Gå til innhold

Tvangstanker vs tankekjør

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at jeg har tvangstanker, men det er en del av tankekaoset mitt som jeg er usikker på om faller innunder dette. 

F.eks så skal jeg kjøpe ny sofa, og da fyker bilder av forskjellige sofaer og farger frem og tilbake og rundt i hodet mitt "hele" tiden og sliter meg helt ut. Ser jeg på tv/er i samtale med noen og de sier en setning eller et ord som jeg kan assosiere med f.eks en sang, så tar det helt av. F.eks noen sier "Don´t cry", så kommer det sang "BIG GIRLS don´t CRY! Biiiig giiiiirls don´t cry, they don´t cry y y..". Det går på repeat. Så kan det gå 5 sekunder så er det et nytt ord og ny sang e.l, og sånn holdet det på.

Sånne assosiasjoner og distraksjoner skjer veldig mye, som gjør at jeg detter ut av samtaler, får ikke med meg hva som skjer på tv osv. Det kan også komme opp bilder i tillegg, at jeg får visuelle assosiasjoner (som overhodet ikke gir mening). Alle kan kanskje ha litt sånt, men jeg har det i så stor grad at det ødelegger nattesøvn. Noe av det er jo rasende festlig, men generelt sett så er det veldig slitsomt. 

Dette er bare veldig kort oppsummert, men er det noen som vet om dette faller mer innunder tankekjør eller noe annet?

Anonymkode: 6953f...768

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg har postet i feil kategori, skal be admin flytte :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både hatt tvangstanker og tankekjør, og det første jeg tenker er om dette er en tvangshandling at du må ha svar på dette. For hva har det egentlig å si, begge er plagsomme. Og endrer ikke hvordan en skal jobbe med tvangstankene dine ellers. 

Husk også at det er forskjell på tvangstanker og mentale tvangshandlinger. F.eks kunne jo det vært en mental tvangshandling å gå i en tankeloop rundt hvilken sofa det er riktig å få tak i. For meg knakk jeg litt koden i OCD-en min da jeg innså at det meste jeg trodde var tvangstanker var mentale tvangshandlinger, som jeg faktisk kunne velge å la være å gjøre (lettere sagt enn gjort). 

Anonymkode: 79000...f08

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke en tvangshandling, jeg prøver bare å forstå forskjellen på tvangstanker og tankekjør, utifra situasjonene jeg har beskrevet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Dette er noe som skjer for meg når jeg er stressa. Assosiasjon er vel noe som skjer automatisk og ikke noe jeg ville kalt verken tvangstanke eller tankekjør. Tror det bare er et resultat av å være oppgira på en eller annen måte.

Anonymkode: a4d8d...028

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...