AnonymBruker Skrevet 27. mai #21 Skrevet 27. mai Jeg synes kjolen var fin, men som hverdagskjole ikke til byllup. Anonymkode: 40ce2...7c1 1
Phoenix Heart Skrevet 27. mai #22 Skrevet 27. mai (endret) Syns ikke svart passer i bryllup, ville ville valgt en annen farge. Mørkblå eller mørkegrønn for eksempel. Endret 27. mai av Phoenix Heart 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #23 Skrevet 27. mai Kjempefin, den kjolen kunne jeg ha tenkt meg, til å bruke på jobben. Jeg jobber på kontor på et byggefirma hvor de fleste rundt meg går i arbeidstøy..... Anonymkode: ef7dc...52a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #24 Skrevet 27. mai En sånn kjole bruker jeg til middag med jobben eller svigers. Svart hadde jeg styrt unna i bryllup. Anonymkode: eb118...28b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #25 Skrevet 27. mai Synes det var mer en hverdagskjoler. Og jeg hadde ikke brukt sort, hva med mørkeblå eller mørkegrønn? Anonymkode: 6609f...38e 1
Hanne67 Skrevet 27. mai #26 Skrevet 27. mai (endret) NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Sort er jo ikke sørgeklær i 2025. Vi er ikke en amerikansk film. Jo, det er fortsatt vanlig å gå i sorte klær i begravelser, om ikke annet er opplyst om. TS kan godt gå i mørke klær, men akkurat sort, rødt og hvitt ville jeg ha unngått. Jeg er ikke spesielt nøye på det, men i slike formelle settinger bør man holde seg innafor, uansett hvor lite/mye stilfullt bryllupet skal være. Kjolen forøvrig er fin når det ikke er krav om lang kjole/galla.👍 Endret 27. mai av Hanne67 1 3
NoaideBiehtar Skrevet 27. mai #27 Skrevet 27. mai Hanne67 skrev (1 minutt siden): Jo, det er fortsatt vanlig å gå i sorte klær i begravelser, om ikke annet er opplyst om. TS kan godt gå i mørke klær, men akkurat sort, rødt og hvitt ville jeg ha unngått. Jeg er ikke spesielt nøye på det, men i slike formelle settinger bør man holde seg innafor, uansett hvor lite/mye stilfullt bryllupet skal være. Selv om det er vanlig å bruke i begravelse (det er forøvrig også vanlig å bruke andre nøytrale farger) betyr det ikke at det er en sørgefarge i Norge i 2025. Det er ikke vanlig at man i dag går i sort i ukesvis (eller noen som helst dager) etter et dødsfall. Tidligere var faktisk hvitt en sørgefarge i Norge. Tidene forandrer seg og vårt forhold til farger og hva de betyr forandrer seg. Vi nekter ikke bruden hvit kjole fordi hvitt en gang var en sørgefarge. Nordmenn går i sorte klær hele tiden! Ingen som tror du sørger når du kommer i svart kjole på jobb. Det samme gjelder faktisk i bryllup også... 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #28 Skrevet 27. mai Synes det var en stygg kjole. Anonymkode: e3df6...57f
AnonymBruker Skrevet 27. mai #29 Skrevet 27. mai Den er jo lyseblå også, men du synes kanskje den var for lys? Kjolen er fin, men hadde prøvd å unngå svart i bryllup. Anonymkode: 74238...b63 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #30 Skrevet 27. mai NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden): Selv om det er vanlig å bruke i begravelse (det er forøvrig også vanlig å bruke andre nøytrale farger) betyr det ikke at det er en sørgefarge i Norge i 2025. Det er ikke vanlig at man i dag går i sort i ukesvis (eller noen som helst dager) etter et dødsfall. Tidligere var faktisk hvitt en sørgefarge i Norge. Tidene forandrer seg og vårt forhold til farger og hva de betyr forandrer seg. Vi nekter ikke bruden hvit kjole fordi hvitt en gang var en sørgefarge. Nordmenn går i sorte klær hele tiden! Ingen som tror du sørger når du kommer i svart kjole på jobb. Det samme gjelder faktisk i bryllup også... Det er litt forskjell. Jeg går ofte i sorte bukser til vanlig, og hvite klær har man jo også på seg iblant. Det er ikke dermed sagt at jeg sørger eller gifter meg. Både et bryllup og en begravelse er anledninger man blir bedt i/går i, og da kler man seg etter hva som er vanlig tenker jeg da. Personlig synes jeg det ikke er så moro å være den eneste som går i sort i bryllup, noe det da er en viss sjanse for. Knall rosa i en begravelse, mens de andre går i sort 😣 Anonymkode: fa902...01f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #31 Skrevet 27. mai Jeg ville nok unngått svart i bryllup selv om kjolen ikke har mye sørgepreg. Men rødt har jeg aldri hørt skal være et problem utenfor KG. Det står ikke ett ord om det i det klassiske verket «Skikk og bruk». Og jeg tror dronning Margrethe er kjent med bryllupsetikette. Anonymkode: 2d9c5...b0a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #32 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville nok unngått svart i bryllup selv om kjolen ikke har mye sørgepreg. Men rødt har jeg aldri hørt skal være et problem utenfor KG. Det står ikke ett ord om det i det klassiske verket «Skikk og bruk». Og jeg tror dronning Margrethe er kjent med bryllupsetikette. Anonymkode: 2d9c5...b0a Det står litt om rødt og bryllup bl.a. her: https://www.bryllupsfestivalen.no/kleskode-bryllup/ Anonymkode: fa902...01f
AnonymBruker Skrevet 27. mai #33 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det står litt om rødt og bryllup bl.a. her: https://www.bryllupsfestivalen.no/kleskode-bryllup/ Anonymkode: fa902...01f At noe står skrevet på en nettside gjør det jo ikke til etablert skikk og bruk. Det er en myte, og amerikanisering. Anonymkode: ca6ce...8fe 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #34 Skrevet 27. mai Det er en hverdagskjole som ikke passer i et bryllup. Anonymkode: 80964...e62
AnonymBruker Skrevet 27. mai #35 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): At noe står skrevet på en nettside gjør det jo ikke til etablert skikk og bruk. Det er en myte, og amerikanisering. Anonymkode: ca6ce...8fe Det står skrevet overalt, også på denne Skikk og bruk - siden. Det er en tradisjon/fra gammelt av. Anonymkode: fa902...01f 2
BeeKind Skrevet 27. mai #36 Skrevet 27. mai (endret) Hanne67 skrev (3 timer siden): Jo, det er fortsatt vanlig å gå i sorte klær i begravelser, om ikke annet er opplyst om. TS kan godt gå i mørke klær, men akkurat sort, rødt og hvitt ville jeg ha unngått. Jeg er ikke spesielt nøye på det, men i slike formelle settinger bør man holde seg innafor, uansett hvor lite/mye stilfullt bryllupet skal være. Kjolen forøvrig er fin når det ikke er krav om lang kjole/galla.👍 Helt enig! Jeg er heller ikke nøye på ting, men ville reagert på sort/hvitt i bryllup. Har vært i veldig mange bryllup både som gjest og som fotograf, og aldri sett noen bruke sort. Det har vel vært skikk og bruk i Norge lenge, ikke bare noe man har fra USA. Endret 27. mai av BeeKind 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai #38 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 15.43): Det står skrevet overalt, også på denne Skikk og bruk - siden. Det er en tradisjon/fra gammelt av. Anonymkode: fa902...01f Nei, det med rød kjole er faktisk ganske nytt Anonymkode: 68eee...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #39 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 15.43): Det står skrevet overalt, også på denne Skikk og bruk - siden. Det er en tradisjon/fra gammelt av. Anonymkode: fa902...01f Alle kan opprette en nettside og kalle den «skikk og bruk». Det betyr ikke at de har greie på det de skriver om. Rødt er helt fint i bryllup. Anonymkode: 588d9...971 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå