Gå til innhold

Burde jeg sende bekymringsmelding til barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kompis som har det super skittent og ekkelt hjemme, jeg kan ikke en gang beskrive hvor ille det er, men vil tro det er helsefarlig skittent. Jeg har prata med han om at det er ille og at hvis ikke han klarer å gjøre det noe lunne normalt reint hos seg selv så må han gå å skaffe seg hushjelp(han har råd, men vil ikke bruke penger på det) han har en datter som han har delt omsorg på. Jeg er litt bekymret for datteren. Jeg har sakt i fra til foreldrene hans på en indirekte måte… bokstavelig talt så spurte jeg om å få låne badet dems når jeg var på besøk fordi hans er så skittent, han bor på en gård i eget hus ved siden av foreldrene. men det ser ikke ut til å nytte, dem har sikkert hatt samtaler med han om dette. Burde jeg ha sakt i fra til barnevernet eller noen andre? Eller bare ikke blande meg? 
Oppfatter han som et snilt menneske og jenten klager ikke på livet, menn jeg kjenner jo ikke dem så godt, jeg er tross alt kun en venn som har vært på dags besøker.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det helseskadelig å bo der, tenker jeg at det er innafor å sende en melding. 

Anonymkode: 36cbf...f2c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kan du ikke først og fremst være en god venn og snakke med vennen din om dette direkte? 
Du er en elendig venn om du går bak ryggen hans uten forvarsel!!

Endret av Rotemor
  • Liker 8
Skrevet (endret)
Ekko jenta skrev (2 timer siden):

Jeg har en kompis som har det super skittent og ekkelt hjemme, jeg kan ikke en gang beskrive hvor ille det er, men vil tro det er helsefarlig skittent. Jeg har prata med han om at det er ille og at hvis ikke han klarer å gjøre det noe lunne normalt reint hos seg selv så må han gå å skaffe seg hushjelp(han har råd, men vil ikke bruke penger på det) han har en datter som han har delt omsorg på. Jeg er litt bekymret for datteren. Jeg har sakt i fra til foreldrene hans på en indirekte måte… bokstavelig talt så spurte jeg om å få låne badet dems når jeg var på besøk fordi hans er så skittent, han bor på en gård i eget hus ved siden av foreldrene. men det ser ikke ut til å nytte, dem har sikkert hatt samtaler med han om dette. Burde jeg ha sakt i fra til barnevernet eller noen andre? Eller bare ikke blande meg? 
Oppfatter han som et snilt menneske og jenten klager ikke på livet, menn jeg kjenner jo ikke dem så godt, jeg er tross alt kun en venn som har vært på dags besøker.

Hva svarer han til det da? Kan du være enda tydeligere  på at det er viktig og hyggelig med rent hus. Er du en god venn kunne du foreslå at dere sammen tok en skikkelig rengjøring så ser han hva og hvordan det skal gjøres. Kanskje han er deprimert og derfor lar ting skure å gå. Det er jo ikke normalt å ha det skikkelig møkkete omkring seg…

Endret av Rødstrupa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ekko jenta skrev (5 timer siden):

Kjenner du barnets mor? Ser det likedan ut hjemme med henne?  Om mor vet at det er helseskadelig skittent hjemme hos far og likevel sender datteren dit er det på plass med en bekymringsmelding.

Anonymkode: 939d9...854

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo, men jeg ville begynt med en alvorsprat med min venn. Deretter vurdert en prat med barnets andre forelder.

Anonymkode: adc68...04a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne du bodd sånn TS⁉️ 

Et svaret nei så melder du. Et barn skal ikke vokse opp i møkk.

Anonymkode: 0da7e...e4f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan jo, men jeg ville begynt med en alvorsprat med min venn. Deretter vurdert en prat med barnets andre forelder.

Barnets andre forelder kan ikke gjøre noe med dette. Barnevernet er rette instans 

Anonymkode: 6d559...60b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Barnets andre forelder kan ikke gjøre noe med dette. Barnevernet er rette instans 

Anonymkode: 6d559...60b

Dersom en forelder ikke ivaretar adekvat omsorg, kan den andre ta grep for å få mer/hele omsorgen.

Det vil også være rådet fra barneverntjenesten dersom det skulle vise seg at omsorgssituasjonen er for dårlig og ikke lar seg endre ved veiledning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ekko jenta skrev (15 timer siden):

Jeg har en kompis som har det super skittent og ekkelt hjemme, jeg kan ikke en gang beskrive hvor ille det er, men vil tro det er helsefarlig skittent. Jeg har prata med han om at det er ille og at hvis ikke han klarer å gjøre det noe lunne normalt reint hos seg selv så må han gå å skaffe seg hushjelp(han har råd, men vil ikke bruke penger på det) han har en datter som han har delt omsorg på. Jeg er litt bekymret for datteren

Du har tatt det opp med ham. Ingen endring har skjedd og fyren har fortsatt en svært nedsatt boevne, OG han har ansvar for 1 barn som vokser opp i dette.

Jeg hadde enten tatt kontakt med barnets mor, og så får hun stå i det og skjerme barnet fra et hjem med svært uhygeniske forhold. Eller meldt fra til barnevernstjenesten.

Det stakkars barnet kan ikke leve slik, selv om far velger å leve i en svinesti

Anonymkode: 4eba6...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (13 timer siden):

Kanskje han er deprimert og derfor lar ting skure å gå

Om det er tilfellet så burde iallfall noen komme inn og kartlegge fars situasjon, fungering (både egenomsorg og omsorgsatferd for barnet), fars hjelpebehov og fars evne/vilje til endring. 

Anonymkode: 4eba6...180

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe kompise din å rydde 

Mindre konfliktfylt enn å melde han til bv,

Anonymkode: 492cb...305

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (13 timer siden):

Kan du ikke først og fremst være en god venn og snakke med vennen din om dette direkte? 

Å du klarte ikke å lese at hun har gjort det?!!!!!

Anonymkode: fd4e2...29d

• Liker 2
Skrevet
Rotemor skrev (23 timer siden):

Hvis du har lest hele innlegget så har jeg snakket med han. Eller tenkte du på at jeg skal si i fra til han om barnevernet? Det er jo trussel, jeg gir ikke ut trusler til folk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hjelpe kompise din å rydde 

Mindre konfliktfylt enn å melde han til bv,

Anonymkode: 492cb...305

Jeg vasket ned huset hans 1 gang(badet med grill spray så ille var det). Det var helt forferdelig og ikke noe jeg har lyst å gjøre igjen. Trodde han sleit med med å klare å komme i gang. Men han bare gid ikke. Det er blitt like ille igjen etterpå.

Endret av Ekko jenta
  • Hjerte 2
Skrevet
Rødstrupa skrev (23 timer siden):

Hva svarer han til det da? Kan du være enda tydeligere  på at det er viktig og hyggelig med rent hus. Er du en god venn kunne du foreslå at dere sammen tok en skikkelig rengjøring så ser han hva og hvordan det skal gjøres. Kanskje han er deprimert og derfor lar ting skure å gå. Det er jo ikke normalt å ha det skikkelig møkkete omkring seg…

han sa han ikke bryr seg.

jeg har vasket hele kåken ned 1 gang hvor jeg hjalp han, men det gikk bare tilbake til det ekle opplegget som var etter en stund. Han sliter ikke psykisk, han bare synst ikke noe om å vaske.

Skrevet
Ekko jenta skrev (24 minutter siden):

Hvis du har lest hele innlegget så har jeg snakket med han. Eller tenkte du på at jeg skal si i fra til han om barnevernet? Det er jo trussel, jeg gir ikke ut trusler til folk.

Du «gir ikke ut trusler», men hva med å «gi ut en advarsel»?

Ta en prat til og si fra at du har du tenkt å be barnevernet om å hjelpe ham hvis han ikke selv ser problemet sitt? Eller er «melde ham» bak ryggen bedre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en mor/sønn som har hatt det sånn. No er sønnen utflyttet og eg kjente de ikkje så godt da som no. Men det var ikkje  bra for han. Kunne ikkje ha venner på besøk. Mor bur i denne svinestien fortsatt. Handler om at ho prioriterer ikkje hus i det heile. Har fleire hobbyer som ho bruker veldig masse tid på. Det er stier inne i huset. Ikkje mulig å sitte for fleire enn ho sjøl då ho har fast plass. Folk  utenfra får ikkje komme inn. Eg har vert inne noen få ganger fordi eg hjelper ho med andre ting enn hus. Har tilbudt ho hjelp til vak og rydding men ho vil ikkje. Kaster ingenting.

Anonymkode: c42eb...9ee

• Liker 1
Skrevet

Tilby hjelp konkret og sei at om han ikkje tar imot må du for barnets skyld sei fra til andre som kan hjelpe han. Mest sannsynlig ser det like ille ut etter noen uker om du hjelper han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt en bekymring. 

Anonymkode: 49b5b...0ff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...