Gå til innhold

Vektoppgang og antidepressiva

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har økt kraftig i vekt på kort tid. Jeg bruker cipralex og mirtazapine for søvn. Kan dette være pga medisineringen? Jeg er 1.68. Veide 66 kg.  På kun få uker er jeg nå 71 kg. Jeg vil nå trene hver dag i håp om å gå ned i vekt,  pluss leve på diett. 

Anonymkode: 38f79...529

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vektoppgang på grunn av antidepressiva er dessverre ganske vanlig. De kan både øke matlysten og senke forbrenningen, men det kan også være at en føler seg bedre og endelig får mer matlyst enn da en var deprimert. 

Hvis dette blir et problem for deg, så kan et medisinbytte være aktuelt. Det finnes antidepressiva som har mindre sannsynlighet for vektoppgang enn de du tar.

Jeg har vært innom mange typer antidepressiva, og de fleste har "kostet" meg 5-10 kilo ved oppstart. Det har jevnet seg ut etter en tids bruk (jeg har gått ned kiloene igjen), men det har vært en vond bivirkning for en allerede depressiv hjerne. Jeg går nå på en type der vektnedgang kan være en bivirkning, og jeg er nå snart normalvektig etter 30 år på antidepressiva og utallige vektoppganger. 

Lykke til 😊 

Slenger på en kilde til lesing: Medical news

Anonymkode: 62390...13c

AnonymBruker
Skrevet

Cipralex - jeg har gått opp ca 8 kg siden sommer i fjor. Ikke så mye, men irriterende likevel. 

Anonymkode: ac8ca...951

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vektoppgang på grunn av antidepressiva er dessverre ganske vanlig. De kan både øke matlysten og senke forbrenningen, men det kan også være at en føler seg bedre og endelig får mer matlyst enn da en var deprimert. 

Hvis dette blir et problem for deg, så kan et medisinbytte være aktuelt. Det finnes antidepressiva som har mindre sannsynlighet for vektoppgang enn de du tar.

Jeg har vært innom mange typer antidepressiva, og de fleste har "kostet" meg 5-10 kilo ved oppstart. Det har jevnet seg ut etter en tids bruk (jeg har gått ned kiloene igjen), men det har vært en vond bivirkning for en allerede depressiv hjerne. Jeg går nå på en type der vektnedgang kan være en bivirkning, og jeg er nå snart normalvektig etter 30 år på antidepressiva og utallige vektoppganger. 

Lykke til 😊 

Ja jeg tror desverre dette må være medisinene.  Jeg spiser lite. Derfor veldig skuffende å øke fra 66 til 71 kg på kun få uker. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Cipralex - jeg har gått opp ca 8 kg siden sommer i fjor. Ikke så mye, men irriterende likevel. 

Anonymkode: ac8ca...951

Jeg bruker cipralex og mirtazapine.  Ja da er dette mest sannsynlig pga medisinene.. kjipt ... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stått på mirtazapin snart 1 år, og gått opp rundt 6 kg. 

Siste halvåret har jeg jobbet ekstremt hardt for at vekten ikke skal øke ytterligere. Og da mener jeg virkelig hardt for å holde vekten stabil. Har aldri slitt med vekten, så det er definitivt medisinen.

Irriterende bivirkning at man skal bli så forbaska sulten og at forbrenningen går ned, for medisinen fungerer så bra for meg utenom. 

Skal slutte på den snart, og ser frem til at ulvehungeren forsvinner. 

Anonymkode: 9529e...429

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tell kcal hvis du vil ha kontroll på vekten. Du spiser ikke så lite som du tror. 

Anonymkode: 515c6...e01

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man legger vel på seg fordi man spiser mer, altså har økt sult. Man kan ikke legge på seg hvis man er i underskudd/vedlikehold. Kjipt, men man må nesten bare være mer bevisst når man blir sulten.

Anonymkode: 2d450...5ea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiser lite

Du spiser nok ikke så lite som du tror, ingen legger på seg hvis de får i seg mindre enn de forbrenner. Du burde veie og registrere det du får i deg hver dag, ihvertfall for en liten periode så du får oversikt over hvor mange kalorier du faktisk får i deg, men da må du registrere alt du får i deg.

Anonymkode: 9a666...b43

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lykke til 😊 

Antidepressiva senker ikke forbrenning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fun fact: Mirtazapin brukes til å øke appetitten hos katter some trenger å legge på seg 

Anonymkode: 3eb34...10f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 15 kg på et blunk med mirtazapine. 

Cipralex har ikke påvirket vekten min, vært stabil i vekt over tid på det frem til mirtazapine.

Anonymkode: 452f0...624

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være vann, TS. Regner med at du går på det pga. alvorlig psykisk sykdom, så vil tro at du må veie for og i mot. Ville forsøkt noe annet enn mirtazapine først, men kan advare om at Quetiapine som mange leger fortsatt merkelig nok skriver ut som om det er godteri kan gi en enorm vektoppgang.

Anonymkode: 0e166...06b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan også være vann, TS. Regner med at du går på det pga. alvorlig psykisk sykdom, så vil tro at du må veie for og i mot. Ville forsøkt noe annet enn mirtazapine først, men kan advare om at Quetiapine som mange leger fortsatt merkelig nok skriver ut som om det er godteri kan gi en enorm vektoppgang.

Jeg følger med på hva jeg spiser nå. Jeg har spist 3 måltider i dag. Rundstykke med røkt laks til frokost, et kyllinglår og ris til middag og rundstykke med røkt laks til kvelds.  Dette er alt jeg har spist . Jeg har trent 2 ganger. En lang gåtur og en 30 minutters økt på tredemølle.  Følger litt med nå om jeg overspiser eller er innen normalen. Men jeg kjenner sy jeg er sulten konstant. Mulig mirtazapinen... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg går på medisinering for alvorlig OCD , angst, og langvarige søvnproblemer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 18.09):

Ja jeg tror desverre dette må være medisinene.  Jeg spiser lite. Derfor veldig skuffende å øke fra 66 til 71 kg på kun få uker. 

Jeg bruker cipralex og mirtazapine.  Ja da er dette mest sannsynlig pga medisinene.. kjipt ... 

https://www.kk.no/helse/derfor-gar-du-opp-i-vekt-av-medisinen-du-bruker/69531290
«Effekten varierer mye. Årsaken til  vektøkning ved bruk av antidepressiva og antipsykotika er endret appetitt.

Disse legemidlene endrer altså ikke forbrenningen, men får deg rett og slett til å spise»

https://www.ung.no/oss/UV7bXsYYtzX5Ojpve05UeG

«Det er ikke selve medisinen som gir vektøkning. Om man øker i vekt er det fordi man får økt sult slik at man spiser mere.»

https://www.prevention.com/health/mental-health/a61487514/lexapro-weight-gain/

“But serotonin is also involved in your appetite and weight control—and that may cause some people to gain weight when they take an SSRI”

https://www.singlecare.com/blog/mirtazapine-weight-gain/

“Can mirtazapine cause weight gain?

Mirtazapine is known to increase appetite and cause weight gain whether it’s taken as a short- or long-term “

https://spurt.no/remeron-og-vektokning/

«Endringer i appetitt

Økt appetitt er en av de viktigste grunnene til at mange pasienter legger på seg under behandling med Remeron. Serotonin spiller en rolle i regulering av metthetsfølelse, og når mirtazapin både blokkerer visse serotoninreseptorer og histaminreseptorer, kan det senke metthetsfølelsen og øke appetitten.»

Anonymkode: c993a...6b7

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.kk.no/helse/derfor-gar-du-opp-i-vekt-av-medisinen-du-bruker/69531290
«Effekten varierer mye. Årsaken til  vektøkning ved bruk av antidepressiva og antipsykotika er endret appetitt.

Disse legemidlene endrer altså ikke forbrenningen, men får deg rett og slett til å spise»

https://www.ung.no/oss/UV7bXsYYtzX5Ojpve05UeG

«Det er ikke selve medisinen som gir vektøkning. Om man øker i vekt er det fordi man får økt sult slik at man spiser mere.»

https://www.prevention.com/health/mental-health/a61487514/lexapro-weight-gain/

“But serotonin is also involved in your appetite and weight control—and that may cause some people to gain weight when they take an SSRI”

https://www.singlecare.com/blog/mirtazapine-weight-gain/

“Can mirtazapine cause weight gain?

Mirtazapine is known to increase appetite and cause weight gain whether it’s taken as a short- or long-term “

https://spurt.no/remeron-og-vektokning/

«Endringer i appetitt

Økt appetitt er en av de viktigste grunnene til at mange pasienter legger på seg under behandling med Remeron. Serotonin spiller en rolle i regulering av metthetsfølelse, og når mirtazapin både blokkerer visse serotoninreseptorer og histaminreseptorer, kan det senke metthetsfølelsen og øke appetitten.»

Anonymkode: c993a...6b7

Takker for info. Jeg er nå mer bevisst på hva jeg spiser. Ja kjenner at jeg er hele tiden sulten men trener mer og er mer bevisst på kostholdet og når jeg spiser. Ingen småspising.  Jeg småspiste en del og dermed gikk jeg nok opp i vekt ved bruk av mirtazapine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takker for info. Jeg er nå mer bevisst på hva jeg spiser. Ja kjenner at jeg er hele tiden sulten men trener mer og er mer bevisst på kostholdet og når jeg spiser. Ingen småspising.  Jeg småspiste en del og dermed gikk jeg nok opp i vekt ved bruk av mirtazapine. 

Trening har lite å si på både vektnedgang og oppgang, mange blir også mer sulten når de trener mye, det beste du kan gjøre for å få kontroll er å veie og registrere hva du får i deg.

Anonymkode: 9a666...b43

AnonymBruker
Skrevet

Slutt med mirtazapin, den er en versting på vektoppgang. Leger som.gir ut det er drittsekker.

Anonymkode: 72aa3...611

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Slutt med mirtazapin, den er en versting på vektoppgang. Leger som.gir ut det er drittsekker.

Anonymkode: 72aa3...611

Jeg sover mye bedre på mirtazapin men det er nok vanskelig å gå på det når jeg er skrubbsulten konstant 😇🥲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 20.27):

Fun fact: Mirtazapin brukes til å øke appetitten hos katter some trenger å legge på seg 

Anonymkode: 3eb34...10f

Det var faktisk fun fact. Ikke rart at jeg ble ekstremt sulten og glad i småspising 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...