Gå til innhold

Fersk hvitløk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått en fersk hvitløk. Mulig det er en sånn kinesisk type uten fedd, er ikke helt sikker.

Noen som vet om retter der fersk hvitløk egner seg spesielt godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes den egener seg i all retter hvor man bruker vanlig hvitløk jeg da.. :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet

Bruk fersk hvitløk i retter hvor du virkelig skal masse hvtløk i, det gir ikke så dårlig ånde i følge han godeste Viestad :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Arkana har en eller annen gang lagt ut oppskriften på en hvitløksdipp basert på ovnsbakt hvitløk, hvis jeg ikke tar fullstendig feil her. :klø:

Ikke mye til hjelp nå, nei :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet

Bruker fersk hvitløk som annen hvitløk, men synes nok den ferske er ekstra god i marinader og dressinger siden den er litt mildere og frisker i smaken.

Skrevet

Jeg syns fersk hvitløk er å foretrekke uansett hva jeg lager. Har også gjennom gode kilder lært at det er gammel/tørket/ufersk hvitløk som gir dårlig ånde.

Bruk den i hvilken som helst rett, på vanlig måte! Nammmm :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg bruker den som vanlig hvitløk. Forskjellen er bare at jeg bruker alt, også skallet. Syns den er mildere enn vanlig hvitløk så den passer godt i dip ol som nevnt over her.

Skal sannelig kjøpe meg et par hos tyrkeren når jeg likevel skal innom å handle hos han på veien.

Skrevet

Jeg bruker det som vanlig hvitløk, men foretrekker den vanlige. Kan ikke si jeg synes denne passer bedre til noen retter enn annen hvitløk. Enig i at jeg synes den er litt mildere, og siden jeg er veldig glad i hvitløk synes jeg litt av poenget er å bruke hvitløk som er sterk og som det smaker skikkelig av.

Hvitløkdipen nevnt over her er god ja. To hele hvitløk deles i fedd og blandes med litt olje i en ildfast form og dekkes med folie. Bakes ved 200 grader i 25 minutter. Avkjøl litt og klem ut innholdet. Dryss på litt grovt salt og mos med en gaffel. Bland med 4-5 ss hver av rømme og majones (her foretrekker jeg Helmans), litt salt/pepper og paprikapulver. Sett kaldt en stund før servering.

Skrevet

Hva er det dere kaller vanlig hvitløk? Hvitløk er da hvitløk?

Det er forresten veldog godt å grille den hel og klemme ut feddene etterpå. Kjempegode i f.eks. gryte med reker, artisjokkhjerter, chili og fløte med ris til. :)

Skrevet
Hva er det dere kaller vanlig hvitløk? Hvitløk er da hvitløk?

Vanlig hvitløk er vel den de fleste bruker, delt i fedd. Kinesisk hvitløk er en hel hvitløk, uten enkeltfedd.

Skrevet

Ah. Trodde det var snakk om den vanlig ferske jeg...

Skrevet

Hvitløken min viste seg å ikke være kinesisk likevel, feddene inni var bare så knøttsmå at den så helt rund og jevn ut på utsiden. Har aldri sett noe likende (har fått den som økologisk abonnementsgrønnsak).

Takk for svar og tips alle sammen. Nå er hele hvitløken imidlertid spist opp :sjarmor: - som en del av pastasausen vi laget til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...