Gå til innhold

Hmmm. Usikker på kjøttdieg.

Fremhevede innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg skal ha familieselskap i helgen, og skal servere lasagne. Har derfor kjøpt kjøttdeig. Kjøpte frossen. Da jeg nevnte dette for mamma, sa hun at jeg måtte sjekke om kjøttdeigen var ok. Trodde altså ikke at det var noe problem lenger, jeg, men...

Jeg sendte en mail til Rimi, forklarte når jeg hadde kjøpt den, og spurte om frossen kjøttdeig var ok. Svaret var at det var vanskelig å si. Jeg spurte om frossen kjøttdeig fra det aktuelle tidsrommet var blitt destruert, men det fikk jeg ikke svar på.

Ikke akkurat betryggende.

Det kommer en gammel dame, og en dame uten nyre i selskapet, så syke mennesker tar jeg ikke sjansen på.

Jeg kan:

a) steke kjøttdeigen godt, og ta sjansen

b) kaste den og bruke kyllingkjøttdeig

c) gå for den vegetariske varianten (men brødrene mine er ikke så glade i grønnsaker)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis den er kjøpt mellom 1. januar og 24. februar skal du (eller de da) ikke spise den.

Ellers skal den være trygg.

Skrevet

Et fjerde alternativ i tillegg til de du lister opp: Du kan lage lasagne med bacon og grønnsaker (løk, hvitløk, stangselleri og gulrot).

Jeg lager alltid lasagnen min sånn, og synes det blir mye bedre enn med kjøttdeig. :)

Skrevet

Du skal lage lasagne. Du skal først steke kjøttdeigen skikkelig, og blande med sausegreier, og deretter putte hele greia i ovnen og la den stå der i skikkelig varme i en litn evighet.

Dette dreper da bakteriene som eventuelt måtte være der, og det burde derfor ikke være noe problem?

Gjest GreenSky
Skrevet
Dette dreper da bakteriene som eventuelt måtte være der, og det burde derfor ikke være noe problem?

Nei, det mener jeg og. Men jeg ble usikker, siden jeg tross alt er veganer, kjøttdeig er eksotisk for meg. Og når mamma, som er bonde, beskymret seg for kjøttdeigen, ja, da ble jeg usikker.

Skrevet

Senest i dag sa de på God Morgen Norge at så selv om kjøttdeigen skulle inneholde e-colibakterier er det trygt å spise den så lenge den er stekt godt nok. Jeg ville brukt den uten problemer, og jeg synes lasagne er best med kjøttsaus. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Som arkana nevnte; ingen fare dersom du steker godt. Bakterien dør ved 60-70 grader, dvs. ved et oppkok et det hvertfall helt trygt.

Skrevet

Nytt tips: Kjøp frossen soyamince, og ikke proklamer at det er vegetarlasagne ;)

Viktigste å passe på er kryssmitte fra kjøtt til grønsaker. Men er du i nærheten av slik jeg er så blir det mer eller mindre desinfisering for å unngå høy ekkelhetsfaktor på den maten en spiser selv :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

alt dør ved 72 grader. steiker du kjøttdeigen godt er du helt fullstendig trygg.

så må du selvsagt ikke bruke samme redskap til rått kjøtt og grønnsaker, men dette er jo bare helt normale hygiene-regler. jeg fatter ikke hvordan folk har klart å bli syke :riste:

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg ville brukt kjøttdeigen, men sørget for å steke den skikkelig, som de fleste her sier. Og "skikkelig" vil si at den skal brunes så den får en gyllenbrun overflate. Da er du sikker på at kjøttet har fått høy nok temperatur.

Gjest Gjest
Skrevet

Lasagne varmebehandles da først i panne og så i ovnen, mer enn godt nok for bakterier som ikke tåler over ca 72 grader...

De er jo ikke engang sikre på om det virkelig er kjøttdeig bakteriene stammer fra, nå har de krydder i søkelyset (VG-nett)

Skrevet
alt dør ved 72 grader. steiker du kjøttdeigen godt er du helt fullstendig trygg.

så må du selvsagt ikke bruke samme redskap til rått kjøtt og grønnsaker, men dette er jo bare helt normale hygiene-regler. jeg fatter ikke hvordan folk har klart å bli syke  :riste:

OT, sorry, men: Kjøttkaker gjennomstekes da ikke? Jeg liker heller ikke så godt en hamburger som er grå og seig. Det betyr ikke at man har dårlig hygiene, men at man setter pris på mat som smaker noe. I Norge er vi "bortskjemt" med trygge matvarer, derfor vet vi ikke hva vi skal gjøre når det oppstår en smitte som overføres via alminnelige matvarer. Kjøttkaker og karbonader skal være rosa i midten etter min smak.

Skrevet
OT, sorry, men: Kjøttkaker gjennomstekes da ikke? Jeg liker heller ikke så godt en hamburger som er grå og seig. Det betyr ikke at man har dårlig hygiene, men at man setter pris på mat som smaker noe. I Norge er vi "bortskjemt" med trygge matvarer, derfor vet vi ikke hva vi skal gjøre når det oppstår en smitte som overføres via alminnelige matvarer. Kjøttkaker og karbonader skal være rosa i midten etter min smak.

Jeg steker de alltid opp men kanskje ikke helt brune, men de blir kokt desto grundigere i brun saus før de blir spist. Jeg laget et parti den 25. feb og det har gått helt bra hittil.

Gjest Gjest
Skrevet
Kjøttkaker og karbonader skal være rosa i midten etter min smak.

Greit nok det, men da lager du det av kvernet biffkjøtt - ikke av ferdigkjøpt kjøttdeig. ;)
Gjest Gjest
Skrevet

GrønnSky: Det du gjør (mitt forslag).

Stek kjøttdeigen i små porsjoner, så får du brunet den i stekepannen, og ikke bare "kokt" den. Mange hiver hele kjøttdeigpakken oppi stekepannen, og da er det vanskelig å få brunstekt den fordi det er for mye i forhold til arealet i stekepanna.

For hver porsjon du har stekt ferdig, helles den over i en bolle (en ren, som ikke har inneholdt rå kjøttdeig). Pass også på at redskap du bruker på rå kjøttdeig, ikke brukes på ferdigstekt kjøttdeig. På den måten er ingen potensielle e.colibakterier i kontakt med noe som kan bli farlig (så lenge du vasker hendene med såpe etter at du har tatt i den rå kjøttdeigen - dersom du gjør det...)

Lasagne skal steke ganske lenge i ovnen, så da får kjøttdeigen dobbelt varmebehandling (tross alt ser vi jo det koke og boble i sausen gjennom stekovnsdøra, og da er det jo 100 grader varmt...)

Skrevet
(tross alt ser vi jo det koke og boble i sausen gjennom stekovnsdøra, og da er det jo 100 grader varmt...)

Nåja.. VANN koker ved 100 grader. Det er jo ikke slik at nødvendigvis kokepunktet for lasagne er 100 grader av den grunn da...

Men varmt nok til å drepe bakterier, det blir det.

Gjest Gjest
Skrevet

Hehehehe - det var dagens beste....

Og hva skulle være kokepunktet for lasagne da??? :idesmil:

Skrevet

Alt dør ikke ved 72 grader :)

(selv om E-Coli kanskje gjør det ;) )

Skrevet
Og hva skulle være kokepunktet for lasagne da???

Dersom det er mye fett i det som varmes opp så kan temperaturen gå over 100 grader. Men vannet må fordampe først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...