Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du ha valgt?

Kort forklart: Jeg og mannen min har flyttet fra Oslo til en liten kommune med under 5000 innbyggere. Jeg har en bachelor i Kulturledelse og har jobbet med kino, festivaler og film. Er nå i permisjon og etter permisjonen må jeg søke ny jobb da det ikke finnes passende jobber for meg her. 
Jeg vurderer å søke på studie for vernepleier eller barnehagelærer for å kunne få meg jobb på denne lille plassen.  

Noen som vil dele erfaringer og eventuelle fordeler/ulemper med yrkene? 

Anonymkode: b809c...a7d

Skrevet

Jeg hadde valgt vernepleier av de to. Mye mer åpent og fleksibelt. 

Du må sjekke hva de trenger der du er da. Er planen et permanent flytte? Det krever jo litt med ny utdannelse også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt vernepleier. Da det er veldig mange forskjellige jobber å velge i.

Anonymkode: 13e44...4a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er flere alternativer så ville jeg valgt vernepleier. 

hilsen ny utdannet barnehagelærer. 

Hvis mulig ville jeg heller valgt sykepleier, sykepleiere kan gjøre vernepleier sin jobb men vernepleiere kan ikke gjøre sykepleiernes jobb. 

Anonymkode: bc011...214

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig, mer en hvilken utdannelse du skal ta. Skal dere bo på dette stedet bar noen år eller for alltid? Jeg tenker jo at den utdannelsen du har kan kombinere med f.eks bhglærere for p kobbe med kulturtilbud kot barn og unge, men det er sikkert mulig p finne en link mot vernepleie også. Spørsmålet er jo hva du realistisk får av jobb og hva du vil jobbe med. Vernepleie kan jo være turnus også, det er ikke bhg. 

Anonymkode: c44b0...115

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Vi skal bo her permanent og jeg syns det er helt greit å bytte yrke egentlig. Vi flyttet for å komme nærmere familie, kjøpe enebolig og skape et hjem for barna våre. Plassen her er liten så det er vel innen helse eller skole/utdanningssektor jeg tenker jeg kan få jobb. Ser det søkes både lærere, pedagoger og personell innen helse her. Ellers vil det være butikk man kan få jobb innen. Er en del bygg og anlegg her, men det er uaktuelt 😊 Som sagt, veldig liten plass så ikke mye muligheter!

Anonymkode: b809c...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket å jobbe turnus med små barn. Men vet at andre trivest med det. Jeg hadde derfor valgt barnehagelærer av de to. 

Anonymkode: 83c09...e7f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt barnehagelærer, turnus er dritt med små barn. 

Anonymkode: ff8f1...147

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer selv med tidligere erfaring fra barnehage, og jeg hadde aldri valgt noen av de yrkene på nytt med mindre det skjer en stor endring i forhold til f.eks. bemanning. Hadde valgt vernepleier eller evt. sykepleier.

Anonymkode: 4c829...146

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer selv med tidligere erfaring fra barnehage, og jeg hadde aldri valgt noen av de yrkene på nytt med mindre det skjer en stor endring i forhold til f.eks. bemanning. Hadde valgt vernepleier eller evt. sykepleier.

Er vel få steder bemanningen er dårligere enn der hvor sykepleierne ferdes?

Anonymkode: 83c09...e7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er ikke bedre bemanning blant sykepleierne dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Kulturledelse høres spennende ut, jeg ville aldri byttet inn den jobben mot en av de to andre. Kan du ikke prøve it jobbene først gjennom litt vikarjobb? Kan se for meg at det kan bli kjedelig for deg i barnehage etterhvert der dagene er like for deg som er vant med større varierte arrangementer

Anonymkode: 6fb20...343

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis mulig ville jeg heller valgt sykepleier, sykepleiere kan gjøre vernepleier sin jobb men vernepleiere kan ikke gjøre sykepleiernes jobb. 

Det er ikke så enkelt da. Det er to forskjellige yrker med mye felles kompetanse, men også kompetanse som er spesielt for hvert av yrkene. Sykepleiere har dypere forståelse for det somatiske, mens i vernepleierstudiet er medikament, anatomi, sykdomslære, farmakologi og diverse praktiske prosedyrer som injeksjon, SIK osv noe vi hadde første halvåret av 2. året. Ellers lærer vi mye om kommunikasjon, miljøterapi, funksjonsnedsettelser, psykisk helse, rusomsorg, tilrettelegging, kartlegging og lovverk. Vi har mye fellestrekk med både sykepleiere og sosionomer, noe som gjør det til et veldig allsidig yrke. Man kan jobbe med psykisk helse, psykiatri, rusomsorg, skole, med barn, eldre, utviklingshemmede osv. Vil man jobbe spesifikt i sykehus eller som helsesykepleier, ja da bør man gå for sykepleie. Kommer an på hva man er interessert i 😊 

Anonymkode: 14749...05a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke så enkelt da. Det er to forskjellige yrker med mye felles kompetanse, men også kompetanse som er spesielt for hvert av yrkene. Sykepleiere har dypere forståelse for det somatiske, mens i vernepleierstudiet er medikament, anatomi, sykdomslære, farmakologi og diverse praktiske prosedyrer som injeksjon, SIK osv noe vi hadde første halvåret av 2. året. Ellers lærer vi mye om kommunikasjon, miljøterapi, funksjonsnedsettelser, psykisk helse, rusomsorg, tilrettelegging, kartlegging og lovverk. Vi har mye fellestrekk med både sykepleiere og sosionomer, noe som gjør det til et veldig allsidig yrke. Man kan jobbe med psykisk helse, psykiatri, rusomsorg, skole, med barn, eldre, utviklingshemmede osv. Vil man jobbe spesifikt i sykehus eller som helsesykepleier, ja da bør man gå for sykepleie. Kommer an på hva man er interessert i 😊 

Anonymkode: 14749...05a

Dette er ikke spesielt for vernepleiere, jeg jobber som sykepleier og disse tingene gjør jeg hver dag. 

ts: liker du medisiner, sykdomslære, prosedyrer, action på sykehus osv så er sykepleie riktig. Liker du miljøterapi så er vernepleie veien å gå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vernepleie vs Sykepleiedebatten er jo alltids intressant, men ikke helt relevant for hva TS spurte om?

Står det mellom Vernepleie og Bhg lærer burde du vel først og fremst velge ut fra interesse tenker jeg. Begge yrkene er det skrikende etterspørsel etter og man kan få seg jobb i mindre kommuner med begge grader.

Tenker VPL kanskje er hakke mer fleksibelt mtp jobb i små kommuner da det ofte er større behov for helsepersonell enn bhg personell (mange tviholder på jobbene å det blirt færre bhg plasser i små kommuner ikke flere)

Anonymkode: 42d3f...25d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, og som lektor og sykepleier ville jeg aldri valgt noen av delene igjen.

Anonymkode: 2106e...b82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke alltid at sykepleiere kan gjøre vernepleieren sin jobb heller. 

Anonymkode: 31bb6...f95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet bhglærer, jobbet 8 år i bhg.  Byttet så jobbet til miljøterapeut I bolig - jobber tett med vernepleiere.

Er ingen tvil: vernepleier.

Vi har 1-1 på brukerne pga atferd, og det må alltid settes inn vikar ved sykdom. Det å gå for lut og kaldt vann når det var sykdom i bhg, går jeg ALDRI tilbake til 

Anonymkode: 98e2f...38d

• Liker 2
Skrevet

Som vernepleier har du mye større spenn i hva du kan jobbe med. 

Spørsmålet er hvor komfortabel du er med å jobbe turnus.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ville helt klart ha valgt vernepleier her. Man har flere muligheter. 

Anonymkode: c125b...857

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...