Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ønsker å høre deres meninger angående servering av alkohol i barnedåp. 
Meg og samboer kommer fra to helt forskjellige familier, men veldig ulikt «drikkebehov», om jeg kan kalle det det😂

Hans familie har alkohol til «alt». Alle sammenkomster og selskap drikkes det alkohol. (Ofte i større mengder).

Jeg er også vandt til å drikke, og liker å ta meg et glass i ny og ne, men jeg mener at alkohol ikke har noe i en barnedåp å gjøre. Selskapet vil være relativt tidlig også (13-14 tiden).

Men nyskjerrig på andres meninger, så hva tenker dere om å servere alkohol i dåp?

Anonymkode: f2bc0...7ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett glass til maten evnt. Men ikke noe mer. 

Anonymkode: 59018...62a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Aldri vært i barnedåp med alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd. 

Anonymkode: 30fc5...986

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vin til nattverden. Ellers har ikke jeg heller opplevd det her, men har man matservering er det naturlig å tilby ett glass for noen.

Skrevet

Det er selvsagt at man kan ta et glass øl eller vin på en slik høytidelig sammenkomst. 
Det er like selvfølgelig at ingen blir beruset.

• Liker 4
Skrevet

Alkohol til "alt" i min familie også, men så tidlig et dåpsselskap er, begrenser det seg selv gjerne... 
Dere må bare bestemme dere for hvordan DERE vil ha det siden dere kommer fra så forskjellige familier og tradisjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd, men tror ikke jeg hadde reagert så veldig på det hvis det kun var ett glass.

Anonymkode: 0a437...50f

Skrevet

Har vært i mange barnedåper/navnefester, men ikke noen med alkohol. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det en eneste gang, og i den sammenhengen var dåpsselskapet middag på en god restaurant. I det selskapet var det greit nok, men for min del føles det minst like greit at det ikke er alkoholservering i en barnedåp. Hadde det vært en familie der "alltid og mest mulig" alkohol hadde vært gjennomgangstonen ville jeg insistert på alkoholfritt. 😜

Anonymkode: 80907...830

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd alkohol i barnedåper. Barnedåp er ofte et familiearrangement som foregår på dagtid og tidlig ettermiddag. Det er også ofte små barn med i selskapet, og da tenker jeg alkohol er upassende og unødvendig. Om noe, kanskje et glass vin eller øl til maten, men det bør stoppe der.

Anonymkode: 9253b...980

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo vin til nattverden. Ellers har ikke jeg heller opplevd det her, men har man matservering er det naturlig å tilby ett glass for noen.

Alkoholfri vin.

Anonymkode: 0c8ae...dd7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vin til maten er ok, så lenge ingen av gjestene har alkoholproblemer. Jeg er vant til at det tilbys vin til god middag på samme måte som det tilbys kaffe til kaker.

Anonymkode: 48ea9...f06

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det begrenser seg selv i dåp så helt ok med noe til maten.

Anonymkode: 9dcd7...44c

• Liker 1
Skrevet

Dåp er gjerne på dagtid, da synes jeg ikke det er viktig med alkohol til maten 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei!

Ønsker å høre deres meninger angående servering av alkohol i barnedåp. 
Meg og samboer kommer fra to helt forskjellige familier, men veldig ulikt «drikkebehov», om jeg kan kalle det det😂

Hans familie har alkohol til «alt». Alle sammenkomster og selskap drikkes det alkohol. (Ofte i større mengder).

Jeg er også vandt til å drikke, og liker å ta meg et glass i ny og ne, men jeg mener at alkohol ikke har noe i en barnedåp å gjøre. Selskapet vil være relativt tidlig også (13-14 tiden).

Men nyskjerrig på andres meninger, så hva tenker dere om å servere alkohol i dåp?

Anonymkode: f2bc0...7ab

Nei til alkohol i en anledning som skal feire en baby eller mindreårige i det hele tatt.

Om man ikke kan være sosial uten alkohol, bør man finne ut hvorfor. 

Anonymkode: 91565...fb4

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd alkohol i hverken dåp eller konfirmasjon. Det er så mange andre anledninger man drikker alkohol så de få gangene man feirer mindreårige kan man jammen la vær. 

Anonymkode: e3e10...6b7

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (20 minutter siden):

Det er selvsagt at man kan ta et glass øl eller vin på en slik høytidelig sammenkomst. 
Det er like selvfølgelig at ingen blir beruset.

Absolutt ikke.

Hvis folk ikke klarer en høytidelig anledning eller gen uten alkohol, bør de søke hjelp.

En barnedåp bør være rusmidler. 

Anonymkode: 91565...fb4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis maten tilsier at det er naturlig å tilby vin/øl til, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: 57189...f40

• Nyttig 1
Skrevet

Dåp og alkohol, passer overhode ikke sammen. Kan ikke voksne mennesker omgås uten at det er alkohol i bilde?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...