AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Jeg har min første e bil. Den skal stå parkert nå i to uker. Da jeg drar på ferie. Den er parkert hjemme. Men er det lurt å kjøre ned batteri litt før jeg drar. Nå er den full . Anonymkode: 7a438...1bc
AnonymBruker Skrevet 30. mai #2 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har min første e bil. Den skal stå parkert nå i to uker. Da jeg drar på ferie. Den er parkert hjemme. Men er det lurt å kjøre ned batteri litt før jeg drar. Nå er den full . Anonymkode: 7a438...1bc "Tradisjonell lære" har vel vært at (litium-)batterier (i alt fra mobiltelefoner til elbiler) ikke bør lagres 100% fulladet. Så det skader nok ikke å kjøre batteriet ned til et sted mellom 50 og 80% før bilen settes bort i to uker. Anonymkode: 01f50...244 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai 30-80%, men i alle fall under 80. Anonymkode: e0dfc...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Takk for svar da kjører jeg en tur før jeg parkerer ☺️ Anonymkode: 7a438...1bc
AnonymBruker Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai Ikke for å kuppe tråden, men jeg mimrer tilbake til fossilbiltiden da man slapp å huske på å kjøre ned tanken før man parkerte.... Anonymkode: 02112...174 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 11.07): Jeg har min første e bil. Den skal stå parkert nå i to uker. Da jeg drar på ferie. Den er parkert hjemme. Men er det lurt å kjøre ned batteri litt før jeg drar. Nå er den full . Anonymkode: 7a438...1bc Dette skulle utleveringsansvarlig fortalt deg da du kjøpte bilen Vår bil er anbefalt en batterikapasitet på mellom 40-60% når bilen skal stå parkert over tid. Når elbil står ubrukt, er det gjerne startbatteriet som «dør» når bilen skal brukes igjen. Vær obs på det og prøv bilen/kjør en tur før du må ut, når du er hjemme igjen. Anonymkode: 24138...e29
AnonymBruker Skrevet 5. juni #7 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 14.20): Dette skulle utleveringsansvarlig fortalt deg da du kjøpte bilen Vår bil er anbefalt en batterikapasitet på mellom 40-60% når bilen skal stå parkert over tid. Når elbil står ubrukt, er det gjerne startbatteriet som «dør» når bilen skal brukes igjen. Vær obs på det og prøv bilen/kjør en tur før du må ut, når du er hjemme igjen. Anonymkode: 24138...e29 Parkerte den med ca 60% håper jeg ikke får problemer når jeg kommer hjem… bilselger sa ikke noe om dette. Anonymkode: 7a438...1bc
AnonymBruker Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 13.10): Ikke for å kuppe tråden, men jeg mimrer tilbake til fossilbiltiden da man slapp å huske på å kjøre ned tanken før man parkerte.... Anonymkode: 02112...174 Diesel og bensinbiler skulle gjerne stå med så full tank som mulig særlig om vinteren, dette for å hindre kondens i tanken! Anonymkode: f9aa4...06e 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni Det kommer litt an på merke. F.eks Nissan Leaf har dette kalkulert inn, så når den er på 100% er det fremdeles ikke fult, du får bare ikke ladet mer. Men parker den på 70-80% sett i laderen og stopp ladingen. Da kan du jo starte den gjennom appen hvis du ser den synker for mye i løpet av ferien. Anonymkode: 0f741...03a
Handerrefyren Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Parkerte den med ca 60% håper jeg ikke får problemer når jeg kommer hjem… bilselger sa ikke noe om dette. Anonymkode: 7a438...1bc 60% er det nærmeste du kommer perfekt, om det finnes mulighet for å slå bilen "helt" av, er dette lurt, da minsket batteriforbruket og du kommer hjem til nesten samme prosent som da du reiste, det er heller ikke lurt å sjekke bilen hver dag når du er borte, det vekker opp datamaskiner og kommunikasjons-utstyr, som bruker strøm, og gjerne står på noe tid etter at du var på 1
Snok1 Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 13.10): Ikke for å kuppe tråden, men jeg mimrer tilbake til fossilbiltiden da man slapp å huske på å kjøre ned tanken før man parkerte.... Anonymkode: 02112...174 Alle lengter jo tilbake til tiden med dieseldyr og frosne dieselfilter. Aaaahh, minner! 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni Snok1 skrev (1 minutt siden): Alle lengter jo tilbake til tiden med dieseldyr og frosne dieselfilter. Aaaahh, minner! Aldri hatt problemer med dieselbiler. Eller bensin for den saks skyld Anonymkode: 5c21b...120
Snok1 Skrevet 5. juni #13 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Aldri hatt problemer med dieselbiler. Eller bensin for den saks skyld Anonymkode: 5c21b...120 Jeg har aldri hatt problemer med elbiler. Jeg husker også den koselige tiden med oljeskift, kjølevannsbytte, bytte vannpumpe og registerreim, pluggbytte, toppakninger som ryker, eksosanlegg som ruster, turboras, radiatorer som lekker….. Så fint vi hadde det! Aldri et kjedelig øyeblikk. 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni #14 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 13.20): Dette skulle utleveringsansvarlig fortalt deg da du kjøpte bilen Vår bil er anbefalt en batterikapasitet på mellom 40-60% når bilen skal stå parkert over tid. Når elbil står ubrukt, er det gjerne startbatteriet som «dør» når bilen skal brukes igjen. Vær obs på det og prøv bilen/kjør en tur før du må ut, når du er hjemme igjen. Anonymkode: 24138...e29 Jeg fikk ikke den informasjonen, og jeg kommer nok heller ikke til å si det når jeg selger min elbil. Ikke alle kjøper bil via forhandlere. Anonymkode: 2d4a5...dd1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #15 Skrevet 5. juni Jeg dreit meg ut på det med en dieselbil. Hadde den stående med for lite diesel på tanken. Da endte jeg opp med kondens på tanken og dieseldyr. Det ble et helvete med rensing av dieseltank, filter og pumper. Anonymkode: da644...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Takk for svar rører ikke noe nå mens jeg er på ferie. Håper alt går fint med golfen min som jeg er så glad i😅 Anonymkode: 7a438...1bc
AnonymBruker Skrevet 6. juni #17 Skrevet 6. juni 60% er perfekt. Fossiltrollene har glemt kondens, dieseldyr, råtnende slanger, etanol som bryter ned maskiner og forringer kvaliteten på drivstoffet etter få måneder osv. osv. ... Anonymkode: e0dfc...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #18 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): 60% er perfekt. Fossiltrollene har glemt kondens, dieseldyr, råtnende slanger, etanol som bryter ned maskiner og forringer kvaliteten på drivstoffet etter få måneder osv. osv. ... Anonymkode: e0dfc...1dd Du har ikke peiling på hva du babler om! Anonymkode: 803da...04f
AnonymBruker Skrevet 10. juni #19 Skrevet 10. juni Fantastisk. Du siterer et innlegg full av argumenter og følger opp med et svakt personangrep uten innhold. Det er litt som om en tredjeklassing prøver å yppe til kamp. Nusselig. Har du noe konkret å bidra med i en pågående diskusjon, er du velkommen til å gjøre det. Det forsøket overfor er kanskje best å glemme... Anonymkode: e0dfc...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #20 Skrevet 10. juni Når min bil er ladet 100% er det egentlig 80%. Dette er standard for min bil. Har hatt bilen min stående på Gardermoen i 3 uker flere ganger uten problemer. Om den står hjemme så anbefales det at den står tilkoblet lader. Anonymkode: 7d5c2...1d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå