Gå til innhold

Hvordan gi nok stimuli til evnerik treåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er barnehagen som har gitt ham den merkelappen, ikke bare noe jeg har kommet på selv.

Hvordan vet man at det man gjør er godt nok? Og hvordan balansere det sånn at han ikke lærer "for mye" og kjeder seg ihjel når han begynner på skolen? Nærskolen er en montessoriskole, så det kan kanskje være en fordel mtp. at de lærer på et nivå som er mer tilpasset hver enkelt elev, og at de ikke har faste årstrinn som i vanlig offentlig skole? Tips til gode foreldreressurser?

Anonymkode: 68224...016

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som er sånn, og var slik selv. 

Vi har også bekymret oss for at førsteklassingen skulle kjede seg ihjel på skolen. Han ligger milevis foran på lesing og regning.. Som i milevis. Vi har ikke gått inn for å lære ham å lese, men han har bare lært av seg selv (som jeg også gjorde som 4-åring). Samme med matten - vi har ikke aktivt gått inn for at han skal lære, men han har bare naturlig anlegg for det, og regner som bare juling.

Vi har derimot gått inn for å gi ham mental stimuli ved å lære ham andre ting. Brettspill, sjakk, lære ting ute i naturen, bygge oppunder lærelyst knyttet til alt som vokser og gror, bygge avanserte byggesett, osv. 

Anonymkode: c9d6d...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hva det dreier seg om, stimuler ham, men lær ham også å jobbe med ting som han ikke har over middels evner i, slik at han lærer seg gode arbeidsvaner. For han vil komme til et punkt der talentet ikke er nok, og da trenger han ståpåvilje.

La ham gjøre ting som skolen ikke driver med, f.eks. spille et instrument, drive sport. Lær ham sjakk.

Det viktigste er at han ikke kjeder seg, så jeg ville gått for et bredt spekter av ting han tar lett og ting han må jobbe for.

Anonymkode: 8ee94...70f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er 3-åringen evnerik i da?

Anonymkode: 2700c...2b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi har også bekymret oss for at førsteklassingen skulle kjede seg ihjel på skolen. Han ligger milevis foran på lesing og regning.. Som i milevis. Vi har ikke gått inn for å lære ham å lese, men han har bare lært av seg selv (som jeg også gjorde som 4-åring). Samme med matten - vi har ikke aktivt gått inn for at han skal lære, men han har bare naturlig anlegg for det, og regner som bare juling.

Vi har derimot gått inn for å gi ham mental stimuli ved å lære ham andre ting. Brettspill, sjakk, lære ting ute i naturen, bygge oppunder lærelyst knyttet til alt som vokser og gror, bygge avanserte byggesett, osv. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Finn ut hva det dreier seg om, stimuler ham, men lær ham også å jobbe med ting som han ikke har over middels evner i, slik at han lærer seg gode arbeidsvaner. For han vil komme til et punkt der talentet ikke er nok, og da trenger han ståpåvilje.

La ham gjøre ting som skolen ikke driver med, f.eks. spille et instrument, drive sport. Lær ham sjakk.

Det viktigste er at han ikke kjeder seg, så jeg ville gått for et bredt spekter av ting han tar lett og ting han må jobbe for.

Anonymkode: 8ee94...70f

Gode forslag, takk! :) Det med å kjede seg på skolen er jeg så bekymret for, for jeg også var sånn selv. Den dag i dag sliter jeg med å gjøre ting jeg ikke mestrer umiddelbart, og studieteknikk har jeg aldri lært. Sånn sett vet jeg godt hva som ikke funker, og lite om hva som funker.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er 3-åringen evnerik i da?

Anonymkode: 2700c...2b5

Alt som har med tall å gjøre. Han er også glad i språk, og nå for tiden går det mye i engelsk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er barnehagen som har gitt ham den merkelappen, ikke bare noe jeg har kommet på selv.

Hvordan vet man at det man gjør er godt nok? Og hvordan balansere det sånn at han ikke lærer "for mye" og kjeder seg ihjel når han begynner på skolen? Nærskolen er en montessoriskole, så det kan kanskje være en fordel mtp. at de lærer på et nivå som er mer tilpasset hver enkelt elev, og at de ikke har faste årstrinn som i vanlig offentlig skole? Tips til gode foreldreressurser?

Ideen om at lære er kjedelig er fiktiv. Den er skapt av skolens valgte metode for å lære barn «greier». Og skolen lærer ikke bort ting på mest effektive metode - den lærer bort ting på mest kostnadseffektive måte. Og de to er ulike.

Både barn og voksne lærer gjennom lek. Så - lek. Klosser bygger romlig intelligens, lek bygger motorisk intelligens, dukker/bamser bygger emosjonell intelligens, fri lek bygger kunstnerisk intelligens. Mer behøves ikke.

Ellers er det meste av det barn bør prioriteres læres rundt 3 år motorisk. Skogstur, innføring i å gjøre farlige ting forsiktig, matlaging, hvordan håndtere skarpe, varme og kalde ting etc. Jeg ville ikke ha orientert meg retning fag. Få barnets læring heller inn mot motorikk. Det er utrolig mye motorikk som skal inn for småunger, og all tilgjengelig statistikk viser at barn av 2025 har foreldre som velger å lære dem mye for lite av det.

Om dere har holdt litt igjen kan buldring, sykling, sparkesykkel, skateboard og ski/snowboard være ting å innføre. Pluss vannsport, nå til sommeren. Det finnes ingen grenser for verdifulle ting å lære seg.

Om barnet er faglig sterkt når det kommer i skolealder kan dere heller melde det på grupper og aktiviteter, finne YouTube-kanaler og bøker han kan lese på fritida. Men her og nå? Motorikk. Motorikk. Og motorikk.

Anonymkode: d2c86...b11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ideen om at lære er kjedelig er fiktiv. Den er skapt av skolens valgte metode for å lære barn «greier». Og skolen lærer ikke bort ting på mest effektive metode - den lærer bort ting på mest kostnadseffektive måte. Og de to er ulike.

Både barn og voksne lærer gjennom lek. Så - lek. Klosser bygger romlig intelligens, lek bygger motorisk intelligens, dukker/bamser bygger emosjonell intelligens, fri lek bygger kunstnerisk intelligens. Mer behøves ikke.

Ellers er det meste av det barn bør prioriteres læres rundt 3 år motorisk. Skogstur, innføring i å gjøre farlige ting forsiktig, matlaging, hvordan håndtere skarpe, varme og kalde ting etc. Jeg ville ikke ha orientert meg retning fag. Få barnets læring heller inn mot motorikk. Det er utrolig mye motorikk som skal inn for småunger, og all tilgjengelig statistikk viser at barn av 2025 har foreldre som velger å lære dem mye for lite av det.

Om dere har holdt litt igjen kan buldring, sykling, sparkesykkel, skateboard og ski/snowboard være ting å innføre. Pluss vannsport, nå til sommeren. Det finnes ingen grenser for verdifulle ting å lære seg.

Om barnet er faglig sterkt når det kommer i skolealder kan dere heller melde det på grupper og aktiviteter, finne YouTube-kanaler og bøker han kan lese på fritida. Men her og nå? Motorikk. Motorikk. Og motorikk.

Takk! Han får skryt både for fin- og grovmotorikken sin. Sykler på balansesykkel i nedoverbakke, kjører pumptrack uten problem og sykler på små "hopp", til min store skrekk. Innføring i trygg håndtering av skarpe gjenstander og lignende har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg ta med meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i at det er viktig å trene på motorikk - det er ekstremt viktig!

Men, det er ikke nok mental stimuli for de som trenger å bryne hjernen sin. Fysisk stimuli, og bygge oppunder motorikken, stimulerer ikke de samme tingene som det å bryne hjernen på tenke-ting gjør. 

Jada, man bruker hjernen masse når man trener motorikk, og det å være fysisk aktiv er vist å være svært gunstig for å utvikle hjernen. Men for meg ihvertfall, er ikke det nok. 

Jeg trenger å stimulere intellektet, gjennom læring, problemløsing, osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avansert lego gikk det mye av hos oss i den alderen. Det ga utfordringer på flere nivåer. 

Ellers så har vi ikke satt oss ned med noen av de for lære de noe når de har vært så små. 
Begge lærte seg å lese rundt 4.årsalder. 
Matte har de hele veien hatt med eldre klassetrinn. Men har skjønt at sistnevnte ikke er vanlig at de får til over alt. 

Det vi syns har vært værst er at de har blitt behandlet som eldre enn de er hele veien, pga evnene. Det er fort gjort for lærere å tenke at de er eldre enn de er.

Anonymkode: 0fa71...347

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvilket yrke valgte du? Lurer bare av nysgjerrighet 😊

Anonymkode: 5dc75...7e0

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dere kan bruke tid på ting de kanskje ikke lærer så mye av på skolen, eventuelt som er enkelt å tilpasse. Han kan lære seg å strikke, hekle, sy, snekre, tegne? Det er mye problemløsing i slike prosjekter og mange ulike vanskegrader. Lære seg et annet språk enn engelsk? Koding, Minecraft eller andre kreative spill... Holde på med prosjekter om verdensrommet, biologi e.l. Jobbe med sosial kompetanse på en eller annen måte. Lage mat. 

Man vil jo møte mye av dette på skolen også, men ikke i like stor grad som lesing, skriving og regning. Jeg er selv lærer i kunst og håndverk, og syns det bare er kjempefint med elever som kan sy, strikke, tegne eller snekre fra før. Det er ikke vanskelig å la dem holde på med egne prosjekter i et sånt fag. Og det gir også mye mestring og selvtillitt da det er noe de lett kan vise frem til andre. Ett år hadde jeg en elev som sydde en tredimensjonal blekksprutbamse på symaskin. Med bare litt hjelp fra meg :). Men der krevde det altså høy grad av evne til å jobbe selvstendig, tåle å feile og gjøre ting flere ganger. 

Anonymkode: f25ab...82f

AnonymBruker
Skrevet

haha...jeg ler litt av hvor stolt du er TS. Og det er ikke stygt ment, for jeg var helt lik selv. Jeg svevde på skyer og så for meg en strålende framtid for mitt barn. 

Det er ikke sånn at du trenger å sette himmel og jord i bevegelse TS.  Det er normalt å legge puslespill, bygge med klosser, leke ute- bli lest for. Og du kan faktisk la han bruke sin egen kreativitet med å skape ting. Min eldste er forsker nå, og da hun var liten så laget hun sine egne spill, som vi alle måtte spille. Det var ganske så kompliserte greier som tok timevis...! Det er vel egentlig når skolen begynner at problemer kan oppstå- for det blir kjedelig i timene. 

To av barna mine lærte å lese da de var 4 og 5 år gamle. Den yngste der visste jeg ikke engang at hun kunne lese, før hun stavet seg gjennom det som stod på en plakat da vi var på vei hjem fra barnehagen. Jeg ble helt paff! "Kan du lese?". Så det handler vel om at de plukker opp lærdom lett, som er en veldlig behagelig egenskap men som dessverre gjør dem litt lat når det gjelder skolearbeid senere. 

Alle barn er voksne nå. En forsker på hjerne, en annen studerer til ingeniør, og den siste roter rundt og vet ikke helt hva hun skal gjøre... 

Anonymkode: 4b322...c61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

haha...jeg ler litt av hvor stolt du er TS. Og det er ikke stygt ment, for jeg var helt lik selv. Jeg svevde på skyer og så for meg en strålende framtid for mitt barn. 

Det er ikke sånn at du trenger å sette himmel og jord i bevegelse TS.  Det er normalt å legge puslespill, bygge med klosser, leke ute- bli lest for. Og du kan faktisk la han bruke sin egen kreativitet med å skape ting. Min eldste er forsker nå, og da hun var liten så laget hun sine egne spill, som vi alle måtte spille. Det var ganske så kompliserte greier som tok timevis...! Det er vel egentlig når skolen begynner at problemer kan oppstå- for det blir kjedelig i timene. 

To av barna mine lærte å lese da de var 4 og 5 år gamle. Den yngste der visste jeg ikke engang at hun kunne lese, før hun stavet seg gjennom det som stod på en plakat da vi var på vei hjem fra barnehagen. Jeg ble helt paff! "Kan du lese?". Så det handler vel om at de plukker opp lærdom lett, som er en veldlig behagelig egenskap men som dessverre gjør dem litt lat når det gjelder skolearbeid senere. 

Alle barn er voksne nå. En forsker på hjerne, en annen studerer til ingeniør, og den siste roter rundt og vet ikke helt hva hun skal gjøre... 

Anonymkode: 4b322...c61

Nei, vet du hva? Jeg er mest av alt bekymret, redd for å ikke gjøre ting rett så han ender opp med kjipe skoleår, som jeg hadde selv. Mer gadd jeg ikke lese på grunn av den nedlatende tonen i første avsnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...