Gå til innhold

Artrose eller Bekhterevs sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skiller man disse to sykdommene? Hvordan er prognosene?

Hvordan skiller man dem fra vanlig leddgikt?

Anonymkode: 1f6dd...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Bekhterevs sykdom er jo en autoimmun sykdom, det er ikke artrose. Bekhterev setter seg mer i ryggsøylen og bekkenet/hoftene, mens artrose setter seg mer i ledd som f.eks. hender/fingre, knær, føtter og hofter. Artrose er slitasjegikt, mens leddgikt også er en autoimmun sykdom, som kan påvirke mer enn bare ledd. 

Anonymkode: c9c8d...94e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror mer bilde av korsryggen er vesentlig? Aner ikke om artrose er arvelig og synes på blodprøver, men min bechterews historie er at pappa har bechtrewss , tok blodprøve i 10 - års alder for og sjekke om jeg hadde samme blodtype og gener. Fikk regbuehinnebetennelse første gang når jeg var 17 ( 95% av de som får det har bectherews) ,men var først da det var endringer på  MR  når jeg var 23 at jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: 8561f...2ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skiller man disse to sykdommene? Hvordan er prognosene?

Hvordan skiller man dem fra vanlig leddgikt?

Anonymkode: 1f6dd...2e3

Bekhterews sykdom finner de på røntgen/st/MR av ryggen/bekkenet i tillegg til en positiv blodprøve som jeg i farten ikke husker navnet på. Jens Stoltenberg har B. Sykdom. 

Anonymkode: d8ed7...f77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bekhterevs sykdom er jo en autoimmun sykdom, det er ikke artrose. Bekhterev setter seg mer i ryggsøylen og bekkenet/hoftene, mens artrose setter seg mer i ledd som f.eks. hender/fingre, knær, føtter og hofter. Artrose er slitasjegikt, mens leddgikt også er en autoimmun sykdom, som kan påvirke mer enn bare ledd. 

Er dette din tekst, eller har du kopiert den fra et sted uten å opplyse om nettopp dette?

AnonymBruker
Skrevet

Mener du egentlig artritt?

Anonymkode: 91dc2...75b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bekhterews sykdom finner de på røntgen/st/MR av ryggen/bekkenet i tillegg til en positiv blodprøve som jeg i farten ikke husker navnet på. Jens Stoltenberg har B. Sykdom. 

HLA-B27.

Anonymkode: 91dc2...75b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er dette din tekst, eller har du kopiert den fra et sted uten å opplyse om nettopp dette?

Det er min tekst, men jeg kopierte ordet "bekhterevs sykdom" så da ble resten av teksten i samme font og størrelse. Jeg glemmer alltid hvordan bekhterev skal staves. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aksial spondyloartritt. 

Skjellettforandringer i iliosacralleddene, samt generelt sykdomsbildet gjorde at jeg fikk diagnosen. 
Jeg har ikke genet HLA-B27.

Det er jo ikke bare et stivt ledd som er sykdomsbildet her, slik som artrose. 
Det er en kronisk betennelsessykdom, som fører med seg mye. Bl.annet fatigue.

Anonymkode: d1892...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...