AnonymBruker Skrevet 1. juni #81 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. For en underlig ting å gjøre. Har du lyst til å lage kake og ikke egg så søker du opp erstatninger for egg og erstatter. Eller så søker du opp en oppskrift uten egg, og lager den. Eller så lar du være å lage kake. Alle fremragende alternativer. Har heller aldri opplevd naboer som skulle «låne» matvarer. Om det skjedde hadde jeg nok sørget for å «gå tom» for ingredienser med en viss effektivitet. Jeg tror uansett folk som «skal låne» egentlig er ute etter noe annet, som feks en rask prat med naboen. Og jeg misliker folk som later som om de skal en ting når de egentlig er ute etter noe annet. Det er upålitelig. Anonymkode: b40b9...7fe Underlig? Dette er da helt vanlig. Lasagneplater er vel det siste jeg lånte. Anonymkode: 7d2b8...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #82 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Går du noen gang til naboen og låner hvis du mangler noe matvarer som du oppdager når du skal bake eller lage mat? I stedet for å reise til butikken altså Anonymkode: 50961...1ac Nope, det har jeg aldri gjort.. Og jeg har heller ikke opplevd at naboen har måtte låne noe av meg. Anonymkode: 495b0...eee
AnonymBruker Skrevet 1. juni #83 Skrevet 1. juni Bor i samme hus som svigerforeldrene, så det har hendt at jeg har lånt noe hos dem. Jeg har aldri gått til noen av de andre naboene og lånt noe, da kjører jeg heller på butikken. Eller venter med å lage maten jeg mangler ingredienser til. Anonymkode: 084bc...2af
AnonymBruker Skrevet 1. juni #84 Skrevet 1. juni Nei, men har lånt bort ting som kjettinger og startkabler, og kan låne det jeg vil av verktøy osv., samt bil av nærmeste nabo her, de er veldig greie. Mat har jeg egentlig ikke opplevd å verken låne eller låne bort, men har kjøpt melk fra en gård jeg hadde til nabo en gang, og egg hos en annen. Og så fikk jeg egg for å passe hønene til en tredje en gang. Anonymkode: 5d20e...93c
AnonymBruker Skrevet 1. juni #85 Skrevet 1. juni Før bodde vi et stykke fra butikken, så da kunne vi naboene gjerne låne fra hverandre, nå bor vi så Nært at de trengs ikke, men hadde lett lånt bort om noen sto på døra og var fri for noe:) Anonymkode: 9f9ad...908
AnonymBruker Skrevet 1. juni #86 Skrevet 1. juni Det er ikke ofte, men det har skjedd ja. Og naboer har også lånt av meg, f.eks tilhengeren mini eller diverse hageredskap. Synes det er helt greit og har ikke noe imot å låne bort ting. Jeg har også vært i situasjon der jeg har vært tom for ting og spurt om å få låne. Nå har vi fått søndagsåpen butikk i gåavstand og får tak i det meste der om det skulle knipe. Men det hender da at man har behov for andre ting også. F.eks kjørte jeg med naboen min på jobben og hentet paller og han hentet masse fra hagen jeg trenge å bli kvitt og hjalp meg å bygge et stativ. Synes det er fint og det er er en trygghet i å ha slike naboer der vi vi vet litt om hverandre og kan slå av en prat når vi treffes ute. Det er ingen av oss som invadererer hverandres privatliv og vi har sånn passe avstand til hverdandre rent generelt. Anonymkode: c9732...af1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #87 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, men har lånt bort ting som kjettinger og startkabler, og kan låne det jeg vil av verktøy osv., samt bil av nærmeste nabo her, de er veldig greie. Mat har jeg egentlig ikke opplevd å verken låne eller låne bort, men har kjøpt melk fra en gård jeg hadde til nabo en gang, og egg hos en annen. Og så fikk jeg egg for å passe hønene til en tredje en gang. Anonymkode: 5d20e...93c Slik er vanlig hos bønder. Hvis noe ryker/ blir ødelagt midt i slått eller våronn så er det fint å kunne svippe over til naboen og låne. Eller legge ut en melding på FB om noen har å gi bort/låne bort. Har redda mang en bonde det. Anonymkode: 50961...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #88 Skrevet 1. juni Bor i Trondheim og her er det alltid noe som er åpent. Så jeg foretrekker egentlig å få tak i noe selv. Vil ikke risikere å bygge relasjoner heller. 😂 Anonymkode: 15634...4c5
AnonymBruker Skrevet 1. juni #89 Skrevet 1. juni Ja, men kun av de tre naboene vi er nære omgangsvenner med 😊 Anonymkode: 02ec9...876
AnonymBruker Skrevet 1. juni #90 Skrevet 1. juni Nei, men jeg holder to naboer med egg siden vi har høner. Og så får jeg fisk og grønnsaker fra den ene og viltkjøtt av den andre i retur. Anonymkode: ca9ca...973
AnonymBruker Skrevet 2. juni #91 Skrevet 2. juni Her går det begge veier titt og ofte. Vi har noen fantastiske naboer, og vi deler det vi har, samt hjelper hverandre med alt mulig. Vi bor nokså nært flere butikker, men hvorfor dra dit for å kjøpe ketchup, når vi kan låne naboens flaske en time? Så gjengjelder man alt man får, enten ved å låne bort noe annet, kjøpe en ny av tingen man lånte, gi en gave eller gjøre en tjeneste som å lufte hunden. Vi deler også på hagene våre. Ser på sikkerhetskameraet at ungene deres ofte er på lekeplassen vår, og vi har fri tilgang til lekehuset deres. Godt naboskap er viktig, og det beste rådet er at man finner en gyllen middelvei mellom perifere naboer og nære venner. Man vil ha et vennskap der man ikke føler seg forpliktet til kontakt når man sees over gjerdet. Anonymkode: f1ba8...7df 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #92 Skrevet 2. juni Jeg har bodd der jeg bor nå i ni år, og har kun en eneste gang lånt et egg av naboen. Det var fordi jeg hadde eksakt antall egg jeg trengte til en oppskrift hjemme, og så mistet jeg plutselig et av eggene i gulvet. Det knuste selvsagt. Da var jeg nødt til å banke på hos en nabo og spørre om de hadde et egg å låne meg. Det hadde de. De sa jeg ikke trengte å komme tilbake med et egg heller, det var så lite. Hvis jeg sto og skulle lage mat og oppdaget at jeg ikke hadde noen egg til det jeg skulle lage, hadde jeg gått i butikken og kjøpt selv. Men denne gangen var jeg altså midt i matlagingen da egget knuste, så derfor ble det naboen. Anonymkode: 4fd9c...d37
AnonymBruker Skrevet 2. juni #93 Skrevet 2. juni Nei. Hadde ikke fant meg inn å låne. Da hadde jeg heller laget noe annet. Har heller aldri opplevd at noen har spurt om å låne av meg Anonymkode: e7dab...689
AnonymBruker Skrevet 2. juni #94 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg gjør det ikke. Men naboen er stadig over for å låne egg, 2dl mel, sukker osv. vi bor 10min gåavstand fra matbutikk og 2min kjøreavstand matbutikk, som er åpen kl 6-24 (Rema 1000). Jeg synes det er litt irriterende. Anonymkode: 36db0...233 «Nei, jeg er tom» «Selvfølgelig, men jeg har melbiller, så sil den godt» Anonymkode: c6ca0...e01 1
-venter- Skrevet 2. juni #95 Skrevet 2. juni Jeg ser to slående paralleller her i denne tråden. Aldri før har flere vært ensomme (ut fra SSBs målinger), men aldri (ut fra denne tråden) har vi vært så redde for å få relasjoner til naboen heller. Om dette er sammenlignbart med resten av samfunnet/livet så er det ikke rart det blir kaldt og ensomt. Snakker dere ikke med folk på jobb eller treningssenter heller? Hilsen hun som syntes det ene paret i gata som ikke snakker med noen når de er ute er de rare. 1 1
I Grosny Skrevet 2. juni #96 Skrevet 2. juni Nei, men jeg husker alle lånte av hverandre i det rekkehuset der jeg bodde som barn. Fint sosialt kontaktpunkt.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #97 Skrevet 2. juni -venter- skrev (25 minutter siden): Jeg ser to slående paralleller her i denne tråden. Aldri før har flere vært ensomme (ut fra SSBs målinger), men aldri (ut fra denne tråden) har vi vært så redde for å få relasjoner til naboen heller. Om dette er sammenlignbart med resten av samfunnet/livet så er det ikke rart det blir kaldt og ensomt. Snakker dere ikke med folk på jobb eller treningssenter heller? Hilsen hun som syntes det ene paret i gata som ikke snakker med noen når de er ute er de rare. Har tenkt det samme mens jeg har lest denne tråden og flere andre. Har folk virkelig blitt så skjøre at de ikke kan snakke med folk utenfor egen krets/familie/venner? Det er i såfall grusomt trist! Vi får et varmere selskap om vi bryr oss litt om de som står rundt oss. Kanskje det blir høydepunktet for den personen den dagen. "Det er ikke mitt ansvar", sier du kanskje. Men jo, det er faktisk et felles ansvar å ha et samfunn det er godt å være i. Gi det et forsøk! Anonymkode: 50961...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #98 Skrevet 2. juni Det hender, men så er de nærmeste naboene familie 😅 Har nesten en mil til nærmeste matbutikk, så sjeldent jeg drar på butikken fordi jeg mangler et par egg. Anonymkode: 03ab5...dcb
AnonymBruker Skrevet 2. juni #99 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Slik er vanlig hos bønder. Hvis noe ryker/ blir ødelagt midt i slått eller våronn så er det fint å kunne svippe over til naboen og låne. Eller legge ut en melding på FB om noen har å gi bort/låne bort. Har redda mang en bonde det. Anonymkode: 50961...1ac Vi og lånet mye slikt i perioder. Så bare nå naboen kjørte i stykket traktoren, da lånte han vår. For meg er jeg glad vi bor som vi gjør. 0 problem å få hjelp av nabo, og vi hjelper de. Er det noen ikke har så bare hører en på lokale Facebook siden, eller en hører med en nabo, dom evnt hører med en annen så løser det seg Virker som den mentalitet å hjelpe og låne bort er borte i bye e og en de tettsteder. Tror de på bygda vil stå sterkere i en krise siden de alt er vant med å hjelpe hverandre Anonymkode: 0345c...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #100 Skrevet 2. juni Det tar oss to minutter å gå til butikken. Nei, har aldri lånt noe som helst. Anonymkode: b7492...362
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå