Gå til innhold

Sjekker dere mobilen til barna?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du vet at dette er kun en grense som finnes pga personvernet. Det at noen har bestemt at etter 13 kan de pga personvern ha sosiale media, betyr ikke at de MÅ få det. For utviklingsmessig er de ikke gamle nok til å svi av hjernen sin på sosiale media.  

Trodde faktisk at folk var litt mer opplyst i dag. 

Anonymkode: 957a4...d96

Jeg tenkte mer i de baner at ettersom sosiale medier kommer til å bli mer brukt (allerede mange som bruker bl.a Snapchat og Tiktok, noen fra ganske ung alder) innad i vennekretsen, skolekretsen osv., så vil dette fort føre til utestengning om barnet ikke får tilgang når de aller fleste allerede nå har fått det. Ikke tro barna ikke vet at grensa er 13 år. 
Det betyr ikke at barnet ukritisk skal kunne hive seg over alt som er, men som jeg sa; jeg vet ikke hvordan det vil bli. Jeg kommer jo ikke til å ta telefonen hennes, laste ned Tiktok, lage bruker og si at NÅ har du Tiktok! Eller i det hele tatt oppmuntre det aller minste til å få seg noe som helst av some. Jeg vet ikke hvordan hun vil være om ett år, og enn så lenge tenker hun ikke mye på at hun ikke har Tiktok og Snapchat. Hun leker mye fremdeles og er ikke så opptatt av tlf. Hun er 13,5 når hun begynner på ungdomsskolen, og jeg ser for meg at det da vil bli en større greie og en del av miljøet. Men jeg vet ikke hvordan det vil bli. 

Jeg anser meg som relativt opplyst, jeg er også opplyst nok til å vite at jeg må vurdere hvorvidt det er fare for utestengning og hva fordeler og ulemper vil være ved bruk av ulike some, og også vurdere barnets (ungdommens) modenhetsgrad og barnets egen vurderingsevne med tanke på alt dette. 

Anonymkode: 6f6e3...163

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sjekker vår minste sin telefon. Det foregår enormt mye drittslenging mellom jentene der. Det skrives mye rart, så dette vet barna. Vi sjekker frem til de er tenåringer etter det respekterer vi privatliv om de ikke er noe vi mistenker veldig. 
Problemet nå er st mye foregår på snap der chat forsvinner etter en tid. 

Anonymkode: 514b2...e41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt voksen nå, men da jeg var barn vet jeg at min mor sjekket alt mitt personlig. Hadde jo ikke mobil i den tiden, men hun gikk på rommet mitt og leste skoledagbok når jeg ikke var hjemme. Det var liksom så jeg ikke ville tro det DA.. at min egen mor var så frekk. Det føltes ekstremt overtrampende da. Og som voksen som reflekterer tilbake, føles det enda mer overtrampende. Som om mitt privatliv ikke var verdt noen respekt, og dermed at "jeg" heller ikke var verdt den respekten. 

Derfor har jeg selv ikke gjort det samme med mine barn. Vi har snakket om "hemmeligheter", nettvett, hva er greit osv, og jeg har spurt om å få se på mobilen deres noen ganger. Jeg forstår at ille hemmeligheter da kan holdes hemmelig fortsatt, om de skulle ha noen. Men det er samtidig en stor catch 22 her; enten må man late som man respekterer barnas privatliv. lyve og si at man aldri sjekker deres telefon, for å evt få avslørt farlige ting. Eller så må man fortelle dem at telefon vil bli sjekket, slik at de kan gjemme hemmelige ting som foreldre da ikke vil oppdage.. 

Anonymkode: 153b4...5d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor dere sjekker? Spesielt for 13-18? Det nevnes mobbing og drittslenging som ikke er OK. Men det var jo tilsvarende når jeg var ung, men jeg fikk verktøy til å håndtere det selv, og stå i ubehaget, takle vanskelige situasjoner. Hvorfor ikke spør fra tid til annen om alt er greit/ok evt sjekke hvis absolutt nødvendig, ikke bare som preventivt, fordi "Mamma kan være bekymret" - spør fordi jeg lurer.

Anonymkode: 997c5...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar en kontroll når jeg skjønner at det er behov for det. Dette har blitt gjort sammen med barna.

Anonymkode: 759c3...1a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor dere sjekker? Spesielt for 13-18? Det nevnes mobbing og drittslenging som ikke er OK. Men det var jo tilsvarende når jeg var ung, men jeg fikk verktøy til å håndtere det selv, og stå i ubehaget, takle vanskelige situasjoner. Hvorfor ikke spør fra tid til annen om alt er greit/ok evt sjekke hvis absolutt nødvendig, ikke bare som preventivt, fordi "Mamma kan være bekymret" - spør fordi jeg lurer.

Verktøyet til å håndtere selv er viktig.

Det er ingen behov for "sjekking" dersom man har et godt og sunt forhold med barna, nettvett og åpen dialog - der barna frivillig kommer til foreldrene sine og deler hva de har sett/opplevd på internett. Når barna føler seg velkommen, så er det ingen grunn til å gjøre "sjekking" og snoking.

Dette er riktig nok vanskeligere sagt enn gjort - og noen befinner seg uheldigvis i en situasjon der det noen mistillit i forholdet.

AnonymBruker
Skrevet
umAxa skrev (Akkurat nå):

Verktøyet til å håndtere selv er viktig.

Det er ingen behov for "sjekking" dersom man har et godt og sunt forhold med barna, nettvett og åpen dialog - der barna frivillig kommer til foreldrene sine og deler hva de har sett/opplevd på internett. Når barna føler seg velkommen, så er det ingen grunn til å gjøre "sjekking" og snoking.

Dette er riktig nok vanskeligere sagt enn gjort - og noen befinner seg uheldigvis i en situasjon der det noen mistillit i forholdet.

Dette er jeg helt enig, og så klart har man mistillit, så har man mistillit, men da har man også legitim grunn til å ta en ekstra sjekk og være mer tilstede.

Men synes personlig ikke det er god grunn å sjekke bare for å sjekke, fordi man ønsker å være "føre var" eller beskytte barna mot alt skummelt her i verden. Da går det heller tilbake til å gi barna tillit til å håndtere det, snakke om det som er vanskelig og ha åpen dialog slik at barna heller kommer til deg når ting er vanskelig.

Mulig jeg er naiv, men har veldig stor tro på at dette fungerer. Og hvis man må sjekke, værsåsnill sjekk med barna og gjør det sammen fordi de fortjener også privatliv og respekt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ungdom på 14 og 16. Det er lenge siden jeg har sjekket mobilene deres. Men vi setter oss fortsatt ned sammen jevnlig og ser på TikTok sammen på deres telefoner, og ser litt på enkelte snapgrupper osv. Det er av to årsaker:

- Jeg vil vite hvordan feeden deres på TikTok ser ut, og hva slags innhold de typisk eksponeres for.

- Vi kan en prat sammen om hva slags språk som er OK, hva som er lurt å ta skriftlig og hva som bør tas ansikt til ansikt.

Med andre ord velger de selv hva de vil vise meg, men vi får gode samtaler rundt mediebruk. 

Anonymkode: dc1ef...068

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt sjekker jeg det hos 9-åringen. Sjekker det også i blant hos 18- åringen om hun gir meg telefonen. Sistnevnte har diagnose og litt dårligere dømmekraft. Begge barna synes det er helt fint at jeg sjekker og passer litt på. Eldste liker ikke sosiale medier så det er ingen fare der, men kan bli litt vel intensiv på meldinger. Vi her snakket mye om grenser og kommunikasjon, men ting tar tid. På yngste sin mobil fant vi ut at en annen i klassen var kjæreste med en som minst var 15 og mest sannsynligvis voksen online i et spill . Der spilte de kjærester, kledde seg nakne etc. Jeg kontaktet foreldrene, men fikk lite gehør da de mente de hadde kontroll på barnas spilling 🤦‍♀️

Anonymkode: 4803f...493

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mulig jeg er naiv, men har veldig stor tro på at dette fungerer. Og hvis man må sjekke, værsåsnill sjekk med barna og gjør det sammen fordi de fortjener også privatliv og respekt.

Man bør alltid bruke minste nødvendige tiltak, slik at det ikke oppleves dramatisk, og gjøre mer skade enn godt.
Å sjekke telefonen, skal ikke assosieres som en straff for barnet. 

Om barnet blir sur, grinete eller redd fordi foreldrene tar en gjenstand fra dem, selv bare i et lite øyeblikk - da har man noe man bør jobbe med i oppdragelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så klart. De ligger i søppelpost eller arkiv. Men unger tenker ikke så langt enn så lenge. De veit jeg sjekker, men aldri når. Jeg vil heller beskytte mine og andre sine så lenge jeg kan. 

Anonymkode: 86413...10c

Kan jeg spørre hva slags telefon ditt barn har? Min har fått iphone og jeg greier ikke finne noen "søppelpost" eller "arkiv" for SMS der. (Min sønn har ikke sosiale medier, så hvis det er det du sikter til, så bare se bort fra denne! 😅)

Anonymkode: 2519b...aa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...