Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bacteria skrev (21 minutter siden):

Dette er helt riktig. Er dritt lei (unnskyld uttrykket!) av å få høre hvor fæle vi hvite vestlige liksom har vært. 
Mine forfedre var fiskerbønder på en skrinn øy. I sultperioder åt de bark i brødet og amma naboens unger. Sjansen til å komme seg ut av fattigdommen var minimal. 
For 3-4 generasjoner siden, det fantes barnearbeid, analfabetisme og unger hadde bare sko på vinteren tross at de gjette budskap på fjellet. 
Priviligert my ass. 
Hver gang jeg hører settlerkolonialisme, apartheid og etnisk rensing går jeg i lås, beklager. 

Da tenker jeg at den som skriver dette ikke evner å søke kunnskap selv, men bare gulper opp en form for marxistisk tankegods vedkommende har plukket opp et eller annet sted. 

Lurer på om dokumentarserien «Slaveriets historie» fortsatt ligger på NRK? Skikkelig aha-opplevelse. Det varte jo helt opp i vår tid! Og rasismen mot folk fra sør for Sahara, opprørende. 
Det er historiske grunner til at fex land som Ungarn setter opp barrierer for muslimer. Det er ikke kun «fascisme» som media ynder å fremstille det som. Det er vel også det at de har sett denne filmen før..

Hvorfor da støtte en Israelsk politikk som igjen fører til en større mer eller mindre frivillig folkevandring av muslimske personer fra Gaza og Vestbredden, og trykk på Europa av sinte unge muslimske menn?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (18 timer siden):

Dette er helt riktig. Er dritt lei (unnskyld uttrykket!) av å få høre hvor fæle vi hvite vestlige liksom har vært. 
Mine forfedre var fiskerbønder på en skrinn øy. I sultperioder åt de bark i brødet og amma naboens unger. Sjansen til å komme seg ut av fattigdommen var minimal. 
For 3-4 generasjoner siden, det fantes barnearbeid, analfabetisme og unger hadde bare sko på vinteren tross at de gjette budskap på fjellet. 
Priviligert my ass. 
Hver gang jeg hører settlerkolonialisme, apartheid, imperialisme osv osv går jeg i lås, beklager. 

Da tenker jeg at den som skriver dette ikke evner å søke kunnskap selv, men bare gulper opp en form for marxistisk tankegods vedkommende har plukket opp et eller annet sted. 

Lurer på om dokumentarserien «Slaveriets historie» fortsatt ligger på NRK? Skikkelig aha-opplevelse. Det varte jo helt opp i vår tid! Og rasismen mot folk fra sør for Sahara, opprørende. 
Det er historiske grunner til at fex land som Ungarn setter opp barrierer for muslimer. Det er ikke kun «fascisme» som media ynder å fremstille det som. Det er vel også det at de har sett denne filmen før..

Moro at du sier det. Mine forfedre på min far sida var også bonder, og bodde på det samme plass i øst-Frankrike i mange mange generasjoner.. Og på den Corsikansk sida, antar jeg at det var omtrent det samme. og, edit for å si at jeg ofte tenkte det samme. De koloniserte ingen, hadde nok problemer hjemme uten tvil 

Har ikke sett denne serien, må finne den nå ! 

Endret av NatNat
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Andre siden. Min datters farfar. Han reiste fra hjemmet. Nå kjenner jeg bare deler av historien. Min farfar er en del av nyereste historie. 

Skrevet

All prat om "rett" til land er fåfengt. Å ta, og ha land er betinget av hvilken makt man var. Sånn har det vært siden før mennesker gikk på to bein og slik vil det alltid være 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er Bibelen dokumentasjon god nok?  For det er nettopp bibelens Gamle Testamente israelerne viser til når de okkuperer landområder og fordriver palestinerne.  

Det Gml. testamente ble skrevet ca. 10.århundre f.Kr. til 1.århundre f.Kristus.  Altså veldig lenge siden.  Men det er dette hele Israel er tuftet på - nemlig drømmen om Stor-Israel.  Da kreves landområder hos samtlige naboland.  De er jo godt i gang.....

Skrevet
Amossa skrev (14 minutter siden):

Er Bibelen dokumentasjon god nok?  For det er nettopp bibelens Gamle Testamente israelerne viser til når de okkuperer landområder og fordriver palestinerne.  

Det Gml. testamente ble skrevet ca. 10.århundre f.Kr. til 1.århundre f.Kristus.  Altså veldig lenge siden.  Men det er dette hele Israel er tuftet på - nemlig drømmen om Stor-Israel.  Da kreves landområder hos samtlige naboland.  De er jo godt i gang.....

Er uenig i den analysen. Situasjonen vi ser nå er resultatet av alle stikkene Israel har blitt påført fra både naboland og Irans proxyer i flere tiår. 
7. oktober var ett stikk for mye. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (13 minutter siden):

Er uenig i den analysen. Situasjonen vi ser nå er resultatet av alle stikkene Israel har blitt påført fra både naboland og Irans proxyer i flere tiår. 
7. oktober var ett stikk for mye. 

Den 7. oktober ble 1200 israelere drept.  Israels hevn var å drepe 55.000 palestinere fra 7.oktobver til i dag. FN og verden fordømmer Israels handlinger.  Men du mener altså at Hamas drap av 1200 mennesker forsvarer draper av 55.000?  

Hva er din analyse av hvorfor Israel gjør dette?  Rettferdig, forholdsmessig??  Siden opprettelsen av staten Israel i 1948 har Israel konsekvent vært i krig med sine naboland.  Hvorfor?  

Skrevet
Amossa skrev (4 minutter siden):

Den 7. oktober ble 1200 israelere drept.  Israels hevn var å drepe 55.000 palestinere fra 7.oktobver til i dag. FN og verden fordømmer Israels handlinger.  Men du mener altså at Hamas drap av 1200 mennesker forsvarer draper av 55.000?  

Hva er din analyse av hvorfor Israel gjør dette?  Rettferdig, forholdsmessig??  Siden opprettelsen av staten Israel i 1948 har Israel konsekvent vært i krig med sine naboland.  Hvorfor?  

Du stiller feile spørsmål. 
Kan fex begynne med å spørre hvorfor tre naboland angrep den nyfødte israelske staten i 1948. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Du stiller feile spørsmål. 
Kan fex begynne med å spørre hvorfor tre naboland angrep den nyfødte israelske staten i 1948. 

Lar du være å svare på spørsmålet mitt fordi du synes det er feil spørsmål??  Sånn funker det ikke når jeg debatterer.  Svar du først, så skal jeg svare på ditt spørsmål etterpå. 

Skrevet (endret)
Amossa skrev (24 minutter siden):

Lar du være å svare på spørsmålet mitt fordi du synes det er feil spørsmål??  Sånn funker det ikke når jeg debatterer.  Svar du først, så skal jeg svare på ditt spørsmål etterpå. 

Ok

At det er flere drepte på Gaza enn Israel er ikke fordi israelerne tar hevn. Det er fordi de ser det som nødvendig å ta ut Hamas. Når så Hamas og andre terrorister fortsatt oppholder seg blant sine kvinner og barn, blir resultatet deretter. Og det er helt fryktelig. 

At Israel har vært i krig med naboland siden opprettelsen er fordi at araberne ikke har tålt at det er et ikke-muslimsk land på deres hellige Waqf, gave fra Allah. Tror ikke hverken vi eller de israelerne som opprettet Israel var klar over hvor stor provokasjon dette er/var.

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

khamas angrep israel 7’ende oktober og det førte til åpen konflikt (krig).

Hvis khamas hadde nedkjempet israelske styrker og trengt inn i Israel, så hadde khamas mest sannsynligvis slaktet så mange sivile som dem hadde kommet over, noe 7’ende oktober er ett bevis på.

Men nå fikk ikke khamas mulighet til det, og Israel har ført krigen videre i khamas sitt land.

Det hadde jo vært veldig fint hvis khamas sa at dem var villige til å ta krigen til ett område uten sivile.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Duraton skrev (8 minutter siden):

khamas angrep israel 7’ende oktober og det førte til åpen konflikt (krig).

Hvis khamas hadde nedkjempet israelske styrker og trengt inn i Israel, så hadde khamas mest sannsynligvis slaktet så mange sivile som dem hadde kommet over, noe 7’ende oktober er ett bevis på.

Men nå fikk ikke khamas mulighet til det, og Israel har ført krigen videre i khamas sitt land.

Det hadde jo vært veldig fint hvis khamas sa at dem var villige til å ta krigen til ett område uten sivile.

At naboland og FN ikke hadde lagt ned veto mot at sivile gazanere skulle få flykte (slik Israel ba om) hadde også vært noe. 

• Liker 7
Skrevet
Bacteria skrev (3 timer siden):

At naboland og FN ikke hadde lagt ned veto mot at sivile gazanere skulle få flykte (slik Israel ba om) hadde også vært noe. 

Det var nok en del som trodde at sivile skjold ville få Israel til å stoppe relativt kjapt. Men khamas viste bare at dem må bort før det kan bli fred.

• Liker 4
Skrevet

Vel, mange norske jøder etter krigen fikk ikke tilbake arv, boligene, forretningene eller andre eiendommer. Så norske myndigheter kan vel ikke kritisere så voldsomt der. Og det var ikke mange årene det var snakk om. 

• Liker 4
Skrevet
Amossa skrev (16 timer siden):

Men du mener altså at Hamas drap av 1200 mennesker forsvarer draper av 55.000?  

Det dreier seg vel ikke om hevn? Man opererer ikke med øye for øye, tann for tann. 
Det dreier seg om å eliminere en pågående og en fremtidig trussel. I tillegg til å få frigitt kidnappede mennesker. 

Hvordan hadde det sett ut om Israel ikke gjorde noe? 
Alle gislene hadde fremdeles vært i fangenskap, og rakettene hadde haglet over Israel. Faren for nye infiltreringer, og nord og sør Israel evakuerte? 

Det dreier seg hovedsakelig om fremtiden. Det er eksplisitt uttalt, og bevist med handlinger. Angrepet hadde pågått enda. 

Hvorfor tror du det dreier seg om like for like? Det er en barbarisk tankegang.

• Liker 4
Skrevet
Bacteria skrev (14 timer siden):

Ja, den der er vanskelig å forstå seg på. Særlig alle barna. La folk få flykte. 

• Liker 5
Skrevet
Amossa skrev (På 13.6.2025 den 20.49):

Det er jo fordi Israel er langt sterkere militært enn Hamas, om Hamas hadde hatt muligheten hadde de nok drept langt flere enn 55000.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...