Gå til innhold

Hva spiser dere i disse e-coli-tider?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er så lei av å prøve å finne på noe middag som er helt "trygt" for tiden.

Sikkert noen som synes det er hysterisk, men JA det skremmer meg når stadig flere unger får nyresvikt og ingen er sikker på hvor det kommer fra.

Kjøttdei er greit, det har jeg for lengst kuttet ut for en stund. Men hva med alt det andre...Skulle f.eks. til å kjøpe grandiosa med kjøttdeig og løk, så kom jeg på at det er jo kjøttdeig det også...

Tidligere sa de at vi skulle steke den godt, men nå virker det som vi ikke skal spise kjøttdeig i hele tatt.

Kjøttdeig er jo som kjent ikke en kroppsdel på dyret, den er jo en blanding av masse rart kjøtt. Hvis kjøttdeig er farlig, kan jo alt det kjøttdeig lages av være det som er farlig også...

Vet vi f.eks. hvilket dyr bakteriene kommer fra?

Er det trygt å spise f.eks. grisekjøtt, pølser osv...?

Kylling spiser jeg iallefall ikke, alt maset om fugleinfluensa har satt sitt preg en periode ja...

Faren er nok sikkert ikke så stor som jeg gjør det til her, men det hjelper ikke når jeg mister lysten til å spise før jeg er ferdig å lage maten...

Så, er det noen som har noen saftige, gode middager å foreslå???

(Fisk er det eneste jeg kommer på...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg spiser mer kjøttdeig nå for tiden enn jeg har gjort før. :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg spiser mer kjøttdeig nå for tiden enn jeg har gjort før.  :sjenert:

Ditto, og i går hadde vi deilig lasagne lagd av kjøttdeig fra fryseren - selvfølgelig godt stekt.

Skrevet

Jeg spiser akkurat det samme som tidligere.

Om kjøttdeigen stekes godt er den ikke farlig og fugleinfluensa kan ikke smitte gjennom stekt kylling...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spiser akkurat det samme som før, og føler meg 100% sikker på ikke å bli smittet.

Men så er jeg også vegetarianer da. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg spiser akkurat det jeg har spist før jeg da, og bekymrer meg svært lite for evt. smitte.

Skrevet

Jeg har valgt bort kjøttdeig og farseprodukter fordi at jeg har barn og er urolig for E-coli bakterier.

Det blir endel fiskemiddager her i huset om dagen da.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har mistet litt lysten på kjøttdeig, men tror ikke det er farlig om man steker den godt. Spiser kylling - ikke redd for fugleinfluensa, koteletter/annet svinekjøtt, biff/biffstrimler, fisk og fiskemat. Ikke noe problem!

Skrevet
Kjøttdeig er jo som kjent ikke en kroppsdel på dyret, den er jo en blanding av masse rart kjøtt. Hvis kjøttdeig er farlig, kan jo alt det kjøttdeig lages av være det som er farlig også...

Vet vi f.eks. hvilket dyr bakteriene kommer fra?

Er det trygt å spise f.eks. grisekjøtt, pølser osv...?

Bare for ordens skyld; E-coli er ikke en bakterie som trenger inn i kjøtt, den eksistere kun på utsiden. DEt er derfor ingen risiko forbundet med å spise feks blodig biff. Er biffen stekt på utsiden er all evt E-coli borte.

Skrevet

Spiser akkurat det samme som før. Pleier ikke bruke så mye kjøttdeig til vanlig, og det har heller ikke blitt noe i det siste. Kommer nok ikke til å holde meg unna om jeg finner ut at jeg skal lage en kjøttdeigrett.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spiser akkurat som før, og har samme kjøkkenhygiene som før.

Skrevet

Jeg spiser det samme som før.

Dersom jeg hadde hatt kjøttdeig kjøpt i det aktuelle tidsrommet i fryseren, og hatt små barn ville jeg kanskje vært forsiktig/skeptisk, men vi er to voksne mennesker, vi har kjøttdei som er kjøpt etter den oppgitte dato, og vi behandler maten rett. Altså gjennomsteker kjøttdeigen og skjærer ikke salat med kniven vi åpnet pakken med, etc.

Og kylling er komplett trygt, så det anser jeg ikke som NOE problem

Uansett er det bare storfekjøtt vi er bedt om å kaste (snakk om hysteri!) så kjøttdeig av svinekjøtt, eller av kyllingkjøtt, eller rett og slett KJØTT (altså ikke oppmalt) er trygt.

Om du er så hysterisk redd som trådstarter signaliserer, ikke spise kylling, ikke spise noe av kjøtt, ja da er det fisk da (med mindre man har fått med seg at norsk oppdretsfisk visst er full av miljøgifter, så russerene og amerikanerene tørr ikke spise den...) eller grønnsaker.

Så lenge man behandler maten rett er ikke noe særdeles å bekymre seg for da egentlig.

(og ettersom media nå melder at det ikke trenger være kjøttdeigen i det hele tatt, det kan vær KRYDDER (for det strålebehandles ikke lenger (noe som dreper baktirer effektivt) fordi folk ikke vil kjøpe det når det er bestrålt fordi man er redd strålevirkningen....) eller visstnok yoghurt som nå skal undersøkes.... ja så kan vi vel like godt bare slutte å spise i det hele tatt da? Når det gjelder krydder synder jeg nemlig..... jeg krydrer ofte maten etter at den er ferdig. Altså, maten krydrer jeg udnerveis, men jeg liker å kverne pepper over risen, eller litt grillkrydder etc, og det er vel ikke bra dersom det er krydderet som inneholder bateriene, for da blir den jo ikke vrmebehandlet, og det er jo der synden ligger.....)

Gjest Gjest
Skrevet
ja så kan vi vel like godt bare slutte å spise i det hele tatt da?

Jeg er helt enig med deg i det du skriver.

Det er nå skapt et hysteri helt uten rot i virkligheten.

Hvor i all verden er redaktørene?

Skrevet

Jeg spiser som før, kjøttdeig også, og bekymrer meg ikke det spor.

Skrevet
Jeg spiser som før, kjøttdeig også, og bekymrer meg ikke det spor.

Samme her.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi spiser som før, kjøttdeig også. Spiste lite av det tidligere og det blir nok lite av det i fortsettelsen, men det har ingenting med e.coli å gjøre.

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg spiser akkurat det jeg pleier å spise. Det var tilbud på kjøttdeig i januar, så vi kjøpte masse og lagde kjøttkaker... De er både stekt, kokt, frosset og kokt igjen, så hvis det er noe som helst levende igjen i dem må jeg bare bøye meg i støvet. :ler: Hadde kanskje vært litt mer bekymret hvis det var små barn i huset, men yngstemann her er 19, og jeg vil klassifisere hygienen på vårt kjøkken som over middels, så jeg føler meg trygg.

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her..

Dette var litt godt å høre, det var egentlig dette jeg ville ha svar på; hvor forsiktige er dere andre og hvor "redd" skal jeg egentlig være. (Nå har jeg små barn i huset da, det er jo de jeg tenker mest på når det gjelder dette da...)

Media klarer jo å lage litt hysteri, og når du tror du holder deg borte fra det som er farlig, så kommer det stadig nye ting som kan være farlig. Siden ingen helt vet noe helt sikkert, blir man nesten skeptisk til alt. Slik en av dere skrev (sitert under her) kan det jo være noe helt annet enn kjøttet dette kommer av også...Håper jeg kan få igjen lysten til å lage mat nå da, når jeg hører at dere andre ikke er så redde for dette :)

(og ettersom media nå melder at det ikke trenger være kjøttdeigen i det hele tatt, det kan vær KRYDDER (for det strålebehandles ikke lenger (noe som dreper baktirer effektivt) fordi folk ikke vil kjøpe det når det er bestrålt fordi man er redd strålevirkningen....) eller visstnok yoghurt som nå skal undersøkes.... ja så kan vi vel like godt bare slutte å spise i det hele tatt da? Når det gjelder krydder synder jeg nemlig..... jeg krydrer ofte maten etter at den er ferdig. Altså, maten krydrer jeg udnerveis, men jeg liker å kverne pepper over risen, eller litt grillkrydder etc, og det er vel ikke bra dersom det er krydderet som inneholder bateriene, for da blir den jo ikke vrmebehandlet, og det er jo der synden ligger.....)

Skrevet

Det er vel bare farsevarianter som er produsert før ca 25 feb. som er problemet etter det jeg skjønner. Så om man kjøper nytt nå burde det være problemfritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...