AnonymBruker Skrevet 30. mai 2025 #1 Skrevet 30. mai 2025 Vi vurderer å gå fra enebolig til leilighet. Nå har vi vært rundt og sett på mange nye leiligheter. Men det som forundrer meg er at de fleste stue/kjøkken løsninger er spm i en hybel. Kjøkkenbenk omtrent helt inn til der sofa står. Altså en stue med kjøkken. Elsker å kunne lukke skyvedøren vinp har mellom kjøkken og stue og ha kjøkken og stue hver seg ved behov. Det må jo bare være utbyggerne som synes dette er ok og som tjener på å fjerne et helt rom Stuen er like stor som i «gamle» leiligheter med seperat kjøkken, men har nå altså fått et kjøkken på kjøpet. Virker så trangt og hybelaktig på en måte. Dere som har det sånn, trives dere med det? Vurdere heller en eldre leilighet og så pusse opp. Anonymkode: 5203e...625
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2025 #2 Skrevet 30. mai 2025 Jeg valgte å kjøpe en eldre leilighet da jeg ikke ønsket kjøkken i stua. Planløsning på eldre leiligheter passer meg bedre, de har til og med gang og vaskerom 😀 Anonymkode: 8a0b3...5f6 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2025 #3 Skrevet 30. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg valgte å kjøpe en eldre leilighet da jeg ikke ønsket kjøkken i stua. Planløsning på eldre leiligheter passer meg bedre, de har til og med gang og vaskerom 😀 Anonymkode: 8a0b3...5f6 Ja, det er det jeg også liker best. Får begynne å se på litt eldre leiligheter😊 Anonymkode: 5203e...625
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2025 #4 Skrevet 30. mai 2025 Vi gikk fra enebolig med kjøkkenet helt adskilt (lang gang mellom kjøkken og stue, og kjøkkenet hadde dør) til leilighet med slikt hybeloppsett. Det var såvidt vi endte opp med å ikke kjøpe leiligheten, nettopp fordi jeg var så skeptisk til dette. I begynnelsen føltes det veldig stusselig og hybelaktig ut. Selv ble jeg allikevel fort vant til det, og begynte å se noen fordeler (mer sosialt når jeg eller samboeren lager middag og den andre er i stua). Nå har vi kjøpt oss hus igjen, og nå har vi en slags mellomting; Stor stue, med kjøkkenet delvis adskilt som en slags krok, som deler én åpen vegg med stua. Trives godt med dette, og savner ikke at kjøkkenet ligget helt avskilt. Men dette med at stue og kjøkken utgjør ett rom er helt klart noe som gjøres av utbyggere for å skvise inn flest mulig boenheter på så lite areal som mulig ja. Enshittification; alt blir dyrere, men dårligere. Kvalitet havner mer og mer i baksetet. Selv foretrekker jeg generelt eldre hus (og leiligheter) fordi de generelt ofte har bedre løsninger, mer plass og er mer komfortable. Anonymkode: 97a66...955 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2025 #5 Skrevet 30. mai 2025 Det er jo absolutt løsninger som velges fordi utbyggere i dag ønsker å bruke færrest mulig kvadratmeter i en bolig på de nødvendige tingene (Som soverom, bad, oppbevaring og kjøkken.) Å ha stue og kjøkken i et, er vel standard i dag. Det samme er det vel å lage leiligheten så liten, smal og med så få vindusflater, at verandaen må ha glassvegger, og stua må ha gulv til tak vinduer, for å få tilstrekkelig lysinnslipp. (Som alle igjen dekker til, fordi de ikke orker å være på utstilling.) VI har kjøkken og stue i ett, men hos oss KAN kjøkkenet lukkes inn med skyvedører om vi hadde villet det. Det ligger i den ene enden av stua. Før var det jo også gjerne litt størrelse på soverom også, fordi det var vanligere at barn delte, eller at man leide ut et soverom, slik at det skulle være plass til mer enn bare seng og klesskap. Mens nå har folk mer fokus på antall rom. Noe som fører til at det kuttes mye kvadratmeter også fra soverommene. (Og noen steder må det være 2 dører for å komme inn på begge sider av dobbeltsenga. Og det er jo også mye mindre fokus på å ha nok lagringsplass. På den annen side har jo regelverket tatt inn MYE nye regler på universell utforming og sånt, så det er jo veldig mye krav som krever kvadratmeter som de færreste bruker. Jeg håper min neste bolig har separat eller semi-separat kjøkken! Anonymkode: 46746...56a 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2025 #6 Skrevet 30. mai 2025 Alt kommer an på helheten av leiligheten. Jeg har en slik leilighet og så på flere i samme størrelse, med en liten vegg til kjøkken. Og planløsningen og hvor/hvilken vegg kjøkkenet er på utgjør en stor forskjell på klaustrofobi-følelsen. Jeg var helt imot et slikt kjøkken, men innså at jeg hadde ikke noe valg uti fra økonomi og størrelse. Jeg var skeptisk til å bo på kjøkkenet. Er vandt til god gammeldags kjøkken hvor kjøkkenet ikke er et eget separat rom. Leiligheten er på 40 kvm, stue/kjøkken utgjør 19 kvm. Noe som er ganske standard uti fra de leilighetene jeg så på, og så på nett i fjor. Leilighetene var enten firkantet eller rektangulært. Firkantet i så liten størrelse er uaktuelt, det er for klaustrofobisk og du føler deg snytt for flere kvadratmeter. Her i bygget har vi flere leiligheter med identisk utforming. Noen har en kjøkkenøy som separerer sofa og kjøkken. Forrige eier fjernet den her i min leilighet og jeg synes det er helt greit. Jeg mister benkplass (som ikke er nødvendig allikevel), men jeg har valgt å droppe spisebord og spisestoler og har heller en godstol + sofa i stede for. Det er tre varianter med kjøkken i slike små leiligheter som jeg har sett går igjen. Kjøkkenkrok med 3 vegger. De virket veldig rotete og klaustrofobisk. Stue og kjøkken ser mye, mye mindre ut til tross for at alle var 19 kvm. Kjøkkenvegg som står delvis langs gang og inn til stue. Leilighetene føltes merkbart rektangulært ut og føltes trange ut. De føltes veldig smale ut og du mister oppbevaring i gang i form av en god skyvdørsgarderobe. De som også hadde det, føltes ufattelig små og trange ut. Kjøkkenvegg som står inne på en egen vegg inne på stuen. Det føles mer åpent og luftig ut. Både med eller uten skille i form av halvvegg, kjøkkenøy eller spisebord. Det er det jeg har nå, og hva jeg vil absolutt velge neste gang. Det som er viktig for meg er at en leilighet ikke føles for trang, overfylt og klaustrofobisk ut. Andre tenker ikke over slikt, så folk er forskjellig. Det er utrolig hva man blir vandt til. Nå føles det ikke negativt ut å ha kjøkkenet i stuen. Terskelen for å la skitne kopper og kar ligge på benken er fjernet, det er uaktuelt å sitte å se på rot, så jeg lar ikke så mye som en brukt kniv ligge på benken. Når jeg lager mat så kan jeg se på TV samtidig. Matlaging føles ikke som en oppgave lengre. Jeg kan også sette meg i sofaen med lave skuldre og behøver ikke å løpe frem og tilbake for å følge med på det som står til kok. Så lenge man holder det ryddig og pent, og personlig liker jeg ikke rot på benkene allikevel, men holder du det minimalt så er ikke kjøkkenet forstyrrende i det hele tatt. Det negative er at veien til kjøleskapet er kortere, så vekta øker deretter 🙆♀️ Anonymkode: 15530...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2025 #7 Skrevet 30. mai 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi vurderer å gå fra enebolig til leilighet. Nå har vi vært rundt og sett på mange nye leiligheter. Men det som forundrer meg er at de fleste stue/kjøkken løsninger er spm i en hybel. Kjøkkenbenk omtrent helt inn til der sofa står. Altså en stue med kjøkken. Elsker å kunne lukke skyvedøren vinp har mellom kjøkken og stue og ha kjøkken og stue hver seg ved behov. Det må jo bare være utbyggerne som synes dette er ok og som tjener på å fjerne et helt rom Stuen er like stor som i «gamle» leiligheter med seperat kjøkken, men har nå altså fått et kjøkken på kjøpet. Virker så trangt og hybelaktig på en måte. Dere som har det sånn, trives dere med det? Vurdere heller en eldre leilighet og så pusse opp. Anonymkode: 5203e...625 Jeg bodde i en sånn, aldri mer. Aldri. Jeg vil ha vegg til kjøkkenet ferdig med det. Anonymkode: 9b5bb...545 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #8 Skrevet 31. mai 2025 Jeg ville gått for en eldre leilighet.. bor selv i en fra slutten på 60-tallet, treroms på 85 kvadrat. Gang med masse oppbevaringsplass, separat kjøkken, to romslige soverom. En tilsvarende stor leilighet som bygges i dag hadde hatt 1-2 flere, knøttsmå soverom, ingen bod og mye mindre gang, og kjøkkenet på en vegg i stua. Anonymkode: 17c7d...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #9 Skrevet 31. mai 2025 Aldri mer kjøkken i stua! Kjøkken med spiseplass. Og egen stue. Absolutt best. Åpen løsning er også rimelig håpløst med ungdommer etterhvert. så godt å kunne lukke dører! 😅 Anonymkode: 19350...8ec 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2025 #10 Skrevet 31. mai 2025 Foretrekker absolutt åpen løsning ja. Separat kjøkken er deprimerende. Blir jo da stående alene mens alle andre er i stua. Har bygget om de to siste boligene til åpen løsning siden. Anonymkode: 4840a...356
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå