Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som jobber i barnevernet her som kan svare på hva dere tenker er personlig egnethet for å jobbe i barnevernet? Tenker da på personlige styrker, ha barn fra før? Alder, kompetanse, forventninger etc. 

jeg ønsker å jobbe med institusjons ungdom, og er klar over risikoene av å jobbe med vanskeligere stilte ungdom. Hjertet mitt brenner så for de ungdommene. Når jeg hører andre beskrive en ungdom som vanskelig, manipulerende, lyver og utagerer, voldelig, rusmisbruker, så tenker jeg heller « stakkars, hen blir nok ofte misforstått, feiltolket, og sliter nok mye med sitt indre følelsesliv, knuste håp og drømmer, traumer, tar valg basert på følelser enn fornuft ( eller så har de ikke fått verktøyene for hvordan de burde reagere) de har nok vanskelig for å forholde seg til rammer og grenser. Jeg er klar over hvor slitsomt og risikofylt arbeidet kan være. Jeg ønsker å ta en femårig master i barnevern hovedsakelig for å jobbe med tenåringer, ungdom. Og mener at man burde ha mye tillært kompetanse og kunnskap for å jobbe med unge som sliter. Jeg syns ikke det er nok med « relevant arbeidserfaring eller bachelor». Det er jo snakk om barn som straks er voksne og skal leve sine egne liv ofte uten familie støtte, gode relasjoner eller gode forutsetninger. Da tenker jeg det ikke er nok å bare være utdannet miljøarbeider eller barne og ungdoms arbeider😅 noen som har noen tanker om dette eller si hva de faktisk mener om å jobbe med ungdom i barnevern? Og personlig egnethet? 

Anonymkode: 35312...945

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noen som jobber i barnevernet her som kan svare på hva dere tenker er personlig egnethet for å jobbe i barnevernet? Tenker da på personlige styrker, ha barn fra før? Alder, kompetanse, forventninger etc. 

jeg ønsker å jobbe med institusjons ungdom, og er klar over risikoene av å jobbe med vanskeligere stilte ungdom. Hjertet mitt brenner så for de ungdommene. Når jeg hører andre beskrive en ungdom som vanskelig, manipulerende, lyver og utagerer, voldelig, rusmisbruker, så tenker jeg heller « stakkars, hen blir nok ofte misforstått, feiltolket, og sliter nok mye med sitt indre følelsesliv, knuste håp og drømmer, traumer, tar valg basert på følelser enn fornuft ( eller så har de ikke fått verktøyene for hvordan de burde reagere) de har nok vanskelig for å forholde seg til rammer og grenser. Jeg er klar over hvor slitsomt og risikofylt arbeidet kan være. Jeg ønsker å ta en femårig master i barnevern hovedsakelig for å jobbe med tenåringer, ungdom. Og mener at man burde ha mye tillært kompetanse og kunnskap for å jobbe med unge som sliter. Jeg syns ikke det er nok med « relevant arbeidserfaring eller bachelor». Det er jo snakk om barn som straks er voksne og skal leve sine egne liv ofte uten familie støtte, gode relasjoner eller gode forutsetninger. Da tenker jeg det ikke er nok å bare være utdannet miljøarbeider eller barne og ungdoms arbeider😅 noen som har noen tanker om dette eller si hva de faktisk mener om å jobbe med ungdom i barnevern? Og personlig egnethet? 

Anonymkode: 35312...945

Om målet ditt er å jobbe klinisk med barn/ungdom med atferdsproblemer/utfordrende atferd, rus etc. så ville jeg sterkt revurdert «master i barnevern» og heller fokusert på en utdanning som gir deg mer verktøy til å jobbe med atferd konkret. Feks master i sosialvitenskap med fordypning i miljøterapi eller aller helst master i atferdsvitenskap/komplekse systemer.

Når det gjelder personlige egenskaper, så er det viktig å ikke bare ha med seg at ungdommene er «feiltolket og misforstått», så kan de også være vanskelige og manipulerende. Det ene utelukker ikke det andre.

En 17 åring som ruser seg og er ekstremt voldelig mot sine omgivelser har det selvfølgelig vanskelig med seg selv. Men din egenskap må være at man klarer å være tydelig, forutsigbar og grensesettende uansett. Det går an å være dette og samtidig forstå at ungdommen har blitt misforstått og har det vanskelig. 

Man må klare balansen mellom å være omsorgsfull og empatisk, men ikke ettergivenhet og uklar. Mange av disse ungdommen trenger robuste, tydlige voksne, med empati.

Syntes også du undervurderer erfaringskompetanse. Noen av de beste miljøarbeidere jeg har sett jobbe i denne type jobb, er voksne med lang erfaring og de rette personlige egenskapene, men uten mastere og i noen tilfeller uten bachelor.

Disse ungdommene trenger ikke akademikere som er gode på å fordype seg i snevre problemstillinger for så å skrive akademiske oppgaver. De trenger stabile og robuste voksne som naturlig setter grenser, er forutsigbare og samtidig utviser stor omsorg.

En ung mann jeg jobbet lenge med sa til meg. Hadde bare noen turt å ta tak i meg! Hadde bare noen turt å være en skikkelig voksen da jeg var ung, så hadde jeg ikke endt opp med å drepe faren min i rusutløst psykose.

Anonymkode: d4fbd...19e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...