Jadaomatte Skrevet 8. juni #21 Skrevet 8. juni våren14 skrev (På 5.6.2025 den 12.00): Her er jeg helt enig med far. Dette er en enorm glipp fra Ruter. Slik jeg leser saken har jo ikke noen omgått grensen med vilje. Jeg vil tro det er HELT normalt at foreldre legger inn sitt bankkort for trekk av barnas månedskort. Hadde jeg også gjort uten å tenke mer over den saken. Man kan jo ikke legge opp til at alder på bruker = alder på den som eier bankkortet. Jeg har mannens bankkort i VY-appen, vi betaler alt av reiser felles. Det betyr ikke at jeg har identifisert meg som han. Ville jeg i alle fall tenkt med mindre noen TYDELIG opplyste om noe annet. De må selvsagt ha verifisert alder på bruker av appen, ikke gå etter info om kortinnehaver. Sjelden jeg hører noe så dumt planlagt egentlig. Og derfor er dette en kjempeglipp. Bra det ikke gikk verre med gutten. Han burde få gratis månedskort i et år av Ruter for å ha gjort dem oppmerksomme på denne enorme sikkerhetsbristen før noen faktisk omkommer. Tydelig også et "rykte på gata" blant de yngre at de kan leie med Ruterappen med foreldrenes bankort. Livsfarlig. Så enig. Dette er enkel programmering. Og nå kan barn ha Vipps fra de er 7 år om de får et telefonnummer, så det bør være fullt mulig å legge opp til aldersverifikasjon. Så finnes det selvsagt alltid måter man helt bevisst omgår ting på, men det er noe helt annet enn at det skjer såpass uplanlagt og ubevisst som i dette tilfellet. Også lett å tenke at så lenge det funker uten problem så må det vel være lov. Man bør måtte trikse endel for bevisst å omgå reglene - og da er man over på eget ansvar. Selv mener jeg el-sparkesykler er noe at det mest tullete som er oppfunnet. Man kan tråkke vanlig sykkel eller faktisk bruke beina. Det har vi bare godt av. Mine bare får aldri el-sparkesykkel. De kan kjøpe selv når de er over 18 så lenge de selv har jobb og spart penger til det. Da kan jeg ikke nekte det. Men jeg kan nekte at den lades i mitt hus eller parkeres på min tomt om jeg skulle ha behov for å komplisere ting frem til de flytter ut. Han har ikke lov til å gi deg kortinformasjon og kode. 1 1
Kittykat Skrevet 8. juni #22 Skrevet 8. juni (endret) Jeg mener det er foreldrenes feil, når de har lagt til betalingskortet sitt i appen på barnets mobil. Det er ikke ruter sin feil at barnet valgte å leie en sparkesykkel med foreldrenes bankkort. Jeg regner med at når kortet ble lagt til i appen, så måtte det godkjennes med alder og at det er der det ligger. Så foreldrene kan ikke klage i avisen og skylde på ruter for en feil de gjorde i appen. Endret 9. juni av Kittykat 4
Buxus Skrevet 8. juni #23 Skrevet 8. juni Pinlig ansvarsfraskrivelse fra faren. Og INGEN sier noe om at gutten selv gjorde noe ulovlig? Han visste garantert at han ikke hadde lov til å leie sparkesykkel, men gjorde det likevel.... Føler det er litt som når ungdommer stjeler foreldrenes kort for å kjøpe ting&tull&oppgraderinger på dataspill, og foreldrene krever dette tilbake gjennom banken. Det er jo ungdommen din som har gjort noe "hull i hodet" her, men banken må erstatte det.... 7
Magnifique Skrevet 8. juni #24 Skrevet 8. juni Buxus skrev (6 timer siden): Pinlig ansvarsfraskrivelse fra faren. Og INGEN sier noe om at gutten selv gjorde noe ulovlig? Han visste garantert at han ikke hadde lov til å leie sparkesykkel, men gjorde det likevel.... Føler det er litt som når ungdommer stjeler foreldrenes kort for å kjøpe ting&tull&oppgraderinger på dataspill, og foreldrene krever dette tilbake gjennom banken. Det er jo ungdommen din som har gjort noe "hull i hodet" her, men banken må erstatte det.... Enig med deg i dette. Faren må ta ansvaret av å ha lagt inn sitt bankkort på sønnens app. Det blir for dumt å bare skylde på Ruter i dette tilfellet. Og ja, når man er 12 år er man fortsatt et barn, men man er absolutt gammel nok til å vite at det er misbruk av appen å benytte seg av et kjøretøy med 18-årsgrense. Men så praktisk det er å bare legge all skyld over på andre.. 3
Durex Skrevet 8. juni #25 Skrevet 8. juni For en tosk. Blir som å låne bort bilen til ungen, og så jobbe for et forbud mot bil etter du blir tatt. 5
Plank Skrevet 9. juni #26 Skrevet 9. juni Ble en dyr elsparkesykkeltur av poden dette. Deiset inn i siden på en bil og landet oppå panseret. En dyr bilmodell så kan det fort bli i hundretusen-klassen. Regner med ingen forsikring dekker dette? 4
Plank Skrevet 9. juni #27 Skrevet 9. juni Durex skrev (20 timer siden): For en tosk. Blir som å låne bort bilen til ungen, og så jobbe for et forbud mot bil etter du blir tatt. Men ingen 12-åringer har lov å kjøre bil. Nedre aldersgrense for elsparkesykkel er vel 12 år. Eneste regelbruddet her er vel ingen bruk av hjelm? Er påbudt med hjelm for de under 15. 1
NatNat Skrevet 9. juni #28 Skrevet 9. juni fire24 skrev (På 5.6.2025 den 9.39): https://www.nrk.no/stor-oslo/ruter-har-stoppet-utleie-av-elsparkesykler-etter-at-12-aring-havnet-pa-sykehus-1.17442573 Jeg tenker når foreldrene legger inn sitt eget betalingskort på en app på sitt barns mobil, så er det jo ganske selvsagt at appen antar at det er eieren av kortet som bruker appen. Altså skulle man ikke trenge en egen alderssjekk på toppen av dette. Og hvis banken blir gjort oppmerksom på dette så ville jeg anta at de tar kontakt med forelderen og gjør de oppmerksom på at de har brutt avtalen de har med banken der det står tydelig at kortholder ikke skal dele informasjon (kortnummer og kode) med andre. Det har de jo gjort ved å legge sitt eget kort inn på barnets telefon. Jeg tenker bare: MAKAN til ansvarsfraskrivelse! Hva tenker du? 18 år grense ? Men jeg ser stadig fjortiser på el sparkesikkel ??!! I dag, var det 5 av de rett utenfor døra mi 1
Summeer Skrevet 9. juni #29 Skrevet 9. juni Faktum er at man må være 15 år for å få lagt til betalingskort i ruter appen. Selvom man er 14 og har eget bankkort. Du får heller ikke betale til "hvem som helst" med vipps under 15 år. Så ja, jeg har mitt bankkort lagt inn I ruter appen til mine ungdommer under 15 som må ha månedskort. Jeg skjønner ikke hvorfor man må være fylt 15 år for å ha betalingskort i ruterappen når man har bankkort! Plastkort; ja, jeg har det og bruker det selv som månedskort sånn at mine barn kan låne det om de skal reise over flere soner siden jeg pendler. Kortet må kjøpes på ruter sitt kontor på jernbanetorget. Det er tungvint når man ikke bor i Oslo. Når du har kortet må det må fornyes på automater, og de virker ikke alltid, for de holder på å skrives om til ikke å støtte plastkortene. Så det er en dårlig løsning, og krever mer planlegging for å kunne brukes.
Plank Skrevet 9. juni #30 Skrevet 9. juni NatNat skrev (17 minutter siden): 18 år grense ? Men jeg ser stadig fjortiser på el sparkesikkel ??!! I dag, var det 5 av de rett utenfor døra mi Aldersgrense for elsparkesykkel er 12 år. 1
NatNat Skrevet 9. juni #31 Skrevet 9. juni Magnifique skrev (21 timer siden): Og ja, når man er 12 år er man fortsatt et barn, men man er absolutt gammel nok til å vite at det er misbruk av appen å benytte seg av et kjøretøy med 18-årsgrense. men leste akkurat at det er 12 år grense på elsparkesykkel ?
fire24 Skrevet 10. juni Forfatter #32 Skrevet 10. juni NatNat skrev (9 timer siden): men leste akkurat at det er 12 år grense på elsparkesykkel ? Ruter sine interne regler for å leie sykkel gjennom nettopp ruterappen sier at det er 18års aldersgrense. 3 2
Olsen Skrevet 10. juni #33 Skrevet 10. juni Synes vel dette illustrerer at aldersgrensen på 12 år for el-sparkesykkel er for lav. 12-åringen har leid et framkomstmiddel han ikke kunne manøvrere. Med fare for seg selv og andre. Forstår at Ruter har 18-års-grense. Av og til lurer jeg på om det også er for lavt når jeg ser hvordan disse sparkesyklene brukes. Det å legge inn eget betalingskort slik at barn kan kjøpe reise på appen er nok ganske vanlig. Jeg har gjort det selv. Skal man legge inn eget kort i en slik app er det absolutt nødvendig å finne ut hva man kan kjøpe via appen. En 12-åring skal heller ikke være helt uten eget ansvar. Å bruke et framkomstmiddel man ikke behersker er direkte farlig. Håper han har lært. 2
Endlessly Skrevet 10. juni #34 Skrevet 10. juni Hva er alternativet til å legge inn kort i appen egentlig? Og hvorfor ville det endret noe å legge inn vips? Det er lagt opp til at man skal legge inn en betalingsløsning også for barn. Problemet her er at det har vært en designglipp i appen til ruter. De er nok takknemlig for å ha blitt gjort oppmerksom på det og glade for at det ikke ble enda alvorligere skader. 1
Orly Skrevet 10. juni #35 Skrevet 10. juni Endlessly skrev (11 timer siden): Hva er alternativet til å legge inn kort i appen egentlig? Og hvorfor ville det endret noe å legge inn vips? Det er lagt opp til at man skal legge inn en betalingsløsning også for barn. Problemet her er at det har vært en designglipp i appen til ruter. De er nok takknemlig for å ha blitt gjort oppmerksom på det og glade for at det ikke ble enda alvorligere skader. Enig i dette
fire24 Skrevet 16. juni Forfatter #36 Skrevet 16. juni https://www.nrk.no/stor-oslo/ruter-visste-at-barn-kunne-leie-elsparkesykkel-for-de-stengte-tjenesten-1.17449587 Nå har flere foreldre slengt seg på. 2
Druid Skrevet 16. juni #37 Skrevet 16. juni Plank skrev (På 9.6.2025 den 19.45): Ble en dyr elsparkesykkeltur av poden dette. Deiset inn i siden på en bil og landet oppå panseret. En dyr bilmodell så kan det fort bli i hundretusen-klassen. Regner med ingen forsikring dekker dette? det blir nok en sak mellom Ruter og operatøren av sparkesykkelen. Men det ER dekket av forsikring. 1
fire24 Skrevet 17. juni Forfatter #38 Skrevet 17. juni Endlessly skrev (På 10.6.2025 den 6.46): Hva er alternativet til å legge inn kort i appen egentlig? Og hvorfor ville det endret noe å legge inn vips? Det er lagt opp til at man skal legge inn en betalingsløsning også for barn. Problemet her er at det har vært en designglipp i appen til ruter. De er nok takknemlig for å ha blitt gjort oppmerksom på det og glade for at det ikke ble enda alvorligere skader. Med vipps må hvert kjøp godkjennes manuelt. Selvsagt kan det jo hende foreldre fremdeles velger å bare betale i svime (sånn som da de la inn sitt betalingskort) og det faktisk ikke endrer noenting.
Honey Dew Skrevet 17. juni #39 Skrevet 17. juni Laraa skrev (På 5.6.2025 den 10.01): For min del kan man gjerne forby makkverket i sin helhet. Jeg har blitt påkjørt av jævelskapet sa jeg sto på bussholdeplass og to barn / nesten ungdom kjørte på meg på fortauet i full fart. Det var utrolig vondt! Dessuten sperrer de fortauet når de blir slengt fra seg absolutt overalt. Jeg misliker disse rosa/grønne. Ikke er de miljøvennlig heller. Mange blir av en eller annen grunn kastet i sjøen, elver og bekker. Burde aldri blitt tillatt i utgangspunktet Det at de blir kastet i hytt og pine er nok gjort av folk som er drittlei disse doningene...
kvinneguide Skrevet 17. juni #40 Skrevet 17. juni Endlessly skrev (På 10.6.2025 den 6.46): Hva er alternativet til å legge inn kort i appen egentlig? Kjøpe billett på sin egen app og sende den til barnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå