AnonymBruker Skrevet 1. juni #1 Skrevet 1. juni Hvordan skiller man disse to sykdommene? Hvordan er prognosene? Hvordan skiller man dem fra vanlig leddgikt? Anonymkode: 1f6dd...2e3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #2 Skrevet 1. juni Bekhterevs sykdom er jo en autoimmun sykdom, det er ikke artrose. Bekhterev setter seg mer i ryggsøylen og bekkenet/hoftene, mens artrose setter seg mer i ledd som f.eks. hender/fingre, knær, føtter og hofter. Artrose er slitasjegikt, mens leddgikt også er en autoimmun sykdom, som kan påvirke mer enn bare ledd. Anonymkode: c9c8d...94e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #3 Skrevet 1. juni Tror mer bilde av korsryggen er vesentlig? Aner ikke om artrose er arvelig og synes på blodprøver, men min bechterews historie er at pappa har bechtrewss , tok blodprøve i 10 - års alder for og sjekke om jeg hadde samme blodtype og gener. Fikk regbuehinnebetennelse første gang når jeg var 17 ( 95% av de som får det har bectherews) ,men var først da det var endringer på MR når jeg var 23 at jeg fikk diagnosen. Anonymkode: 8561f...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skiller man disse to sykdommene? Hvordan er prognosene? Hvordan skiller man dem fra vanlig leddgikt? Anonymkode: 1f6dd...2e3 Bekhterews sykdom finner de på røntgen/st/MR av ryggen/bekkenet i tillegg til en positiv blodprøve som jeg i farten ikke husker navnet på. Jens Stoltenberg har B. Sykdom. Anonymkode: d8ed7...f77
AnonymBruker Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Bekhterevs sykdom er jo en autoimmun sykdom, det er ikke artrose. Bekhterev setter seg mer i ryggsøylen og bekkenet/hoftene, mens artrose setter seg mer i ledd som f.eks. hender/fingre, knær, føtter og hofter. Artrose er slitasjegikt, mens leddgikt også er en autoimmun sykdom, som kan påvirke mer enn bare ledd. Anonymkode: c9c8d...94e Er dette din tekst, eller har du kopiert den fra et sted uten å opplyse om nettopp dette? Anonymkode: d8ed7...f77
AnonymBruker Skrevet 1. juni #7 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bekhterews sykdom finner de på røntgen/st/MR av ryggen/bekkenet i tillegg til en positiv blodprøve som jeg i farten ikke husker navnet på. Jens Stoltenberg har B. Sykdom. Anonymkode: d8ed7...f77 HLA-B27. Anonymkode: 91dc2...75b
AnonymBruker Skrevet 1. juni #8 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er dette din tekst, eller har du kopiert den fra et sted uten å opplyse om nettopp dette? Anonymkode: d8ed7...f77 Det er min tekst, men jeg kopierte ordet "bekhterevs sykdom" så da ble resten av teksten i samme font og størrelse. Jeg glemmer alltid hvordan bekhterev skal staves. Anonymkode: c9c8d...94e
AnonymBruker Skrevet 1. juni #9 Skrevet 1. juni Jeg har aksial spondyloartritt. Skjellettforandringer i iliosacralleddene, samt generelt sykdomsbildet gjorde at jeg fikk diagnosen. Jeg har ikke genet HLA-B27. Det er jo ikke bare et stivt ledd som er sykdomsbildet her, slik som artrose. Det er en kronisk betennelsessykdom, som fører med seg mye. Bl.annet fatigue. Anonymkode: d1892...a54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå