Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #1 Skrevet 17. mars 2006 Et veldig sårt emne i disse dager, men har lest endel innlegg her at det ønskes lykke til i forkant av begravelse. Personlig ville ikke jeg brukt den setningen, men kanskje heller sagt at jeg tenker på deg/ dere, du/ dere er i mine tanker osv.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #3 Skrevet 17. mars 2006 Har lest det jeg også. Tror det er veldig mange unge her som ikke er helt kjent med de forskjellige settingene i livet. Det er godt ment, og det er det viktigste. Men fint du tar det opp, så kanskje noen velger å uttrykke seg på en annen måte ved senere anledninger.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #4 Skrevet 17. mars 2006 Blir noe av det samme når folk maser i gjesteboka til en som er veldig syk for å få oppdatering om tilstanden fordi de er nysgjerrige. Det er også en uting - alvorlig syke har nok annet å tenke på en å tilfredsstille behovet for KG'ere. Blir helt feil å mase om sånt også.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. mars 2006 #5 Skrevet 17. mars 2006 Har lest det jeg også. Tror det er veldig mange unge her som ikke er helt kjent med de forskjellige settingene i livet. Det er godt ment, og det er det viktigste. Men fint du tar det opp, så kanskje noen velger å uttrykke seg på en annen måte ved senere anledninger. ← Tror nok det er nevnt i aller beste mening, og det er kjempefint at man bryr seg om hverandre. Men det er nok som du sier her at det er nok endel unge mennesker som har en annen måte å uttrykke seg på enn det jeg ville valgt i slike situasjoner. Har vel noe med generasjoner å gjøre, og mottakerne i samme generasjoner vil nok ta det på en helt annen måte enn hva jeg som ikke tilhører den unge generasjonen ville gjort.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mars 2006 #6 Skrevet 17. mars 2006 I min vennekrets sier vi lykke til til hverandre om en av oss skal i begravelse. Men jeg sier det ikke til gamle folk f.eks.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. mars 2006 #7 Skrevet 17. mars 2006 Blir noe av det samme når folk maser i gjesteboka til en som er veldig syk for å få oppdatering om tilstanden fordi de er nysgjerrige. Det er også en uting - alvorlig syke har nok annet å tenke på en å tilfredsstille behovet for KG'ere. Blir helt feil å mase om sånt også. ← Helt enig. Det er stor forskjell på å være nysjerrig, å det å bry seg om personen. Men jeg har stor beundring for de som har alvorlig sykdom som orker å dele sin hverdag med mange andre ukjente personer.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #8 Skrevet 17. mars 2006 Helt enig. Det er stor forskjell på å være nysjerrig, å det å bry seg om personen. Men jeg har stor beundring for de som har alvorlig sykdom som orker å dele sin hverdag med mange andre ukjente personer. ← En som bryr seg om en alvorlig syk person maser ikke på oppdatering.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mars 2006 #9 Skrevet 17. mars 2006 Blir noe av det samme når folk maser i gjesteboka til en som er veldig syk for å få oppdatering om tilstanden fordi de er nysgjerrige. Det er også en uting - alvorlig syke har nok annet å tenke på en å tilfredsstille behovet for KG'ere. Blir helt feil å mase om sånt også. ← Eh, man svarer jo når man har tid/lyst da, det er jo ikke svaretvang i dagbøkene her på KG
Abr@xas Skrevet 17. mars 2006 #10 Skrevet 17. mars 2006 (endret) Mulig dere sikter til mitt "lykke til" i tråden ang. Carpe Diem sin begravelse ? For min del var det med tanke på spesielt søsteren hennes, som har skrevet her inne for hun som nå er død. Lykke til er vel et ord som kan brukes om flere ting, ikke bare der andre gleder seg til hva de skal, men som en hilsen med tanke på at vi vet hva hun skal gjennom og håper det går greit med henne ut ifra omstendighetene. For meg er det ordet så vanlig å bruke (og å høre), ja faktisk i alle sammenhenger, både når det gjelder hyggelige og triste ting, at det falt meg aldri inn at det kunne oppfattes negativt, og jeg syns det er trist hvis det ble oppfattet slik for det var så langt derifra meningen, så da endret jeg innlegget mitt i den tråden jeg. Endret 17. mars 2006 av Abr@xas
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #11 Skrevet 17. mars 2006 Eh, man svarer jo når man har tid/lyst da, det er jo ikke svaretvang i dagbøkene her på KG ← Nei ingen svaretvang, men sånne masing er uansett en uting.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. mars 2006 #12 Skrevet 17. mars 2006 I min vennekrets sier vi lykke til til hverandre om en av oss skal i begravelse. Men jeg sier det ikke til gamle folk f.eks. ← Det er nok da vi må innse forskjellen mellom generasjonene. Jeg synes det er bra å lese hvordan generasjonen under meg tenker. Det gjør det mye lettere å forstå hverandre. Å du har tydeligvis skjønt at man ikke bruker de samme ordene til eldre generasjoner. Da har man gjensidig respekt for hverandre.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mars 2006 #13 Skrevet 17. mars 2006 Nei ingen svaretvang, men sånne masing er uansett en uting. ← Da får vi være glad du er gjest da
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #14 Skrevet 17. mars 2006 Da får vi være glad du er gjest da ← Hvorfor det? Er det noen vits i å lage krangling utav dette?
Gjest Gjesta Skrevet 17. mars 2006 #15 Skrevet 17. mars 2006 Hvorfor det? Er det noen vits i å lage krangling utav dette? ← Øh, jeg krangler da ikke, jeg sier bare at da er jeg glad for at du er gjest, ettersom gjester ikke har mulighet til å svare i dagbøker eller opprette dagbøker. For da slipper man at du hisser deg opp slik på egne vegne
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. mars 2006 #16 Skrevet 17. mars 2006 Mulig dere sikter til mitt "lykke til". For min del var det med tanke på spesielt søsteren hennes, som har skrevet her inne for hun som nå er død. Lykke til er vel et ord som kan brukes om flere ting, ikke bare der andre gleder seg til hva de skal, men som en hilsen med tanke på at vi vet hva hun skal gjennom og håper det går greit med henne ut ifra omstendighetene. For meg er det ordet så vanlig å bruke (og å høre), ja faktisk i alle sammenhenger, både når det gjelder hyggelige og triste ting, at det falt meg aldri inn at det kunne oppfattes negativt, og jeg syns det er trist hvis det ble oppfattet slik for det var så langt derifra meningen. ← Du er ikke den eneste som har brukt den setningen, og det var absolutt ikke vondt ment med denne tråden. Jeg tror alle som har skrevet innlegg i den aktuelle dagboken du nevner bare har nevnt det i aller beste mening. Men dette er ett typisk eksempel på misforståelser som kan oppstå generasjoner imellom. Fint at du og alle andre bryr seg, det synes jeg vi skal fortsette å gjøre.
Abr@xas Skrevet 17. mars 2006 #17 Skrevet 17. mars 2006 Ja, jeg skjønner også din vinkling av hvorfor ordet "lykke til" kan misforstås i forbindelse med begravelse. Greit å få en påminnelse om at ikke alle syns det ordet hører hjemme i en slik setting, for oss som ikke har tenkt over det før. Man trenger jo ikke å trampe noen på tærne eller såre noen, spesielt ikke noen som står midt oppe i en opprivende og fortvilt sorgprosess. Så takk for påminnelsen.
Arkana Skrevet 17. mars 2006 #18 Skrevet 17. mars 2006 Jeg kan ikke skjønne at dette er noe å henge seg opp i. Når man er i en slik situasjon er det ikke alltid lett å finne de riktige ordene, noen sier det litt mer klønete enn andre, men er det så nøye akkurat hva man sier, så lenge man viser at man bryr seg? Jeg kan i allefall si at jeg overhodet ikke la merke til akkurat hva folk sa rundt Pappas begravelse, jeg var bare overveldet over hvor mange som brydde seg og støttet oss, om de sa "lykke til" eller "vi tenker på dere" var helt uvesentlig. Jeg kan ikke begripe at noen, i begravelsen til en av sine kjære, skulle ta seg tid til å henge seg opp i og bli brydd av noe slikt.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. mars 2006 #19 Skrevet 17. mars 2006 Ja, jeg skjønner også din vinkling av hvorfor ordet "lykke til" kan misforstås i forbindelse med begravelse. Greit å få en påminnelse om at ikke alle syns det ordet hører hjemme i en slik setting, for oss som ikke har tenkt over det før. Man trenger jo ikke å trampe noen på tærne eller såre noen, spesielt ikke noen som står midt oppe i en opprivende og fortvilt sorgprosess. Så takk for påminnelsen. ← Det er ikke ment som en påminning av hva som passer seg og ikke passer seg i denne settingen. Hvis lykke til er en naturlig setning for den yngre generasjonen å bruke, så synes jeg det er helt greit. Tror ikke dere tråkker hverandre på tærne da, men for oss som er litt eldre så er det en unaturlig setning i denne settingen. Uff, nå begynner jeg å føle meg gammel også.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 17. mars 2006 #20 Skrevet 17. mars 2006 Jeg kan ikke skjønne at dette er noe å henge seg opp i. Når man er i en slik situasjon er det ikke alltid lett å finne de riktige ordene, noen sier det litt mer klønete enn andre, men er det så nøye akkurat hva man sier, så lenge man viser at man bryr seg? Jeg kan i allefall si at jeg overhodet ikke la merke til akkurat hva folk sa rundt Pappas begravelse, jeg var bare overveldet over hvor mange som brydde seg og støttet oss, om de sa "lykke til" eller "vi tenker på dere" var helt uvesentlig. Jeg kan ikke begripe at noen, i begravelsen til en av sine kjære, skulle ta seg tid til å henge seg opp i og bli brydd av noe slikt. ← Dette er bare et typisk eksempel på hvordan de ulike generasjoner uttrykker seg. Når man står midt oppi det selv så legger man nok ikke merke til det, men står man på utsiden å betrakter situasjonen så legger man fortere merke til ting. Jeg synes det er veldig lærerikt å se hvordan yngre generasjoner tenker, og dere som er yngre drar nok også nytte av å se hvordan generasjoner over dere tenker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå