Gå til innhold

Noen som kan mye om vitaminer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen vitaminer som jobber litt mot hverandre? Altså. At det kan være lurt å ikke ta dem på samme tidspunkt? Noen som hjelper hverandre som kan være lurt å ta sammen? Tar du d vitamin sammen med magnesium så tar kroppen opp mere av magnesiumen type ting? Noen som kan dette? Jeg tar magnesium om kvelden fordi jeg våkner av krampe i musklene hvis jeg ikke gjør det. Men jeg blir så dårlig i magen av det. Noe jeg bør ta sammen slik at magen min ikke reagerer?

Anonymkode: 416c7...8dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv en annen "type" magnesium. Flere varianter, hør med helsekost. Mener å ha hørt magnesiumglycinat skal være det beste ift både opptak og mindre bivirkninger i mage/tarm.

AnonymBruker
Skrevet

Vitamin C øker opptaket av jern, så disse bør tas sammen. Melkeprodukter hemmer opptaket av jern. 

Anonymkode: bc54a...fef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan en del, men langt fra alt. F.eks kan sink og kalsium opptak av jern, kalsium og magnesium bør tas separat, kroppen trenger nok magnesium for opptak av d vitamin, og nok d vitamin for opptak av kalsium.

Hvis du blir dårlig av magen av magnesium så har du kanskje tatt en magnesium som er ren citrate? Prøv et tilskudd som består av flere former lettopptakelig magnesium, og som ikke har for høy dose per kapsel slik at dose er lettere å justere. 

https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler

Anonymkode: a64c5...3f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg kan en del, men langt fra alt. F.eks kan sink og kalsium opptak av jern, kalsium og magnesium bør tas separat, kroppen trenger nok magnesium for opptak av d vitamin, og nok d vitamin for opptak av kalsium.

Hvis du blir dårlig av magen av magnesium så har du kanskje tatt en magnesium som er ren citrate? Prøv et tilskudd som består av flere former lettopptakelig magnesium, og som ikke har for høy dose per kapsel slik at dose er lettere å justere. 

https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler

Ja jeg kan prøve det. Jeg snakket med apoteker når jeg kjøpte det å. For jeg slet en del med vondt i hodet. Så det hjalp det å. Har det veldig sjeldent no. Jeg bruker jo litt b vitamin for håret og negler. Merker stor forskjell på håret hvert fall. Mye tykkere og sterkere. Men jeg er ikke så flink til å ta c vitamin. Det tar jeg bare når jeg kjenner at jeg begynner å bli syk. Da tar jeg vitamin sjokk. Og det hjelper. Mulig det er noe i hodet mitt også. Men jeg er sjeldent syk hvert fall. Så da fortsetter jeg å gjøre det. Hehe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja jeg kan prøve det. Jeg snakket med apoteker når jeg kjøpte det å. For jeg slet en del med vondt i hodet. Så det hjalp det å. Har det veldig sjeldent no. Jeg bruker jo litt b vitamin for håret og negler. Merker stor forskjell på håret hvert fall. Mye tykkere og sterkere. Men jeg er ikke så flink til å ta c vitamin. Det tar jeg bare når jeg kjenner at jeg begynner å bli syk. Da tar jeg vitamin sjokk. Og det hjelper. Mulig det er noe i hodet mitt også. Men jeg er sjeldent syk hvert fall. Så da fortsetter jeg å gjøre det. Hehe. 

Hvilket merke har du brukt fra apoteket, og tar du 1 eller 2 kapsler? 

Mtp c vitamin så er det ganske lett å få i seg fra mat/drikke, men det kan jo være mer lønnsomt å ta et multitilskudd som inneholder både godt med b vitaminer og c vitamin i tillegg.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke b vitamin tar du for håret?

Anonymkode: bd651...da2

AnonymBruker
Skrevet
rosesandpeonies skrev (3 timer siden):

Prøv en annen "type" magnesium. Flere varianter, hør med helsekost. Mener å ha hørt magnesiumglycinat skal være det beste ift både opptak og mindre bivirkninger i mage/tarm.

"Hør med helsekost", dvs. spør en uvitende tenåring som står i kassa på helsekosten som deltidsjobb og som har null peiling på ernæring? 

Da ville jeg heller googlet og lest meg opp på slikt selv. Eventuelt forsøkt å finne en ernæringsfysiolog - en av de få som faktisk er utdannet innenfor feltet her til lands. 

Anonymkode: 4ef1b...2d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

"Hør med helsekost", dvs. spør en uvitende tenåring som står i kassa på helsekosten som deltidsjobb og som har null peiling på ernæring? 

Da ville jeg heller googlet og lest meg opp på slikt selv. Eventuelt forsøkt å finne en ernæringsfysiolog - en av de få som faktisk er utdannet innenfor feltet her til lands. 

Anonymkode: 4ef1b...2d4

Man får ikke jobb på helsekost uten å kunne produktene som selges. Ernæring er flott, men selv ernæringsfysiologer har fint lite kunnskap om antinæringsstoffer i planter som gjør at man tar opp f.eks magnesium dårligere. 

Jeg har heller aldri opplevd at de på apotek faktisk forstår forskjellen på ulike typer magnesium, bivirkninger av de forskjellige, og når bruke hvilken type.

AnonymBruker
Skrevet

Når tar du magnesiumtilskuddet i forhold til mat? 
Magnesiumtilskudd kan gi trøbbel om det tas på tom mage. 

Anonymkode: 52e52...cad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...