GÃ¥ til innhold

Nektet sykemelding av fastlegen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

bare nysgjerrighet, har noen her blitt nektet sykemelding dersom dere har spurt om det? 
min lege har alltid gitt meg SM vet behov

Anonymkode: 1b6e1...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei.

bare nysgjerrighet, har noen her blitt nektet sykemelding dersom dere har spurt om det? 

ved* skulle det stå

ts

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har heller vært motsatt. Takket nei til sykmelding noen ganger.

Anonymkode: 59671...512

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har aldri bedt om sykemelding. Legen avgjør om det er nødvendig. 

Anonymkode: f1f9d...469

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri spurt om sykemelding, men legen har tatt det opp om han har sett det er behov for det. 

Anonymkode: 608df...2de

AnonymBruker
Skrevet

Ja, etter en operasjon der det ble fjernet plate og skruer fra kneet mitt. Spurte om jeg kunne få en kort sykemelding, sånn i tilfelle jeg trengte det. Men nei, det fikk jeg ikke.

Gikk jo bra, men mye smerter de første ukene. 

Siden det sikkert ikke var noe fare for at jeg kunne gjøre ting værre for kneet mitt, så var det nok liten risiko med å jobbe (er fysisk aktiv på jobb, men var nok ikke like aktiv de to første ukene etter operasjon).

Anonymkode: c8348...d43

AnonymBruker
Skrevet

*Ingen vits i å svare hvis man ikke har opplevd dette.. 

Ja, jeg har blitt nektet 100% sykmelding. Det er blitt en endring siste året, der NAV krever at gradert sykmelding skal benyttes mer. Fikk derfor 60%, noe som var greit nok, da det ble tilrettelagt så jeg kunne jobbe de 40% hjemmefra. 

Anonymkode: 6e28e...74e

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri spurt om sykemelding. Har derimot sagt nei noen ganger. Har bare vært sykemeldt en gang. 

Anonymkode: 19885...826

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har spurt og alltid fått.Sist ville legen sykemelde meg,men løste det med sjefen,hun la mer til rette for meg.

Anonymkode: 2e4f1...ca0

AnonymBruker
Skrevet

For noen merkelige svar, ts spør jo ikke om dere har takket nei til sykemelding eller aldri vært sykemeldt, men om dere har blitt nektet 😂 

Et familiemedlem ble nektet sykemelding fordi hun var sliten. Legen hadde gjennomskuet henne. Hun byttet fastlege og fikk masse sykemeldinger etter det. 

Anonymkode: 8b515...3ea

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei.

Så bra at leger begynner å bli strengere med sykemelding, det er faktisk ikke selvbetjening!

Anonymkode: ff96e...53f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke sykemelding i forbindelse med brudd i en fot og en finger etter et fall en gang. Jeg spurte ikke direkte om sykemelding, men spurte om jeg kunne gå på jobb som vanlig og forklarte arbeidsoppgavene, og fikk beskjed om at det kunne jeg. Da jeg så skulle på jobb neste dag, så støtte jeg på problemer allerede med å komme meg dit, og det ble rett og slett ordentlig vanskelig. Jeg fikk en hastetime hos fastlegen, som sa at jeg måtte ha sykemelding fordi jeg ikke måtte belaste bruddet i foten de første dagene, og heller ikke skrive på PC pga. fingeren (det hadde den første legen også sagt, men siden fingerbruddet var på venstre hånd, mente han at jeg ville klare meg med en uskadd høyre hånd). Den første legen hadde nok i utgangspunktet bedre greie på bruddskader enn fastlegen, så det er mulig han hadde rett i at jeg kunne belaste foten, men det var både vondt og tungvint å humpe rundt, så den sykemeldningen var en lettelse.  

Anonymkode: ebc78...e31

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt nektet. Legen min er flink til å ta dialogen og til å stille spørmål som får meg til å reflektere på andre måter. Ofte har jeg kviet meg for å ta imot sykemelding hun anbefaler, men de gangene jeg har bragt det på bane selv, så har hun aldri nektet.

Høres ut som om dette skjer "hele tiden", det gjør ikke det altså, men det har dessverre skjedd en del ting med helse og i livet de siste 7-8 årene som gjør at jeg har trengt fastlegen på en annen måte enn før.

Anonymkode: 7789c...c57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg fikk ikke sykemelding i forbindelse med brudd i en fot og en finger etter et fall en gang. Jeg spurte ikke direkte om sykemelding, men spurte om jeg kunne gå på jobb som vanlig og forklarte arbeidsoppgavene, og fikk beskjed om at det kunne jeg. Da jeg så skulle på jobb neste dag, så støtte jeg på problemer allerede med å komme meg dit, og det ble rett og slett ordentlig vanskelig. Jeg fikk en hastetime hos fastlegen, som sa at jeg måtte ha sykemelding fordi jeg ikke måtte belaste bruddet i foten de første dagene, og heller ikke skrive på PC pga. fingeren (det hadde den første legen også sagt, men siden fingerbruddet var på venstre hånd, mente han at jeg ville klare meg med en uskadd høyre hånd). Den første legen hadde nok i utgangspunktet bedre greie på bruddskader enn fastlegen, så det er mulig han hadde rett i at jeg kunne belaste foten, men det var både vondt og tungvint å humpe rundt, så den sykemeldningen var en lettelse.  

Veldig rart at de på sykehuset ikke informerte deg om hva du skulle gjøre den første tiden. 
Er det ikke vanlig å få med seg sykmelding ? 
Det fikk en automatisk før iallefall . 
Ingen som går rett på jobb med bruddskader 

Anonymkode: ca0b2...398

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener bestemt at leger var igjennom for en 15 års tid siden, sist da sykefraværet var enda høyere enn i dag. Da fikk ikke jeg sykemelding selv om jeg burde hatt det.

Samme lege som ikke ville ta boreliatest selv om jeg hadde hatt en polsk flått på meg i 48 timer. Haha, det var bare tull og helt ufarlig. Og da jeg drakk av flaska til en med HIV (som ikke var flink med sin egen medisin) og fikk influensa uka etter fikk jeg ikke tatt HIV-test... Jaja, i dag vet jeg at det skal mye til, men det visste jeg ikke den gang.

Kjente meg maktesløs, men til slutt bytta jeg fastlege, ble sykemeldt og tatt på alvor. Og både pga historikk og en forståelsesfull lege får jeg sykemelding når det trengs i dag. Og jeg passer selvsagt på å IKKE utnytte det, og har friskmeldt meg før tia et par ganger når det har vært mulig.

Anonymkode: 5ae44...8e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener bestemt at leger var igjennom en anti-sykemeldingskampanje for en 15 års tid siden, sist da sykefraværet var enda høyere enn i dag. Da fikk ikke jeg sykemelding selv om jeg burde hatt det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (PÃ¥ 1.6.2025 den 12.29):

Trodde man kunne få dekket taxi til jobb når transport er det som er problemet? 

Anonymkode: c117e...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nektet i en sommerjobb av en legevikar en gang. Jobbet på sykehjem og hadde fryktelig vondt i ryggen, så jeg slet med å gå. Ville jo først og fremst ha papirene i orden overfor arbeidsgiver siden jeg uansett ikke hadde egenmeldingsrett, men neida. Måtte heller si fra meg de resterende vaktene, for jeg var ikke i stand til å jobbe.

Anonymkode: cfc5e...b81

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da jeg hadde lederstilling og ikke fikk sove pga stress og konstant hadde vondt i magen og var kjempestressa. Bad om et par uker så jeg kunne få trukket pusten og tenke meg litt om og få litt grep på livet igjen.  Fikk nei. Jeg måtte heller vurdere å slutte i jobben om det var så krevdende. 

Anonymkode: a1e9a...7d5

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg er alltid redd for å få nei så derfor spør jeg altfor lite. Alvorlig psykisk sykdom og utslitt, men tør ikke. 

Anonymkode: 4fe89...1d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...