Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Sambo og jeg skal på bilferie i år igjen. Vi har bestilt båtbilletter Bergen-Hanstholm tur-retur. Siste delen av ferien skal tilbringes sør i Tyskland, og vi har ca. 11 dager fra vi kommer i land i Danmark før vi har noen vi skal møte der. Noen som har noen gode forslag til fine steder å besøke? Vi kommer til å ha med oss telt siden vi skal bo i telt siste uken, men har ikke tenkt så mye på om vi skal bo på hotel eller campe de første 11 nettene; det kommer helt ann på hva som passer seg best dit vi skal. Vi har reist veldig mye i øst-Europa tidligere, så tenkte vi skulle prøve noe nytt i år.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 Toscana! Der finnes det mange koselige steder, som f. eks. vingårder, der man kan bo! Utrolig romantisk og trivelig! (Tror det heter Osteria..?) Anbefaler spesielt Firenze om dere ikke har vært der før.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Hm ja. Venezia er jo kjempefint, og sambo var i Firenze for noen år siden og snakker stadig om å reise tilbake tid. Men blir det ikke veldig langt å kjøre helt til Italia når en bare har en drøy uke på seg? Tror jeg får ta meg en titt på kartet, kanskje det ikke er så langt som jeg tror. Toscana var heller ikke dumt - mine foreldre var der i fjor og var helt begeistret. Takk for tips dere to :rosasmil:
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #5 Skrevet 16. mars 2006 Jeg tror ikke det er for langt å kjøre til Italia, men dere må regne med litt lange kjøredistanser. Har ikke kjørt ned selv, men tatt tog. Det tok ca. et døgn før vi var i Italia så vidt jeg husker. Anbefaler det virkelig! (Elske Italia, jeg? )
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #6 Skrevet 16. mars 2006 Bretagne, Frankrike! Helt utrolig fint der.
Svart Katt Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 Hva med å besøke noen utvalgte land i øst-europa? Det er jo veldig mange flotte byer å se der! Krakow, Praha.. Eller ta dere en tur til Wien. Der er det også nydelig. Flere land kan kombineres på ti dager. Har selv kjørt til Wien med family'n en gang, og da var vi bl a innom både Ungarn og Tsjekkia for å se.
Gjest gjest-NinaL Skrevet 17. mars 2006 #8 Skrevet 17. mars 2006 Støtter forslaget om Bretagne/Normandie. Det er et aldeles fantastisk flott område, som vi har kjørt på kryss og tvers flere ganger. Eneste aberet er at man gjerne kommer inn i frankrike gjennom Belgia eller sørtyskland, og det området man da først kommer inn i, er ikke så spennende. Det beste å gjøre her er å gasse på og sikte på noen av de fine byene i champagnedistriktet. Reims for eksempel... Deretter er det kort vei til Normandie, som er smekkfull av historie, skalldyr, calvados, crepes, flotte strender - i det hele tatt. Dette er også det området i frankrike hvor folk har minst i mot å snakke engelsk.... De er fortsatt takknemlige mot sine naboer og husker D-dagen. Flott D dag- museum i Arromanche. Hvis det bare er du og sambo er det heller ingen grunn til å stoppe i den gyselige disneyparken. Ingen grunn med barn heller - dette er kommersiell forsøpling på sitt verste og en usedvanlig dårllig krysning av det verste i fransk og amerikansk mentalitet. Grøss å gru... Men Le mont saint Michel -. vi bodde på et aldeles fantastisk hotel som vi bare ramlet inn på , med utsikt til dette. Husker ikke hva det het der, men det var et kapittel for seg, med en eksentrisk vertinne som serverte drinker på terrassen... St Malo, båttur til kanaløyene... Åhh jeg må tilbake snart :-)
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #9 Skrevet 17. mars 2006 Til Italia: Overkommelig men langt. Fra toppen av Danmark til Venezia eller Toscana bruker du 2 dager om du begynner å kjøre ca 8-9 tiden og stopper ved 18-19tiden. Venezia med Jesolo de Lido er rett og slett deilig. Kultur og romantikk i Venezia, drømmevann og drømmestrender på Lidoen med tett i tett med campingplasser og hoteller i alle *. Toscana er fint. Men du trenger ikke å dra så langt for å oppleve en sjarmerende bit av italia: Lago Maggiore og Lago di Como er to herlige innsjøer helt i nord, på grensa til Sveits. Her ser du små italienske landsbyer, svingete veier, palmer (sannsynligvis ikke av opprinnelig fauna men de lever da..) og den morsomme italienske trafikken. Sveits: Verd 11 dager alene. Kjør et av ørten svingete pass (på småveier ikke motorvei), opplev vill natur, ta gondolbane opp igjennom skyene. Har engang våknet til max action tordenvær når vi lå i telt i SentralSveits det var som musikk med ekko på ekko buldrende innover mellom alpetoppene- ekte pent! Innsjøer med det grønn-klareste vannet du kan tenke deg, flankert av alpetopper og små sjarmerende landsbyer eller storbyer. Svak for området rundt Wierwaldstatterzee. På turen nedover: Goslar. SørTyskland: Spesielt området rundt Bodensjøen. Her begynner Rhinen, her er vannet ennå helt rent. Stein am Rhein verdt en omtur. Moseldalen mot Luxemburg. Til vest; Nederland: kanaler, diker, strandliv langs kysten, laidbackliv i Amsterdam, Zeeland. Belgia: Brugge og Gent. Luxemburg: Byen Luxemburg. Campingplassene holder med få unntak god standard God tur!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå