Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har min første e bil. Den skal stå parkert nå i to uker. Da jeg drar på ferie. Den er parkert hjemme. Men er det lurt å kjøre ned batteri litt før jeg drar. Nå er den full . 

Anonymkode: 7a438...1bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har min første e bil. Den skal stå parkert nå i to uker. Da jeg drar på ferie. Den er parkert hjemme. Men er det lurt å kjøre ned batteri litt før jeg drar. Nå er den full . 

"Tradisjonell lære" har vel vært at (litium-)batterier (i alt fra mobiltelefoner til elbiler) ikke bør lagres 100% fulladet. Så det skader nok ikke å kjøre batteriet ned til et sted mellom 50 og 80% før bilen settes bort i to uker.

Anonymkode: 01f50...244

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

30-80%, men i alle fall under 80.

Anonymkode: e0dfc...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar da kjører jeg en tur før jeg parkerer ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men jeg mimrer tilbake til fossilbiltiden da man slapp å huske på å kjøre ned tanken før man parkerte....

Anonymkode: 02112...174

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 11.07):

Dette skulle utleveringsansvarlig fortalt deg da du kjøpte bilen 

Vår bil er anbefalt en batterikapasitet på mellom 40-60% når bilen skal stå parkert over tid. 
Når elbil står ubrukt, er det gjerne startbatteriet som «dør» når bilen skal brukes igjen. 
Vær obs på det og prøv bilen/kjør en tur før du må ut, når du er hjemme igjen. 

Anonymkode: 24138...e29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 14.20):

Vår bil er anbefalt en batterikapasitet på mellom 40-60% når bilen skal stå parkert over tid. 
Når elbil står ubrukt, er det gjerne startbatteriet som «dør» når bilen skal brukes igjen. 

Parkerte den med ca 60% håper jeg ikke får problemer når jeg kommer hjem… bilselger sa ikke noe om dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 13.10):

Ikke for å kuppe tråden, men jeg mimrer tilbake til fossilbiltiden da man slapp å huske på å kjøre ned tanken før man parkerte....

Diesel og bensinbiler skulle gjerne stå med så full tank som mulig særlig om vinteren, dette for å hindre kondens i tanken!

Anonymkode: f9aa4...06e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på merke. F.eks Nissan Leaf har dette kalkulert inn, så når den er på 100% er det fremdeles ikke fult, du får bare ikke ladet mer.

Men parker den på 70-80% sett i laderen og stopp ladingen. Da kan du jo starte den gjennom appen hvis du ser den synker for mye i løpet av ferien.

Anonymkode: 0f741...03a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Parkerte den med ca 60% håper jeg ikke får problemer når jeg kommer hjem… bilselger sa ikke noe om dette. 

60% er det nærmeste du kommer perfekt, om det finnes mulighet for å slå bilen "helt" av, er dette lurt, da minsket batteriforbruket og du kommer hjem til nesten samme prosent som da du reiste, det er heller ikke lurt å sjekke bilen hver dag når du er borte, det vekker opp datamaskiner og kommunikasjons-utstyr, som bruker strøm, og gjerne står på noe tid etter at du var på

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 13.10):

Alle lengter jo tilbake til tiden med dieseldyr og frosne dieselfilter.

Aaaahh, minner!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Alle lengter jo tilbake til tiden med dieseldyr og frosne dieselfilter.

Aaaahh, minner!

Aldri hatt problemer med dieselbiler. Eller bensin for den saks skyld 

Anonymkode: 5c21b...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri hatt problemer med dieselbiler. Eller bensin for den saks skyld 

Anonymkode: 5c21b...120

Jeg har aldri hatt problemer med elbiler.

Jeg husker også den koselige tiden med oljeskift, kjølevannsbytte, bytte vannpumpe og registerreim, pluggbytte, toppakninger som ryker, eksosanlegg som ruster, turboras, radiatorer som lekker…..

Så fint vi hadde det! Aldri et kjedelig øyeblikk.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 13.20):

Jeg fikk ikke den informasjonen, og jeg kommer nok heller ikke til å si det når jeg selger min elbil. 

Ikke alle kjøper bil via forhandlere. 

Anonymkode: 2d4a5...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dreit meg ut på det med en dieselbil. Hadde den stående med for lite diesel på tanken. Da endte jeg opp med kondens på tanken og dieseldyr. Det ble et helvete med rensing av dieseltank, filter og pumper. 

Anonymkode: da644...cbd

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar rører ikke noe nå mens jeg er på ferie. Håper alt går fint med golfen min som jeg er så glad i😅

AnonymBruker
Skrevet

60% er perfekt.

Fossiltrollene har glemt kondens, dieseldyr, råtnende slanger, etanol som bryter ned maskiner og forringer kvaliteten på drivstoffet etter få måneder osv. osv. ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

60% er perfekt.

Fossiltrollene har glemt kondens, dieseldyr, råtnende slanger, etanol som bryter ned maskiner og forringer kvaliteten på drivstoffet etter få måneder osv. osv. ...

Du har ikke peiling på hva du babler om!

Anonymkode: 803da...04f

AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk. 

IMG_20250610_222922.thumb.jpg.d1665322675c9670c90c905e02d7a8d6.jpg

Du siterer et innlegg full av argumenter og følger opp med et svakt personangrep uten innhold. Det er litt som om en tredjeklassing prøver å yppe til kamp. Nusselig.

Har du noe konkret å bidra med i en pågående diskusjon, er du velkommen til å gjøre det. Det forsøket overfor er kanskje best å glemme...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når min bil er ladet 100% er det egentlig 80%. Dette er standard for min bil. Har hatt bilen min stående på Gardermoen i 3 uker flere ganger uten problemer. Om den står hjemme så anbefales det at den står tilkoblet lader. 

Anonymkode: 7d5c2...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...