AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #1 Skrevet 31. mai 2025 Okei først må jeg si at jeg for noen måneder tilbake satt noe fast i halsen og fikk ikke puste for omtrent 30 sekunder. Etter dette har eg ikkje turt å spise alt, går heilt fint å spise flytende (som grøt feks). Men alt jeg må tygge blir jeg så redd for, det er som at hver gang jeg tar en bit så får jeg eit slags traumatisk moment frå den gangen det skjedde. Jeg tygger maten helt til den blir oppløst men er så redd fortsatt?! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken… Anonymkode: b906f...5da
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #2 Skrevet 1. juni 2025 Kan du bestille time hos fastlegen og få råd der? Vil tro det er der du bør starte. Anonymkode: 94fee...8c2 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #3 Skrevet 1. juni 2025 Bestille time hos psykolog. Anonymkode: e70fe...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #4 Skrevet 1. juni 2025 Du tar selvsagt kontakt med fastlegen, evnt direkte kontakt med privat psykolog hvis du har råd til det. Anonymkode: f8061...79d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #5 Skrevet 1. juni 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Okei først må jeg si at jeg for noen måneder tilbake satt noe fast i halsen og fikk ikke puste for omtrent 30 sekunder. Etter dette har eg ikkje turt å spise alt, går heilt fint å spise flytende (som grøt feks). Men alt jeg må tygge blir jeg så redd for, det er som at hver gang jeg tar en bit så får jeg eit slags traumatisk moment frå den gangen det skjedde. Jeg tygger maten helt til den blir oppløst men er så redd fortsatt?! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken… Anonymkode: b906f...5da Det er forskjell på å sette noe fast i spiserøret og i luftrøret. I luftrøret skal du i teorien ikke få mat, på grunn av konstruksjonen i de to rørene. Har dette bare skjedd den en gang? Da er der neppe noen konstruksjonsfeil i rørene dine, og i lukkesystemet. Det som høyst sannsynlig har skjedd her er at du har svelget for mye og for fort, kanskje heller ikke har tygd godt nok før du har svelget? Så har maten satt seg fast i spiserøret. Spiserøret ligger som naborøret til luftrøret og blir det for fullt i spiserøret så klemmer det på luft røret. Da kjennes det ut som om du blir kvalt av maten. Skulle du ha fått mat i luftrøret av noe mengde, så ville dette sannsynligvis gitt deg aspirasjonspneumoni, lungebetennelse som følge av mat som ikke skal være i pustesystemet ditt. Å utvikle angst for å spise etter en episode, og der du klarer å svelge tynt og lettflytende føde, er helt unødvendig.Særlig dersom du ikke har andre skader i luft og matrøret, ikke har vært intubert gjentatte ganger, ikke har hatt sonde av noe slag gjentatte ganger eller andre medisinske instrumenter i luft og spiserøret. Å svelge vrangt, for ellers friske mennesker er slikt som skjer en gang i blant. De fleste registrerer ubehaget og går videre i livet. Hva har gjort at du har stoppet opp og tenker at mat er farlig å svelge? Søk hjelp hos fastlegen før du tårnet kjempeproblem, dersom fornuften ikke klarer å få deg tilbake til før denne hendelsen skjedde. Anonymkode: 8059d...2a3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #6 Skrevet 1. juni 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Å utvikle angst for å spise etter en episode, og der du klarer å svelge tynt og lettflytende føde, er helt unødvendig. Anonymkode: 8059d...2a3 Jeg tror det du mener er at hun ikke behøver å være redd for å spise vanlig mat? En angst er jo ikke noe man utvikler med vilje fordi det føles nødvendig. Det skjer bare pga. redsel, ofte redsel for å dø. Ser noen skriver at TS bør til psykolog, jeg vet ikke helt om det er nødvendig. Det kan hende at det er nok at hun tar mot til seg og prøver å spise litt vanlig mat. Jeg tror hun vil oppleve at det går helt fint og at hun vil få tilbake tryggheten når hun spiser igjen. Heier på deg TS. Vær modig. Dette går fint. Anonymkode: 1a27b...9e2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #7 Skrevet 1. juni 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Okei først må jeg si at jeg for noen måneder tilbake satt noe fast i halsen og fikk ikke puste for omtrent 30 sekunder. Etter dette har eg ikkje turt å spise alt, går heilt fint å spise flytende (som grøt feks). Men alt jeg må tygge blir jeg så redd for, det er som at hver gang jeg tar en bit så får jeg eit slags traumatisk moment frå den gangen det skjedde. Jeg tygger maten helt til den blir oppløst men er så redd fortsatt?! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken… Anonymkode: b906f...5da Innføre noe mindre flytende forsiktig og spise sammen med noen? Anonymkode: 44241...3de
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #8 Skrevet 1. juni 2025 For det første, dette er ikke så uvanlig! Det er mange som utvikler angst etter en episode de har opplevd som skremmende! Du er ikke den første, og du vil ikke være den siste! Jeg har lest om flere som har levd på suppe i årevis før de har fått hjelp. Spørsmålet er om du klarer vippe deg selv ut av tankegangen, eller om du må ha hjelp. Hva skjer om du prøver svelge noe som er veldig lite, så lite at det ikke kan sette seg fast? Som ett maiskorn? Hva skjer om du prøver på noe halvfast, som sjokoladepudding? Altså noe som er i den konsistensen at det ikke er flytende, men mykt nok til å moses med tunga? Noe av det viktigste er at du innser dette er ett problem. Og hvis du ikke klarer løse dette, så må du be om hjelp. Hvilken hjelp kommer an på deg selv, og hvor god du er på å snu tankemønster. Det er mulig fastlegen kan klare hjelpe deg med støttesamtaler, og at det er nok. Det kan være du har behov for hjelp av en psykolog, psykiatrisk sykepleier eller annet fagpersonell innenfor psykisk helse. Det kan også være det holder å bare finne en venn eller ett familiemedlem å fortelle om dette. Anonymkode: 05139...08e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå