AnonymBruker Skrevet 27. mai #181 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Veldig skummelt å lese her inne, hvor lite folk kan om dette. Anonymkode: a049b...e98 Jaha? Det jeg skriver er helt riktig. Har du ikke noe mer konkret å komme med, er det kanskje like greit å la være. Anonymkode: b2599...b42
AnonymBruker Skrevet 27. mai #182 Skrevet 27. mai Mitt barn hadde mye fravær en periode,fikk alt som var av forkjølelse og omgangssyke,i tillegg til å slite en del med magen. Vi ble innkalt til møte på skolen,etter et visst antall dager fravær. Husker ikke nå hvor mange. Det var et møte med kontaktlærer og helsesøster ved skolen. Det var helt ok,de var egentlig mest interessert i å høre om det var årsaker på skolen som gjorde at barnet ikke ville dit. Vi fikk forklart om mye sykdom, og bv ble aldri nevnt. Jeg kontaktet fastlegen,som skrev til skolen at barnet hadde mageproblemer og var under utredning for det. De ba ikke om det,men for min egen del syns jeg det var greit. Anonymkode: d1f12...5c0 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #183 Skrevet 27. mai Gentleman59 skrev (7 minutter siden): M65: Du burde nok adoptert bort de barnet. Mvh adoptert. Men her kan det hende at det kun er en usikker og ressurssvak mor som faktisk fungerer godt ellers, og som har et fungerende system hun kan støtte seg på. Anonymkode: e2348...c13 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #184 Skrevet 27. mai Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Du skal holde barnet hjemme 1 døgn etter feber Det kommer an på retningslinjene til skolen. Her er det lov å sende på skolen om allmenntilstanden er god. Anonymkode: 5ef16...714 2
Gentleman59 Skrevet 27. mai #185 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men her kan det hende at det kun er en usikker og ressurssvak mor som faktisk fungerer godt ellers, og som har et fungerende system hun kan støtte seg på. Anonymkode: e2348...c13 M65: Huffameg. Da burde hun ikke blitt gravid da. Og siden hun ble: Hun burde adoptert.
AnonymBruker Skrevet 27. mai #186 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde kosedager. Vi snakket en del om at det var noe helt spesielt, vi var ikke syke. Vi trengte bare en pustepause. Om man lærer barn å kjenne sine egne grenser, så unngår man at de blir utbrente. Om man tar en falsk sykedag iblant (mental health day), så er det ok. Det trenger ikke bety at de får problemer i arbeidslivet, men at de klarer å håndtere jobb/hverdagsliv bedre. Anonymkode: e2348...c13 I alle dager. Hvor lenge går barna på skolen? 6 timer? Og dere tror det er dét som knekker dem? Dere ser ikke at dere har dem i SFO, overvåker de på vei hjem om de får gå selv, kaster de ut på fritidsaktiviteter flere ganger i uka. Neida... det er SKOLEN som er problemet. Herregud. Anonymkode: 447b7...4f1 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai #187 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Men rektor var med på utviklkngssamtalen? Det er jo ikke vanlig, da hadde rektorne knapt hatt tid til annet. Er du sikker på at det var en vanlig utviklingsamtale, og ikke en samtale om uheldig utvikling eller skolefravær? Hvor mye fravær var det barnet hadde forrige skoleår? Syntes du sdlv det var mye fravær i år og i fjor? Melder du til skolen når barnet er borte, eller må skolen etterspørre info? Anonymkode: c6397...84c Det står at det var en utviklingssamtale i høst (som TS kalte foreldremøte) der barner fikk noe ros og noe å jobbe med. Så fortsetter TS å fortelle om det nylige møtet med blant annet rektor, der hun ble informert om at barnet har 25 fraværsdager og at de kom til å melde bekymring til barnevernet. Det er altså to ulike møter, med mange måneders mellomrom. Anonymkode: 80716...dec 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #188 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jaha? Det jeg skriver er helt riktig. Har du ikke noe mer konkret å komme med, er det kanskje like greit å la være. Anonymkode: b2599...b42 Neinei, du misforstår. Jeg mener de andre, at det er skremmende å lese hva de andre her inne skriver som sier dette er grei grunn for bv melding. Beklager, ser den ble dårlig formulert, men jeg har skrevet så mange innlegg her inne nå om hvorfor denne bv meldingen ikke er OK ut fra det som er skrevet i HI. Anonymkode: a049b...e98 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #189 Skrevet 27. mai det er nok en grunn for det Anonymkode: 5c06b...a75 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #190 Skrevet 27. mai IrisIrene skrev (51 minutter siden): ser at du unngår å svare på spm angående rektor på utviklingssamtale. det kommer også frem etterhvert at skolen tok kontakt angående fravær allerede høsten 2023. allikevel har du ikke "fått med deg" at det ble så mye fravær som 25 dager ila ett skoleår.... Det skurrer mer enn bare litt her. Hvordan møtte du skolen da de tok kontakt ang fravær første gang? Har due tt godt samarbeid med de generelt? Det står ingen steder at rektor var på utviklingssamtalen. Det står hvilke tilbakemeldinger barnet og TS fikk på utviklingssamtalen, før TS forteller videre om det nylige møtet der hun ble informert om høyt fravær og at rektor kom til å melde bekymring til barnevernet. Anonymkode: 80716...dec 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #191 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neinei, du misforstår. Jeg mener de andre, at det er skremmende å lese hva de andre her inne skriver som sier dette er grei grunn for bv melding. Beklager, ser den ble dårlig formulert, men jeg har skrevet så mange innlegg her inne nå om hvorfor denne bv meldingen ikke er OK ut fra det som er skrevet i HI. Anonymkode: a049b...e98 Ja, da misforstod jeg deg. Det er jo greit nok at privatpersoner tror "hva som helst" kan meldes, de står jo fritt. Det er skremmende om noen av disse insisterende også jobber i instanser som kan ha meldeplikt. Anonymkode: b2599...b42 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #192 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, da misforstod jeg deg. Det er jo greit nok at privatpersoner tror "hva som helst" kan meldes, de står jo fritt. Det er skremmende om noen av disse insisterende også jobber i instanser som kan ha meldeplikt. Anonymkode: b2599...b42 Det er vel like skremmende om dere i barnevernet tenker at foreldre som klager på bekymringsmelding har oversikt og/eller innsikt i graden av bekymring. Noen påstår de mistet barna pga for tykke brødskiver, tar dere det også for god fisk? Ellers har barnevernet ansvar for å formidle nyanser i meldeplikt til andre instanser. Ideen om at skoler skal ha lav terskel for å melde kommer nettopp fra barneverntjenesten selv. Før jurister poengterte hvordan lovverket skal forstås. Anonymkode: 4c0df...b0a 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #193 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er vel like skremmende om dere i barnevernet tenker at foreldre som klager på bekymringsmelding har oversikt og/eller innsikt i graden av bekymring. Noen påstår de mistet barna pga for tykke brødskiver, tar dere det også for god fisk? Ellers har barnevernet ansvar for å formidle nyanser i meldeplikt til andre instanser. Ideen om at skoler skal ha lav terskel for å melde kommer nettopp fra barneverntjenesten selv. Før jurister poengterte hvordan lovverket skal forstås. Anonymkode: 4c0df...b0a Det eneste jeg har sagt om meldingen som omtales her, er at den antagelig er ulovlig forutsatt at gjengivelsen er riktig. Det ville være ganske meningsløst å diskutere her om forutsetningen gjennomgående skal være at man egentlig diskuterer noe annet enn det som presenteres. Det er ellers langt fra ukjent at meldinger fra offentlige instanser er åpenbart ulovlige. Dette basert på leste meldinger, ikke "foreldre som klager." At det i mange barneverntjenester er og/eller har vært lav juridisk kompetanse, har jeg ingen grunn til å motsi. Det er nå likevel primært skoleleders ansvar at meldinger hen signerer er i tråd med lovverket. Anonymkode: b2599...b42 3 1
MariaIsabel Skrevet 27. mai #194 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Omsorgssvikt er grunn nok til å melde. Går ut i fra det er det de har mistanke om. Anonymkode: 0b2d7...588 Ved grunn til å tro at barnet utsettes for grov omsorgssvikt ja. I kommentaren jeg svarte på sto det "Jeg tenker at det er dråper som fyller glasset som gjør at de er usikre på om du omsorgen du gir barnet ditt er tilstrekkelig". Det er ikke det samme som "grunn til å tro" og "grov omsorgssvikt". Det er faktisk ganske strengt for det offentlige å melde, pga taushetsplikten. Likevel brytes det stadig vekk, fordi folk synes de må kunne melde så fort de er bekymret. Man kan selvsagt diskutere om loven bør endres, men folk må slutte med å bare gjøre noe annet enn det loven sier fordi de mener det bør være slik. Også må myndighetene begynne å faktisk ta tak når folk bryter taushetsplikten (så og si alle saker om brudd på taushetsplikten blir henlagt, selv grove brudd). Uansett er fakta at det ER brudd på taushetsplikten om man melder fordi man er usikker på om et barn får tilstrekkelig omsorg. Det er faktisk ikke nok. Det riktige å gjøre da er å forsøke å komme i dialog med foreldrene for å finne ut mer og/eller hjelpe. 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai #195 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): det er nok en grunn for det Anonymkode: 5c06b...a75 You wish... Anonymkode: c8c7f...760
AnonymBruker Skrevet 27. mai #196 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skolen meldte meg/ barnet mitt til barnevernet - årsaken var 25 dager fravær på et skoleår og at jeg har gitt barnet melatonin uten resept ved to anledninger i vinter (1 tablett delt i fire, altså har barnet fått en halv tablett melatonin i hele sitt liv). Det er også noen forsentkomminger men skolen sa dette ikke var hovedårsaken til meldingen, men fraværet på 25 dager. Hvor jeg forklarte at barnet har vært syk. Og man har da 20 sykt barndager hos arbeidsgiver så det er jo ikke fryktelig unormalt da? Så jeg leste vilkårene for å melde til bv og det står at vilkåret er mistanke om alvorlig omsorgssvikt (vold, mishandling er ikke et tema, heller ingen adferdsvansker hos barnet). Barnet er glad i å gå på skolen, jeg er selv svært høyt utdannet og liker skolen selv. Er dette innafor av skolen? Anonymkode: 1da14...b91 25 fraværsdager er drøyt! Mitt minste barn har 1 eneste fraværsdag på 2 år. litt i andre enden av skalaen. Mitt eldste har 4 dager på 3 år. Hvor gammelt er barnet ditt? Du skriver at barnet ditt har fått en halv tablett melatonin i løpet av hele sitt liv, er det veldig normalt å gi barnet sitt? Ingen av mine har fått det noen gang. Vi har også forsovet oss en gang, det var flaut. Fordi vi da forsov oss skikkelig! Du sier du har lest vilkår for å melde, tror ikke det der er de eneste vilkårene gitt. Her ble vi meldt fordi vi som foreldre ikke klarte å komme til enighet om ting etter brudd. Konfliktnivået var for høyt, men ikke egentlig. Familievernkontoret har det med å ta i litt når det er saker de ikke gidder å løse opp i selv. Saken ble selvfølgelig henlagt da det såkalte konfliktnivået ikke gikk ut over barnet. jeg vil tro de undersøker, men henlegger saken. De er pliktet til å undersøke har jeg hørt/lest. Du har jo mest sannsynlig ikke noen skyld i at barnet ditt har vært mye syk. Anonymkode: 5c075...5d2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #197 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Skolen meldte meg/ barnet mitt til barnevernet - årsaken var 25 dager fravær på et skoleår og at jeg har gitt barnet melatonin uten resept ved to anledninger i vinter (1 tablett delt i fire, altså har barnet fått en halv tablett melatonin i hele sitt liv). Det er også noen forsentkomminger men skolen sa dette ikke var hovedårsaken til meldingen, men fraværet på 25 dager. Hvor jeg forklarte at barnet har vært syk. Og man har da 20 sykt barndager hos arbeidsgiver så det er jo ikke fryktelig unormalt da? Så jeg leste vilkårene for å melde til bv og det står at vilkåret er mistanke om alvorlig omsorgssvikt (vold, mishandling er ikke et tema, heller ingen adferdsvansker hos barnet). Barnet er glad i å gå på skolen, jeg er selv svært høyt utdannet og liker skolen selv. Er dette innafor av skolen? Anonymkode: 1da14...b91 Du skal nok ikke bekymre deg så mye for dette hvis du forteller sannheten her. Spill med åpne kort med barneverntjenesten. Enten henlegger de, eller så får du muligheten til å slippe å stå alene med årsakene til at det blir fravær. Anonymkode: 1d056...7f4
AnonymBruker Skrevet 28. mai #198 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei. Min er også nesten født 2 mnd for tidlig, men har da ikke dårlig immunforsvar for resten av livet pga det? Hvor har du fått den infoen fra? Det er bare i begynnelsen av livet at de er så sårbar. Anonymkode: a5ce3...34d For noe tull!. Min beste venninne er prematur og legges inn flere ganger i året med heftige infeksjoner. Til og med Google kan fortelle deg at man som prematur er mye mer utsatt for alt fra lav iq til ekstremt dårlig immunforsvar. Vi er middelaldrende damer, så hun vil nok neppe få et godt immunforsvar. Hvorfor mener du at du sitter på fasiten når andre opplever noe annet og til og med Google kan fortelle at du da er veldig heldig om ungen din har vokst fra seg alle plager. Anonymkode: 1f8b0...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #199 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): det er nok en grunn for det Anonymkode: 5c06b...a75 Av og til er den reelle og faktiske grunnen at de ansatte i skolen er overivrige med meldeplikten på en slik måte at de bryter taushetsplikten. Anonymkode: 80716...dec 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #200 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er vel like skremmende om dere i barnevernet tenker at foreldre som klager på bekymringsmelding har oversikt og/eller innsikt i graden av bekymring. Noen påstår de mistet barna pga for tykke brødskiver, tar dere det også for god fisk? Ellers har barnevernet ansvar for å formidle nyanser i meldeplikt til andre instanser. Ideen om at skoler skal ha lav terskel for å melde kommer nettopp fra barneverntjenesten selv. Før jurister poengterte hvordan lovverket skal forstås. Anonymkode: 4c0df...b0a Barnevernet har jo meldingen da... Og de innhenter også ytterligere info fra melder ved behov. Så de ser jo hva det går i. Anonymkode: 62568...5d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå