Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har kjøpt uføreforsikring med kronisk sykdom, og med høyt sykefravær? 
Jeg har søkt uføreforsikring, men jeg har en kronisk sykdom, og et høyt sykefravær over de siste tre årene, så jeg er redd jeg ikke vil få godkjent søknaden.. 

Anonymkode: b4877...ee1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det noen her som har kjøpt uføreforsikring med kronisk sykdom, og med høyt sykefravær? 
Jeg har søkt uføreforsikring, men jeg har en kronisk sykdom, og et høyt sykefravær over de siste tre årene, så jeg er redd jeg ikke vil få godkjent søknaden.. 

Du får det helt sikkert godkjent, men de tar nok forbehold om at den ikke gjelder om du skulle bli ufør grunnet sykdommen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får den ikke godkjent hvis du er sykmeldt siste 12 mnd. 

Anonymkode: 86c07...65f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får den ikke godkjent hvis du er sykmeldt siste 12 mnd. 

Anonymkode: 86c07...65f

Gjelder dette alle forsikringsselskap? Og hva er begrunnelsen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du en kjent kronisk sykdom, så får du ingen uføreforsikring, fordi mulighetene for at du blir ufør, er en risiko og dermed en kostnad, forsikringsselskapet ikke vil ta. 
Skullde du derimot få og betale på en uføreforsikring, og bli ufør, så kan du være 100% sikker på at selskapet vil kreve alle dine journaler utlevert, i tillegg til info trygd fra NAV, og gjøre det de kan for finne noe som taler mot deg. 
Er det ikke da både enklere og billigere å sette forsikringspremiepengene inn et sted der de pengene vokser?  Skjedd en feil og strek kommer over tekst! 

Anonymkode: 1d37e...6f9

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du en kjent kronisk sykdom, så får du ingen uføreforsikring, fordi mulighetene for at du blir ufør, er en risiko og dermed en kostnad, forsikringsselskapet ikke vil ta. 
Skullde du derimot få og betale på en uføreforsikring, og bli ufør, så kan du være 100% sikker på at selskapet vil kreve alle dine journaler utlevert, i tillegg til info trygd fra NAV, og gjøre det de kan for finne noe som taler mot deg. 
Er det ikke da både enklere og billigere å sette forsikringspremiepengene inn et sted der de pengene vokser?  Skjedd en feil og strek kommer over tekst! 

I søknaden måtte jeg jo legge ved alle sykemeldingsperioder, og diagnoser på de forskjellige sykemeldingsperiodene, så jeg har ikke holdt tilbake noe informasjon som de eventuelt kan bruke mot meg senere. Jeg trodde man kunne få forsikringen, men at det ville bli en høyere kostnad pga risikoen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette alle forsikringsselskap? Og hva er begrunnelsen? 

Hva som er begrunnelsen? Du hadde ikke forsikret et brennende hus? Nei nettopp.

Anonymkode: 7f3e1...0d0

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man kunne få forsikringen, men at det ville bli en høyere kostnad pga risikoen. 

Ofte kan man få forsikringen likevel.

Men om du bli ufør grunnet noen sykdom eller diagnose du allerede har eller har hatt, eller det er noen som helst mistanke om at det muligens kan skyldes underliggende sykdom - så får du ingen utbetaling.

Så du bør vurdere nytten av forsikringen nøye - hvor stor sannsynlighet er det for at du blir ufør grunnet en sykdom eller skade som er helt ny og ikke kan settes i sammenheng med nåværende sykdom? 
Om sannsynligheten er liten er det mye bedre å spare pengene selv. 

Anonymkode: 1e34a...1a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke til å få. Skulle du få, vil det være med absurd mange unntak til en crazy pris.

Anonymkode: ccf20...5ae

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

mulig du får, men da med unntak for ting som kan linkes opp mot den kroniske sykdommen og sykmeldingene de 3 siste årene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ordentlig dritt at jeg ikke kan forsøke å sikre meg en vanlig økonomi i fremtiden, når jeg i dag ikke har muligheten til å jobbe mer for å tjene ekstra, som kan settes av til sparing. Jeg vil selvsagt ikke bli ufør, men jeg kan ikke stikke hodet under sanden og late som at det ikke eksisterer en mulighet for at det kan skje. Men fint med en realitetsorientering, da kan jeg justere på forhåpningene mine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ordentlig dritt at jeg ikke kan forsøke å sikre meg en vanlig økonomi i fremtiden, når jeg i dag ikke har muligheten til å jobbe mer for å tjene ekstra, som kan settes av til sparing. Jeg vil selvsagt ikke bli ufør, men jeg kan ikke stikke hodet under sanden og late som at det ikke eksisterer en mulighet for at det kan skje. Men fint med en realitetsorientering, da kan jeg justere på forhåpningene mine. 

Vil tro at alt som kan linkes opp mot sykdommer/plager du allerede har hatt vil kunne resultere i at den ikke blir gyldig dersom du skulle bli ufør. 

Hva med å heller spare dette beløpet i indeksfond hver måned? Skulle du bli ufør for noe som absolutt ikke har sammenheng med de plagene du allerede har, så kan du bruke av de, og skulle du ikke det (mest sannsynlig) så kan du bruke pengene i pensjonstiden din?

Anonymkode: 30a11...f41

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon, med kronisk sykdom fra barndommen og skyhøy sannsynlighet for uførestatus etter hvert. 

Jeg holder meg av den grunn i en offentlig jobb som har ekstradekning gjennom pensjonskasse, OPF for min del - men KLP og SPK har også ordninger. Er også medlem i fagforening med gruppedekning som vil gi noe ekstra utbetalt ved uføretrygd.

Det er altså enkelte grep du kan se på.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan sjekke muligheten for forsikring via jobb. Der kreves det ofte ikke helseattest. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slike ting må du ordne så fort du fyller 18 hvis ikke dine foreldre har hatt barneforsikring for deg. Er du uheldig og blir syk før du er 18 uten barneforsikring så har du ett stort problem da forsikringsselskap med stpr sannsynlighet gir avslag.

Anonymkode: d35b6...6ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil tro at alt som kan linkes opp mot sykdommer/plager du allerede har hatt vil kunne resultere i at den ikke blir gyldig dersom du skulle bli ufør. 

Hva med å heller spare dette beløpet i indeksfond hver måned? Skulle du bli ufør for noe som absolutt ikke har sammenheng med de plagene du allerede har, så kan du bruke av de, og skulle du ikke det (mest sannsynlig) så kan du bruke pengene i pensjonstiden din?

Takk for godt råd, jeg skal se nærmere på det du foreslår. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon, med kronisk sykdom fra barndommen og skyhøy sannsynlighet for uførestatus etter hvert. 

Jeg holder meg av den grunn i en offentlig jobb som har ekstradekning gjennom pensjonskasse, OPF for min del - men KLP og SPK har også ordninger. Er også medlem i fagforening med gruppedekning som vil gi noe ekstra utbetalt ved uføretrygd.

Det er altså enkelte grep du kan se på.

Takk for tips, jeg jobber også i det offentlige med pensjonssparing i KLP, så jeg kan vel se nærmere på hva slags tilbud jeg kan få der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I søknaden måtte jeg jo legge ved alle sykemeldingsperioder, og diagnoser på de forskjellige sykemeldingsperiodene, så jeg har ikke holdt tilbake noe informasjon som de eventuelt kan bruke mot meg senere. Jeg trodde man kunne få forsikringen, men at det ville bli en høyere kostnad pga risikoen. 

Det betviler jeg ikke. Så du på og leste du hva du skrev under på, da du sendte søknaden?

Du gir både når du søker og dersom du skulle ha behov for forsikringen, selskapet veldig brede fullmakter til å hente ut all relevant info om deg fra alle mulige steder. 
Du vet ikke hvordan de ulike legene du har hatt kontakt med gjennom livet har skrevet journalnotatet. Du har tydeligvis heller aldri opplevd hvordan forsikringsselskaper vrir og vrenger og leser med lupe alt som kan tale mot deg. 
Så vær realistisk, både med hensyn til om du vil ha en forsikring, dersom du får tilbudet og hva du muligens kan få i fremtiden. 
Har du ingen forsikringer hos arbeidsgiver?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager avsporingen ts 😊 Men er det det samme ved livsforsikring? Har en samboer som har svært mange helseplager og flere diagnoser. Vi har kjøpt hus sammen og bør ha livsforsikring. Men han får kanskje ikke?

Anonymkode: 727d4...6e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å få ufør forsikring da jeg var 20 år, men fikk avslag grunnet mild allergi, astma og atopisk eksem. Jeg hadde og vært hos fysioterapeut da jeg var 16 år, var bare noe muskulært. Ble ufør da jeg var 40 år, av andre grunner. Så synd jeg ikke fikk forsikring.

Anonymkode: b024a...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...