Gå til innhold

Pusse opp - prioritere riktig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har blitt eiere av et rekkehus fra 1985. Huset har hatt samme eier hele tiden og er velholdt, mye har blitt gjort gjennom årene og taket ble nettopp byttet og dreneringen skal holde en stund til. Men vi vil likevel ha behov for å gjøre en del, og ønsker å prioritere riktig.

Noen stikkord:
- Noen av vinduene er byttet for rundt 10 år siden, mens noen av vinduene er originale
- Det er gulvvarme i deler av gulv, og velfungerende peis, men vi lurer likevel på om en varmepumpe kan være lurt (også for å få det kjølig om sommeren )
- Det er et eldre bad og et enda eldre vaskerom i kjeller. Badet er i god i stand, men ser ganske umoderne ut. Vaskerommet består av en vaskemaskin og utslagsvask og ser mildt sagt ikke ut i månelys. Her tipset megler om å sette inn dusjkabinett, og heller prioritere badet oppe som vil være hovedbadet. 
- Kjøkken er fint, trenger ikke gjøre noe her

Her er det vi tenker:
- Prioritere vinduer og vurdere varmepumpe
- Male
- Vurdere oppussing av bad oppe og heller enklere kosmetisk oppussing av vaskerom

Noen tips og andre ting som er lurt å tenke på?

Anonymkode: 0f520...ef0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal alt av oppholdsrom også pusses opp?

Jeg ville ha prioritert alt som går på varme først: bytte gamle vinduer (og tettelister etc.) mens det er varmt, og investere i varmepumpe før vinteren. Deretter ville jeg ha tatt alle oppholdsrom før dere begynner med våtrom. Tenk komfort, strømpriser og hva dere ser mest i hverdagen.

Av våtrom er jeg enig i å prioritere hovedbad først, hvis noe skal gjøres der. Deretter vaskerom, som kan bli fresht bare med maling / veggplater / gulvbelegg el.l. og nye møbler. Bad i kjelleren kan kanskje fornyes billig med flismaling og nye møbler, så lenge det er tett og fint ellers?

Men fokuser på hva dere bruker mest, og få ett og ett rom helt ferdig før dere begynner på neste. Lykke til!

Anonymkode: 781e4...55b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal alt av oppholdsrom også pusses opp?

Jeg ville ha prioritert alt som går på varme først: bytte gamle vinduer (og tettelister etc.) mens det er varmt, og investere i varmepumpe før vinteren. Deretter ville jeg ha tatt alle oppholdsrom før dere begynner med våtrom. Tenk komfort, strømpriser og hva dere ser mest i hverdagen.

Av våtrom er jeg enig i å prioritere hovedbad først, hvis noe skal gjøres der. Deretter vaskerom, som kan bli fresht bare med maling / veggplater / gulvbelegg el.l. og nye møbler. Bad i kjelleren kan kanskje fornyes billig med flismaling og nye møbler, så lenge det er tett og fint ellers?

Men fokuser på hva dere bruker mest, og få ett og ett rom helt ferdig før dere begynner på neste. Lykke til!

Anonymkode: 781e4...55b

Takk, det var veldig hjelpsomt! :) 

Vi tenkte å starte med soverommene, men kun maling og evt. nye vinduer. Begynte også å tenke på om loftet bør isoleres, så får se på det. Men nye vinduer og varmepumpe høres lurt ut!

Anonymkode: 0f520...ef0

Skrevet

Gitt at vinduene ikke er i så dårlig stand at de må byttes ville jeg heller prioritert varmepumpe. Det ligger nok også litt i kortene at det må bli støtteordninger når de nye EU-kravene blir innført. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...