Meadowhawk17 Skrevet 2. juni 2025 #1 Skrevet 2. juni 2025 Har i mange år følt at det er noe "galt" med meg. Har slitt psykisk siden 12års alderen, og har hatt en litt vanskelig/trøblete oppvekst. Har vært innom BUP og DPS, samt RPH. Har fått diagnosene depresjon og sosial angst rundt 18års alderen. Dette er nå over 10år siden. Fungerer greit i hverdagen så lenge jeg har rutiner, så de dagene jeg er på jobb går ting rimelig greit men med en gang jeg har fri så sliter jeg. Skal jeg gjøre noe må det være relativt god planagt i god tid, hater å ta ting på sparket eller at planer endres. Skal jeg gjøre noe nytt eller dra en ny plass blir jeg nærmest fysisk uvell og knekker ofte sammen i gråt. Hodet mitt føles ut som om det er på 24/7 og det evige tankekjøret gjør meg til tider sprø. Er jeg sammen med folk som ikke er i min nærmeste sirkel føler jeg at jeg ikke er meg selv, klarer ikke å bli med i samtaler, være fjåsete, ta plass osv. Jeg blir også mentalt utslitt, og må trekke meg tilbake å være for meg selv. Føler også det er vanskelig å skjønne folk, er bestandig redd for hva folk synes om meg og for å gjøre eller si noe feil. Klarer ikke å ta til meg kompliment, men kritikk derimot tar jeg veldig lett innover meg og knekker veldig lett sammen av. Jeg kan gå å tenke over hendelser som har skjedd i flere år, selv om de for andre ville vært glemt for lenge siden. Og jeg har ofte samtaler med meg selv om hva jeg kunne sagt eller gjort anderledes i ulike situasjoner. Dette er bare litt av hvordan jeg har det, og jeg selv føler dette kanskje er noe mer enn en litt trøblete barndom og depresjon og angst. Føler meg dum som har begynt å tenke på om dette er noe jeg skal ta opp med fastlege, og kjenner meg redd for å evt. spørre om en utredning for adhd/asperger. Dette er også en lege som ikke kjenner meg, da jeg har fått en ny, noe slm gjør det værre. Lurer på om det er flere som har hatt det sånn, men allikevell spurt om utredning? Evt. Om det er andre her med adhd/asperger som kjenner seg igjen i det jeg skriver og som fungerer relativt godt i hverdagen? Har jobb, leilighet og familie. Problemet er at jeg føler jeg ikke fungerer hjemme, klarer ikke å være den personen jeg vil være, og vil gjerne vite om det er noen forklaring på hvorfor jeg er som jeg er, og om det er håp om å få det litt bedre med seg selv pg bedre forståelse. Det ble litt langt og rotete, men håper det er noen der ute som forstår.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #2 Skrevet 2. juni 2025 Kjenner meg igjen men det har ikke gått så bra for meg i jobb eller privat. Relasjoner er blitt ødelagt fordi jeg ikke har energi til å være kjæreste, og på jobb har det blitt masse sykmeldinger. Du har altså jobbet i mange år uten problemer. Hva med familie, har du partner? Barn? Anonymkode: 0d7e8...55b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #3 Skrevet 2. juni 2025 Jeg er/var ganske lik (men bedre i å ta ting på sparket enn du beskriver) og ble i 30 årene diagnosert med ADHD (ADD). Det gjør jo ikke ting enklere av den grunn (selv om medisinering har gjort det enklere på jobb), men er fint å ha en forklaring på hvorfor jeg et som jeg er annet enn en evig frustrasjon over å ikke bare få til det alle andre får til. Anonymkode: 97a81...f1b
Meadowhawk17 Skrevet 2. juni 2025 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2025 Jeg har hatt samme jobb nå i 5-6år, uten problemer vil jeg ikke si, men har klart å stått i det og kommet meg igjennom det. Det første året vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har grått før jeg dro på jobb, mens jeg var på jobb og etter jeg kom hjem. Nå føler jeg meg såpass trygg der jeg er og på kolegaene mine at jeg syns det er greit å dra på jobb. (Så lenge jeg får gjøre det jeg er vant til og ikke blir flyttet hit og dit) Har samboer og et barn på nesten 1år. Samboeren min er den som ofte må takle meg når jeg knekker sammen og ting blir for mye. Er også den som ofte må bli med meg på nye ting/plasser for at jeg skal tørre/klare å gjøre det jeg vil.
Meadowhawk17 Skrevet 2. juni 2025 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er/var ganske lik (men bedre i å ta ting på sparket enn du beskriver) og ble i 30 årene diagnosert med ADHD (ADD). Det gjør jo ikke ting enklere av den grunn (selv om medisinering har gjort det enklere på jobb), men er fint å ha en forklaring på hvorfor jeg et som jeg er annet enn en evig frustrasjon over å ikke bare få til det alle andre får til. Anonymkode: 97a81...f1b Det er det jeg kunne ønske meg, en forklaring på hvorfor ting er som de er, og kanskje skjønne meg selv bedre. Men vet ikke helt hvor jeg skal begynne eller hva jeg skal gjøre. Har vært jevnlig til samtaler ang. angsten min relativt nylig. Og følte det hjalp til en viss grad å forstå, men føler at problemene mine er mye mer enn bare angsten, og at alt henger sammen hvis du skjønner?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #6 Skrevet 2. juni 2025 Synes ikke dette høres ut som hverken ADHD eller Asperger, men som angst og dårlig selvtillit, sikkert mye pga. oppvekst/ungdomstid. Ville heller bedt om henvisning til psykolog/DPS, som kan hjelpe deg å sortere litt tanker. Anonymkode: b4c62...be2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #7 Skrevet 2. juni 2025 Meadowhawk17 skrev (1 minutt siden): Det er det jeg kunne ønske meg, en forklaring på hvorfor ting er som de er, og kanskje skjønne meg selv bedre. Men vet ikke helt hvor jeg skal begynne eller hva jeg skal gjøre. Har vært jevnlig til samtaler ang. angsten min relativt nylig. Og følte det hjalp til en viss grad å forstå, men føler at problemene mine er mye mer enn bare angsten, og at alt henger sammen hvis du skjønner? Få en time hos fastlegen din og si du ønsker en utredning på ADHD og få henvisning. Det hjelper veldig mye bare å få snakket ut, og ha en forklaring på hvorfor man er som man er, og eventuell behandling for dette. Etter jeg fikk diagnosen ADHD (uoppmerksom type, tidligere kalt ADD), og medisiner har jeg nesten fått et nytt liv. Støyet i hodet, tankekjøret og den indre uroen min har nesten forsvunnet Anonymkode: 5aaa4...a67 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #8 Skrevet 2. juni 2025 Traumer fra oppvekst kan gi mye av de samme symptomene som du beskriver, og utarter seg ofte veldig likt som både adhd og asperger. Ved utredning skal traumer være en av de tingene som utelukkes som årsaker til symptomer/utfordringer. Du bør snakke med fastlegen og forklare detaljert hva som er utfordringene, og hvordan det påvirker hverdagen. Kommer du inn til DPS så blir det en periode med generell utredning og kartlegging, og da trolig ikke spesifikt for hverken ADHD eller ASD - for alt annet utelukkes. Anonymkode: ad1ef...f03 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #9 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Traumer fra oppvekst kan gi mye av de samme symptomene som du beskriver, og utarter seg ofte veldig likt som både adhd og asperger. Ved utredning skal traumer være en av de tingene som utelukkes som årsaker til symptomer/utfordringer. Du bør snakke med fastlegen og forklare detaljert hva som er utfordringene, og hvordan det påvirker hverdagen. Kommer du inn til DPS så blir det en periode med generell utredning og kartlegging, og da trolig ikke spesifikt for hverken ADHD eller ASD - for alt annet utelukkes. Anonymkode: ad1ef...f03 Joda, DPS utreder også spesifikt for forskjellige diagnoser, deriblant ADHD. Det var der jeg ble henvist til og fikk satt diagnosen. De første timene gikk til samtaler om min bakgrunn, oppvekst, familie, mine utfordringer. Og så gikk vi over til spesifikk utredning for ADHD, inkludert måling av blodtrykk, puls, etc. Anonymkode: 5aaa4...a67 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #10 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, DPS utreder også spesifikt for forskjellige diagnoser, deriblant ADHD. Det var der jeg ble henvist til og fikk satt diagnosen. De første timene gikk til samtaler om min bakgrunn, oppvekst, familie, mine utfordringer. Og så gikk vi over til spesifikk utredning for ADHD, inkludert måling av blodtrykk, puls, etc. Anonymkode: 5aaa4...a67 Jada, men å få henvisining utelukkende basert på adhd utredning i voksen alder med mindre funksjonsnivået er på bunn (kan ikke være i jobb, ta seg barn osv), er veldig vanskelig. Jeg fikk beskjed av DPS at de skal utelukke andre årsaker som traumer og omfang av traumer, før de går videre til evnt adhd-utredning. Men, tydeligvis ikke like retningslinjer i systemet. Anonymkode: ad1ef...f03
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #11 Skrevet 2. juni 2025 Jeg er over førti, har høyere utdanning, en grei jobb (som jeg har vært mye sykemeldt fra) og familie. Fastlegen hadde ingen tro på at jeg kom til å bli tatt inn for utredning, men skrev en god henvisning i samarbeid med meg. Vi vektla særlig at jeg var kraftig utbrent og stod i fare for å falle ut av arbeidslivet. Ble utredet og diagnostisert med både Asperger og ADHD. Anonymkode: bf5e9...7e6 1
Meadowhawk17 Skrevet 2. juni 2025 Forfatter #12 Skrevet 2. juni 2025 (endret) Tusen takk for svar til alle! Så hvis man får kommen inn på DPS så får man uansett en utredning? Var litt det jeg også har tenkt på om man må etterspørre en spesifikk utredning, eller om de uansett utreder deg uavhengig om du har vært innom systemet før? Som sagt tidligere har jeg vært innom både BUP og DPS tidligere, men ble bare en kasteball mellom behandlere og avdelinger pga. alder (fylte 18). så det funka ikke for meg da jeg flere gang måtte starte helt på nytt med nye psykologer. Endret 2. juni 2025 av Meadowhawk17
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #13 Skrevet 2. juni 2025 Meadowhawk17 skrev (11 minutter siden): Tusen takk for svar til alle! Så hvis man får kommen inn på DPS så får man uansett en utredning? Var litt det jeg også har tenkt på om man må etterspørre en spesifikk utredning, eller om de uansett utreder deg uavhengig om du har vært innom systemet før? Som sagt tidligere har jeg vært innom både BUP og DPS tidligere, men ble bare en kasteball mellom behandlere og avdelinger pga. alder (fylte 18). så det funka ikke for meg da jeg flere gang måtte starte helt på nytt med nye psykologer. Jeg fikk ikke utredning for ADHD, fordi det ble avdekket traumer/andre ting som kunne forklare symptomene. Kartleggingen ble gjort på generelt grunnlag, basert på utfordringene som ble oppgitt av meg og i henvisning. Så da mange timer med intervju/ørten spørsmål, før de gjorde seg opp mening om veien videre. Virker som det er veldig individuelt hvordan utredninger foregår, fastlegen min fikk meg inn hos DPS basert på symptomer og funksjonssvikt og ikke diagnosespesifikk utredning. De bør jo utrede deg med "blanke ark" Anonymkode: ad1ef...f03 2
Meadowhawk17 Skrevet 2. juni 2025 Forfatter #14 Skrevet 2. juni 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg fikk ikke utredning for ADHD, fordi det ble avdekket traumer/andre ting som kunne forklare symptomene. Kartleggingen ble gjort på generelt grunnlag, basert på utfordringene som ble oppgitt av meg og i henvisning. Så da mange timer med intervju/ørten spørsmål, før de gjorde seg opp mening om veien videre. Virker som det er veldig individuelt hvordan utredninger foregår, fastlegen min fikk meg inn hos DPS basert på symptomer og funksjonssvikt og ikke diagnosespesifikk utredning. De bør jo utrede deg med "blanke ark" Anonymkode: ad1ef...f03 Mulig jeg formulerte meg feil, men ja var det jeg mente. At de utreder meg på nytt (ikke diagnosespesifikt), og at jeg ikke bare får samtaler basert på tidligere utredning som jeg har hatt.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2025 #15 Skrevet 2. juni 2025 Meadowhawk17 skrev (14 minutter siden): Mulig jeg formulerte meg feil, men ja var det jeg mente. At de utreder meg på nytt (ikke diagnosespesifikt), og at jeg ikke bare får samtaler basert på tidligere utredning som jeg har hatt. Jeg vil tro at det er det er sånn det blir, at du får en generell utredning hvor de finner ut underveis om du bør utredes for nevrodivergent spesifikt. Jeg mistenkte asperger selv, men jeg har mye traumer fra oppvekst som ga mye av samme utfordringene. Det beste du kan gjøre er å formidle situasjonen/utfordringene til fastlegen så h*n kan hjelpe deg videre med henvisning og ta det derfra. Dessverre er det generelt vanskelig å komme inn til DPS, de er generelt sett overbelastet og prioriterer det som er akutt og alvorlig. Når du er i full jobb og klarer å ta deg av barn, men trenger hjelp til å kunne være deg selv og "forstå deg selv", så er ikke situasjonen din alvorlig. Dette er en viktig grunn til at mange ender opp med å gå privat. Hvis du skulle gå privat, så velg psykiater med omhu. Noen kaster aDHD diagnose ut i vilden sky. Anonymkode: ad1ef...f03 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #16 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 17.34): Få en time hos fastlegen din og si du ønsker en utredning på ADHD og få henvisning. Det hjelper veldig mye bare å få snakket ut, og ha en forklaring på hvorfor man er som man er, og eventuell behandling for dette. Etter jeg fikk diagnosen ADHD (uoppmerksom type, tidligere kalt ADD), og medisiner har jeg nesten fått et nytt liv. Støyet i hodet, tankekjøret og den indre uroen min har nesten forsvunnet Anonymkode: 5aaa4...a67 Med tanke på at ts fungerer helt optimalt på jobb og ikke har noen utfordringer der er det meget tvilsomt at Dps innvilger en utredning. De har en prioriteringsveileder og trstarter faller ikke inn under den med tanke på ADHD utredning. Men med det sagt så er jeg enig i de andre her i tråden som sier at det ikke høres ut som ADHD. Anonymkode: ee3c6...7e7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #17 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 18.41): Jeg er over førti, har høyere utdanning, en grei jobb (som jeg har vært mye sykemeldt fra) og familie. Fastlegen hadde ingen tro på at jeg kom til å bli tatt inn for utredning, men skrev en god henvisning i samarbeid med meg. Vi vektla særlig at jeg var kraftig utbrent og stod i fare for å falle ut av arbeidslivet. Ble utredet og diagnostisert med både Asperger og ADHD. Anonymkode: bf5e9...7e6 Men du fungerte ikke i jobb noe ts selv sier at hun gjør. Anonymkode: ee3c6...7e7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #18 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 20.27): Jeg vil tro at det er det er sånn det blir, at du får en generell utredning hvor de finner ut underveis om du bør utredes for nevrodivergent spesifikt. Jeg mistenkte asperger selv, men jeg har mye traumer fra oppvekst som ga mye av samme utfordringene. Det beste du kan gjøre er å formidle situasjonen/utfordringene til fastlegen så h*n kan hjelpe deg videre med henvisning og ta det derfra. Dessverre er det generelt vanskelig å komme inn til DPS, de er generelt sett overbelastet og prioriterer det som er akutt og alvorlig. Når du er i full jobb og klarer å ta deg av barn, men trenger hjelp til å kunne være deg selv og "forstå deg selv", så er ikke situasjonen din alvorlig. Dette er en viktig grunn til at mange ender opp med å gå privat. Hvis du skulle gå privat, så velg psykiater med omhu. Noen kaster aDHD diagnose ut i vilden sky. Anonymkode: ad1ef...f03 Nei det er ikke sånn Dps fungerer. Når det sendes henvisning til Dps så må det spesifiseres i henvisningen hva som er årsaken til at pasienten blir søkt inn i spesialisthelsetjenesten. Så det er ikke sånn at man bare søker plass på Dps og når man kommer inn så setter de i gang med utredning på den ene diagnosen etter den andre . Anonymkode: ee3c6...7e7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #19 Skrevet 4. juni 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei det er ikke sånn Dps fungerer. Når det sendes henvisning til Dps så må det spesifiseres i henvisningen hva som er årsaken til at pasienten blir søkt inn i spesialisthelsetjenesten. Så det er ikke sånn at man bare søker plass på Dps og når man kommer inn så setter de i gang med utredning på den ene diagnosen etter den andre . Anonymkode: ee3c6...7e7 Har selv vært hos DPS og snakker av egen erfaring mtp hvordan utredning kan foregå. I noen tilfeller kan det kanskje være helt opplagt at det er autisme eller adhd fra start, men i følge min spesialist så skal alt annet utelukkes som årsak når det gjelder nevrodivergent. Jeg sa heller ikke at DPS utreder den ene diagnosen etter den andre, men at de ikke nødvendigvis går rett på en adhd-utredning. De legger opp generell kartlegging basert på symptomer/utfordringer, og gjør seg fort nok opp en mening om hvor fokus på utredningen skal foregå videre. Anonymkode: ad1ef...f03
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2025 #20 Skrevet 4. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har selv vært hos DPS og snakker av egen erfaring mtp hvordan utredning kan foregå. I noen tilfeller kan det kanskje være helt opplagt at det er autisme eller adhd fra start, men i følge min spesialist så skal alt annet utelukkes som årsak når det gjelder nevrodivergent. Jeg sa heller ikke at DPS utreder den ene diagnosen etter den andre, men at de ikke nødvendigvis går rett på en adhd-utredning. De legger opp generell kartlegging basert på symptomer/utfordringer, og gjør seg fort nok opp en mening om hvor fokus på utredningen skal foregå videre. Anonymkode: ad1ef...f03 Selvsagt er det tilfeller hvor utreder ønsker å utelukke andre ting først, men man må fortsatt spesifisere i en henvisning hvorfor man ønsker å ha kontakt med spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: ee3c6...7e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå