AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Hei Jeg har hatt aap i flere år, og den øke hvert år pga økning i grunnbeløp osv.. Nå er altså min aap brutto 30k. Netto bar jeg igjen 24k. Så, hvordan beregner jeg hva de har tatt utgangspunkt i? Fordi aap er kun 66% av opprinnelig lønn (gj.snitt av de 3 høyeste inntekt) vil det si at de har gått utifra er gj.snitt lønnsinntekt på 45k? Så får jeg 66% av dette, som da blir 30k. Eller tenker jeg feil? Har ikke fått noe brev fra nav om justeringer osv i det siste så har ikke noe taa å gå utifra. Anonymkode: 020a1...52a
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Det skal stå i det brevet du mottok da du fikk innvilget AAP. Det ligger sikker inne på din side på Nav. Det skal stå utregningen de. Anonymkode: 5cd94...444
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Poenget er at brevet har jeg kottatt 5 år siden. Og ting har endret seg mye. Men det går vel an å beregne uten å se på brevet? Hvia man vet at: 1: jeg har 66% 2: jeg får 30k brutto. Dette er 66% av noe. Anonymkode: 020a1...52a
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni Du tar din dagssats og ganger den med 1,0494. Da får du din nye sats. Du trenger ikke å gå tilbake i tid. Alle vedtak ligger inne på minside når du logger deg inn på nav. Du finner også inne på digipost. Hvis du ikke har digipost, skaff deg det. Da slipper du å kasta vedtak du får. Anonymkode: b8cb6...cd5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du tar din dagssats og ganger den med 1,0494. Da får du din nye sats. Du trenger ikke å gå tilbake i tid. Alle vedtak ligger inne på minside når du logger deg inn på nav. Du finner også inne på digipost. Hvis du ikke har digipost, skaff deg det. Da slipper du å kasta vedtak du får. Anonymkode: b8cb6...cd5 Øhhh.. dagsatswn er 1.444kr brutto. Ganger jeg den med 1,0494 så blir det jo 1.515kr. Gir da ikke noe poeng? Anonymkode: 020a1...52a
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg har hatt aap i flere år, og den øke hvert år pga økning i grunnbeløp osv.. Nå er altså min aap brutto 30k. Netto bar jeg igjen 24k. Så, hvordan beregner jeg hva de har tatt utgangspunkt i? Fordi aap er kun 66% av opprinnelig lønn (gj.snitt av de 3 høyeste inntekt) vil det si at de har gått utifra er gj.snitt lønnsinntekt på 45k? Så får jeg 66% av dette, som da blir 30k. Eller tenker jeg feil? Har ikke fått noe brev fra nav om justeringer osv i det siste så har ikke noe taa å gå utifra. Anonymkode: 020a1...52a Du ber nav om opplysningene, enkelt og greit. Du har rett på innsyn i slike ting. Anonymkode: d7fc9...52f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Øhhh.. dagsatswn er 1.444kr brutto. Ganger jeg den med 1,0494 så blir det jo 1.515kr. Gir da ikke noe poeng? Anonymkode: 020a1...52a Jeg tipper "dagssats" i denne sammenhengen var ment som dagens sats? Grunnbeløpet har økt med 4,94 %, derfor kan man regne ut ny utbetaling ved å gange gammel med 1,0494. Anonymkode: ca6f1...335
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Øhhh.. dagsatswn er 1.444kr brutto. Ganger jeg den med 1,0494 så blir det jo 1.515kr. Gir da ikke noe poeng? Anonymkode: 020a1...52a Nei vel 🤷🏻♀️ Anonymkode: b8cb6...cd5
La Luna Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Utregningen din stemmer. For å forklare: Månedslønn multiplisert med prosentfaktoren = aap Vi går "motsatt" vei siden det er månedslønna som er ukjent, og dermed vil aap (30 000) dividert med prosentfaktoren (0,66) bli din tidligere månedslønn, altså 45 454 kroner.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni La Luna skrev (27 minutter siden): Utregningen din stemmer. For å forklare: Månedslønn multiplisert med prosentfaktoren = aap Vi går "motsatt" vei siden det er månedslønna som er ukjent, og dermed vil aap (30 000) dividert med prosentfaktoren (0,66) bli din tidligere månedslønn, altså 45 454 kroner. Takk! Endelig en som skjønte hva jeg mente. Ts Anonymkode: 020a1...52a 1
Sniff76 Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni La Luna skrev (1 time siden): Utregningen din stemmer. For å forklare: Månedslønn multiplisert med prosentfaktoren = aap Vi går "motsatt" vei siden det er månedslønna som er ukjent, og dermed vil aap (30 000) dividert med prosentfaktoren (0,66) bli din tidligere månedslønn, altså 45 454 kroner. Går ikke beløpet opp hvert år i tillegg, slik at det ikke er så enkelt regnestykke?
Hedda-78 Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni Sniff76 skrev (4 minutter siden): Går ikke beløpet opp hvert år i tillegg, slik at det ikke er så enkelt regnestykke? Jo, det stemmer. Utregningen av satsen skjer jo når AAP blir innvilget, og tar utg.pkt i inntekten i året/årene før. Deretter øker AAP iht grunnbeløpet hvert år i mai. Så selv om grunnlaget er 45 000 nå, så betyr det ikke at grunnlaget for 5 år siden var 45 000. I dag er 45 000 ca 0,365 G. Det betyr at beregningsgrunnlaget for 5 år siden var 0,365 G den gangen. Hvis dette var i 2020, tilsvarte det ca 37 000 den gangen. https://nuft.no/?y=2025&v=0.365 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå