Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som kan tipse om gode terrengløpesko? Jeg har ganske smale føtter og jeg har prøvd ulike som Salomon, Scott, etc, men synes de gjør vondt fremme på tærne så det må hensyntas, kanskje noen har samme utfordring :)

Skrevet

Har snust på speedcross 6 gtx. Tror jeg kommer til å kjøpe meg ett par men savner mine gamle helt hinsides. Men jeg har brede føtter så blir lite til hjelp for deg dette her. 

Hva med noe fra alfa eller scarpa?  

Skrevet

Jeg har new balance i "vanlige" løpesko og jeg elsker de så mulig de normalt sett har litt mer plass fremme ved tærne? 
Det er så vanskelig å finne i butikk i nogenlunde ok farger :D 

Skrevet

Jeg har tre veldig ulike par. 
Har ganske normal bredde på fot, men er smal rundt hælen. 
Min opplevelse etter jeg ble frelst på sti-løping er at terrengsko er litt vanesak, og de fleste må man gå litt med før man kjenner hvordan de sitter. 

Scott Supertrac RC2, disse er ganske tettsittende over hele foten for meg. Den beste beskrivelsen må vel være at den følger foten som en sokk. De er mine favoritter, spesielt når jeg løper i mye gjørme og vann. Men de virker ofte trange i det jeg tar de på. Jeg var veldig usikker da jeg kjøpte de, for jeg tenkte de var for små. Men kjøpte de, og prøvde de på en kortere løpetur først, og de var fantastiske. Har aldri hatt vondt i beina etter løpetur med de. Jeg har brukt de mye på røffe stier, grusveier, i myr og gjørme, gress og asfalt, og synes de er gode uansett. 

ADIDAS, Terrex Agravic Flow 2, disse følger ikke foten i samme grad, de er på en måte stivere i hele utformingen. Men de sitter mye bedre med tykkere sokker. Selve størrelsen er helt riktig, men utformingen gjør at de oppleves romsligere, men ikke så romslig at de er for store. Men de er for stive for asfalt for meg. 

Nike Pegasus Trail 4 er mine nyeste par. De har en mykere overflate, og minner mer om vanlige løpesko enn terrengsko, selv om de har gode spor under. Det er også mer demping. Disse kommer jeg nok til å bruke mest på grusveier og "lettere" sti, jeg synes de er for ustabile til de mest utfordrende stiene jeg løper på, selv om de har veldig godt grep! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra Asics (normal til smal fot), og elsker dem. Smal nok rundt foten og ankel, men samtidig bred nok ved tåkappen. 
https://www.xxl.no/asics-gel-trabuco-12-terrenglopesko-dame-lilla/p/1229384_1_Style?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaignid=21257771888&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=21261648418&gbraid=0AAAAAD-oszkHN6iyaLFAqoVfMKT9dT_H5&gclid=CjwKCAjw3f_BBhAPEiwAaA3K5CXrasDJ4r2dqmBZNtY3McXWWVGUXJXSuqa25ACS-WXWaJkTCFrtMhoC7E0QAvD_BwE

Hvis du har veldig smal fot, så er La Sportiva bushido gode. De er små i størrelsen, jeg måtte opp 1 til 1,5 størrelsei dem.

Jeg hadde definitivt valgt La Sportiva hvis foten min var smalere (skoen ble for smal), for det var helt sinnsykt gode

https://www.sport1.no/la-sportiva-bushido-ii-ws-lopesko-inklove-potion-dame-la36t?gad_source=1&gad_campaignid=16627588054&gbraid=0AAAAADSTOhn7Yw_mV3nuqUo8Q-gTdWCrT&gclid=CjwKCAjw3f_BBhAPEiwAaA3K5KcfV5AFDsHCH2bQqVmrG9AeqK1TSTU1XkvSx02QZExcz3T_SbKNuxoCPu0QAvD_BwE

Tips er å ta ut sålen fra skoen og sette foten oppå, så ser du om du har nok plass på siden og foran. 

Anonymkode: ac177...d98

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Tyt skrev (På 4.6.2025 den 9.54):

Hei

Noen som kan tipse om gode terrengløpesko? Jeg har ganske smale føtter og jeg har prøvd ulike som Salomon, Scott, etc, men synes de gjør vondt fremme på tærne så det må hensyntas, kanskje noen har samme utfordring :)

Prøv VJ Ultra 3, for meg var det knallgode sko med god demping i terreng 😃

Prøvde først Hoka Speedgoat 6 som jeg syns var veldig bra, men VJ var bedre på alle måter 😃

Endret av Mandalorianxx
  • Liker 1
Skrevet
Tyt skrev (På 4.6.2025 den 9.54):

Hei

Salomon er jo ganske smale foran, Hoka er bredere i fronten, og så er det viktig å ikke kjøpe for liten str. Riktig knyting gjør ofte at man kan gå opp en str og da blir det mye med behagelig foran i skoen! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Hoka Challenger. 

Anonymkode: c562a...32a

AnonymBruker
Skrevet

hvor terreng er det før dere kjører terrengløpesko?
Vanlig skogsstier, eller mer utenom stier ol? Usikker på om jeg skal/trenger investere i det eller ikke....

Anonymkode: bf0bb...7d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vanlig skogsstier, eller mer utenom stier ol? Usikker på om jeg skal/trenger investere i det eller ikke....

Terrengløpesko har som oftest egenskaper som gode knaster og en gummiblanding som gir ekstra godt grep som skal gi deg den ekstra tryggheten i varierende terreng og vær 😎

Det kan være sleipe berg, glatte røtter og den type underlag. I tillegg har de ofte bedre støtte generelt 😃

Er stien eller terrenget du løper i lite teknisk så kan en sikker klare seg helt fint med vanlige joggesko:)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte terrengsko da jeg gikk fra å løpe på grus til å løpe på sti. Nå bruker jeg terrengsko på grus også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (På 19.6.2025 den 20.25):

Jeg kjøpte terrengsko da jeg gikk fra å løpe på grus til å løpe på sti. Nå bruker jeg terrengsko på grus også. 

Merker du noen store forskjeller? Regner med jeg vil merke det om det blir mye regn og litt glatt på stiene kanskje hvertfall?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merker du noen store forskjeller? Regner med jeg vil merke det om det blir mye regn og litt glatt på stiene kanskje hvertfall?

Jeg merker stor forskjell. 

Jeg sklir ikke like mye, jeg har mye bedre grep i bakker selv når det er tørt, og siden sålen er hardere så fordeles ujevne tråkk bedre og hindrer overtråkk/feiltråkk. 

Og når jeg vet jeg har godt feste hele tiden, så løper jeg mer avslappet. Det senker pulsen, og gjør at jeg kan løpe lengre. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Asics Trabuco Max

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 18.25):

Vanlige stier går fint med hybrid for meg, men når det blir mer kratt, røtter, og berg, så bruker jeg terrengløpesko. Også når jeg ikke løper. Stor forskjell, men det er også stor forskjell på gripeevne og passform. La Sportiva og Asics har veldig god gripeevne, glir aldri. Men salomon glir jeg både i skoen og på glatt underlag. 

Anonymkode: ac177...d98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...