AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #1 Skrevet 31. mai 2025 Barnet begynner i 2. klasse til høsten. Flyttet hit i fjor før skolestart, hvor barnet har gått førsteklasse, og var da klar over at det muligens ville bli skolebytte siden det gikk mot brudd. Bor nå i en dyr bydel, hvor ingen av oss knapt vil ha råd til en 2-roms alene. Men foreldrene hans bor her, og han trenger at de bistår med å hente/ha barnet et par ganger i uken. Derfor vil han holde seg innenfor samme skolekrets eller bytte til en skole i samme område som er nærmere hvor foreldrene hans bor. Samværsfordeling vil bli ca 60/40, hvor jeg vil ha barnet 60%. Han har bil, og har lettere for å levere/hente om barnet går på skole for eksempel 10 minutter unna med bil. Men han mener jeg kan ta buss for å levere/hente, noe som vil gjøre det mer tungvindt for barnet også når det skal møte venner osv. Hans mål er å flytte så nærme foreldrene som mulig (han har bedre forutsetninger økonomisk selv om han ikke tjener spesielt godt, siden foreldrene hans stiller opp økonomisk ved behov). Er jeg helt på bærtur som ønsker at barnet skal gå på skole i kretsen jeg bor? Tenker selvfølgelig å holde meg innenfor en viss avstand ift barnefar. Nå føler jeg hvor barnet skal gå på skole, går mer på hva som er nærmest hans foreldre, slik at det er enklest mulig for dem å hente når han ikke har mulighet selv, siden de ikke har bil. Selv sier han at siden han har bil, er det ingen problem for han å kjøre et lite stykke i forbindelse med henting/levering.. Anonymkode: 6f118...688 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #2 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samværsfordeling vil bli ca 60/40, hvor jeg vil ha barnet 60%. Barnet vil da sogne til og skrevet inn ved nærskolen der barnet har adresse. Det vil si: Nærskolen i din skolekrets Anonymkode: 82b75...64a 23 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #3 Skrevet 31. mai 2025 No bodde jeg langt unna mine foreldre. Men dem stilte opp fordi hvis jeg trengte at dem hentet. Dem bor 1 1\2 time unna. Så for meg så gikk det bra. Men mine foreldre var ikke så langt unna pensjonist alderen da. Er kanskje verre for mine barn hvis dem flytter langt unna og trenger hjelp. Jeg er bare 45. Så jeg har mange år igjen før jeg trapper ned på jobb. Anonymkode: 2146e...5bd
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #4 Skrevet 31. mai 2025 Kan videre vise til Lov om barn og foreldre: § 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. I dette ligger det også valg av skole Anonymkode: 82b75...64a 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #5 Skrevet 31. mai 2025 Argumentet til far holder jo uansett ikke lenge, da barnet etterhvert skal kunne komme seg til og fra skole selv. Man må jo se litt mer langsiktig enn at barnet nå skal starte andreklasse. Anonymkode: ee342...a4e 12 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #6 Skrevet 31. mai 2025 Jeg syns du er egoistisk som vill at barnet skal bytte skole kun fordi det passer best for deg. I en tid som er kaotisk for barnet syns jeg faktisk barnet skal få ha stabiliteten med å fortsette på samme skole. Anonymkode: 6da99...b43 3 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #7 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet vil da sogne til og skrevet inn ved nærskolen der barnet har adresse. Det vil si: Nærskolen i din skolekrets Anonymkode: 82b75...64a Vil barnet automatisk ha adresse der det bor mest? Ts Anonymkode: 6f118...688
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #8 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): No bodde jeg langt unna mine foreldre. Men dem stilte opp fordi hvis jeg trengte at dem hentet. Dem bor 1 1\2 time unna. Så for meg så gikk det bra. Men mine foreldre var ikke så langt unna pensjonist alderen da. Er kanskje verre for mine barn hvis dem flytter langt unna og trenger hjelp. Jeg er bare 45. Så jeg har mange år igjen før jeg trapper ned på jobb. Anonymkode: 2146e...5bd De begge er pensjonister, så tidsklemma er ikke et problem. Ts Anonymkode: 6f118...688 2
Tipaa Skrevet 31. mai 2025 #9 Skrevet 31. mai 2025 Nei ‘? Det sogner bare til skolekretsen som hører til adressen der barnet er folkeregistrert 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #10 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan videre vise til Lov om barn og foreldre: § 37.Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. I dette ligger det også valg av skole Anonymkode: 82b75...64a Jeg tror barnefar vil gå for fast delt bosted… Ts Anonymkode: 6f118...688
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #11 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg syns du er egoistisk som vill at barnet skal bytte skole kun fordi det passer best for deg. I en tid som er kaotisk for barnet syns jeg faktisk barnet skal få ha stabiliteten med å fortsette på samme skole. Anonymkode: 6da99...b43 Jeg tror barnet vil takle det helt fint, og at det på lang sikt vil være bedre for barnet å ha omgangskretsen (skolekretsen) der vi bor. Tungvint om vi (og etterhvert barnet) må ta buss hver gang barnet skal møte møte venner osv. Særlig når jeg ikke har bil og barnet vil være mest hos meg. Ts Anonymkode: 6f118...688 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #12 Skrevet 31. mai 2025 Tipaa skrev (5 minutter siden): Nei ‘? Det sogner bare til skolekretsen som hører til adressen der barnet er folkeregistrert Og dette er jo noe vi også må bli enig om. Barnefar tenker ikke at barnet nødvendigvis skal ha folkeregistrert adresse hos meg, «bare fordi» barnet er mest hos meg. Ts Anonymkode: 6f118...688 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #13 Skrevet 31. mai 2025 Flytter til et nytt sted med ny skole når dere vet det går mot samlivsbrudd… stakkars barn. La han fortsette der han er nå. Anonymkode: e7b15...aba 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #14 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror barnet vil takle det helt fint, og at det på lang sikt vil være bedre for barnet å ha omgangskretsen (skolekretsen) der vi bor. Tungvint om vi (og etterhvert barnet) må ta buss hver gang barnet skal møte møte venner osv. Særlig når jeg ikke har bil og barnet vil være mest hos meg. Ts Anonymkode: 6f118...688 Mine byttet skole fra 3 trinn. Gikk veldig bra. Synes du tenker riktig. Anonymkode: c9ec7...c93 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #15 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Flytter til et nytt sted med ny skole når dere vet det går mot samlivsbrudd… stakkars barn. La han fortsette der han er nå. Anonymkode: e7b15...aba Vi visste ikke, i den forstand. Men forholdet gikk ikke så bra, men vi trodde kanskje vi kunne komme oss gjennom det. Og hva med nytt sted med «ny» skole? Barnet måtte jo begynt på skole et sted uansett? Ts Anonymkode: 6f118...688 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #16 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mine byttet skole fra 3 trinn. Gikk veldig bra. Synes du tenker riktig. Anonymkode: c9ec7...c93 Godt å høre ❤️ Virker som mange tenker her og nå, men jeg prøver å tenke lang sikt, og da tror jeg faktisk det er det beste for barnet (og ikke bare meg selv, som en over her virket å antyde). Ts Anonymkode: 6f118...688 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #17 Skrevet 31. mai 2025 Her var det mange voksenmeninger og hensyn i forhold til hva som er best og mest praktisk for far og besteforeldre, hva med barnet? Hva ønsker barnet selv? Barnet her rett til å ha en mening og har rett til å bli lyttet til. Spør barnet. Skolevalg handler om barnet. Det handler om hvor barnet best vil trives. Og det handler om mange år fremover i tid. Det er absolutt nærliggende å tenke at barnet vil trives godt med å gå på skole sammen med venner i nærområdet. Dette handler om barndommen til barnet, hvordan barndommen formes. Er det ikke bedre at besteforeldre bruker litt tid på å hente, enn at barnet skal stresse med kollektivtransport? Personlig synes jeg dette er et ikke-tema. Her er det ikke de voksnes, men barnets hensyn som teller aller aller mest. Husk at her skjer det mange forandringer for barnet på en gang og at det er viktig å tenke barnets beste i et helhetsperspektiv. Med så store omveltninger i livet, kan det være trygt for barnet å gå på skole der også venner går. Spør barnet, hva barnet ønsker, uten å legge føringer. Eller la dette være et ikke-tema. Anonymkode: 79f69...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #18 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og dette er jo noe vi også må bli enig om. Barnefar tenker ikke at barnet nødvendigvis skal ha folkeregistrert adresse hos meg, «bare fordi» barnet er mest hos meg. Ts Anonymkode: 6f118...688 Pass på at barnet har folkeregistrert adresse hos deg, slik at du får rettighetene du skal ha som hovedforsørger. Anonymkode: 79f69...fc5 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #19 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet begynner i 2. klasse til høsten. Flyttet hit i fjor før skolestart, hvor barnet har gått førsteklasse, og var da klar over at det muligens ville bli skolebytte siden det gikk mot brudd. Bor nå i en dyr bydel, hvor ingen av oss knapt vil ha råd til en 2-roms alene. Men foreldrene hans bor her, og han trenger at de bistår med å hente/ha barnet et par ganger i uken. Derfor vil han holde seg innenfor samme skolekrets eller bytte til en skole i samme område som er nærmere hvor foreldrene hans bor. Samværsfordeling vil bli ca 60/40, hvor jeg vil ha barnet 60%. Han har bil, og har lettere for å levere/hente om barnet går på skole for eksempel 10 minutter unna med bil. Men han mener jeg kan ta buss for å levere/hente, noe som vil gjøre det mer tungvindt for barnet også når det skal møte venner osv. Hans mål er å flytte så nærme foreldrene som mulig (han har bedre forutsetninger økonomisk selv om han ikke tjener spesielt godt, siden foreldrene hans stiller opp økonomisk ved behov). Er jeg helt på bærtur som ønsker at barnet skal gå på skole i kretsen jeg bor? Tenker selvfølgelig å holde meg innenfor en viss avstand ift barnefar. Nå føler jeg hvor barnet skal gå på skole, går mer på hva som er nærmest hans foreldre, slik at det er enklest mulig for dem å hente når han ikke har mulighet selv, siden de ikke har bil. Selv sier han at siden han har bil, er det ingen problem for han å kjøre et lite stykke i forbindelse med henting/levering.. Anonymkode: 6f118...688 Hvorfor tenker dere bare på dere selv, og ikke på barnets beste? Hva vil og ønsker barnet? Sett barnet i fokus. Husk og på at det finnes privatskoler. Anonymkode: 333af...718 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #20 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her var det mange voksenmeninger og hensyn i forhold til hva som er best og mest praktisk for far og besteforeldre, hva med barnet? Hva ønsker barnet selv? Barnet her rett til å ha en mening og har rett til å bli lyttet til. Spør barnet. Skolevalg handler om barnet. Det handler om hvor barnet best vil trives. Og det handler om mange år fremover i tid. Det er absolutt nærliggende å tenke at barnet vil trives godt med å gå på skole sammen med venner i nærområdet. Dette handler om barndommen til barnet, hvordan barndommen formes. Er det ikke bedre at besteforeldre bruker litt tid på å hente, enn at barnet skal stresse med kollektivtransport? Personlig synes jeg dette er et ikke-tema. Her er det ikke de voksnes, men barnets hensyn som teller aller aller mest. Husk at her skjer det mange forandringer for barnet på en gang og at det er viktig å tenke barnets beste i et helhetsperspektiv. Med så store omveltninger i livet, kan det være trygt for barnet å gå på skole der også venner går. Spør barnet, hva barnet ønsker, uten å legge føringer. Eller la dette være et ikke-tema. Anonymkode: 79f69...fc5 Alternativt må jeg være heldig å finne en bitteliten leilighet med ett soverom her vi bor nå, hvor jeg og barnet deler rom til å begynne med. Men etterhvert vil det bli trangt, og da er det dumt å bytte skole når barnet har blitt større og enda mer etablert. Ts Anonymkode: 6f118...688 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå