AnonymBruker Skrevet 2. juni #101 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har tenkt det samme mens jeg har lest denne tråden og flere andre. Har folk virkelig blitt så skjøre at de ikke kan snakke med folk utenfor egen krets/familie/venner? Det er i såfall grusomt trist! Vi får et varmere selskap om vi bryr oss litt om de som står rundt oss. Kanskje det blir høydepunktet for den personen den dagen. "Det er ikke mitt ansvar", sier du kanskje. Men jo, det er faktisk et felles ansvar å ha et samfunn det er godt å være i. Gi det et forsøk! Anonymkode: 50961...1ac Folk er jo redde for at noen skal ringe på døra hvis det ikke er avtalt, besøk må helst være avtalt x antall dager/uker på forhånd. Glad her står døra åpen kommer naboen ja de får en kopp kaffe eller annen drikke og vi tar en prat I går da kom sviges på besøk uten å ha ringt. 3 kamerater til sønnen på 20 kom på døra og satte seg ned til en kopp kaffe. Anonymkode: 0345c...a1b
AnonymBruker Skrevet 2. juni #102 Skrevet 2. juni Ja, det har hendt. Både at vi har lånt av dem, og at de har lånt av oss. Gjerne i helger og ferier og sånt, når butikken er stengt. Eller på ettermiddagen da vi hadde små barn, og det ikke var greit å gå i butikken (igjen) og la barna være alene. Det som lånes returneres så fort man får handlet. (Normalt i full pakke.) Altså, om naboen låner mel, og får det vi hadde igjen i melposen, så får vi full melpose i retur. Om vi låner 1/2 pakke smør, så leverer vi en hel pakke smør. Er butikken åpen, så går vi heller dit, eller sender barna dit. Men noen ganger er det vanskelig/umulig, og da spør vi naboer vi kjenner godt. Vi har også passet hverandres barn, delt på terrasserens og beis, og slike ting. Til tider låner vi hverandres biler også, hvis behovet er der. Men jeg spør altså ikke ukjente naboer om slike småting. Vi har en facebook gruppe for det litt større nabolaget, og der legges det av og til ut spørsmål om å låne ting, så man slipper å kjøpe selv. Oftest barneseter, sportsutstyr og stoler, men der gis det ofte bort ting man har i overskudd også. (Planter, leker, barneklær og annet.) Og så har vi sosiale ting (og dugnader) som gjør at vi blir kjent med naboene. Jeg tenker dette er en hyggelig greie, som bare betyr at vi har gode naboer og et godt nabolag. Opplever ikke at folk er påtrengende eller at noen snylter. Og har jeg ikke det naboen etterspør, så er det jo ikke verre enn å svare "nei, har ikke" eller "har ikke mer enn vi trenger selv." Anonymkode: c97d2...59c
AnonymBruker Skrevet 2. juni #103 Skrevet 2. juni -venter- skrev (1 time siden): Jeg ser to slående paralleller her i denne tråden. Aldri før har flere vært ensomme (ut fra SSBs målinger), men aldri (ut fra denne tråden) har vi vært så redde for å få relasjoner til naboen heller. Om dette er sammenlignbart med resten av samfunnet/livet så er det ikke rart det blir kaldt og ensomt. Snakker dere ikke med folk på jobb eller treningssenter heller? Hilsen hun som syntes det ene paret i gata som ikke snakker med noen når de er ute er de rare. Jeg tror det handler om en utstrakt redsel for å være til bry og for å bli avvist. Anonymkode: f6e02...408 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #104 Skrevet 2. juni Nei, og hadde reagert svært negativt om en nabo stadig kom for å mase om sånt. Et engangstilfelle vill jeg syntes var helt greit, men hvis det er gjentagende er det irriterende. Tror jeg har opplevd en gang at en nabo lurte på om vi hadde et par egg, og da fikk vedkommende dem selvsagt bare, jeg sender ikke vippskrav på typ 5 kroner for to egg, eller krever at de skal kjøre til butikken og kjøpe dem til meg igjen. Anonymkode: 2e97a...cd1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #105 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk er jo redde for at noen skal ringe på døra hvis det ikke er avtalt, besøk må helst være avtalt x antall dager/uker på forhånd. Glad her står døra åpen kommer naboen ja de får en kopp kaffe eller annen drikke og vi tar en prat I går da kom sviges på besøk uten å ha ringt. 3 kamerater til sønnen på 20 kom på døra og satte seg ned til en kopp kaffe. Anonymkode: 0345c...a1b Ja,det er aller sunneste og ha ei åpen dør. Anonymkode: 50961...1ac
Uanonym bruker Skrevet 2. juni #106 Skrevet 2. juni Nei, ikke mat, men har gjensidig lånt kjøkken- og hageredskaper av hverandre.
Alice123 Skrevet 2. juni #107 Skrevet 2. juni Nei. Har butikk 5 min gange unna som er åpen 7-23 man-lør og en søndagsåpen (8-22) butikk 10 min unna. Har god relasjon til nabo så vet jeg kan låne ved behov, men om behovet oppstår utenfor butikkens åpningstid er det uansett et upassende tidspunkt å kontakte nabo. Har lånt andre ting (begge veier) som stoler når man skal ha selskap, kakeformer, osv.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #108 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tror det handler om en utstrakt redsel for å være til bry og for å bli avvist. Anonymkode: f6e02...408 Det er nok en faktor, men jeg trur hovedfaktoren til hvorfor vi ikke spør lenger er at det nå er butikker overalt, og de fleste bor i veldig kort avstand til den. Når valget er å spørre naboen eller å stikke ned på hjørnet så velger mange sistnevnte. Det er noe helt annet om man må kjøre bil i halvtime, for eksempel. Anonymkode: b7492...362
AnonymBruker Skrevet 3. juni #109 Skrevet 3. juni Senest i går lånte naboen vaniljesukker av meg. Hun kunne sikkert spasert ti min til butikken og ti min hjem igjen, men da sparte hun 20 min og ingen av oss ble hverken skremt, forstyrra eller ubeleiliget på noen måte av det lånet. Folk må rulle inn og begynne å bli folk igjen. Anonymkode: 90891...d21 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #110 Skrevet 3. juni -venter- skrev (På 2.6.2025 den 11.12): Jeg ser to slående paralleller her i denne tråden. Aldri før har flere vært ensomme (ut fra SSBs målinger), men aldri (ut fra denne tråden) har vi vært så redde for å få relasjoner til naboen heller. Om dette er sammenlignbart med resten av samfunnet/livet så er det ikke rart det blir kaldt og ensomt. Snakker dere ikke med folk på jobb eller treningssenter heller? Hilsen hun som syntes det ene paret i gata som ikke snakker med noen når de er ute er de rare. Jeg synes de som må skrive på nett at naboene er rare, er de rare. Og man kan da ha et utmerket godt forhold til naboene uten å spørre dem om å låne ting man selv har glemt å kjøpe. Men jeg tipper de som er ivrige egglånere her, er de samme som synes det er ille å sjekke om folk er hjemme eller om det passer med besøk før man ringer på. Anonymkode: 04615...219
AnonymBruker Skrevet 3. juni #111 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes de som må skrive på nett at naboene er rare, er de rare. Og man kan da ha et utmerket godt forhold til naboene uten å spørre dem om å låne ting man selv har glemt å kjøpe. Men jeg tipper de som er ivrige egglånere her, er de samme som synes det er ille å sjekke om folk er hjemme eller om det passer med besøk før man ringer på. Anonymkode: 04615...219 Det tilstår jeg med glede at jeg er,for det er slike folk som står øverst på min liste. Ikke de som er unnvikende og redd for folk. Anonymkode: 50961...1ac
AnonymBruker Skrevet 3. juni #112 Skrevet 3. juni Hmm, ja, har vel skjedd to ganger i de seks årene jeg har bodd her. Lånt bort mer enn jeg har lånt😂 Alt fra plaster, til beroligende, dopapir, egg, sukker, brus osv. Anonymkode: 44a35...66f
AnonymBruker Skrevet 3. juni #113 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lånt bort mer enn jeg har lånt😂 Alt fra plaster, til beroligende, dopapir, egg, sukker, brus osv. Anonymkode: 44a35...66f Hva mener du med at du har lånt bort beroligende??? Anonymkode: 15634...4c5
Lidhun Skrevet 3. juni #114 Skrevet 3. juni Ja det kan jeg gjøre. På samme vis som at naboen låner her om det kniper. Og vi passer også hverandres dyr når vi drar på ferie, og ungene kan gå til de om det er noe og vi ikke er hjemme. De er pensjonister, så de er som regel hjemme. Er veldig glad i naboene mine🥰
AnonymBruker Skrevet 4. juni #115 Skrevet 4. juni Ja, vi låner av hverandre de gangene man plutselig oppdager at man ikke har den varen vi trengte. Det blir mindre sånt med årene da, for nå begynner barna å bli så store at de kan være litt alene hjemme mens man drar på butikken eller de er våken lenger så man rekker å kjøre til butikken igjen før leggetid. Vi og naboer leverer alltid tilbake når vi har lånt f.eks. en hel liter melk osv, men to egg, litt bakepulver, ketchup ol går bare på rundgang. Alle låner ca likt her, så det er ingen som taper på å låne vekk. Veldig kjekt å bo i et nabolag der alle ønsker å hjelpe hverandre 🥰 Anonymkode: 00234...c15
AnonymBruker Skrevet 4. juni #116 Skrevet 4. juni Det har vel kun hendt sånn 2 ganger de siste 20 årene. Med så lange åpningstider som det er nå, er det sjelden det er behov. Anonymkode: c951e...f07
AnonymBruker Skrevet 4. juni #117 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er nok en faktor, men jeg trur hovedfaktoren til hvorfor vi ikke spør lenger er at det nå er butikker overalt, og de fleste bor i veldig kort avstand til den. Når valget er å spørre naboen eller å stikke ned på hjørnet så velger mange sistnevnte. Det er noe helt annet om man må kjøre bil i halvtime, for eksempel. Anonymkode: b7492...362 Her jeg bor er det ikke søndagsåpne butikker. Så om man plutselig mangler egg til en vaffelrøre, så kan man låne av naboen. Anonymkode: 3b4a6...bf3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #118 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva mener du med at du har lånt bort beroligende??? Anonymkode: 15634...4c5 Hahaha, her har det kommet autokorrektur😂 Anonymkode: 44a35...66f
AnonymBruker Skrevet 4. juni #119 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det tilstår jeg med glede at jeg er,for det er slike folk som står øverst på min liste. Ikke de som er unnvikende og redd for folk. Anonymkode: 50961...1ac man er ikke «redd for folk» selv om man har lite interesse av å få rent ned dørene av tilfeldige mennesker man ikke har valgt selv å ha i livet sitt. Jeg jobber mye, har alt for mange venner, alt for mange aktiviteter, og av og til ønsker jeg å sove eller bare slappe av i fred. Å få lov å være alene et par timer i uka gjør meg ikke redd for folk. Anonymkode: 2e97a...cd1
Snok1 Skrevet 4. juni #120 Skrevet 4. juni Jeg gjorde det av og til hos én særskilt nabo da jeg hadde små barn som var sultne på ettermiddagen og vi skulle på aktiviteter rett etter middag. Jeg returnerte alltid, og hadde en svært god relasjon til denne naboen med hjelp til oppgaver og lån av verktøy osv begge veier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå