Gå til innhold

Navn etter giftemål

Fremhevede innlegg

Skrevet
I følge navneloven kan man ha så mange fornavn man vil, men bare ett mellomnavn og ett etternavn.

Man kan altså hete Josefine Amalie Augusta Celine Linda Caroline - og dette er alle fornavnene personen har.

Et mellomnavn er et navn som er personlig, men som ikke er en del av selktsnavnet. Som mellomnavn kan velges forskjellig, fex mors pikenavn, oldemors etternavn eller fex fars fornavn + -datter, altså fex Olavsdatter. Det er kun tillatt å ha ett mellomnavn. Ikke desto mindre kan to slike navn settes sammen til ett, dersom man benytter bindestrek.

Ergo kan man ha fex Hansen-Olsen som mellomnavn.

Etternavnet er det samme som slektsnavnet og skal vise din familiære tilhørighet. Som etternavn kan du velge alle navn som er i vanlig bruk og som flere enn 200 personer har, uten å søke om dette på særskilt grunnlag.

Man kan kun ha ett etternavn. Men likeledes som mellomnavnet, kan også et etternavn bestå av to etternavn -hvis disse to navnene bindes sammen med bindestrek, slik at de i realiteten blir til ett navn, som fex Lian-Jacobsen.

Oppsummert kan man altså hete:

Josefine Amalie Augusta Celine Linda Caroline Hansen-Olsen Lian-Jacobsen

-der de røde navnene er fornavn, det blå navnet er mellomnavn og det grønne navnet er etternavn.

Takk for all informasjonen. Har lest mye på den før, for å finne ut hva som egentlig var lov og ikke.

Planen min er altså å beholde mine to fornavn, men å enten beholde det etternavnet jeg har alene, eller ta hans etternavn, eller ta mitt nåværende etternavn som mellomnavn, og hans etternavn som etternavn, eller å beholde mitt nåværende etternavn, og ta hans etternavn som mellomnavn.

Hjalp det deg noe? ;)

Jeg har som jeg muligens har fått fram mest lyst til å velge det siste, ettersom jeg synes det klinger best. (Av de to siste alternativene.)

Men så er spørsmålet, hva mener dere om å gjøre det, hvis jeg egentlig synes dette blir så langt og tungvint at jeg normalt ikke kommer til å gidde å skrive alt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Gjør det du har mest lyst til. Prøv det en stund. Funker det ikke kan du alltids bytte senere ;)

Jeg har to fornavn, et mellomnavn og et etternavn. Men jeg bruker stort sett bare det første fornavnet og etternavnet mitt.

Mine barn har fem navn hver, tre fornavn pluss både mellom og etternavn. Snakk om valgfrihet ;)

Skrevet

Skjønner godt dine kvaler. Navnet sitt har man jo gjerne knyttet mye av egen identitet mot.

Her i gården fikk jentene navnet til :mann: da de ble født. Mitt etternavn er det samme som en haug andre her i landet - og er for meg "ikke noe å spare på" ;) - selv om det selvsagt er merkelig å skulle bytte.

For meg teller det mye at jeg vil vi skal ha samme etternavn alle 4. :mann: sitt navn er sjeldent så det vil vi ha. Mye med bakgrunn at vår familie da jeg var liten hadde 4 etternavn... Det var ingen som het det samme...

Men hadde jeg hatt et navn som var mer sjeldent, så kunne det nok hende at valget hadde vært mer vanskelig.

Snakket med ei venninne som har et sjeldent pikenavn som tok de som mellomnavn - hun sier at om hun skulle valgt i dag hadde hun kun tatt mannen hennes sitt - fordi til hverdags bruker hun ikke mellomnavnet.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det kunne aldri falle meg inn å bytte ut etternavnet mitt! Det er en del av identiteten min og er dessuten et veldig veldig sjelden navn!

Dette sa jeg tidlig fra om til min kjære, så han viste at skulle vi ha felles etternavn måtte han være den som byttet. Han ville heller ikke bytte.

Derfor heter vi begge det vi alltid har gjort og er veldig godt fornøyd med det :)

Valget om barns navn fant vi det riktig å ta med det samme. Vårt valg er at de får ett fornavn hver, så hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Det var naturlig for oss å gjøre det slik siden mitt etternavn er det som har "behov" for videreføring.

Jeg mener at dette er personlige valg som alle må ta ut i fra sitt utgangspunkt, men det irriterer meg noe grensesløst at det antas at mannens etternav er et mer logisk valg enn kvinnens etternavn på f.eks barn og evt felles familieetternavn.

Skrevet

Uff, jeg har litt av det samme problemet.... Jeg er født med fire navn. To fornavn, som jeg bruker og er glad i, mammas navn som mellomnavn og pappas som etternavn. Jeg har alltid synes det er for mange navn.

For fire år siden, av diverse grunner, tok jeg bort pappas navn, og har etterhvert blitt veldig glad i mammas navn, som nå er blitt mitt. Skjønner?

Jeg vil samtidig at vår lille familie skal ha samme navn uansett. Så jeg vil ta hans navn. Han har et veldig spesielt etternavn som er knyttet til farsgården, og han kan / vil ikke ta mitt. Jeg synes navnet hans er veldig fint, og kommer til å være stolt over å bære det. Barna får også hans navn som etternavn. Kanskje vi skal legge ett fornavn på de, dermed kan de ta mitt som mellomnavn og hans som etternavn...

MEN nå er jeg jo da stuck med fire navn igjen :sur:

Skrevet

Jeg byttet til mannens etternavn da vi giftet oss. Eller dvs. jeg slengte det på sammen med de navnene jeg hadde fra før og har dermed 4 navn. Mitt mellomnavn blir nå skrevet sammen med mitt fornavn på alle offentlige papirer. Mitt pikenavn (mitt tidl. etternavn) er nå blitt mellomnavn, mens det jeg tok da vi giftet oss er etternavnet.

Jeg bruker stort sett mitt første fornavn og etternavnet, men ved alle offentlige instanser skriver jeg alle 4 navnene.

Gjest Gjesta
Skrevet

*lure veldig på hva Sun Mei har som annet fornavn*

Skrevet
*lure veldig på hva Sun Mei har som annet fornavn*

:ler: msn

Gjest Fruktfat
Skrevet

la oss si at jeg heter berg og sambo heter hansen. om jeg vil ta hans navn vil jeg da kalle meg fruktfat berg hansen, men våre barn vil hete bare hansen til etternavn.

antakelig vil jeg bare kalle meg fruktfat b. hansen eller fruktfat hansen, men fortsatt ha mitt eget navn, og alle i familien heter det samme.

kan det være noe da? eller er det det du mener med at det blir rart med hans navn før ditt?

sånn at du heter for eksempel hansen berg, og hele familien hansen?

Gjest Gjesta
Skrevet

et vennepar av oss het begge Hansen til etternavn. Datteren heter Linda Hansen Hansen............... *riste på hodet*

Skrevet
et vennepar av oss het begge Hansen til etternavn. Datteren heter Linda Hansen Hansen............... *riste på hodet*

Seriøst?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo latterlig!!!

Når de faktisk heter det samme til etternavn er de jo så "heldige" at de kan gi henne begges etternavn UTEN å gi henne mer enn to navn (ett for og ett etter)!!!

Gjest Gjesta
Skrevet

seriøst, ja. Helt på trynet. Så en på en rulletekst på tv en gang også som het

Tore Johansen Hansen......................

Skrevet
la oss si at jeg heter berg og sambo heter hansen. om jeg vil ta hans navn vil jeg da kalle meg fruktfat berg hansen, men våre barn vil hete bare hansen til etternavn.

antakelig vil jeg bare kalle meg fruktfat b. hansen eller fruktfat hansen, men fortsatt ha mitt eget navn, og alle i familien heter det samme.

kan det være noe da? eller er det det du mener med at det blir rart med hans navn før ditt?

sånn at du heter for eksempel hansen berg, og hele familien hansen?

Akkurat det jeg mener blir "rart". Blir dårlig flyt i det liksom. Akkurat der det passer å ta pustepause, så må man liksom fortsette.

Latterlig det her med Hansen Hansen, og egentlig med alle -sen navn etter hverandre.

Hadde vi begge hatt -sen navn hadde det vært mest aktuelt å grave fram noe gammelt familienavn.

Det rare oppi alt dette, er vel at min kjære sikkert hadde byttet til mitt navn, men at jeg alltid har ønsket at mine barn skulle få sin fars etternavn.

*Noterer at dette må revurderes p.g.a. manglende graviditet før bryllup*

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Både jeg og mannen ha r spesielle etternavn som vi er veldig knyttet til så vi gjorde det enkelt vi beholdt vårt eget :)

Ungene har begge med bindestrek

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg skal ikke bytte. Har to fine etternavn, pikenavnene til hhv mormor og farmor og de akter jeg å beholde. Vil strekke meg langt så mine barn får de også, med mindre pappaen har like sterk tilknytning til sitt da ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hm, vanskelig det der. Jeg bor i utlandet og er sammen med en som kommer fra dette landet. Vi har begge to fornavn (en stavelse og to stavelse), og i Norge bruker jeg dem, men her blir det bare kluss, så her har jeg fått et slags nytt fornavn til dagligbruk som jeg også bruker når jeg presenterer meg, for å slippe å gjenta alt ti ganger. Han bruker en forkortelse, det er veldig vanlig her.

Vi har begge spesielle etternavn, begge trestavelses. De høres grusomme ut sammen. Jeg aner ikke hvor vi kommer til å bo i framtida, her er hans litt bedre, i Norge hadde det bare blitt kluss med hans. Her kan barn kun få et etternavn, så selv om vi velger dobbeltnavn (upraktisk med 6 stavelser), kan barn ikke få det.

Ikke så lett, det der! Hvor mange stavelser er det snakk hos med dere?

Skrevet
Vi har begge spesielle etternavn, begge trestavelses. De høres grusomme ut sammen. Jeg aner ikke hvor vi kommer til å bo i framtida, her er hans litt bedre, i Norge hadde det bare blitt kluss med hans. Her kan barn kun få et etternavn, så selv om vi velger dobbeltnavn (upraktisk med 6 stavelser), kan barn ikke få det.

Ikke så lett, det der! Hvor mange stavelser er det snakk hos med dere?

Skal vi se... Nå må jeg telle litt.

Fornavnene mine sammen er tre stavelser, etternavnet mitt har tre, og etternavnet hans har to. Så en total på etternavn på fem er upraktisk, men ikke utenkelig. Men med tre stavelser foran i tillegg, så blir det jo åtte, og det blir jo umulig å presentere seg med. (Jeg kutter allerede enten mellomnavnet eller etternavnet når jeg presenterer meg.)

Jeg har jo muligheten til ågjøre som jeg vil, og velge hva jeg bruker etterpå. Blir værre for dere, som må velge.

Gjest Gjest
Skrevet

Kun ett navn er etternav i Norge også..

Vi har begge tostavelses fornavn og tostavelses etternavn.

Barna får hans som mellomnavn og mitt som etternavn.

Fornavnsforslagene vi har nå er to stavelsesnavn for det meste.. Bortsett fra favorittjentenavnet som har tre stavelser.

Gjest Gjest
Skrevet

Det falt meg ikke inn å bytte etternavn da jeg giftet meg.

Så, vi har vært vårt. Ungene har begges, med bindestrek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...