Gå til innhold

Konflikt i bhg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg syns dette er vanskelig. Barnet mitt er småbarn og går i en ok barnehage. I barnehagen er store og små barn mye sammen. Har vært situasjoner hvor småbarn har blitt utsatt for vold fra større barn. Snakk om dytt og slag. Naturligvis stort skadepotensial da aldersforskjellen er stor. Det er særlig noen få av de store barna dette gjelder. Allerede vært noen ganske grove tilfeller med sår og kuler i hode osv. 

Føler meg ikke trygg på at barnet vårt er trygg i barnehagen. Er ofte dårlig bemanning. Hva ville dere gjort? Har selvfølgelig pratet med Barnehagen mye og de mener de har gjort tiltak, men kan ikke garantere noe. Ta sjansen frem til sommeren? Holde barnet hjemme frem til sommeren? Bytte barnehage? Sykt vanskelig at noen få barn ødelegger for alle andre. Er ikke aktuelt å prate med foreldrene til barna som utøver volden (det er ikke mulig av div grunner…). 

Anonymkode: 8a921...df2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnehagen sier de ikke kan garantere at barnet ditt ikke blir skadet hadde jeg byttet barnehage på dagen!

Anonymkode: 62a53...559

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå er de vel noe uker igjen så har den 4 uker ferie? Holder du hjemme må du jo være hjemme uten lønn til du får ny plass. Vet ikke om det er lett eller vanskelig der du bor 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en no-beainer; hvis du har mulighet hold barnet hjemme. Bytt barnehage etter sommeren hvis mulig. Men er det lett å få ny barnehageplass der dere bor? Det er jo ikke bare bare å bytte så tett opp mot sommeren når søknadsfristen gikk ut i mars.. Men krysser fingrene for at dere finner en ny god barnehage til barnet❤️ Ingen skal måtte levere fra seg barnet sitt med klump i magen❤️‍🩹

Anonymkode: 8fd95...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til: jeg ville vært klinkende klar på grunnen til at jeg byttet overfor barnehagen. Her burde de satt inn tiltak tvert på de få som utøver vold (økonomi og ressurser, I know..). Det at de mikser gruppene med store og små tyder også muligens på at de er noe underbemannet og må samle seg for å få dagen til å gå opp 🚩🚩

Anonymkode: 8fd95...b1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis barnehagen sier de ikke kan garantere at barnet ditt ikke blir skadet hadde jeg byttet barnehage på dagen!

Bytte til en barnehage som kan garantere at barn ikke blir skadet?

Anonymkode: 70c1a...fea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Barna det gjelder slutter alle nå til sommeren. Blir neppe nytt problem da de er borte. Men er fortsatt veldig skuffa over barnehagens håndtering. Vurderer å holde hjemme neste 4 ukene. Sinnsykt vonde følelser at noen få skal ødelegge for alle andre. Og ekstra vondt at det virker som barnehagen er mer opptatt av å beskytte de få som er en trussel, enn alle de redde og utsatte barna. Mister trua på samfunnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen barnehage kan garantere noe sånt, det skjønner vel du også.

Anonymkode: fa3b5...43c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lignende situasjon i vår barnehage. Alt av ressurser er søkt om, og fått avslag. Det er ikke alvorlig nok. Barnet burde hatt 1-1, men det får vi ikke. Pga økonomi i barnehagen og kommunen. Alle tips i boka er prøvd og vi prøver å hindre slag etc, men desverre hender det at det glipper. Her er små og store adskilt, og vi deler stor gruppe. Siden det bare er noen uker igjen ville jeg vært der, men hadde krevd omrokkering av barnegruppene.  Er det mange barn i barnehagen? 

Som personale er det vondt når sånne ting skjer, det er veldig fortvilende. 

Anonymkode: 2834c...427

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. Barna det gjelder slutter alle nå til sommeren. Blir neppe nytt problem da de er borte. Men er fortsatt veldig skuffa over barnehagens håndtering. Vurderer å holde hjemme neste 4 ukene. Sinnsykt vonde følelser at noen få skal ødelegge for alle andre. Og ekstra vondt at det virker som barnehagen er mer opptatt av å beskytte de få som er en trussel, enn alle de redde og utsatte barna. Mister trua på samfunnet.

De beskytter de fordi de er pålagt det, ikke fordi de har så fryktelig lyst. Hadde barnehagen kunnet kaste ut urokråkene hadde de gjort det på dagen, det kan jeg love deg.

Anonymkode: 3ce5f...0c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var i samme situasjon, og bytta barnehage. Har ikke angret. Barnet vårt har blomstret etter byttet.

Anonymkode: c4bdd...456

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen barnehage kan garantere noe sånt, det skjønner vel du også.

Anonymkode: fa3b5...43c

Nei, men det er ikke normalen at barn er voldelige i en barnehage. Høres mer ut som de har gitt opp når de legger det frem slik.

Anonymkode: fdddf...b7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De beskytter de fordi de er pålagt det, ikke fordi de har så fryktelig lyst. Hadde barnehagen kunnet kaste ut urokråkene hadde de gjort det på dagen, det kan jeg love deg.

Men de kan gjøre tiltak, som å skille de gruppene som er utsatt for vold fra de som utøver vold.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi nettopp dette er gjennomførbart i praksis. 

Anonymkode: 2260e...c95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo en umulig garanti å gi, barn  faller jo og slår seg selv også. Men du kan kreve at de tar saken alvorlig, setter inn tiltak som evalueres hyppig og holder deg informert

Anonymkode: 5c0f8...338

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men de kan gjøre tiltak, som å skille de gruppene som er utsatt for vold fra de som utøver vold.

Barnehagen har ikke lov til å isolere (voldelige) enkelte barn fra gruppen. Samtidig er barnehagen pålagt å skape et godt psykososialt miljø for alle barna. Hvem skal ofres: voldsutøveren eller dens offer? For jeg kan garantere deg at alle barna i barnehagen har vært offer for den volden når barnet velger å angripe småbarna.

Hvilken lov skal de bryte? Dette er eksempel på dilemma barnehagen står overfor hver eneste dag.

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i en liknende situasjon. Barnehagen sluttet å gi beskjed om de gangene barnet hadde blitt skadet av andre og, de la ikke alltid merke til ting heller. En dag kom jeg for å hente og ungen hadde kloremerker rundt øynene, jeg spurte og fikk «åja, det var et lite uhell der». En annen gang jeg hentet fortalte de at mitt barn hadde dyttet et annet barn, men at det var nå like greit, for det var en som hadde slått henne.

Da var det nok. Mitt barn, som ikke vanligvis dyttet, slo eller klorte, skulle ikke lære seg at dette var normal oppførsel. Vi byttet barnehage, jeg har aldri angret. Barnet ble fort mye tryggere og trivdes utrolig godt i ny barnehage. De kan jo ikke garantere at det ikke skjer noe i ny barnehage heller, men jeg ser at de håndterer ting på en helt annen måte. De voksne er mer med i situasjonene med barna, de involverer seg på en helt annen måte og snakker med de. I den andre barnehagen hendte det at jeg ikke så noen voksne da jeg hentet barnet og omtrent måtte leite etter de. I ny barnehage ser jeg aldri grupper med barn uten en voksen.

Anonymkode: 25212...b1f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei 

Anonymkode: 0c04a...603

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ingen barnehager kan garantere det🙄

Anonymkode: 0c04a...603

• Nyttig 2
Skrevet

Man kan ikke garantere dette i noen barnehage. Heller ikke på barneskolen, ei heller på ungdomsskolen, og heller ikke på videregående, for ikke å snakke om i livet etter skolegang. Dette er dessverre en del av livet, hvor hardt det enn høres ut.

Sloss ikke dere selv i barnehage, skole, eller hjemme med søsken? Eller satt barnehagetanter, lærere og foreldre oppå dere 24/7?

Jobba i barnehage i noen år, og hadde over 15 år i skolen. Jeg har blitt bitt i hånda da jeg rakk å sette den mellom, men jeg har også sett små barn bite, lugge, sparke og slå uten å rekke å komme imellom. Har også blitt lagt i bakken på jobb av 6 stk 7.-klasseelever som jeg skulle beskytte mot hverandre. Da måtte jeg kjempe litt med meg selv for å ikke gjøre noe ulovlig før jeg kom meg på beina igjen.

Store krav til det offentlige i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...