AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #1 Skrevet 31. mai 2025 Vi har en 4 åring som bor over oss. Foreldre fortalte da de flyttet inn at han er aktiv. Og det hører vi. Men skjønner at det er vanskelig å få en 4 åring til å gå og ikke hoppe og løpe når han leker. Men å lære han at man ikke roper og snakker høyt inne må da være mulig? Jeg hadde ei venninne på overnatting i dag og hun våknet av at gutten oppe smalt med døra på soverommet og hylte og gråt og ropte. Kanskje jeg ikke forstår men en 4 åring bør forstår at man roper ikke inne? Anonymkode: 40901...e3a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #2 Skrevet 31. mai 2025 Jeg har en veldig aktiv 4 år gammel gutt. Vi forteller han mange ganger hver eneste dag om å bruke innestemme, ikke hoppe/løpe. Det varer i ca 5min så er det glemt. Han kan også få episoder av "trass" der han bare brøler så lenge han orker. Vi bor i enebolig så vi sender han på rommet å brøle til han er ferdig. Når han først er gått i det moduset er det ingenting som funker her av tilsnakk e.l. derfor gjør vi det kjedelig/han får ingenting utav det. Så går det over med tiden. For å svare: ja, en 4åring forstår nok at det ikke er lov å rope/brøle inne. Men de glemmer seg ofte, blir ivrige, eller de "trasser". Min 4åring er ikke ferdig oppdratt, men både vi og barnehagen jobber med saken så godt vi kan. Anonymkode: 62cb1...e25 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #3 Skrevet 31. mai 2025 Det er mange følelser i en 4 åring 😅 Jeg har en veldig snill og god jente, men hun må ofte minnes på å bruke innestemmen. Hun kan også bryte ut i veldig høy sang. Glad vi ikke har naboer tett på. Anonymkode: dc2df...247
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #4 Skrevet 31. mai 2025 De færreste barn husker på regel om innestemme hvis de er så lei seg eller sinte at de gråter, uannsett hvor "veloppdragne" de kanskje er til vanlig.. Anonymkode: 2d16f...26b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #5 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi bor i enebolig så vi sender han på rommet å brøle til han er ferdig. Når han først er gått i det moduset er det ingenting som funker her av tilsnakk e.l. derfor gjør vi det kjedelig/han får ingenting utav det. Så går det over med tiden. Det er jo faktisk ikke greit i det hele tatt. Du burde lese deg opp på hvor skadelig det kan være å bli sendt på rommet med vanskelige følelser. Anonymkode: 3c5b3...aef
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #6 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en veldig aktiv 4 år gammel gutt. Vi forteller han mange ganger hver eneste dag om å bruke innestemme, ikke hoppe/løpe. Det varer i ca 5min så er det glemt. Han kan også få episoder av "trass" der han bare brøler så lenge han orker. Vi bor i enebolig så vi sender han på rommet å brøle til han er ferdig. Når han først er gått i det moduset er det ingenting som funker her av tilsnakk e.l. derfor gjør vi det kjedelig/han får ingenting utav det. Så går det over med tiden. For å svare: ja, en 4åring forstår nok at det ikke er lov å rope/brøle inne. Men de glemmer seg ofte, blir ivrige, eller de "trasser". Min 4åring er ikke ferdig oppdratt, men både vi og barnehagen jobber med saken så godt vi kan. Anonymkode: 62cb1...e25 Du sier dere jobber med saken men å sende på rommet og ignorere er jo det motsatte. Ville forsøkt å finne andre metoder. Anonymkode: 2d16f...26b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #7 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har en 4 åring som bor over oss. Foreldre fortalte da de flyttet inn at han er aktiv. Og det hører vi. Men skjønner at det er vanskelig å få en 4 åring til å gå og ikke hoppe og løpe når han leker. Men å lære han at man ikke roper og snakker høyt inne må da være mulig? Jeg hadde ei venninne på overnatting i dag og hun våknet av at gutten oppe smalt med døra på soverommet og hylte og gråt og ropte. Kanskje jeg ikke forstår men en 4 åring bør forstår at man roper ikke inne? Anonymkode: 40901...e3a 4 år er en helt jævlig alder. Du kan ikke forvente at en 4-åring oppfører seg. Anonymkode: efc9b...345
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #8 Skrevet 31. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo faktisk ikke greit i det hele tatt. Du burde lese deg opp på hvor skadelig det kan være å bli sendt på rommet med vanskelige følelser. Anonymkode: 3c5b3...aef AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du sier dere jobber med saken men å sende på rommet og ignorere er jo det motsatte. Ville forsøkt å finne andre metoder. Anonymkode: 2d16f...26b Opplys meg gjerne. Hvordan ville dere taklet situasjonen? Til opplysning så er det ikke å gå på rommet for å straffe han. Men det er ett sted han kan få lov å brøle fra seg. Med en gang han er ferdig kan han komme ut. Og vi snakker rolig sammen om hva som skjedde. Både etter en slik episode og ellers i fredstid. Hva er alternativet? Jeg er klar for gode råd. Anonymkode: 62cb1...e25
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2025 #9 Skrevet 1. juni 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Opplys meg gjerne. Hvordan ville dere taklet situasjonen? Til opplysning så er det ikke å gå på rommet for å straffe han. Men det er ett sted han kan få lov å brøle fra seg. Med en gang han er ferdig kan han komme ut. Og vi snakker rolig sammen om hva som skjedde. Både etter en slik episode og ellers i fredstid. Hva er alternativet? Jeg er klar for gode råd. Anonymkode: 62cb1...e25 Jeg er ingen ekspert jeg tenker bare at barnet ikke lærer å regulere seg alene, og at man bør være sammen med barnet. At det ikke hjelper å føle seg avvist når man allerede er sint og lei seg. Og at man etterhvert bør lære å ha store følelser uten at det er greit å drive å skrike... Jeg prøver å gi min 3-åring space når hun går helt i lås også og om hun løper fra meg gir jeg henne litt tid før jeg følger etter. Men jeg prøver å ikke forlate henne eller be henne gå bort (har måttet gå bort et par ganger fordi jeg må regulere meg selv, er ikke perfekt akkurat). Jeg har vist min at man kan skrike litt inn i en pute om man er så sint og må få det ut, minner på det om hun er mulig å snakke med når hun er sint og det har iblant fungert bra Anonymkode: 2d16f...26b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå