Gå til innhold

Delt omsorg: Barnefar vil flytte 2 timer unna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnet kan ikke gå i dobbel barnehage uten å betale dobbelt og det blir veldig rart for det og andre, vel?

Anonymkode: 2248e...116

Dobbel betaling er vel det minste problemet med dobbel barnehage.

Anonymkode: 2a02a...23e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke mulig at et barn har flere barnehageplasser her til lands, så det går ikke uansett.

Anonymkode: 1c679...167

det stemmer ikke helt, vi har venner som bor i hver sin kommune selv m de bare bor 15 min fra hverandre, der barna går to uker på skole og barnehage i hver av kommunene til foreldrene i samvørsperioden MEN Foreldrene betaler begge for full plass.. 

Anonymkode: d3719...e99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

det stemmer ikke helt, vi har venner som bor i hver sin kommune selv m de bare bor 15 min fra hverandre, der barna går to uker på skole og barnehage i hver av kommunene til foreldrene i samvørsperioden MEN Foreldrene betaler begge for full plass.. 

Barn som går på to forskjellige skoler og barnehager?? Gi deg, a. Uansett er det i både barnehageloven + fler steder ikke juridisk lov heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Går barna på 2 skoler? Det kan ikke være sant.

Anonymkode: 2b875...02a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS begynner jo i ny jobb etter sommeren nettopp fordi hun ikke skulle flytte. Det er ikke bare-bare å si opp den jobben og finne ny med en gang, og så forvente at barnehageplass / skoleplass står klar asap.

Skoleplass har man rett på når man flytter :)

Anonymkode: 5e379...911

AnonymBruker
Skrevet

Han nektet deg å flytte, nå vil han flytte selv… ja, en mann gjør som han vil. 
Du kan være like vanskelig, eller bare la han flytte. 
Men jeg hadde ikke gitt han mange goder, der han skal velge først hva han vil ha av ferier, høgtider og hvilken helger. 

Anonymkode: 94dee...dcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke mulig at et barn har flere barnehageplasser her til lands, så det går ikke uansett.

Jo det er faktisk mulig 

Anonymkode: a8e61...cae

AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å flytte til "hjembyen" er vel dette en gylden mulighet. Begynn å lete etter ny jobb med en gang. Det vil ikke være første gang noen sier opp etter kort tid i ny jobb. I prøvetiden har du vel gjerne også kortere oppsigelsestid. 

Anonymkode: 50a37...17c

Skrevet

Det der er virkelig en vanskelig situasjon, og jeg kjenner igjen følelsen. Barna kommer i sentrum, og det er ikke alltid lett å finne løsninger som føles rettferdige for alle. Da jeg opplevde noe lignende, prøvde jeg å legge vekk alt det praktiske for et øyeblikk og bare kjenne etter hva som ville være best for barnet. Det hjalp å snakke rolig med barnefar uten anklager, men med fokus på hva barnet trenger for å ha stabilitet, tilhørighet og nærhet til begge foreldrene. Jeg forstår at to timers avstand endrer veldig mye, både hverdagen og tilknytningen. Kanskje det finnes løsninger som kan fungere midlertidig, eller et kompromiss hvor barnet slipper å bli dratt frem og tilbake hele tiden. Det er utrolig vondt når livet drar i forskjellige retninger, men det er mulig å finne noe som fungerer, selv om det krever mye tålmodighet og samarbeid.

Sender varme tanker, dette er ikke lett ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barnefar og jeg gikk fra hverandre for 3 år siden og vi har hatt 50/50 siden den gang. I fjor ønsket jeg å flytte hjem til hjembyen vår hvor vi begge kommer fra, men det var på det tidspunktet helt uaktuelt for han. Jeg slo meg til ro med det, og ordnet derfor at jeg går inn i ny jobb etter sommeren. Nå kommer plutselig barnefar og sier at han vurderer sterkt å flytte hjem til hjembyen vår som er ca. 2 timer unna her vi bor nå. Først var tanken hans at vi fremdeles skulle ha barnet vårt 50/50, noe jeg sa var helt uaktuelt siden barnet begynner på skolen neste år og det å gå i 2 forskjellige barnehager (hvis det i det hele tatt går?) vil bli mye. Siden jeg ikke kan flytte hjem nå slik situasjonen er og ikke ønsker å kun ha barnet mitt annenhver helg, har vi snakket om at siden han da eventuelt flytter, er det han som får barnet annenhver helg. 

Det jeg egentlig lurer på er: Kan barnefar bare flytte når vi har delt omsorg på barnet?

Anonymkode: 6404f...e7b

Du måtte droppe det, så da bør han droppe det og. 

Han kan gå rettens vei, mest sannsynlig havner barnet hos deg mens han får annen hver helg. Spørs jo hvilke adresse barnet bor på. 

Anonymkode: 4e3df...e48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...