Gå til innhold

Word og Exel

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Holder på å søke jobb og fikk et spørsmål om jeg var god i Word og Excel. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare...

Alt jeg har lært er selvlært og jeg har ikke brukt excel så veldig mye. Finnes det f. eks noen tester jeg kan ta for å sjekke dette??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er generelt god på data, så er du sikkert god nok på excel også. Må huske på at det er et stort generasjonsskille når det gjelder datakunnskaper: vi som er unge har vokst opp med PC hjemme og kan mye mer enn eldre folk.

Men excel har jo veldig mange flere funksjoner enn de man gjerne bruker til vanlig. Excel har feks en del statististiske mål innebygget osv.

Du må jo se kunnskapene opp mot hva som er nødvendig i jobben. Kan du skrive inn formler, merknader osv er dette ofte godt i en vanlig kontorjobb.

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du ikke vet at du er god i excel er du sannsynligvis ikke særlig god....

Skrevet

På datakortet.no under testing kan du ta en kartleggingstest.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du ikke vet at du er god i excel er du sannsynligvis ikke særlig god....

:Nikke:

Hvis du er selvlært så skal du ha jobbet litt med det for å vite ting om funksjoner, grafer etc. Sier ikke at det er noe problem å lære seg selv, langt i fra, men hvis du ikke vet selv om du er god eller ikke så har du antagelig ikke brukt så mye tid på dette.

Gjest Gjest
Skrevet

For å være god i excel, bør du vite hvordan du formatterer et dokument med f.eks kolonneoverskrifter på hver side - topp og bunntekst - filnavn o.s.v. Du bør også vite hvordan du lager pivot-tabeller, grafer, linker til og fra andre ark, bruker funksjonene (HVIS, GJENNOMSNITT, o.s.v)

Excel er utrolig komplisert, og hvis du ikke har holdt på med det så mye, så kan du trolig kun det aller mest basic greiene. Og da kan du det ikke godt.

Om man er selvlært, så kan man vite like mye som noen som har gått kurs eller skole, men man kan sjeldent den rette terminologien. Du kan ha stor nytte av å melde deg på Datakortet, og få lære de rette navnene på ting og tang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...