AnonymBruker Skrevet 28. mai #1 Skrevet 28. mai Har snart vært sykemeldt i 1 år. Var 100% sm til januar og så har jeg gradvis trappet opp jobbingen. Har jobbet 50% de siste 2 mnd. Planen videre er mest sannsynlig 50% jobb og 50% AAP. Planlegger graviditet i nær fremtid og lurer på hvordan det fungerer med sykepenger da? Jeg har hatt et svært tøft svangerskap tidligere, med innleggelse på sykehus, og det er høy risiko for at jeg blir dårlig igjen. Har jeg i det hele tatt krav på sykepenger hvis det skulle skje? Vet at man må jobbe 26 uker for å tjene opp ny rett til sykepenger hvis man når maksdato. Fungerer det likt selvom jeg har jobbet 20%, 40% og 50% siden januar? jeg håper jeg slipper å bli sykemeldt i svangerskapet, men må ta høyde for at det kan skje dessverre… Anonymkode: 42866...cde
AnonymBruker Skrevet 28. mai #2 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har snart vært sykemeldt i 1 år. Var 100% sm til januar og så har jeg gradvis trappet opp jobbingen. Har jobbet 50% de siste 2 mnd. Planen videre er mest sannsynlig 50% jobb og 50% AAP. Planlegger graviditet i nær fremtid og lurer på hvordan det fungerer med sykepenger da? Jeg har hatt et svært tøft svangerskap tidligere, med innleggelse på sykehus, og det er høy risiko for at jeg blir dårlig igjen. Har jeg i det hele tatt krav på sykepenger hvis det skulle skje? Vet at man må jobbe 26 uker for å tjene opp ny rett til sykepenger hvis man når maksdato. Fungerer det likt selvom jeg har jobbet 20%, 40% og 50% siden januar? jeg håper jeg slipper å bli sykemeldt i svangerskapet, men må ta høyde for at det kan skje dessverre… Anonymkode: 42866...cde Du må være arbeidsfør i 26 uker som hovedregel for å bygge opp sykepengerettigheter igjen. Om jeg forstår deg rett, så er du ikke i nærheten, så svaret blir nok uheldigvis nei - du har ikke rett på SP. Det fungerer ikke om du jobber 20, 40 eller 50 prosent av din stilling. Anonymkode: fd61d...4ac 1
Hedda-78 Skrevet 28. mai #3 Skrevet 28. mai Det fungerer likt, ja. Du må altså være frisk (dvs ikke mottatt sykepenger eller AAP) for at opptjeningen skal starte. Har du AAP, har du ikke rett på sykepenger. Men AAP er en 100% ytelse. Dvs at du i utgangspunktet har innvilget 100% AAP, og så blir den redusert iht hvor mange arbeidstimer du skriver på meldekortet. Så hvis du blir syk og ikke kan jobbe en dag, så fører du 0 timer på meldekortet, så får du full AAP for den dagen. Arbeidsgiver skal ikke betale deg for den dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai Hedda-78 skrev (4 timer siden): Det fungerer likt, ja. Du må altså være frisk (dvs ikke mottatt sykepenger eller AAP) for at opptjeningen skal starte. Har du AAP, har du ikke rett på sykepenger. Men AAP er en 100% ytelse. Dvs at du i utgangspunktet har innvilget 100% AAP, og så blir den redusert iht hvor mange arbeidstimer du skriver på meldekortet. Så hvis du blir syk og ikke kan jobbe en dag, så fører du 0 timer på meldekortet, så får du full AAP for den dagen. Arbeidsgiver skal ikke betale deg for den dagen. Takk 😊 så hvis jeg ender opp med et like tøft svangerskap igjen og blir for syk til å jobbe de 50%, så får jeg utbetalt full AAP for denne perioden? Anonymkode: 42866...cde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå