Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Faren min har nettopp fått diagnosen Kols. Jeg lurer på om det er noen av dere som har erfaring med den sykdommen og som kan gi råd eller tips for hva man som familie kan gjøre..eller hva som kommer til å skje videre..? Har du noe erfaring i det hele tatt- fortell! Takk.
Nella Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 http://www.astmainfo.no/article/502617.aspx Se litt på dette. Et par intervjuer der og mye annen nyttig info
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 Min morfar fikk diagnosen i julen. Hold hardt på at han slutter å røyke dersom han gjør det ihvertfall... Vet egentlig lite jeg og, vi bor ikke på samme sted
Lythande Skrevet 17. mars 2006 #4 Skrevet 17. mars 2006 Faren min fikk den diagnosen for 1 1/2 år siden. Det er forskjellige grader av KOLS så det kommer helt an på hvor hardt han er angrepet - få gjerne flere leger til å vurdere graden. Min far fikk beskjed om at det ikke var så ille da i fjor på disse tider, men i høst ble han skikkelig dårlig - klarte ikke å puste på egenhånd og la seg inn på sykehus selv. En uke senere fikk han lungebetennelse, havnet i respirator og koma. Var usikkert på om han noen gang kom til å våkne igjen. Vi var heldige og han kom seg ut av både koma og respirator. Lungene hans er dessverre utrolig ødelagt. I dag er han avhengig av konstant oksygentilførsel. Men vi er heldige og har ham hjemme. Dette er en skrekkhistorie, men det er derfor jeg sier at det er bedre å få flere leger til å se på hvor alvorlig det er for man kan faktisk få feil opplysninger. Håper det ikke er så ille.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mars 2006 #5 Skrevet 17. mars 2006 Jeg har dessverre opplevd hvor ille det kan gå med kols. Orker ikke fortelle så mye om det her, men ta kontakt på pm hvis det er noe!
lillesky Skrevet 17. mars 2006 #6 Skrevet 17. mars 2006 Jeg kjenner en som har kols. Han har tydeligvis fått en mildere variant, selv om det tydeligvis er ubehagelig. Han hoster mye, men han går mye turer for å holde seg i form (og det virker som om det hjelper). Han kan ikke gå langt og fort.
Gjest Gjest_cammie_* Skrevet 17. mars 2006 #7 Skrevet 17. mars 2006 Hvis han røyker er det beste han kan gjøre å slutte. Det vil bremse opp sykdommen. Ellers er det viktig å holde seg i så god allmenn tilstand som mulig ved å mosjonere, ha et godt kosthold osv. Siden han er mer utsatt for infeksjoner i luftveiene er det også viktig at han tar forhåndsregler ifh til det, som f.eks unngå i størst mulig grad syke mennesker. Også veldig viktig at han følger godt opp med inhalasjonsmedikamenter, mange har en tendens til å bli litt sløve med disse i gode perioder. Sørg for et godt innemiljø, man får ikke lungebetennelse av å slippe inn frisk luft.. Mange kols pasienter vil ha behov for sykehus innleggelser i dårlige perioder, husk da at når behandlingstiden der er over er det viktig å komme seg raskt ut igjen. Florerer av bakterier der som kols pasienter er svært mottakelige for. Det er mange med kols som lever et fullverdig, godt liv, historiene du ser ovenfor er skrekk eksemplene. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå