Gå til innhold

Er sykling en god treningsform?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

M50 med mage. 

Jeg sliter med å finne en treningsform som passer meg. Hvor jeg greier holde motivasjonen oppe over tid. 

Sykling er noe jeg synes er fint, og som jeg gjør med glede. 

Er det effektiv trening? Er det noe å passe på for effekten sin del?

Funker det bra på ølmage?

Anonymkode: 5115f...31b

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! Og gjør man noe man liker blir det gjerne gjort også. Det er skånsomt og lite belastende på knær. Funker bra på ølmage. Det er effektiv trening, får frisk luft/lys osv.. om vinteren kan en trene inne på senter feks. Men jeg ville variert litt var jeg deg, gå litt tur,  samt få inn styrke på sikt. 

K53

Anonymkode: 661f2...579

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den beste treningen er den du faktisk gjør, jevnlig :)

Anonymkode: 26e10...735

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som folk sier her. Den beste treningen er den du finner glede i å gjøre. Da er sjansen for at du fortsetter med det stor. 
Sykling kan være veldig effektiv hvis du f.eks. velger deg ut bakkeklatring. En høyde eller topp som du sykler opp. Da må du jobbe hele tiden. Pass på å variere med å sitte og stå når du tråkker så du får variasjon. Når du står og tråkker får du også trent overkroppen mer og avlastet ryggen. 

Anonymkode: ffd3b...ca6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 11.18):

Absolutt! Og gjør man noe man liker blir det gjerne gjort også. Det er skånsomt og lite belastende på knær. Funker bra på ølmage. Det er effektiv trening, får frisk luft/lys osv.. om vinteren kan en trene inne på senter feks. Men jeg ville variert litt var jeg deg, gå litt tur,  samt få inn styrke på sikt. 

K53

Anonymkode: 661f2...579

Enig i hvert eneste ord.

Men hva man skal passe på for effekt? Jeg varierer og tror variasjon er best. Har jeg tid til turer på 20-60 minutter vil jeg ofte kjøre så fort jeg kan, og blir det langturer tar jeg det gjerne rolig. Det beste er om klarer en langtur og flere mindre i uka. Flest mulig aktive dager gir best effekt, og kontinuitet over tid er best.

Jeg løser dårlig vær problemet med innesykkel som er koblet til Rouvy, en plattform med videoruter i mange land, etter at jeg fikk innesykkel har jeg klart å trene jevnlig ganske mye hele året. Min innesykkel er en gammel sykkel med mange gir der jeg har byttet bakhjulet med en Wahoo Kickr Core maskin.

Jeg har også begynt med styrketrening og dette hjelper til å få trent det man ikke får på sykkel. Problemet med sykling er at man sitter hele tiden og får for lite trening som bærer hele vekten. Gå tur i skogen av og til er bra variasjon, og best er kanskje turorientering eller bærtur der man sykler til skogen og fortsetter til fots.

Jeg kjenner en som har el-sykkel. Han bruker ofte mindre kraft, men fordi el-sykkelen får han til å  sykle oftere enn på vanlig sykkel så er det veldig effektivt. Og det går an å slå av motoren.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...