvendigvis kommer inn til spesialist i kartleggingsfasen uansett, den er det ofte psykologer som tar seg av. Ingenting i veien å få utredning av studenter så lenge de gjør riktig vurdering, men selve behandlingen blir gjerne utført av spesialist (avhenig av situasjon). 

OCD er ikke noe man kan bare slutte å ha, men det finnes gode behandlingsmetoder for det. 

• Liker 1
Skrevet

Hei kjære deg ❤️ Nå har ikke jeg lest kommentarene du allerede har fått, så det kan hende jeg gjentar noe som allerede har blitt sagt her... At du har fått avslag er helt vilt, du har helt klart krav på hjelp. Jeg har lært at det er svært avgjørende hvordan legen din formulerer henvisningen, da dette er alt DPS har å gå ut i fra. Det er viktig at det tydelig kommer frem at du ikke "fungerer" slik det er nå, og om du må overdrive, så gjør du det.

DPS går også under fritt legevalg, så du skal i teorien kunne henvises til DPS hvor som helst i landet. Hvis du bor i et området som er svært overbelastet kunne det kanskje vært en idé å henvises til en annen kommune? Masse lykke til.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (37 minutter siden):

Hei kjære deg ❤️ Nå har ikke jeg lest kommentarene du allerede har fått, så det kan hende jeg gjentar noe som allerede har blitt sagt her... At du har fått avslag er helt vilt, du har helt klart krav på hjelp. Jeg har lært at det er svært avgjørende hvordan legen din formulerer henvisningen, da dette er alt DPS har å gå ut i fra. Det er viktig at det tydelig kommer frem at du ikke "fungerer" slik det er nå, og om du må overdrive, så gjør du det.

DPS går også under fritt legevalg, så du skal i teorien kunne henvises til DPS hvor som helst i landet. Hvis du bor i et området som er svært overbelastet kunne det kanskje vært en idé å henvises til en annen kommune? Masse lykke til.

Hei, og tusen takk for et så fint og støttende svar 💗

Det hjelper veldig å høre at du også synes det er rart at jeg fikk avslag. Jeg har strevd med dette i over 25 år, og det påvirker både jobb og hverdag veldig sterkt – med panikkanfall og tvangstanker der jeg tror jeg har skadet noen, og må sjekke hele tiden for å roe meg. Det er veldig slitsomt.

Du har nok rett i at det handler mye om hvordan legen formulerer henvisningen. Jeg prøvde å være ærlig i det jeg skrev til ham, men jeg lurer på om det kanskje ikke kom tydelig nok fram hvor belastende det egentlig er for meg.

Takk også for tipset om fritt behandlingsvalg – jeg skal se om det er mulig å bli henvist et annet sted, eller få en ny vurdering. Det gir litt håp 💗

Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Det betyr mye!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, og tusen takk for et så fint og støttende svar 💗

Det hjelper veldig å høre at du også synes det er rart at jeg fikk avslag. Jeg har strevd med dette i over 25 år, og det påvirker både jobb og hverdag veldig sterkt – med panikkanfall og tvangstanker der jeg tror jeg har skadet noen, og må sjekke hele tiden for å roe meg. Det er veldig slitsomt.

Du har nok rett i at det handler mye om hvordan legen formulerer henvisningen. Jeg prøvde å være ærlig i det jeg skrev til ham, men jeg lurer på om det kanskje ikke kom tydelig nok fram hvor belastende det egentlig er for meg.

Takk også for tipset om fritt behandlingsvalg – jeg skal se om det er mulig å bli henvist et annet sted, eller få en ny vurdering. Det gir litt håp 💗

Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Det betyr mye!

Har du hatt samtaletime med legen din om situasjonen, eller kun dialog med melding? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir avvist så lenge du er alkoholiker. Alternativet er ARA.

Anonymkode: 07ad6...93d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du blir avvist så lenge du er alkoholiker. Alternativet er ARA.

Anonymkode: 07ad6...93d

TS er ikke alkoholiker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (1 time siden):

Hei kjære deg ❤️ Nå har ikke jeg lest kommentarene du allerede har fått, så det kan hende jeg gjentar noe som allerede har blitt sagt her... At du har fått avslag er helt vilt, du har helt klart krav på hjelp. Jeg har lært at det er svært avgjørende hvordan legen din formulerer henvisningen, da dette er alt DPS har å gå ut i fra. Det er viktig at det tydelig kommer frem at du ikke "fungerer" slik det er nå, og om du må overdrive, så gjør du det/

At man har krav på helsehjelp er en sannhet med modifikasjoner. Det står i pasient- og brukerrettighetsloven.

Man har krav på øyeblikkelig hjelp, hvis det er fare for liv og helse. Men man har ikke rett på nødvendig helsehjelp. Dette vurderes ut ifra prioriteringsveilederen. Å behandle pasienten skal være kostnadseffektivt og nyttig for samfunnet. 

«Retten til helsehjelp gjelder bare dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen, og kostnadene står i rimelig forhold til tiltakets effekt.»

https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/1999-07-02-63/KAPITTEL_2#§2-1

Hvis man leser avslag på henvisninger, så står det at: «Vi har vurdert at du ikke har rett på nødvendig helsehjelp».

Anonymkode: 75daa...7f6

• Liker 2
Skrevet

Når DPS har gitt deg avslag, er det kommunen din som skal ta ansvaret for rett behandling av deg. Henvend deg eller aller helst sjekk ut din kommunes nettsider, avdeling for psykisk helse. Regner med kommunen din har flere tilbud legen din kan henvise til.

Om kommunen din har Rask Psykisk Helsehjelp, kan du søke selv der. Det er et kortvarig, kognitivt behandlingsopplegg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har OCD, og dette høres veldig ut som noen av mine tvangstanker. Det høres helt jævlig ut å ha det slik du har det nå. Hvor lenge siden er det du fikk avslag hos DPS? Det hadde gått an å klage, eller søke seg inn på nytt, nå med en bedre henvisning fra legen kanskje? 

Ellers så kan jeg si hva som har hjulpet mot min OCD (jeg er knapt plaget lenger, og gikk fra å holde på med tvangshandlinger 16 timer i døgnet🤪). 

ACT, boken Å leve et liv ikke vinne en krig, og The happiness trap. Enkel innføring i ACT, som hjelper deg med mindfulness, og å koble deg fra tanker som noe viktig, å se at de er bare tanker. 

ERP, som er gullstandarden for OCD, men som for meg alene ikke var nok. Dette var det eneste helsevesenet hjalp med. Men veldig viktig også, så om du kan få søkt på DPS for å komme til hos OCD team, så forsøk det. 

Og så noe som ingen snakket om men som har gjort den største effekten, det var å jobbe med regulering av nervesystemet, kroppsbaserte øvelser, reparere gamle sår, del-arbeid. Jeg ble med i et online nettsamfunn med fokus på regulering av nervesystemet, og innser nå at mye av OCD-en handler om en grunnleggende utrygghet og et utrygt tilknytningsmønster. 

Dette er kanskje masse å ta inn, dette er noe jeg har funnet frem til over flere år. Finn noe lite som hjelper deg, om det er å snakke med chatGPT så gjør det. Finn kanskje en morgenrutine med kroppsbaserte grunningsøvelser der du trener opp kroppsbevisstheten din og les noen bøker med øvelser om aksept og mindfullness (ACT). 

Masse lykke til! Jeg vet ingen her kan fikse det for deg, men bare fortsett å skrive hvis det hjelper deg. Sånn skal du IKKE ha det! 

Anonymkode: 512ae...386

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Overdriver du hvor alvorlig det er, hvis du har hatt det sånn i 28 år(??), men først nå søker hjelp? Eller opplever du en forverring? Hvis du gjør det er det essensielt at dette blir presisert i henvisningen. 

Det er forresten kritikkverdig at legen mener du skal gå privat. Hvis DPS ikke vil/kan hjelpe er det faktisk fastlegens oppgave å hjelpe, ev finne andre som kan hjelpe (kommunens psykiatritjenester)

Anonymkode: 8c189...e28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har OCD, og dette høres veldig ut som noen av mine tvangstanker. Det høres helt jævlig ut å ha det slik du har det nå. Hvor lenge siden er det du fikk avslag hos DPS? Det hadde gått an å klage, eller søke seg inn på nytt, nå med en bedre henvisning fra legen kanskje? 

Ellers så kan jeg si hva som har hjulpet mot min OCD (jeg er knapt plaget lenger, og gikk fra å holde på med tvangshandlinger 16 timer i døgnet🤪). 

ACT, boken Å leve et liv ikke vinne en krig, og The happiness trap. Enkel innføring i ACT, som hjelper deg med mindfulness, og å koble deg fra tanker som noe viktig, å se at de er bare tanker. 

ERP, som er gullstandarden for OCD, men som for meg alene ikke var nok. Dette var det eneste helsevesenet hjalp med. Men veldig viktig også, så om du kan få søkt på DPS for å komme til hos OCD team, så forsøk det. 

Og så noe som ingen snakket om men som har gjort den største effekten, det var å jobbe med regulering av nervesystemet, kroppsbaserte øvelser, reparere gamle sår, del-arbeid. Jeg ble med i et online nettsamfunn med fokus på regulering av nervesystemet, og innser nå at mye av OCD-en handler om en grunnleggende utrygghet og et utrygt tilknytningsmønster. 

Dette er kanskje masse å ta inn, dette er noe jeg har funnet frem til over flere år. Finn noe lite som hjelper deg, om det er å snakke med chatGPT så gjør det. Finn kanskje en morgenrutine med kroppsbaserte grunningsøvelser der du trener opp kroppsbevisstheten din og les noen bøker med øvelser om aksept og mindfullness (ACT). 

Masse lykke til! Jeg vet ingen her kan fikse det for deg, men bare fortsett å skrive hvis det hjelper deg. Sånn skal du IKKE ha det! 

Tusen takk for svar, det betyr mye å bli møtt med forståelse ❤️

Det du beskriver kjenner jeg meg veldig igjen i. Det har vært utrolig tungt i mange år, og det har vært en stor belastning å skjule alt – både for barna mine og omverdenen. De vet at jeg har slitt, men ikke hvor mye. Nå har jeg hatt det så ille at jeg ikke lenger klarer å skjule det. Avslag fra DPS føltes veldig vondt – som om de ikke tok inn over seg hvor mye dette ødelegger for meg i hverdagen.

Heldigvis har fastlegen min nå sett alvoret. Han sa det er tydelig at dette er en alvorlig tilstand, og han har derfor valgt å sende en ny og forbedret henvisning med klage til DPS. Jeg ble utrolig lettet over det. Bare det å bli tatt på alvor gjør noe med håpet mitt.

Takk også for at du deler hva som har hjulpet deg – det er veldig inspirerende å lese at du har kommet så langt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Overdriver du hvor alvorlig det er, hvis du har hatt det sånn i 28 år(??), men først nå søker hjelp? Eller opplever du en forverring? Hvis du gjør det er det essensielt at dette blir presisert i henvisningen. 

Det er forresten kritikkverdig at legen mener du skal gå privat. Hvis DPS ikke vil/kan hjelpe er det faktisk fastlegens oppgave å hjelpe, ev finne andre som kan hjelpe (kommunens psykiatritjenester)

Anonymkode: 8c189...e28

Jeg har hatt OCD siden jeg var rundt 20 år gammel, altså i 28 år. Grunnen til at jeg ikke har søkt hjelp tidligere er at jeg har vært veldig skamfull over det og har brukt mye energi på å skjule det – både for barna mine, kolleger og folk rundt meg. Det har vært ekstremt slitsomt å leve med, og jeg har måttet bære det alene i mange år.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar, det betyr mye å bli møtt med forståelse ❤️

Det du beskriver kjenner jeg meg veldig igjen i. Det har vært utrolig tungt i mange år, og det har vært en stor belastning å skjule alt – både for barna mine og omverdenen. De vet at jeg har slitt, men ikke hvor mye. Nå har jeg hatt det så ille at jeg ikke lenger klarer å skjule det. Avslag fra DPS føltes veldig vondt – som om de ikke tok inn over seg hvor mye dette ødelegger for meg i hverdagen.

Heldigvis har fastlegen min nå sett alvoret. Han sa det er tydelig at dette er en alvorlig tilstand, og han har derfor valgt å sende en ny og forbedret henvisning med klage til DPS. Jeg ble utrolig lettet over det. Bare det å bli tatt på alvor gjør noe med håpet mitt.

Takk også for at du deler hva som har hjulpet deg – det er veldig inspirerende å lese at du har kommet så langt. 

❤️ Stor klem til deg! 

Jeg forstår veldig godt at det avslaget er som et slag i fjeset, å ikke bli tatt på alvor etter alt du har stått i og holdt ut i så lang tid. Jeg også hadde OCD i 20 år før jeg fikk riktig diagnose, og jeg fikk så mye feil hjelp, og det har vært utrolig frustrerende og i perioder var jeg bitter for alt jeg gikk glipp av før riktig hjelp. Men nå tenker jeg bare at det viktige er å få den riktige hjelpen så en endelig kan leve litt. Så bra at fastlegen ville skrive en ny henvisning. Jeg håper du blir forstått på at dette er OCD. Dessverre kan vanlig samtale-terapi gjøre mer vondt enn godt. Klart det kan være traumer i bunn som også trenger samtaleterapi, men min erfaring var at jeg fikk samtaleterapi i årevis fordi de ikke forstod at det var OCD, som gjorde at jeg ble sykere og sykere. 

Det er absolutt mulig å få det bedre! Men en må gjøre mye jobb, men har du klart å stå i dette i 28 år, så skal du greie å komme ut av dette også. 

Du sier du har skjult alt, og derfor er jeg så glad for at du skriver her, for en trenger ikke å holde det skjult. En trenger ikke å skamme seg og gjemme det. Samtidig så er det ofte dessverre sånn at folk misforstår OCD, og kan gi mange "gode råd" som er det motsatte av hva en trenger. (Sier ikke at det er sikkert du har OCD altså, men bare sånn hvis det er det du finner ut av.) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 20.35):

❤️ Stor klem til deg! 

Jeg forstår veldig godt at det avslaget er som et slag i fjeset, å ikke bli tatt på alvor etter alt du har stått i og holdt ut i så lang tid. Jeg også hadde OCD i 20 år før jeg fikk riktig diagnose, og jeg fikk så mye feil hjelp, og det har vært utrolig frustrerende og i perioder var jeg bitter for alt jeg gikk glipp av før riktig hjelp. Men nå tenker jeg bare at det viktige er å få den riktige hjelpen så en endelig kan leve litt. Så bra at fastlegen ville skrive en ny henvisning. Jeg håper du blir forstått på at dette er OCD. Dessverre kan vanlig samtale-terapi gjøre mer vondt enn godt. Klart det kan være traumer i bunn som også trenger samtaleterapi, men min erfaring var at jeg fikk samtaleterapi i årevis fordi de ikke forstod at det var OCD, som gjorde at jeg ble sykere og sykere. 

Det er absolutt mulig å få det bedre! Men en må gjøre mye jobb, men har du klart å stå i dette i 28 år, så skal du greie å komme ut av dette også. 

Du sier du har skjult alt, og derfor er jeg så glad for at du skriver her, for en trenger ikke å holde det skjult. En trenger ikke å skamme seg og gjemme det. Samtidig så er det ofte dessverre sånn at folk misforstår OCD, og kan gi mange "gode råd" som er det motsatte av hva en trenger. (Sier ikke at det er sikkert du har OCD altså, men bare sånn hvis det er det du finner ut av.) 

Tusen takk for en utrolig varm og forståelsesfull melding ❤️

Jeg ble faktisk rørt da jeg leste det, fordi det føltes som at du så meg og forstod akkurat hvordan det er. Det er akkurat sånn jeg føler det – som et slag i ansiktet når man blir avslått og ikke blir tatt på alvor etter så mange år med kamp.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om samtaleterapi. Jeg har også fått mange råd og hjelp som ikke har truffet problemet, og jeg har tenkt at det kanskje heller har gjort det verre. Nå prøver jeg virkelig å få den riktige hjelpen, og det er godt å høre at det finnes håp selv etter så mange år. Det gir meg styrke å vite at du også har stått i det lenge og likevel kommet deg videre.

Takk for at du tok deg tid til å skrive dette. Det betyr mye! 💛

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for en utrolig varm og forståelsesfull melding ❤️

Jeg ble faktisk rørt da jeg leste det, fordi det føltes som at du så meg og forstod akkurat hvordan det er. Det er akkurat sånn jeg føler det – som et slag i ansiktet når man blir avslått og ikke blir tatt på alvor etter så mange år med kamp.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om samtaleterapi. Jeg har også fått mange råd og hjelp som ikke har truffet problemet, og jeg har tenkt at det kanskje heller har gjort det verre. Nå prøver jeg virkelig å få den riktige hjelpen, og det er godt å høre at det finnes håp selv etter så mange år. Det gir meg styrke å vite at du også har stått i det lenge og likevel kommet deg videre.

Takk for at du tok deg tid til å skrive dette. Det betyr mye! 💛

Åh, så veldig fint å høre at det kunne være til støtte. Å stå i det du står i er beintøft og hvis du er som meg, til tider innmari ensomt, og jeg er bare glad hvis det at jeg skrev kunne gi deg et lite glimt av å bli forstått. Jeg heier masse herfra, det finnes absolutt håp. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 22.09):

Hei,
Jeg skriver her fordi jeg ikke vet hvor jeg ellers skal få hjelp akkurat nå.

Jeg sliter med tvangstanker og panikkanfall som handler om barna mine. Flere ganger daglig tror jeg at jeg har skadet eller drept dem, selv om de er voksne og ikke i nærheten. Jeg må sjekke at de er i live og har det bra. Det føles så virkelig at jeg bruker navigasjon og andre bevis for å roe meg. Jeg tenker også på overnaturlige ting og frykter at noe kommer til å skje dem. Jeg prøver å kontrollere hver eneste bevegelse for å forhindre at noe galt skjer.

Dette har pågått i 28 år. På jobb får jeg anfall og må late som jeg bare kvapp av noe tilfeldig. Etter jobb drikker jeg 1–2 halvlitere øl for å dempe panikken. Jeg vet det ikke er en løsning, men jeg ser ingen annen utvei. Jeg har ikke råd til privat psykolog og fikk nylig avslag fra DPS. Jeg føler meg helt fastlåst og får ikke hjelp, selv om jeg har vært åpen om hvor ekstremt belastende dette er for meg.

Jeg har begynt å bruke en AI-robot (ChatGPT) for å forsøke å sortere tankene og jobbe med mestring. Den mener det jeg beskriver ligner ekstrem OCD med tvangstanker og tvangshandlinger. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å jobbe 100 % videre uten å kollapse.

Har noen her vært i lignende situasjon?
Hvordan fikk dere hjelp som har hatt noe lignende  eller hvordan  klarte dere å takle det? Legen mener det kun blir privat psykolog hvis jeg har penger. Jeg har ikke penger til privat.  Ellers må jeg bare forsøke selv. 
Alle råd og erfaringer tas imot med stor takk.

Det jeg lurer på, er hva din lege har skrevet til dps. Har hen skrevet det samme som du forteller her, eller noe mer overfladisk? Jeg er redd mange (særlig menn, vet ikke om du er mann) får avslag fordi det ikke kommer godt nok fram hva de sliter med i henvisningen. For meg høres jo dette ganske alvorlig ut. Du kan sjekke om  kommunen har andre tilbud, f.eks. er det noe som heter rask psykisk helsehjelp i en del kommuner. Det forundrer meg at din lege ikke er mer "på" så du må gå med dette selv. 

Anonymkode: 79335...e9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2025 den 22.40):

Det visste jeg ikke at jeg måtte holde kjeft om. Trodde det viste alvoret. Men ok. Jeg får bare finne ny lege, begynne å jobbe igjen når 50 prosent sykemelding er over. Har vært sykemeldt for dette i 5 måneder nå.  Ingen vits uten behandling. 

Tror ikke sykemelding hjelper for folk med psykiske problemer 

Vil nok i de fleste tilfeller gjøre ting verre

Anonymkode: 10737...9d5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...