Gå til innhold

Sjekker dere mobilen til barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi hadde en prat i lunsjen i går på jobb om hvorvidt man skal sjekke barna mobil (gå gjennom meldinger o.l). Jeg har selv et barn på 12 år som nettopp har fått mobil. Han har ikke fått sosiale medier og det vil han ikke få før tidligst neste år. Noen sa at de pleier å sjekke, andre sa at det er brudd på barnas privatliv. 

Hva gjør dere her inne? Og hva må man regne med (vet at guttene i klassen hans ofte har en litt bråkjekk tone seg imellom, uten at det er ment slemt)? 

For nysgjerrighetens skyld: noen som har funnet noe virkelig ille på barnets telefon? Hva var det og hva gjorde du/dere?

Anonymkode: 2519b...aa6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på 10 og 12. Ingen har sosiale medier enda, men de bruker meldinger og Roblox aktivt. 

Jeg (sjeldent mannen, han bryr seg ikke) går gjennom bilder, filmer, meldinger og Roblox-aktiviteter sammen med barna. Eldste har ei venninne og de deler mye hemmeligheter, og de mener jeg hun skal få ha privat. Vi har heller snakket om hvilke hemmeligheter som er bra og hvilke som er dårlige.
Jeg er generelt ikke kontrollerende, men prøver å passe på. Jeg er alltid redd for at jeg er for sløv og ikke passer godt nok på, men for å kunne ha et greit forhold og åpenhet til barnas mobilbruk må man nesten også ha tillit. Enn så lenge har det vært gjensidig åpenhet og tillit. Vil de ha noe privat, så tenker jeg det må være ok i de fleste tilfeller. Det er verre om de begynner å hemmeligholde det de vil ha privat. Nå forteller de meg det. De får sjekke min telefon også om de vil, med meg til stede. Jeg har også private ting jeg ikke ønsker de skal gå inn på, blant annet enkelte meldinger.

Eldste blir 13 til neste år, og er da innenfor aldersgrense for sosiale medier. Jeg vet ikke hvordan det vil bli, og tar jevnlig samtaler om nettvett.

Det verste jeg har funnet er kjedemeldinger. Det vil si, jeg fant dem ikke, barna viste meg dem. Vi har en regel både hjemme og felles på skolen/trinnet at kjedemeldinger ikke er ok. Vi har noen mobbesaker på skolen, hvor blant annet kjedemeldinger ble brukt aktivt for utestengning. Slike meldinger gjør større skade enn de fleste tenker på.

Jeg vet ikke om jeg gjør det riktige. Jeg aner ikke.

Anonymkode: 6f6e3...163

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi sjekker. De er 8 og 12.

Har avdekket grov mobbing mot et av barna, mine barn har hatt en bedriten oppførsel mot venner og andre venner som er blitt mobbet av andre igjen. Avdekket også at ei venninne på 9 planla å møte en fyr på 20. Utrolig hva små barn faktisk finner på. De foreldrene fikk sjokk 🤦‍♀️🙄

Vi sjekker til de er 18. Noe de er fullstendig klar over. Det skjer en gang i måneden ca. Eller når vi merker av barna plages med noe. De er inneforstått med at mobil ikke er noe må ha, men får fordi det er en gode.

Den kan fjernes like fort. Mange er sikkert uenige, men jeg står på mitt. 

Anonymkode: 86413...10c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldste blir 13 til neste år, og er da innenfor aldersgrense for sosiale medier. Jeg vet ikke hvordan det vil bli, og tar jevnlig samtaler om nettvett.

Anonymkode: 6f6e3...163

Du vet at dette er kun en grense som finnes pga personvernet. Det at noen har bestemt at etter 13 kan de pga personvern ha sosiale media, betyr ikke at de MÅ få det. For utviklingsmessig er de ikke gamle nok til å svi av hjernen sin på sosiale media.  

Trodde faktisk at folk var litt mer opplyst i dag. 

Anonymkode: 957a4...d96

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet at dette er kun en grense som finnes pga personvernet. Det at noen har bestemt at etter 13 kan de pga personvern ha sosiale media, betyr ikke at de MÅ få det. For utviklingsmessig er de ikke gamle nok til å svi av hjernen sin på sosiale media.  

Trodde faktisk at folk var litt mer opplyst i dag. 

Anonymkode: 957a4...d96

Om man blir påvirket av sosiale medier har alt med personlighet og oppdragelse å gjøre, og veldig lite med alder å gjøre. 

Anonymkode: e1d48...5a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I perioder når det virker som mye hemmelighold og rare ting som skjedde. Er 15 og 17 så har ikke gjort det på et par år.  Telefon og ipad er et privilegium vi betaler for og tilsynelatende misbruk vil bli kontrollert. 

Anonymkode: c6405...e87

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 15. Nei, ikke uten god grunn.

Anonymkode: fde4e...8c0

AnonymBruker
Skrevet

Ja, på yngste mann. Han er straks 13.år. 

16.åringen sjekket jeg ikke.

Anonymkode: eccd8...a2c

Skrevet (endret)

Jeg har voksne barn og jeg har aldri kontrollert telefoner, aktivert kart eller sjekket rommene deres etter dagbøker eller lignende. Jeg har snakket masse med dem og signalisert tilgjengelighet og tillit. 
Jeg er sikker på at jeg ville funnet masse som ville gitt meg mange bekymringer om jeg hadde sett det, men jeg har valgt å respektere deres integritet og evne til å håndtere utfordringer.

Det har gått bra med barn, og vi har idag forhold preget av tillit, åpenhet og respekt.

Endret av Snok1
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tatt meg til rette med å gjøre det. Dem fikk ikke mobil før dem var 10. den var låst. Så det gikk bare an å ringe oss. Så når dem var 13 så fikk dem smarttelefon. Men det var bare abonnement med ringing og sms. Så dem var avhengig av wifi. Så det begrenset hvor artig det var å drive på med telefonen når dem var ute. Så hadde vi et åpen dialog. Så det hente dem kom og sa hva mente dem med denne meldingen og slik. For å få med tonefall og slik er jo ikke så lett for den generasjonen. Også ikke lett å lese humor og mellom linjene. Så det hjalp når jeg leste den for dem. Så hvis det var noe så kom dem med det. Var ei som hadde sendt puppebilder på ei gruppe på snapp. Da kom mine barn til oss og sa ifra at det var ei som hadde gjort en tabbe og no ble hun mobbet for det. Hva gjør vi? Ja da løste vi det sammen og sa ifra til foreldrene. Så jeg følte vi hadde en grei tone om ting uten at jeg måtte gå igjennom mobilen for å se selv. Dem er no voksne begge to. 

Anonymkode: 53a0b...af1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekker ikke private meldinger, men har dialog rundt det med nettvett og hva som er akseptabelt. Samt at ungene våre er flinke å si ifra når det er noe som foregår. Vi hadde selvsagt sjekket meldinger om vi mistenkte at det foregikk noe som ikke er greit. Vi har regler for hvem de får kommunisere med på telefonen og ingen får sitte på rommet med mobilen alene. All spilling med chatting osv skjer i stua eller på kjøkkenet der vi har en viss kontroll på hva de driver med. De får selvsagt ha hemmeligheter med venner som vi ikke har noe med. 

Alle ungen er knyttet til Family Link så vi kan sjekke hvilke apper de bruker og må be om lov til å installere eller gjøre endringer på nettbrett/telefon og har kun tilgang til innhold tilpasset alder.

Anonymkode: 915c7...a1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yngste på 10 har nettopp fått mobil og koden kan vi. Den er de ikke lov å bytte og vi har lov å gå inn på hans tlf, men blir ikke å gjøre de uten at han vet det. Samme avtalen var vi hatt med søsken til de ble rundt 15.

Han trenger derfor ikke være redd for å la den «slenge» rundt i huset, for vi går ikke inn på hans tlf fordi vi er nyskjerrige men om vi er bekymret/redd for noe. 

Anonymkode: c6545...3de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg gjør det innimellom og det vet de , de er 12 og 9 . Usikker på når jeg skal stoppe med det da , jeg vil jo ikke at de skal lese mine meldinger 🙈

Anonymkode: 896c1...092

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja vi sjekker. De er 8 og 12.

Har avdekket grov mobbing mot et av barna, mine barn har hatt en bedriten oppførsel mot venner og andre venner som er blitt mobbet av andre igjen. Avdekket også at ei venninne på 9 planla å møte en fyr på 20. Utrolig hva små barn faktisk finner på. De foreldrene fikk sjokk 🤦‍♀️🙄

Vi sjekker til de er 18. Noe de er fullstendig klar over. Det skjer en gang i måneden ca. Eller når vi merker av barna plages med noe. De er inneforstått med at mobil ikke er noe må ha, men får fordi det er en gode.

Den kan fjernes like fort. Mange er sikkert uenige, men jeg står på mitt. 

Du er klar over at de kan slette meldinger de ikke vil du skal se?

Anonymkode: 63067...668

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men vi snakker ganske åpent om bruk, og hva de får av meldinger. Har aldri opplevd løgn, eller noe uheldig. Er jo mange indikasjoner på hvor mye du kan stole på dem, og hvor åpne de er. (felles iPads, foreldrekontroll, overstyring innstillinger, bruk av internett, og mye mer). Og også løgn generelt. Man vet jo gjerne hvor man har sine barn. 

Anonymkode: caf8d...ade

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 9 og jeg sjekker mobilen en sjelden gang. Ingen sosiale medier og sånt enda. 

Anonymkode: 81577...623

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket frem til 13 år, og han visste at jeg sjekket jevnlig. Ved 13 år sa jeg at nå kom jeg ikke til å sjekke mer uten at han visste om det. Nå er han 16, og hadde vært helt fjernt å sjekke den nå. Hadde følt at jeg krenka hans privatliv 

Anonymkode: f1309...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men så er sønnen min bare 9 år . Har foreldrekontroll på alt, så han kan bare bruke mobilen til å ringe ,sms, YouTube og spill. Han har flere venner i klassen som kan laste ned, å se på hva de vil på mobilen. Sønnen min får av og til YouTube videoer tilsendt, men han kan ikke åpne de. Synes det er veldig greit med foreldrekontroll på mobilen. 

Anonymkode: 6d114...374

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er klar over at de kan slette meldinger de ikke vil du skal se?

Anonymkode: 63067...668

Så klart. De ligger i søppelpost eller arkiv. Men unger tenker ikke så langt enn så lenge. De veit jeg sjekker, men aldri når. Jeg vil heller beskytte mine og andre sine så lenge jeg kan. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi sjekker til de er 18. Noe de er fullstendig klar over. Det skjer en gang i måneden ca.

Dette høres intet mindre enn sykt ut. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...